Ga naar inhoud


Hoe dit radiator blok regelen/knijpen?


lujo

Aanbevolen berichten

Ik ben ervan overtuigd dat Con dit allemaal keurig uitrekent. 

Dar zal Con ongetwijfeld doen waarvoor ik hem dankbaar ben. Ik probeer alleen mee te denken en met mijn berekeningen probeer ik achter te komen of ik alles goed volg.

 

Maar mij is niet duidelijk hoe je met 1 enkele thermostaat de temperatuur in verschillende ruimtes precies wilt instellen. 

Dat kan niet, de thermostaat in het hoofdvertrek is leidend. Het enige wat je kunt doen is de radiatoren inregelen en zo de ontwerptemperaturen haalt in een stationaire situatie.

Nadat ik ketel juist is ingesteld dan zal ik per ruimte radiatoren "waterzijdig" proberen in te stellen. In mijn geval zal dat helaas niet meer kunnen zijn dan kraan/ventiel van de radiator meer of minder open zeten. Daarbij zal ik proberen dat aanvoertemperatuur verschilt van afvoertemperatuur met en delta T van +/- 25%

Bijna iedere radiatorkraan kent een inwendige instelling welke meestal losstaat van de radiatorknop.

Bij de badkamerradiator kun je dat goed zien, deze kent verschillende standen. Deze standen staan voor kv-waarden (de stand staat voor een bepaalde druk bij een aantal liters) maar daar heb je niets aan als er geen leidingberekening is gemaakt. De radiatorkraan met de zwarte knop is waarschijnlijk een oude Honeywell MNG en ik denk dat deze een instelmogelijkheid heeft in de spindel met de volgend sleutel.

image.png.7e91a9b3a1bd203bdc746a89c982c8a6.png

De andere met de witte knop is waarschijnlijk een Comap Sar en heeft deze sleutel nodig.

image.png.62de4f0aa7d81ec6bfa4d6697da8a3ec.png

 

Ik zou de thermostaat buiten werking stellen. Vaste voorloop temperatuur, bijvoorbeeld 60 gr.C.  En de radiatoren alle van een thermostaatknop voorzien. Uiteraard moet er een bypass voorziening aan iedere radiator zitten. 

Dan het expansie vervangen. Dat heeft een beperkte levensduur en volgens mij heb je de stikstof er al lang uit laten lopen. Aan de bovenkant op het expansievat zit een standaard ontluchting. Aan de onderzijde van het vat zit het stikstofventiel, meestal hetzelfde als in een autoband en daar kun je meestal slecht bij enerzijds en anderzijds is deze afgeschermd. Het rubber wordt na een aantal jaren poreus. 

Dat is te veel werk en investering. Het betreft een klein appartement Overigens is ketel en expansievat ongeveer twee maanden geleden nieuw door de woningbouw geplaatst.

Hoe zou ik stikstof uit kunnen laten lopen? Ontluchtingssleutel was door de monteur op de houder van die expansievat geplaatst.

Van hem kreeg ik te horen dan ik paar keer zelf moet ontluchten omdat er nog luchtbellen zullen ontstaan vanwege plaatsing van een nieuwe ketel.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@ Cor: Ze gaan nu in januari/februiari beginnen met spouwmuurisolatie + dakisolatie. In mijn geval komt dat goed uit aangezien ik op de bovenste verdieping woon met platdak boven mij + buitenmuren heb ter gehele lengte van de woonkamer + slaapkamer alsook gehele breedte van de  woonkamer + keuken.

 

Ik ben zeer benieuwd naar je ketel instellingen. 

 

Voor infrarood thermometer wou ik eentje kopen die maar € 18,- Is alleen helaas tijdelijk uitverkocht.

Is dit een voldoende goede infrarood thermometer?

 

InfraRood Thermometer.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, lujo zei:

@ Con: Ze gaan nu in januari/februiari beginnen met spouwmuurisolatie + dakisolatie. In mijn geval komt dat goed uit aangezien ik op de bovenste verdieping woon met platdak boven mij + buitenmuren heb ter gehele lengte van de woonkamer + slaapkamer alsook gehele breedte van de  woonkamer + keuken.

 

Ik ben zeer benieuwd naar je ketel instellingen.

Beetje lastig, ik zou opteren voor de maximale temperatuur in te stellen en wel 65°C.

En de pomp op 50% zetten zoals in het deel-grafiekje.

image.png.65310b7397d106afd17ba08a84dd785e.png

 

Maar ik denk dat je capaciteit tekort komt, dat wordt héél anders als alles is geïsoleerd.

 

34 minuten geleden, lujo zei:

 

Voor infrarood thermometer wou ik eentje kopen die maar € 18,- Is alleen helaas tijdelijk uitverkocht.

Is dit een voldoende goede infrarood thermometer? Lijkt mij prima, kijk even naar de reviews zou ik zeggen.

 

InfraRood Thermometer.jpg

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling.

Ik zou niet teveel sleutelen aan het toerental van de ketel waarmee

je de capaciteit verlaagt. Immers, de ketel wordt begrenst op 65°C.

Én, nog belangrijker, jouw aanwarmtijd wordt daardoor langer en

dat is iets wat je niet moet willen.

Als je eraan wil sleutelen zet deze dan niet lager dan 50%.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aanvulling. Omdat je geen thermostaatkranen hebt

dien je de minimale pompcapaciteit ook op 50% zetten.

Omdat je met normale radiatorkranen altijd dezelfde flow hebt

en zal je geen last krijgen van geruis in de leidingen.

 

Bij thermostaatkranen kan de totaal-flow minder worden en

dan is het handig dat de pomp hierop kan anticiperen.

 

Een advies is wel om een weersafhankelijke regeling te nemen.

Je hebt immers alleen bij -10° die 65° nodig.

 

image.png.6b74cc6960a85bd7755cc1054da49b75.png

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Dat is te veel werk en investering. Het betreft een klein appartement Overigens is ketel en expansievat ongeveer twee maanden geleden nieuw door de woningbouw geplaatst.

 

Ze gaan nu in januari/februiari beginnen met spouwmuurisolatie + dakisolatie. In mijn geval komt dat goed uit aangezien ik op de bovenste verdieping woon met platdak boven mij + buitenmuren heb ter gehele lengte van de woonkamer + slaapkamer alsook gehele breedte van de  woonkamer + keuken.

Kan ik uit de aangehaalde opmerkingen opmaken dat je aan het sleutelen bent aan een CV installatie van een huurwoning?

Dat is meestal geen goed idee., Niet tevreden dan kan je beter klagen bij de woningbouw.

Komt de woningbouw na aanbrengen van de isolatie de CV misschien nog afstellen aan de veranderde omstandigheden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Pionewbie zei:

Kan ik uit de aangehaalde opmerkingen opmaken dat je aan het sleutelen bent aan een CV installatie van een huurwoning?

Dat is meestal geen goed idee., Dat ben ik niet met je eens... je mag toch best wel diepgang tonen wat je bij een woningbouw

niet hoeft te verwachten? Neem nou de thermostaat, je hoeft van een woningbouw niet te verwachten dat ze een buitenregeling geven. Niet tevreden dan kan je beter klagen bij de woningbouw.

Komt de woningbouw na aanbrengen van de isolatie de CV misschien nog afstellen aan de veranderde omstandigheden? Dit vind ik een goede opmerking...

 

Inderdaad, als er iets wezenlijks wijzigt hetgeen impact heeft op de verwarming dan

zou je mogen/kunnen verwachten dat de woningbouw ook hier aan heeft gedacht.

ik heb daar echter geen illusies over.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Con zei:

Een advies is wel om een weersafhankelijke regeling te nemen.

Je hebt immers alleen bij -10° die 65° nodig.

 

image.png.6b74cc6960a85bd7755cc1054da49b75.png

Con, begrijp ik nu uit je grafiek en uit je tekst dat aanvoertemperatuur alleen bij -10 graden nodig is om het binnen goed op temperatuur te houden. 
vanuitgaande dat het niet kouder wordt dan 0 graden zou ik dan aanvoertemperatuur op 50 graden kunnen instellen?

 

Als ik naar verschillen tussen aan- en afvoertemperatuur kijk dan praten we over delta T van 25%~30%

 

Bij 9 graden buiten is delta T 26% 

Vandaar dat vele YouTubers het steeds over delta T van 25% hebben. In NL wordt het immers niet vaak kouder dan 0 graden. 

 

Ik ga het proberen met de volgende cijfers:

- minimaal vermogen 30% (6,39 kWh)(staat zo standaard ingesteld)
- minimaal pomp 50% (staat zo standaard ingesteld)

 

- maximaal vermogen 40% (8,52 kWh)(stond standaard op 70 (14,91 kWh))

- maximaal pomp 50% (stond standaard op 80)

 

temperatuur 65

 

Volgens deze meneer is voor een Intergas 36/30 bij 9 van de 10 woningen volgende instelling voldoende:

minimaal vermogen alsook pomp 25%
maximaal vermogen alsook pomp 28%
 

Intergas 36/30 zou bij 100% vermogen 31,5 kWh leveren. 
25% is dan 7,9 kWh

28% is dan 8,8 kWh

 

Maximale vermogen van 28% is dan ongeveer gelijk met mijn vermogen bij 40%
 

Alleen pomp wordt bij hem wel erg veel geknepen. 
 

Con, wat vind jij van zijn advies? I 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, lujo zei:

Con, begrijp ik nu uit je grafiek en uit je tekst dat aanvoertemperatuur alleen bij -10 graden nodig is om het binnen goed op temperatuur te houden. Klopt, uiteraard indien 65gr voldoende is. En je mag het grafiek lineair extrapoleren, het immers wel eens -15gr.
vanuitgaande dat het niet kouder wordt dan 0 graden zou ik dan aanvoertemperatuur op 50 graden kunnen instellen? Klopt ook maar is niet relevant.

 

Als ik naar verschillen tussen aan- en afvoertemperatuur kijk dan praten we over delta T van 25%~30% Hier ben je mij kwijt!

 

Bij 9 graden buiten is delta T 26% Hier ben je mij ook kwijt!

Vandaar dat vele YouTubers het steeds over delta T van 25% Hier ook! hebben. In NL wordt het immers niet vaak kouder dan 0 graden. 

Ik werk niet met percentages bij temperaturen, laten we het houden op de temperaturen en niet op percentages.

 

Uiteraard is -10 het uitgangspunt (soms -7) bij een transmissieberekening en inderdaad, deze temperaturen komen

maar weinig voor. Daarom zou je kunnen overwegen om de retouren af te stellen op 50gr. Bij -5gr condenseert de

ketel dan nog steeds.

8 uren geleden, lujo zei:

Ik ga het proberen met de volgende cijfers:

- minimaal vermogen 30% (6,39 kWh)(staat zo standaard ingesteld)
- minimaal pomp 50% (staat zo standaard ingesteld)

 

- maximaal vermogen 40% kan maar gaat ten koste van de opwarmtijd, zou deze iets hoger zetten maar je kunt het proberen(8,52 kWh)(stond standaard op 70 (14,91 kWh))

- maximaal pomp 50% (stond standaard op 80)

 

temperatuur 65 Deze is belangrijk als uitgangspunt.

 

Volgens deze meneer is voor een Intergas 36/30 bij 9 van de 10 woningen volgende instelling voldoende:

minimaal vermogen alsook pomp 25%
maximaal vermogen alsook pomp 28%
 

Intergas 36/30 zou bij 100% vermogen 31,5 kWh leveren. 
25% is dan 7,9 kWh

28% is dan 8,8 kWh

 

Maximale vermogen van 28% is dan ongeveer gelijk met mijn vermogen bij 40%
 

Alleen pomp wordt bij hem wel erg veel geknepen. 
 

Con, wat vind jij van zijn advies? I 

 

Ik had dat filmpje reeds gezien maar wilde het niet plaatsen omdat het een duidelijk groter type is.

Zijn advies zal best goed zijn, hij zal de installatie kennen en op basis daarvan zijn de instellingen

toegepast.

Wel een duidelijke handleiding en pro uitgelegd.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, lujo zei:

In NL wordt het immers niet vaak kouder dan 0 graden.

 

Voor Corona ging ik dagelijks op de motor naar mijn werk. Het koudste moment in de winter is rond 1 uur na zonsopgang. En ik kan je verzekeren dat -6 voor mij geen uitzondering was.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag_260_tn.png

 

dag_270_tn.png

 

Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/grafieken/jaar

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Psychosammie zei:

En ik kan je verzekeren dat -6 voor mij geen uitzondering was.

 

-6 gr.C op de motor? Ik vind dat moeilijk om te geloven. Ik vond +10 gr. C al verrekte koud en dat was mijn grens. Daaronder reed ik niet. 

Je kunt je nog zo goed kleden maar tegen de koude rijwind, dat komt door alles heen.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was ook niet mijn hobby hoor. Met wintervoering in jas en broek. En met 25 minuten van deur tot deur net te doen. Nog kouder en je hebt ook CV in je motorpak nodig. 🤣

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-12-2021 om 20:21, lujo zei:

Probleem: Slaapkamer radiator wordt niet warm. Bovenstrooms van ongeveer 2 cm wordt lauw.

 

1D5BB75B-3E0E-4B94-8CD4-D51D7E1BC128.jpeg

 

 

Zo te zien is leiding voor gang, bad, en slaapkamer veel langer dan die van woonkamer+keuken.

Je zou om te beginnen woonkamer en keuken elk evenveel moeten knijpen om nog water naar de langere circuittak te krijgen.

Mijn ervaring is dat 'knijpen' vaak betekent: bijna helemaal dicht, dus maar een klein beetje open. Soms nog geen kwartslag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...