Ga naar inhoud


oplossing komb. monoblock/diseqC switch


trust

Aanbevolen berichten

De 80cm gebruik ik voor Astra 2. Deze heeft de meest interessante kanalen en is nu al lekker sterk maar met een enkele LNB wordt dat nog beter omdat ik dan As 3 laat schieten.  

Ik zou de 2 CD duoblokken elk in een aparte triax 60 cm kunnen plaatsen voor HB en As 1, waarvan slechts 1 LNB gebruikt per duoblock, maar wel subliem uitgericht (en dus weer schuin 😉)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een duo-LNB heeft een ingebouwde diseqc 1.0 POSITION switch (en waarschijnlijk ook toneburst switch).

Dat betekent dat hij schakelt op de commandoos: 1/4 en 3/4 voor Pos1, en 2/4 en 4/4 voor Pos2

(In een 4/1 switch zit ook een OPTION switch-functie. Opt1 is voor 1/4 en 2/4; Opt2 is voor 3/4 en 4/4.

De combinatie van schakelen op position en option geeft dus de 4 schakelmogelijkheden van een 4/1 switch. Zie bijvoorbeeld de uitleg met A/B etc in deze post: https://www.sat4all.com/forums/topic/348569-dsr8141-met-duo-quad-lnb-en-extra-lnb-voor-bbc-mogelijk/?do=findComment&comment=2329399    )

 

Van jouw rijtje verbazen mij daarom deze uitkomsten:

12V

14X

23X

24V

34V

42V

Krijg je die bij herhaaltests van jouw rijtje steeds op deze manier? Vreemd.

 

Normaliter werken 2 diseqc switches in serie (waarvan hier sprake is) zoals beschreven in deze post:

https://www.satelliteguys.us/xen/posts/4418399/

 

Dus ik kan niet zo goed volgen wat er bij jou aan de hand is.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook (nog) niet,  want de herhaaltests geven idd steeds deze uitkomst. Maar jouw links geven me in ieder geval weer genoeg leesvoer om in deze nieuwe materie te duiken en TNX voor je hulp !  Met toneburst kon ik niets bereiken.  De Samsung geeft wel de mogelijkheid bij instellingen om Toon A of B te kiezen, maar dit heeft niet het gewenste resultaat.

Blijft dus verder puzzelen ...

 

Groeten 4KUHD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat volgens het diseqc protokol, het toneburst schakelen wordt genegeerd zodra een diseqc signaal ontvangen is.

(In theorie zou het dus kunnen bij 2 switches in cascade, dat de eerste switch op diseqc 1.0 reageert, en de tweede (die immers geen diseqc commando heeft ontvangen) op toneburst. Maar in de praktijk (op forums) ben ik dat in een setup nog nooit tegengekomen.)

 

Trouwens, terminologie:

Een monoblock is de algemene benaming van een LNB met twee koppen (en ingebouwde diseqc switch).

De duo-LNB is een monoblock van CanalDigitaal voor 4.3 graden, 60cm schotel, ontwikkeld voor 19 en 23 oost, met iets scheefstaande antennetjes. (Bij andere monoblocks staan ze vaak?/meestal? recht.)

Een duoblok is geloof ik een soort WC.

Ik zou geen WC aan je schotelarm hangen. Daarmee ontvang je vooral shit, denk ik. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt a33 voor je uitleg en de gebruikelijke terminologie 🙂  

Hahaha ja dat duoblok zal weinig ontvangen zo afgeschermd binnen een vierkante meter 🤗 

Vanochtend toch nog eens wat testen gedaan en allereerst een Diseqc zaplijst gemaakt in de Favorieten

Voor de goede orde: 1 = HB,   2 = Astra2,  3 = Astra3,  4 = Astra1

1 -> 2 -> 1 -> 3 -> 1 ->4 -> 2 -> 1 -> 2 -> 3 -> 2-> 4 -> 3-> 4 -> 1

En inderdaad blijken de 1 -> 4  en  2 -> 3  overgangen geen signaal te geven.

 

Vervolgens heb ik het Canal Digitaal Diseqc advies voor de M7 SAT-801 geprobeerd https://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/alles-over/satelliet-televisie/m7-sat-801-installeren-en-gebruiken/m7-sat-801-disecq-instellingen-aanpassen/ welke gespiegeld blijkt t.o.v. mijn instelling; daar waar ik HB op 1 heb, geeft CD het op 4 etc.

Kwam op zich mooi uit, want nu hoefde ik niet meteen met de soldeerbout de brugjes te verleggen in de Diseqc switch.

Maar mijn Samsung raakte hierdoor zeker van streek, want na een instellingen reset kwamen bij de kanaalscan Astra2 zenders te voorschijn onder satelliet Astra3

En hij vond ook maar 903 kanalen voor 4 satellieten........

 

Al met al kom ik tot de conclusie dat de Samsung TV wel eens de culprit zou kunnen zijn. De transponders die ik instel veranderen ook steeds naar 'standaard waarden'

en dit is denk ik ook de reden dat de Astra2 zenderlijst verscheen onder Astra3.

Ben wel blij dat ik steeds de zenderlijst met favorieten geexporteerd heb naar USB !

 

Op zich valt er prima mee te leven omdat het even een extra stapje naar de BBC is op Astra2 als ik van bijv een HB kanaal naar een duits kanaal op Astra 1 wil.

En mocht ik ooit wat op willen nemen met PVR ik in ieder geval bij Astra 1 voorafgaand aan het op te nemen programma ook 1 minuut opneem van een Astra2 kanaal

zodat er een goede kanaalovergang is naar Astra1  ( Astra3 zal ik zelden gebruiken, of het moet al een SES 4K testkanaal zijn )

 

En anders alsnog Astra 3 laten vervallen en de overige 3 satellieten afzonderlijk met hun eigen schoteltje en LNB gaan opstellen.

 

Het is helaas bewolkt en nu maar hopen dat de Mercurius transit uitgezonden wordt op Nasa TV UHD

 

Groet 4KUHD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei 4KUHD:

En inderdaad blijken de 1 -> 4  en  2 -> 3  overgangen geen signaal te geven.

 Met brugjes op 1-4 en 2-3 had ik de 'geen-signaals' verwacht op de schakelvolgordes 2-4, 3-4, 4-2 en 1-2.

Jij had dit wel zo verwacht (omdat je 'inderdaad' zegt)?

 

11 uur geleden zei 4KUHD:

Vervolgens heb ik het Canal Digitaal Diseqc advies voor de M7 SAT-801 geprobeerd https://www.canaldigitaal.nl/klantenservice/alles-over/satelliet-televisie/m7-sat-801-installeren-en-gebruiken/m7-sat-801-disecq-instellingen-aanpassen/ welke gespiegeld blijkt t.o.v. mijn instelling; daar waar ik HB op 1 heb, geeft CD het op 4 etc.

Kwam op zich mooi uit, want nu hoefde ik niet meteen met de soldeerbout de brugjes te verleggen in de Diseqc switch.

Maar mijn Samsung raakte hierdoor zeker van streek ...

Ja, dat krijg je als je een poort 2 van een duo-LNB probeert aan te sturen met een diseqc opdracht 1/4 of 3/4. Dat kan natuurlijk nooit!

Snap je inmiddels waarom niet?

Dat ligt in ieder geval niet aan je receiver.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

TNX A33 voor je antwoorden !

Had zojuist een heel verhaal getypt maar de site gaf aan dat er iets mis was gegaan.... foetsie text.

 

Even voor de goede orde;  De CD lijst was gespiegeld aan mijn lijst  dus 1 -> 4  werd  4 -> 1    en    2 -> 3   werd 3 -> 2  . Door de brugjes  kwam het commando dus steeds

op dezelfde poorten terecht als voorheen en niet op een andere zoals jij schrijft.       Zou ik brugjes 1 3   en  2 4  hebben gehad  dan klopte jou opmerking. 

 

En ja ik had verwacht dat mijn brugjes 1-4  en 2-3 zouden functioneren omdat    1/4  en 4/4  aan elkaar gesoldeerd resulteren in zowel een Pos 1  als Pos 2  commando op het ene

monoblock     en eveneens een Pos 1 en Pos 2 commando op het andere monoblock.

 

Groet 4KUHD

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei 4KUHD:

Even voor de goede orde;  De CD lijst was gespiegeld aan mijn lijst  dus 1 -> 4  werd  4 -> 1    en    2 -> 3   werd 3 -> 2  . Door de brugjes  kwam het commando dus steeds

op dezelfde poorten terecht als voorheen en niet op een andere zoals jij schrijft.

Nee, helaas, zo werkt dat niet.

Wat was er onduidelijk aan deze zinnen? :

14 uur geleden zei a33:

... dat krijg je als je een poort 2 van een duo-LNB probeert aan te sturen met een diseqc opdracht 1/4 of 3/4. Dat kan natuurlijk nooit!

Een poort 2 van een monoblock kan immers alleen bereikt worden met diseqc commando 2/4 of 4/4.

 

 

2 uur geleden zei 4KUHD:

Zou ik brugjes 1 3   en  2 4  hebben gehad  dan klopte jou opmerking. 

Dat zou alleen zin hebben als er binnenin een duo-LNB geschakeld zou worden op het OPTION-commando. Maar bij mijn weten is er geen één monoblock op de hele wereld die dat doet. Dus brugjes op die plekken hebben geen enkele zin.

 

 

2 uur geleden zei 4KUHD:

En ja ik had verwacht dat mijn brugjes 1-4  en 2-3 zouden functioneren omdat    1/4  en 4/4  aan elkaar gesoldeerd resulteren in zowel een Pos 1  als Pos 2  commando op het ene monoblock en eveneens een Pos 1 en Pos 2 commando op het andere monoblock.

Ja, qua brugjes klopte dit, maar qua diseqc commando's klopte dit dus niet (zie boven).

 

Je hebt het principe nog niet helemaal in de gaten, lijkt het! ;)

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei 4KUHD:

Had zojuist een heel verhaal getypt maar de site gaf aan dat er iets mis was gegaan.... foetsie text.

 

Om te voorkomen dat je tekst op die manier kwijt raakt, typ ik mijn verhaal altijd eerst in WordPad, of dat nu voor een e-mail is of voor een forum. De extensie daarvan is een Rich text-document.
Vooral als het een wat langer verhaal is, kun je het makkelijk even laten liggen en er op een later tijdstip mee verder gaan.
Bovendien is dat ook handig om later na te gaan wat je ooit geschreven hebt over een bepaald onderwerp.
WordPad is een doorlopend tekstdocument zonder bladzijde indeling.
Bij WordPad zit ook een zoekfunctie. Je typt daar een crusiaal woord in over het onderwerp waar het over gaat, en hij geeft precies aan waar het in je WordPad document staat. Zo heb ik alles van de afgelopen 10 jaar in 8 WordPad documenten staan en kan ik alles snel terug vinden. Je kunt dat bestand best groot maken, zonder problemen 10MB.

 

 

Wordpad icoon.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33 Ik ben het met je eens;  Brugjes van Trust hebben tot doel dat via 1 coaxkabel 2 LNB's aangestuurd worden.  Mijn spiegelen had tot gevolg dat Hotbird nu geconfronteerd werd met de LNB van Astra1 ................   Oeps,  ja dat gaat niet werken.   😯    Ben niet blond maar wordt alwel wat kaal hahaha 😟.  Dank voor je vasthoudendheid !!!

 

Sprietje:  Ik heb meteen je raad opgevolgd  ; TNX  😀  Schijnt ook een plugin binnen Firefox te zijn die de tekst saved.    


 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het teruglezen van mijn laatste posting kan er wat verwarring optreden.......... ( Toch blond 😉

4 uur geleden zei 4KUHD:

Mijn spiegelen had tot gevolg dat Hotbird nu geconfronteerd werd met de LNB van Astra1

 Op zich klopt dit wel voor mijn setup, maar ter verduidelijking bedoel ik hier  de LNB van Astra1  in mijn huidige opzet en niet de opdruk op het monoblock.

In zijn orginele opzet van het monoblock 19/ 23   is de LNB gerekend vanaf de schotel aan de linkerkant de 19 (Astra1) LNB Dit omdat Astra 19 aan de hemel rechts staat

van Astra 3.

Het monoblock welke ik gebruik voor Hotbird en Astra1,    maakt dus voor ontvangst  Astra1 gebruik va  de    'opdruk' 23 LNB

Zo heeft mijn andere monoblock voor Astra 2  ook de LNB23 in gebruik.

 

De door mij eerder genoemde ( orginele) CD lijst kent de 4 satellieten in deze volgorde toe;  1=Astra1,    2 =Astra3 ,  3=Astra2  en  4 =HB.

 

Mag ik hieruit de conclusie trekken;     Astra 1 = 1/4,  Astra 3 = 2/4,  Astra2 = 3/4,  HB = 4/4    en daarom   bij het monoblock      de;    'opdruk'19   LNB   behoort bij Diseqc 1/2

en   de   'opdruk 23'  LNB   behoort bij Diseqc 2/2   ? 

 

En een ander vraagje is over de committed en uncommited switch;   Als ik het goed begrijp in Jip en Janneke taal,  geeft de uncommitted switch het Diseqc commando op

de ingang ook door op de uitgang.    Maar komt bij de committed switch het Diseqc commando op de ingang binnen, maar worden de uitgangen alleen maar van spanning

13/18 V   voorzien voor voeding en H/V switchen van de LNB   ?    Dat zal zo zijn want anders was het brugje van Trust niet nodig geweest, maar begin het toch wel

verwarrend............   ( Maar dat had je eerder al door A33 😉   )

 

Groet 4KUHD

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei 4KUHD:

Mag ik hieruit de conclusie trekken;     Astra 1 = 1/4,  Astra 3 = 2/4,  Astra2 = 3/4,  HB = 4/4    en daarom   bij het monoblock      de;    'opdruk'19   LNB   behoort bij Diseqc 1/2

en   de   'opdruk 23'  LNB   behoort bij Diseqc 2/2   ? 

Ja, goede conclusie!

En gebruik je een 4/1 switch, dan geldt: de opdruk 19E LNB is te bereiken via diseqc 1/4 en 3/4; en de opdruk 23E LNB is te bereiken via diseqc 2/4 of 4/4.

 

15 uur geleden zei 4KUHD:

En een ander vraagje is over de committed en uncommited switch;   Als ik het goed begrijp in Jip en Janneke taal,  geeft de uncommitted switch het Diseqc commando op

de ingang ook door op de uitgang.    Maar komt bij de committed switch het Diseqc commando op de ingang binnen, maar worden de uitgangen alleen maar van spanning

13/18 V   voorzien voor voeding en H/V switchen van de LNB   ?

Voor committed en uncommitted diseqc switches gaat dit hetzelfde: de poort waarnaar geschakeld is/wordt, geeft vervolgens ALLES door (spanning, diseqc, 22kHz). En dat houdt dus op, zodra binnen die schakelaar naar een andere poort geschakeld wordt.

Alleen de eerste diseqc-opdracht bereikt dus nooit de poorten 2 t/m X: die opdracht is immers nodig om eerst naar de poort 2 t/m X te schakelen. Dat geldt dus niet voor poort 1: dat is de 'default poort' waarnaar al geschakeld wordt als de spanning de switch bereikt (dus nog voor de opdracht wordt ontvangen).

 

(Alleen bij bepaalde types 0/22kHz switches is dit anders: die geven voortdurend naar beide poorten spanning en 22kHz en dus ook diseqc door, en schakelen alleen het satellietsignaal tussen de poorten. Maar omdat wij hier in Europa vooral 'universele' LNBs gebruiken, met ingebouwde 22kHz switch, is die switch voor ons niet echt interessant.)

 

Zodoende is er ook geen principieel bezwaar, om een seriele diseqc schakeling te maken in de 'ongebruikelijke' volgorde: receiver - committed switch - uncommitted switches - LNBs. Dat werkt gewoon; al zie je dat niet veel....

 

Zo te lezen zijn je grijze hersencellen nu goed aan het werk! :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt maar weer voor je heldere uiteenzetting A33 !  Dit werkt verhelderend voor mijn grijze massa  
Ik raak in verwarring door mijn eigen gewijzigde opzet; ik ontvang Astra 1 met de ‘ opdruk 23’ LNB en Astra 3 met de ‘ opdruk 19’ LNB en dat moet steeds ergens in mijn bovenkamer gecorrigeerd worden, maar het begint te komen 😀
Bovendien heeft mijn Philips TV boven ook een sat aansluiting en deze is aangesloten op de andere coaxkabel(s) van de monoblocks. Ik plug daar nog steeds handmatig om tussen beide monoblocks.  Het gekke bij die configuratie is dat Hotbird en Astra 2 , net als op de Samsung op resp. LNB1 en LNB2 geprogrammeerd zijn, maar dat bij de Philips op LNB3 Astra 1 tevoorschijn komt, terwijl dit bij de Samsung als Diseqc 4 is geprogrammeerd;  (wat ook logisch is gezien voorgaande posting omdat Astra1 in mijn geval de LNB23 is en dus gerelateerd aan de 2/4, 4/4 poort) 
De Philips gaat daar 'mank' en kan bij LNB4 uberhaupt niets vinden.  Ik heb voor de Philips nu een goedkoop switchsje besteld in China, dus ben benieuwd of die inderdaad Astra1 aan Diseqc poort 3 gaat toekennen en misschien toch Astra3 kan vinden op poort 4 ?
Deze met Linux software uitgeruste Philips is sowieso soms 'weird' omdat het zomaar kan zijn bij het scannen naar satellieten, dat een vastloper ontstaat en de satellietlijst gewist wordt. Gelukkig heb ik daar een EXT4 filesysteem usb stickie op aangesloten met backup sat-lijst en is de lijst dus snel weer hersteld.  ( Philips blijkt NTFS pendrives prima te kunnen uitlezen bijv. MP4 files, maar voor het schrijven is een EXT* filesysteem nodig en in mijn geval EXT4.  Een backup maken op een NTFS filesysteem 'lijkt' goed te gaan, want er komt geen foutmelding, maar op een NTFS stick is de backup dus nooit aangemaakt ! )

Oké wat die uncommitted / committed switches betreft.  In beide configuraties komt dus het volledige ‘data’ signaal ook op de uitgang van de poorten te staan.  En ja heel begrijpelijk dat het 1e commando enkel verschijnt op de default poort omdat de andere poorten ‘afgeschakeld’ zijn. Van de site met deze pdf: https://www.detransponder.nl/downloads/Diseqcschakelingen.pdf had ik namelijk de indruk gekregen dat Committed ook de LNB schakelt en UC alleen geschikt was voor uitbreiding, maar vond dat nogal verwarrend vanwege de tekst, omdat in deze PDF een UC is geschakeld tussen receiver en C switch en dus ook alles 'door moet geven' , want anders zouden de C-switch en LNB geen commando's krijgen.   Ik had dit nog niet helemaal helder, maar jouw uitleg bevestigd dat beide typen switches de DiSeqc commando's gewoon doorgeven en heb in zoverre wel begrepen dat C switches de meest gangbare zijn en naar de UC switch expliciet 'gezocht' moet worden. Een sat-boer zal bij de verkoop hoogstwaarschijnlijk een C switch verkopen als niet uitdrukkelijk om een UC gevraagd wordt.

Mijn vraag over deze type switches heeft namelijk als oorzaak,  dat ik het plan had om voor mijn schakelprobleemjes een oplossing te maken met een one-shot (soort flipflop) en een ‘SPDT relais’.  Als ik thans van poort 1 naar poort 4 schakel ( van HB naar Astra1 ), dien ik eerst een tussenstap op 2 (Astra2) te maken.    Dus dacht ik,  dat zodra poort 4 ‘ hoog’ gemaakt wordt en de LNB spanning wordt geactiveerd, ik met deze opgaande flank van de LNB spanning d.m.v de one-shot even een puls geef, welke het relais laat aantrekken en gedurende de pulsbreedte  het contact met de LNB spanning even naar poort 2 schakelt, om daarna bij het afvallen van het relais de spanning weer aan poort 4 te geven.

Nu er echter een volledige data-riedel aanwezig is, gaat mijn verhaal waarschijnlijk niet op.   Ik zou dan de one-shot een gefilterd signaal aan moeten bieden zonder 22 kHz signalen ( DiSeqc data ), want anders reageert de one-shot meteen al op een opgaande flank van het allereerste DiSeqc bitje. Dan nog is het maar de vraag of het monoblock met een 'commandoloze' tussenstap naar Astra2 uberhaupt reageert op deze puls omdat er immers geen data mee'lift'. 
Ik had namelijk gehoopt dat het DiSeqc signaal vanaf de receiver enkel en alleen richting de 'microcontroller' van de switch zou gaan en niet doorgegeven zou worden en dat deze controller vervolgens enkel en alleen spanningen (13/18V ) aanbied op de gewenste poort,  m.a.w. het Diseqc commando komt niet verder dan de controller.

Desondanks is dit interessante materie en heb dankzij jullie bijdragen weer wat bijgeleerd  🤩

Trouwens die andere soort switches die jij beschrijft en hier amper voorkomen,  lijken dus het hoogfrequente signaal alleen te schakelen ?  Ben benieuwd of dat middels RF relaitjes gaat of middels een pin diode switch ?

groet 4KUHD
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij diseqc switches gaat het met PIN-diodes, wat ik ervan gezien heb.

 

En diseqc 1.0 kan inderdaad ook LNBs aansturen: polarity, band en position (option was dus de uitbreiding).

Diseqc 1.0 heet ook committed, omdat het gebonden is aan de backwards compatibiliteit met 13/18V, 0/22kHz, en toneburst.

 

Archief diseqc documentatie downloaden van eutelsat: https://www.eutelsat.com/sites/eutelsat-internet/home/support/technical-support.html#resources

Zoek ook eens op spaun/ diseqc for technicians

En op diseqc switch schematics, en dan de afbeeldingen

 

Als je een receiver hebt met diseqc repeat, zou je minder/geen problemen hebben. Ook als je een diseqc 1.1 switch, of evt een diseqc 1.2 switch zou gebruiken.

 

Los daarvan blijven een aantal van jouw schakelresultaten vreemd en atypisch voor het diseqc repeat probleem. Kan niet alles plaatsen....

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste A33 wederom bedankt voor je uitleg en ondersteuning en je hebt leraar capaciteiten 😀   Committed betekend dus dat het backwards compatible moet zijn !

Un-committed hoeft dus aan die backwards compatibiliteit niet perse te voldoen trek ik als conclusie.

 

Ja ik denk dat je helemaal gelijk hebt, dat een DiSEqC repeat in mijn configuratie de probleempjes had opgelost.

Het is het experiment waar ik van heb genoten en zal denk ik toch in het voorjaar bij lekkere temperaturen nog eens het dak opklimmen met de TV,  om een extra schoteltje

te plaatsen en/of het idee van Sprietje te gebruiken om een 6 graden LNB te plaatsen.  Vanwege de prijzen die LNB's kosten hoef ik het niet te laten.

 

Ik zou dan een triax 60 maximaal op HB uit kunnen richten met een monoblock en deze gewoon aan poort 1 toewijzen.   De andere triax 60 maximaal signaal van Astra 1 d.m.v. het andere monoblock op poort 2  en  ten slotte Astra 3 met behulp van een nieuwe LNB op maximaal signaal uitrichten.  

Die nieuwe LNB zal dan zonder problemen poort 3 accepteren en zal alles perfect werken is mijn gedachte. 

 

A33 en Sprietje ; Hartelijk dank voor jullie support en ik heb ervan genoten 🙂

 

Groet 4KUHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...