Ga naar inhoud


draaibaar afstellen schotel (stap voor stap)


prutsie

Aanbevolen berichten

Thor of Sirius maakt niet uit. Maar je doet hetzelfde die bewuste 5 a 6 graden naar links corrigeren. Voor de Sirius is dat voor jou nul, dus niet voordraaien. Maar ga je het zo vertellen dan vergeet iederen weer dat lengtegraad verschil. Daar Thor ongeveer op de nul dus GMT zit wordt het echte verschil goed duidelijk. Nou maakt die clarkbelt niet zoveel uit daar ik in den beginnen met een gewone antennerotor gewerkt heb van -20 t/m + 20 graad

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog onduidelijker waar jij heen wil, het gaat er bij de meesten om dat ze die 5 a 6 graden verschil naar links moeten meenemen.

Nilesat is voor de meesten net te zwak met gemiddelde schoteldiameter. Blijf bij Thor en Turksat als eindcontrole.

Meer als 80 cm is niet zinvol voor de meesten. Toevallig heb jij een wat grotere met polarmount waarschijnlijk

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik heen wil is het feit dat de meeste mensen die sat nemen die het dichtst bij hun eigen longitude staat omdat die het hoogst aan de clarkbelt staat. Nu is Sirius bij de meeste mensen pal zuid en daarom de meest voor de hand liggende sat om op uit te richten. Wat vertel je iemand die bijvoorbeeld in Polen of voor mijn part Turkije zijn satinstallatie wil uitrichten ? Dan gaat jou principe al niet meer op om Thor te nemen dan zal er toch echt een andere sat genomen moeten worden namelijk de dichtstbij hun eigen longitude staande sat. Duidelijk of niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik op maporama kijk zie ik dat Deventer een longitude van 6.16 en een lattitude van 52.25 heeft. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit welke van deze satellieten je als referentie neemt aangezien 6.16 zich precies tussen deze 2 bevind. Hier gaat het verhaal van Rudolf wel op om eerst de motor het commando te geven naar 1 van deze satellieten te draaien na de juiste coördinaten van Deventer ( zie maporama in bovenstaande link ) in het usalmenu van je ontvanger ingevoerd te hebben alvorens uit te richten op die satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo Prutsie.

Ik heb deze tekst gelezen ,begint me een beetje te duizilge.

Ik heb vroeger wel eens een vaste schotel geplaatst met een lnb.

dit ging goed,(de phillips gaf zelfhet sterkste singnaal aan)

Nu wil ik het met een draaibare motor doen.

de tv is hier voor geschikt.

Kan ik hem niet gewoon op o graden zuiden zetten en in de juiste hoek ,dat de tv de rest doet??

Alvast bedankt voor je tijd en antwoord.

(heellaas is dit een oude toppic dus hopelijk kan je me nog even weg wijst brengen)

Thanks EagleOne

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 jaar later...
  • 7 jaren later...

Goedendag,

 

ik kom er niet uit. Om de motor af te stellen moet ik het hoogste punt van de Clarke belt vinden. 

mijn lokatie is 4,3 W.

 

Op welke satelliet kan ik het beste  uitrichten?

 

Bij voorbaat dank,

 

groet tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei tommiedepommie:

Om de motor af te stellen moet ik het hoogste punt van de Clarke belt vinden. 

mijn lokatie is 4,3 W.

 

Op welke satelliet kan ik het beste  uitrichten?

 

Heb je USALS? Dan maakt het helemaal niet uit op welke satelliet je de hele setup uitricht.

 

Dan eerst motor op 0 (Goto 0 of Goto Ref in je ontvanger), en schotel precies in lijn op de motorbuis monteren,

(modified) motorelevatie en (modified) schoteldeclinatie instellen, en hele setup ongeveer naar het zuiden richten,

dan USALS-coordinaten invoeren in je ontvanger,

dan met je ontvanger naar een gewenste satelliet gaan (5west, 3.7west, 5oost, ..... wat je maar wilt),

en dan hele setup op de mast draaien tot je ontvangst hebt op die satelliet.

 

Of, met behulp van de zon heel precies naar het zuiden richten; dat is veel beter dan uitrichten op een satelliet die iets NAAST het zuiden hangt.

 

Gebruik je de modified motor angles? Dan hoef je na eerste uitrichting meestal nauwelijks meer te finetunen, om de hele Clarkebelt zo goed mogelijk te volgen.

Zie bijv hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/366312-afregelen-schotel/?do=findComment&comment=253694

en hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/364832-met-een-60-cm-schotel-verder-dan-30°-oost-kijken/?do=findComment&comment=2518253

en hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/366589-motor-latitude-declination-angle-inclinometer/?do=findComment&comment=2540166

 

Groet,

A33

 
aangepast door a33
  • Like 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...