Ga naar inhoud


oplossing komb. monoblock/diseqC switch


trust

Aanbevolen berichten

20 uur geleden zei a33:

Bij diseqc switches gaat het met PIN-diodes, wat ik ervan gezien heb.

 

Meestal wel ja maar Triax heeft ze ook met relais, zie bijlage.

 

Die geven het minste verlies, slechts 1dB maar hebben wel minder isolatie tussen de 2 aansluitingen. Ze zijn niet meer in productie maar nog wel nieuw te koop.

Triax relais diseqc-switch.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sprietje bedankt voor deze info !     Beide 'vormen'  komen dus voor  🙂 en is mijn vraag daarmee beantwoord !

Voor de complexere uitvoeringen  zal wel niet meer voor relais gekozen worden.  Er zullen dan al gauw

RF relais in serie komen te staan, waardoor het verlies toe zal nemen. 

Ik kan me nog wel heugen dat van Dijken in Hoogezand ooit  kleine RF relaitjes in zijn programma had.

Zou me niets verbazen als dat hetzelfde soort geweest is, welke  ook in deze MFD 21R gebruikt werden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen weekend heb ik via MP een Triax 78cm schotel inclusief 2 stuks Interstar Twin LNB's bemachtigd voor een prikkie en heb vooreerst het monoblock welke Astra 2 en 3

ontving,  vervangen door zo'n beige Interstar Twin LNB  en heb daarmee Astra 3 laten schieten.  Het brugje van Trust zit nu weer tussen poort 1 en 2  en de Twin op poort 3.

Nu werkt uiteraard alles vlekkeloos zonder eerst een tussenstap te hoeven doen en mijn signaal van Astra 3 kon ik tevens  op maximaal in stellen.

 

Ik heb nu in de achtertuin nog een Triax 60 en 78 liggen  en las ook in dit forum dat er veel succes behaald is met 4 LNB's op een rail en slechts 1 x Triax78.

Ik denk dat ik in het voorjaar hier ook nog e.e.a.  ga verbeteren en hou de optie van Sprietje die een Duo-LNB 6 graden adviseerde ook nog open.

 

Hebben jullie ervaring welke setup het sterkste signaal oplevert;  A:   een Triax78 met Duo-LNB voor Hotbird en Astra 1  of   B:  voor elke satelliet een seperate Triax 60cm schotel ?

Ik vraag dit omdat ik de beschikking heb over 2 stuks 60 en 1 x 78.  Maar omdat een 78   'tussen'   de sats kijkt, zal niet het volledige oppervlak benut worden per sat. 

Mijn gedachte is dan ook dat een 60 cm  exact uitgericht misschien wel evenveel   'schoteloppervlakte'    bezit dan een Multi sat setup met 1 wat grotere schotel ?

Maar hoop dat de experts mij ietwat wijzer kunnen maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond een calculator welke de beamwith van parabolische schotels berekend

https://www.rfwireless-world.com/calculators/parabolic-dish-antenna-calculator.html

 

Ik heb zowel de doorsnee van 60 als 78 cm ingevoerd en kwam tot de volgende resultaten op bijgevoegde jpg

De triax 60 staat perfect in positie en kijkt exact naar de satelliet en benut dus de volledige 'belichting' van de schotel.

De gain is daarmee voor de 60 cm schotel ruim 34 dB.

 

De 78cm triax 'kijkt'  bij ontvangst van HB en Astra 1 exact naar 16.1  E   en zowel HB als Astra 1  zijn dus 3.1 graden

hiervan verwijderd.

Volgens de berekening bij de Triax 78 zullen de beide satellieten dus behoorlijk wat dB's inleveren en kom ik tot de conclusie

dat een 60cm exact uitgericht   'beter'  is dan een multi-setup in een 78cm schotel.

 

Groet 4KUHD

BW Triax 60.jpg

BW Triax 78.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even voor je uitgerekend.
In Friesland moet de afstand tussen de 2 koppen om de Astra 19,2 en Hotbird 13 te ontvangen 64mm zijn.
Bij een Inverto 6 graden monoblock staan de koppen 63mm hart op hart van elkaar. Dat verschilt maar 1mm en is absoluut te verwaarlozen.
Als je dit 6 graden monoblock op een Triax 78 gebruikt, heb je meer signaal dan 2 losse lnb's op 2 triax 64 schotels. Bovendien als je meerdere aansluitingen nodig hebt, bespaar je je een paar diseqc-switches.
Het monoblock moet 7° schuin gezet worden en de kop van de Hotbird moet in de klem gezet worden.

 

Monoblock.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje !  Hartelijk dank voor je perfecte bijdrage, want dan ga ik deze methode toepassen !    Blijkt jouw eerdere tip dus toch voor mij

de oplossing te zijn 😯   En Je hebt bovendien een instructie handleiding gegeven  😀   Top !

Ja, met deze oplossing van jou ( Inverto L906)  kan ik dezelfde coaxkabels blijven gebruiken, terwijl ik bij 2 seperate dishes dus 2 extra

kabels diende te trekken ( de Diseqc switch heb ik binnen op 3 m afstand ) , wat bij jouw oplossing simpelweg  omwisselen van de

Triax 64  met CD monoblock betekend   voor een 78 met L906  :-) 

 

Wat een fijn forum is dit toch 🥰

 

Groet 4KUHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje;  Ik was mijn grijze massa aan het pijnigen over jouw berekening en dat jij tot de afstand komt van 64mm (63mm Inverto).

Ik heb zojuist met een meetlint de afstand van de houder tot aan het midden van de schotel gemeten ( welliswaar een Maclean 80cm)

om een idee te krijgen.   De afstand bleek 60cm ofwel 600mm te zijn.    De hoek is bekend; 6 graden monoblock.

Door 63/600  en hiervan INV tangens te nemen kom ik inderdaad op 6 graden 🙂

Dus het CD monoblock met de LNB's hart op hart 39mm  leveren door dezelfde tangens berekening een hoek op van 3,7 graden.

Het CD monoblock zou dus 'aardig'  geschikt zijn om met een 80cm schotel Hotbird 13.0 en Eutelsat 9.0 te ontvangen .

De LNB's zouden hiervoor 42mm uit elkaar moeten staan als ik het bereken en denk dat dit betere resulaten geeft dan mijn

CD monoblock waarmee ik Astra 2 en 3 ontving ( 4,7 graden verschil )   met een 80cm schotel.

Ga ik daar nog eens een test setupje van maken in de tuin om HB en Eutelsat 9 te vangen 😀

 

Leerzaam dit forum 🤩

 

Groet 4KUHD

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste 4KUHD

 

Je beredenering klopt niet.
Als we het over een 6 graden monoblock hebben, dan wordt de afstand in graden bedoeld tussen  de Astra 19,2 en Hotbird 13. Die is op de Clarkebelt 6,2 graden maar dat is gerekend vanaf het middelpunt van de aarde. Vanaf Friesland is de hoek tussen die 2 satellieten 6,75 graden.
Ook moet je niet meten tot aan het midden van de schotel want dat is niet het midden van de kijkhoekhoogte van de lnb. Dat ligt op ongeveer 40% van de hoogte.
Verder hou je er geen rekening mee dat je niet moet meten tot de lnb-klem maar naar het focuspunt van de feedhorn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx Sprietje voor je uitleg !

Volgens mij klopt mijn beredenering wel qua hoekmeting, maar is de uitvoering van de berekening fout.   Want je hebt gelijk dat er vanaf het

middelpunt van de aarde gemeten wordt.  Als ik mij op de denkbeeldige lijn bevindt die vanaf het middelpunt aarde naar bijv. HB gaat en steeds

dichterbij de Clarkbelt kom, de hoek die gemaakt wordt t.o.v. de Astra1 satelliet steeds groter wordt en dat is dus volgens jouw berekening

6,75 graden.  Wat dus resulteert in een iets grotere afstand tussen de LNB's

 

Je hebt gelijk v.w.b. de lnb-klem.  De feedhorn staat inderdaad iets dichterbij de schotel dan de klem.

 

Weer wat geleerd, dat het  midden van de schotel op 40% ligt !    Ik kwam ook een verklaring tegen dat de schotel ietwat ovaal is, omdat bekeken

vanuit een andere hoek, de schotel dan wel 'rond' lijkt.  Meende dat dit in een PDF van detransponder.nl stond.

 

Langzaam wordt het duidelijker 😉

 

Groet 4KUHD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie hier waarom een offset schotel hoger moet zijn dan de breedte.
De lnb die schuin omhoog tegen de schotel kijkt, moet een cirkel zien.

 

 

offset_dish.gif.51f567a5d0c112f96ecee7eb10726ba8.gif

Zie ook waarom de hoogte waar naar de lnb moet kijken lager moet zijn dan het midden van de schotel.

Die 40% is een beetje variabel en afhankelijk van de offsethoek van de schotel. Immers, als de offset nul is zoals bij een primefocus schotel, dan is het 50%, precies het midden van de schotel.

 

26 graden offset.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Sprietje:

Zie hier waarom een offset schotel hoger moet zijn dan de breedte.

 

Mijn Schotel is gewoon rond... dus het "moet" blijkbaar niet echt zo zijn...

Ik heb 2 Citycom-2000 schotels, CCA 850...  (tegenwoordig is de 2000 verdwenen van de opdruk zag ik)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel rond is, is het geen reguliere offsetschotel. Bij een normale offsetschotel is de voorzijde vlak, d.w.z. als je hem op een tafelblad legt, ligt de rand van de schotel overal aan.

Ik weet dat er een aantal Duitse merken zijn waarvan de offsetschotel rond is. Een andere schotel die daar wat van weg heeft is de Britse SKY-schotel. Die is zelfs breder dan die hoog is en dat is gedaan om de openingshoek van die kleine schotel toch wat kleiner te maken.

Bekijk de bijlage van de SKY-schotel waarbij duidelijk te zien is dat de voorzijde niet vlak is. Bij een ronde schotel is de voorzijde van de schotel wat minder gebogen als op deze bijlage. Tja, dat is automatisch een gevolg als de schotel niet hoger is dan die breed is.

In Amerika kijken veel mensen naar Directv. Die provider heeft 3 satellieten hangen die redelijk ver uit elkaar staan. Daar hebben ze ook een speciale schotel voor die veel breder is dan die hoog is. Daar kun je heel goed op zien dat de voorzijde niet vlak is.

Raven mini Sky dish.JPG

directv01.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Sprietje:

Zie hier waarom een offset schotel hoger moet zijn dan de breedte.

 

En je kan een offset schotel natuurlijk ook zo monteren, dat hij breder is dan hoog.

 

Kan handig zijn bijvoorbeeld bij balkonmontage, afhankelijk van hoeveel je ruimte je hebt voor de schotelopstelling, in verschillende richtingen.

Of gewoon uit spielerei..... ziet er grappig uit! (Dit draadje heeft bijv. een paar fotoos van schuine montage: https://www.satelliteguys.us/xen/threads/weekend-experiment-for-30w-with-a-little-dish.347354/#post-3626191  )

En trust heeft ooit een leuk filmpje van zijn ronddraaiende antenne experiment gemaakt. Leuk voor in de tuin, in plaats van een fontein of zo.... ;)

 

 

Maar we dwalen af van het onderwerp, monoblock combineren met extra LNBs, met een diseqc-1.0 cascade...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje; Ik kreeg gisteren het monoblock 6 graden ( Konig TM60N )  binnen en heb deze vandaag geinstalleerd, evenals de omwisseling van de kleine door de grotere Triax.

In de testopstelling was het meteen al raak en ontving beide satellieten feilloos 🙂   

 

De signaalsterkte is toegenomen en de Philips geeft een signaalindicatie van 0 tot 100, waarbij de signaalsterkte van beide sats nu op 60 ( was +/- 45 ) staat en de

signaalkwaliteit schommelt tussen 90 en 100 ( was 65 a 73  ).  

 

Op de Samsung is de signaalsterkte uiteraard ook toegenomen en zijn er nu (vrijwel) geen BER fouten meer. 

Dit was met de vorige opstelling wel anders en was de BER indicatie constant in beweging.

 

In het voorjaar met echt lekker weer ga ik de TV nog eens meenemen op het dak en misschien monteer ik er nog een LNB naast voor Eutelsat 9.0 omdat de Hotbird LNB

in de houder is gemonteerd en er daarnaast nog ruimte is en heb toch nog 1 plaats vrij op de Diseqc switch.

 

En om bij de opmerking van A33 te blijven ;  De Konig werkt vlekkeloos met het brugje van Trust 🙂

 

Groet 4KUHD

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, en hoewel de Konig TM60N een 6 graden monoblock wordt genoemd, is dit niet het monoblock wat goed past op jou schotel.
Ik had uitgerekend dat de afstand tussen de 2 koppen 64mm moet zijn. Bij dit monoblock staan de koppen 72mm van elkaar, dat wijkt dus 8mm af. Jammer.
Dit is een 6 graden monoblock voor een schotel van 80cm breed.

Ik had het over een Inverto Monoblock.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...