Ga naar inhoud


oplossing komb. monoblock/diseqC switch


trust

Aanbevolen berichten

Oef, wel een perfectionist ben jij zeg 😉

De specsheet gaf geen hart op hart maten, wel dat de LNB geschikt is voor 60-80cm en er stond niet bij vermeld;  'minder geschikt voor Triax' .

Ik ben er blij mee 😀

 

Prettig weekend. 4KUHD

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het heeft ook niks met het merk van de schotel te maken maar om de maat van de schotel en dan natuurlijk de breedte. Ook met de f/D-verhouding natuurlijk maar die is bij de meeste schotels 0,6.

Maar er klopt zoveel niet aan de beschrijving van dit monoblock. Er staat o.a.:

Ruisgetal 1.1 dB, nou zo werden ze 40 jaar geleden gemaakt. Tegenwoordig is het tussen de 0,3 en 0,7
Diameter antenneaansluiting 28 mm, dat bestaat helemaal niet. Dat moet 23mm zijn.
Geschikte schotels 60-80 cm
, dat moet zijn voor schotels van 75-85 cm
   
aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat in de specsheet van deze LNB inderdaad tegenstrijdige informatie;  zo wordt er ook gesproken over een extreem laag ruisgetal van 0,1 dB,

maar zie er geen aansluiting op zitten voor vloeibare helium om de zaak te koelen 🤣

De Triax valt dus toch nog binnen de range van 75-85 cm die jij stelt,  met zijn afmeting van 78 cm.

De opvulring werd overigens keurig bijgeleverd voor de LNB houder en dat past perfect.

Van een oud yoghurt emmertje nog een afdakje gemaakt tegen de regen/sneeuw zodat de LNB's gelukkig droog zitten en nu de naam Perzik hebben 🙂

 

Groet 4KUHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam nog 2 handige software hulpmiddelen tegen bij mijn zoektocht op internet:

http://www.electronicecircuits.com/electronic-software/parabola-calculator-for-satellite-dish-antenna-design

Bij Wifi calculations kan je daar een offsetschotel berekenen.

 

Met behulp van Sathunter https://sathunter.software.informer.com/2.5/ is dan de positie van de LNB's te bepalen.

 

Mbv bovenstaande software kwam ik tot de conclusie dat mijn Konig monoblock gelukkig geen 8 maar slechts 4,5 mm afwijkt 🙂

 

Groet 4KUHD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sathunter heb ik nooit mee gewerkt, geloof ik, dus ik weet niet zo gauw of je daar echt iets aan hebt.

 

Maar Parabola Calculator 2.0 (met gebruik van formules van Paul Wade) kan je, wat betreft de offset schotels, in de prullenbak gooien (assumptie van bottom at vertex, wat ze als "uitkomst" vermelden; is bijna nooit helemaal juist).

Ook de calculator van satsig.net voor offsetschotels is onnauwkeurig/onjuist wat betreft topstring en bottomstring.

 

Enige juiste die ik ken, zijn: Parabola6 van Strannik (te vinden op russische sites), en een Franse spreadsheet (heb zo gauw even geen link).

En natuurlijk mijn eigen spreadsheet calculator (met meerdere input-/berekeningsmethoden), maar die is (nog) niet beschikbaar op het internet (op verzoek kan ik al wel uitkomsten posten, er staan er al een aantal).

 

Overigens, heel precies de locatie van het diepste punt bepalen van een schotel is mij nog nooit gelukt (nodig voor Parabola 2.0).

Jou wel?

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik aflees van mijn meetlint bij de opgestelde TD78 komt verrassend dicht in de buurt van de W1GHZ calculator.

Die van satsig  zat er flink naast.

Voor het bepalen van het diepste punt. De schotel op zijn rug en  schotelranden exact waterpas;  klein kogeltje blijft liggen

op diepste punt.   Kaarsrechte lat  op schotelranden en met schuifmaat vanaf het 'kogel' punt tot aan de lat meten.

 

Er zal altijd tolerantie zijn.  Enkel en alleen de temperatuurschommelingen zijn hier al debet aan,  evenals de toegepaste

formules vertaald in programmeertaal, wat de verschillen in uitkomst verklaart. 

Mij geven deze programma's mooi inzicht hoe e.e.a. 'in elkaar zit' .

 

Groet 4KUHD

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 4KUHD

 

Je schrijft:
Mbv bovenstaande software kwam ik tot de conclusie dat mijn Konig monoblock gelukkig geen 8 maar slechts 4,5 mm afwijkt.

Je gaat nu dus vertellen dat mijn berekening niet klopt.
Als ik het niet goed uit zou rekenen op een afstand van 64mm, hoeveel zou ik er dan wel naast moeten zitten op een multifeed-rail met satellietafstanden van bijv. 20 graden. Dan zou daar niets van kloppen. Wel raar als al ongeveer 2000 mensen waarvoor ik de berekeningen in de loop der jaren gemaakt heb, zeer tevreden zijn met de resultaten zoals ik ze uitgerekend had.

 

Of is de afstand h.o.h. geen 72mm van het monoblock?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, 4KUHD zei:

Voor het bepalen van het diepste punt. De schotel op zijn rug en  schotelranden exact waterpas;  klein kogeltje blijft liggen

op diepste punt.  

 

Ach ja, met een metalen schotel zoals de TD78 werkt dat misschien iets beter dan met een kunststof schotel, waarmee ik het probeerde.

Maar een mis-meting van één millimeter over de positie van het diepste punt tov de schotelonderkant, levert bij allerlei uitkomsten meteen verschuivingen op van meer dan een halve centimeter. De dieptemeting zelf is iets minder kritisch.

 

Mijn voorkeur als inputs voor de berekening hebben daarom: de dieptemeting precies in het midden van de schotel, en de offsethoek ontlenen aan de verhouding breedte/hoogte schotel.

 

Overigens hing bij mijn Triax 110 de arm duidelijk te laag, tov de berekende offsethoek.

Als jouw LNB-positie overeenkwam met de parabola 2.0 uitkomst, is die positie wellicht ook niet ideaal. Tenzij natuurlijk, bij de triax 78 de onderkant van de schotel toevallig precies op de vertex (het midden van de moeder-prime focus schotel) uitkomt. Ik heb mijn triax 78 weggegeven aan iemand met een triple LNB, dus kan het niet meer nameten.

 

Als je genoeg reserve hebt voor ontvangst, luistert dat allemaal niet heel nauw, gelukkig.

Maar als je het beste uit je schotel wilt halen, moet je inderdaad nameten en rekenen. Liefst met een calculator die deugt! Anders kom je nog niet veel verder....

 

Groet,

A33

 

NB Toepaste formules in programmeertaal moeten natuurlijk 100% kloppen. Dat lijkt me nog wel het eenvoudigste.

Enige uitgangspunt is dan, dat een schotel ook 100% paraboloide is (parabolisch zowel horizontaal als verticaal), en dus 'netjes' gemaakt is. En ook niet verbogen is (dus bij een schotel die een vlakke voorkant heeft/moet hebben: vooraf string-test (draadjes-test) doen!).

 

Maar het is leuk om te zien, hoe je je in de materie aan het verdiepen bent! :)

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje. De afstand van 72mm klopt wel.  Dit is een afstand die gebruikelijk is voor zeg maar Noord Frankrijk. Maar Konig produceert voor geheel Europa

en uiteraard zijn landspecifieke modellen niet commercieel rendabel.

Ja ik kom uit op 67,5 mm met berekening en hulp van software.  Misschien ben je uit gegaan van een TD64 ?

Het signaal op beide sats is prima te noemen t.o.v. de vorige opstelling en ben er een stuk op vooruit gegaan.   Met een 8mm afwijking

zoals jij had berekend zou dat goede resultaat niet behaald kunnen worden, dus ja het moet wel minder dan 8mm zijn  !

Dat je voor 2000 mensen berekend hebt zegt mij nog niets over het feit of het exact klopt.  

Maar zo spannend is het ook weer niet;  In een ander topic ( Over de sterkte van ZDF )  gaf je aan dat 4mm verschil niet heel erg was op een 88 cm.

Misschien heb je wel gelijk en is het toch 8mm.    Dus als de lnb's  er ieder 4mm naast staan, is het ook geen probleem 😉

 

A33;  Het narekenen is op zich al leuk en leerzaam en zet aan tot nadenken ( zoals het kogeltje ).

Met inachtname van toleranties en ontbreken van hele nauwkeurige meetinstrumenten blijft het sowieso altijd een benadering.  Deze hulpmiddelen en

gewaardeerde reakties geven een hele goede indicatie hoe een schotel en LNB's het beste op te stellen.  

Met fine-tunen daadwerkelijk aan de schotel wordt toch het maximale bereikt !

 

Groet 4KUHD

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 4KUHD

 

Als je wilt kijken wat de gemiddelde afstand van de koppen moet zijn, dan moet je kijken naar het ontvangstgebied (footprint) van de Astra 19,2 en Hotbird.
Voor de Astra 19,2 ligt het midden in Duitsland, de footprint van de Hotbird is veel groter, de Astra 19,2 is dus bepalend. Het verschil in afstand tussen de koppen in Duitsland en Nederland is slechts 0,3mm. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.
Verder is König een handelsfirma en geen fabrikant. König maakt dus zelf niets maar kopen het bij verschillende fabrikanten in, plakken er een eigen stickertje op en doen het in een doos van König.

En nee, ik ben niet uitgegaan van een Triax 64 maar van een Triax 78.
Ja, je kunt die 8mm afwijking nu wel verdelen over beide satellieten zodat ze er allebei 4mm naast staan maar dat is sjoemelen.
Als jij de schotel met dit monoblock optimaal zou uitrichten op de Astra 19,2, dan ontvang je de Astra 23,5 bar slecht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Ik moet je mijn wel gemeende excuses aanbieden omdat mijn onderstaande bewering niet klopt

15 uren geleden, 4KUHD zei:

In een ander topic ( Over de sterkte van ZDF )  gaf je aan dat 4mm verschil niet heel erg was op een 88 cm.

 

In dat topic over de ontvangst van Duitse HD zenders op een Triax88 vermelde de topicstarter

Op 12-11-2019 om 22:05, Alziendoog zei:

Volgens Sprietje moet die 4 mm verschil niet uitmaken.

maar bij het teruglezen heb jij nooit beweert dat het geen verschil zou uitmaken.   Ik had beter moeten lezen 🥴

 

Ik neem aan dat je met de laatste zin in je laatste reactie Hotbird bedoeld ipv Astra 23.5 ?

Astra 3 is voor mij nl amper (niet)   interessant.

 

M.b.v. Sathunter gaf het programma perfect de afstand van 38mm aan van een CD monoblock voor As 1 en 3 op een TD64.  

Bij de invoer van As1 en HB op een TD78 met HB in de LNB houder geeft Sathunter aan dat de positie van As1 67mm naar links

en 8mm omhoog moet ( Kijkend richting de schotel vanuit de satelliet posities ) 

De wortel uit 67 kwadraat + 8 kwadraat geeft zo 67.5mm, waardoor ik op 4,5 mm verschil uitkom tussen de Sathunter waarde en

de 72 mm van het Konig monoblock.

Volgens Sathunter    'sjoemel'     ik dus ruim 2mm per satelliet.  Volgens jouw waardes is dit 4mm per satelliet.

 

Als jouw waarde van 64mm inderdaad de exacte waarde is, kan met een kleine tolerantie dus gesteld worden dat voor een TD78

( HB + As 1 6,2 graden )   per graad verschil een afstand van 10mm is vereist. 

Ik kan dan ook eens testen met de Konig en zijn/haar 72mm zou overeenkomen met zo'n 7 graden verschil.   Dan zou het perfect dienen

te zijn voor bijv. 9.0 E en 16.0 E. 

 

Ik ga daarom binnenkort eens experimenteren met de LNB's en monoblocken van CD als het weer tenminste meewerkt.

In een testopstelling de LNB's stuk voor stuk perfect positioneren en bekijken wat de signaalsterkte doet van HB en Astra 1

t.o.v. het Konig monoblock.

 

En misschien dan met mijn TD78 eens zien of ik 4 sats tevoorschijn kan toveren van As2 tot 9.0E .

 

Bedankt Sprietje en groeten 4KUHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 4KUHD.

Uit het topic waaruit je nu citeert, ging het over een opstelling van 4 ontvangstposities op een TRIAX 88.

Daarbij komen de LNB's van de Astra 1 en 3 positie met elkaar in aanraking, waarbij Sprietje adviseert om fijn af te stemmen op Astra 3, en het geringe verschil met Astra 1 voor lief te nemen.

Uiteraard betekent dit niet dat Sprietje altijd zegt dat 4 mm niets uitmaakt, integendeel, juist Sprietje is zeer secuur daarin zoals je gemerkt hebt.

Gelukkig heb je dat zelf ook gemerkt, maar aangezien je een citaat van mij aanhaalt wilde ik het even verduidelijken.

 

Verder geef ik je de complimenten dat je wiskundig goed onderlegd bent, en nieuwsgierig bent over de mogelijkheden van satelliet tv.

Ik ben vooral praktisch ingesteld, maar volg je bijdragen met belangstelling.

 

Groet,

Alziendoog.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Alziendoog,

 

Ja ik had jouw opmerking geciteerd en het was een 'aanname van mij'  dat Sprietje veronderstelde dat 4mm niets zou uitmaken.

Maar toen ik beter ging lezen las ik nergens dat Sprietje dat beweert had......   

En inderdaad heb ik Sprietje ook leren kennen in dit topic als een nauwkeurig persoon met heel veel kennis waar al ik veel van opgestoken heb.

 

Ja ik heb jouw topic ook doorgelezen omdat ik ook meerdere LNB's op 1 schotel wilde monteren.   Ik heb gisteren een verandering doorgevoerd

en mijn TD78 verwisseld met de HD Maclean 80cm.  Omdat ik op de ladder stond en toch het Konig TM60N monoblock in handen had, ik meteen

de echte afstand tussen de koppen kon meten. Dit bleek toch geen 72mm te zijn, zoals door Sprietje verondersteld, maar 64mm , dus helemaal OK.

 

Mijn bedoeling was om de schotel op Astra 1 uit te richten zodat ik met een extra losse LNB kon proberen om As2 daarop te ontvangen, maar

met de As1 kop in de houder vond ik HB toch achter blijven.

Dus vanochtend heb ik HB toch weer centraal in de houder geplaatst en deze  finetuning heeft geholpen, want vreemd genoeg had ik RTL 102.5

en Radiofreccia HD steeds met blokkend beeld, maar dat is nu verholpen.

 

De TD78 staat nu met enkele LNB op As2 uitgericht en is het sterkste van de 3 sats die ik ontvang.

 

Misschien in het voorjaar nog een losse kop naast de Konig om Eurobird 9 te ontvangen.   Ik geloof dat ik dan de meest interessante sats wel

in huis heb.

 

Ik ben ook meer praktisch ingesteld en meer van het soort trial en error, maar juist door dit forum de oude reken kennis weer aanwenden is

leuk en heb ontdekt dat de techniek qua sat TV  en dan met name schotels/LNB /Diseqc  een wereld op zich is 🙂

 

Jij ook succes met Sat TV !

 

Groeten 4KUHD

 

Konig TM60N.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...