Ga naar inhoud


draaibaar afstellen schotel (stap voor stap)


prutsie

Aanbevolen berichten

ja er zijn van die mensen die zelfs een LNB per software aangestuurd draaien op de rotor... maar dat is allemaal erg customized en niet voor de doorsnee draaiwok.

 

ik denk dat je dus de gulden middenweg moet proberen te vinden

alhoewel je ook nog eens heel goed moet kijken naar je settingslijst (is die echt courant?)

 

chiao

Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


settings zijn in orde , krijg net bezoek van een bevriend satgenoot , die wist te zeggen dat het mogelijk komt omdat ik werk met een doorzichtige disch , deze zouden ? niet geschikt zijn voor een motoropstelling ? ga nu wachten op beter weer en een "gewone" schotel zetten , wordt vervolgd

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

enkel getest op 12721H (tvv)die andere heb ik niet bekeken

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

probleem eindelijk opgelost , de doorzichtige ronde schotel heb ik vervangen door een kleinere metalen ovale schotel , verder gewoon zoals er voor de handleiding van prutsie gevolgd en alles werkt perfect ( enkel nog wachten op slecht weer )

ontvangst 19.2 transponder tvv = 84% ( ervoor 30% )

23.5 = 98% / 28. = 98% sirius 99.99% badr 98% en ga zo maar verder , conclusie ronde doorzichtige disch werkt niet goed voor tvv op rotor ?

dank aan allen voor de morele steun tijdens de installatie en vooral bedankt aan de maker van de handige installatiehandleiding

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf gebruik een (in mijn ogen) gemakkelijkere methode.

 

1. zet de motor handmatig op ongeveer 19.2° Oost. (met het knopje).

2. Stel de hoogte van de motor & schotel in naar gelang je streek.

Hier is dit 39° op de motor & 27° op de schotel (triax)

3. Beweeg nu het geheel tot je een goed signaal hebt op de Astra1.

Je bent nu al voor 95% klaar.

4° Test nu even of je goede ontvangt hebt op 42°oost & 31°West.

Indien je onvoldoende signaal hebt, kan de de hoogte nog wat veranderen op de motor. Dit heb ik heel zelden voor, meestal staat hij direct ok met deze methode.

 

Hoop dat iemand er mee geholpen is.

 

DM 7020, gem 4.60, astra1,2,3 & 13° op Big Visiosat. TVV + CD abbo. Soon Visiosat 1.20M draaibaar!

TVV Full, Telesat Full, CD-NL Settopbox,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dark
Ikzelf gebruik een (in mijn ogen) gemakkelijkere methode.

1. zet de motor handmatig op ongeveer 19.2° Oost. (met het knopje).
2. Stel de hoogte van de motor & schotel in naar gelang je streek.
Hier is dit 39° op de motor & 27° op de schotel (triax)
3. Beweeg nu het geheel tot je een goed signaal hebt op de Astra1.
Je bent nu al voor 95% klaar.
4° Test nu even of je goede ontvangt hebt op 42°oost & 31°West.
Indien je onvoldoende signaal hebt, kan de de hoogte nog wat veranderen op de motor. Dit heb ik heel zelden voor, meestal staat hij direct ok met deze methode.

Hoop dat iemand er mee geholpen is.


Dit is een geheel onjuiste methode.
Rotor moet staan op de longitude, waar je woont ( in ned variërend van 51,5 tot 53,5 ). Schotel moet dan ca op 22 graden staan. Zie ook de diverse voorgaande topics/ berichten.

Dan kun je via USALS gaan uitrichten, of gewoon domweg op de sirius ( in oosten van het land, gebruik dan eutelsat 7 oost ) uit gaan richten.
Via USALS uitrichten: Sluit de receiver aan op de rotor en vul de geografische waarden in de rotorsettings. Laat daarna de rotor naar een sateliet toe draaien ( Moet er wel een goede zenderlijst erin zitten ). Richt dan je installatie af op de gekozen sateliet. Mocht je de schotel iets hoger of lager richten, doe dit dan op de schotel ( ca 22 a 23 graden ).

Dus, jouw tip is helaas geen bruikbare. Bovendien zijn de meeste diseqc rotors niet uitgevoerd om op de rotor een knopje te bedienen. En als je naar de astra 19.2 wilt, dan zul je op de rotor naar 19.2 - 5 ( sirius ): 14.2 moeten draaien. En zo precies kun je dat niet zien.


Ik raad je dus aan om het gehele topic eens goed door te nemen.

Met vriendelijke groet, paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga zeker en vast dit weekend jouw methode even proberen paardengek,

Ik moet wel melden dat deze methode mij getoond is door een doorwinterde installateur.

Ivm het knopje, ben gelukkige eigenaar van een satlook, zeer handig spul indien de knop ontbreekt smile

 

thx alvast voor jouw tip,

 

greetz, dark1

DM 7020, gem 4.60, astra1,2,3 & 13° op Big Visiosat. TVV + CD abbo. Soon Visiosat 1.20M draaibaar!

TVV Full, Telesat Full, CD-NL Settopbox,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik meestal de methode die paardengek beschrijft. Echter ik ben het niet eens met de volgende stelling:

Origineel bericht van: paardengek
En als je naar de astra 19.2 wilt, dan zul je op de rotor naar 19.2 - 5 ( sirius ): 14.2 moeten draaien.

De azimuth naar de satelliet kan alleen op die manier berekend worden als je op de evenaar staat. Anders moet je een 3D berekening maken en dan zal je zien dat de hoek anders is.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veels te lang en incorrect verhaal.

Vindt jouw geopositie uit en bepaal verschil met greenwich lengte graad. (0) Voor mij is dat 5,6 graad

draai jouw motor voor op verschil en satelietgraadaanduiding van de satelliet waarop je wil uitlijnen. Dus ik draai 5, 6 graad de motor naar links als ik de thor wil pakken Thor is beste ( nul graden, lol). Liefst een zwakke en niet Astra of Hotbird.

Paal met schietlood of waterpas redelijk goed recht zetten uitlijnen met vulmateriaal.

Motor erop en op de juiste elevatie vlgs bijgeleverde instructies fabrikant instellen. Dan schotel erop met elevatie vereist zonder motor minus de elevatie net voor de motor ingesteld. Schotel recht op streep as zetten (zijn nullijn).

Receiver instellen op sat en transponder en geheel (motor en schotel)draaien tot beste signaalsterkte en kwaliteit. Nacorrigeren door meest linkse en rechtse bereikbare sateliet aan te sturen en de elevaties na te corrigeren voor volgen juiste ellips van de clarkbelt. Vergeet niet jouw usals coordinaten in de receiver te zetten zodat hij de rest zelf uitrekent anders moet je bij diseq 1.2 elke positie vastleggen. Verschil tussen Disecq 1.2 en Usals. Dus receiver op Usals zetten. Als ie dat kent.

 

Dus nodig.

1. Usals posities (internet b.v.) of handleiding

2. Handleiding motor

3. Handleiding schotel

4. Handlanger of receiver met TVtje in zicht

5. schietlood of waterpas.

6. uitvulbare beugels, vulringen/plaatjes

7. rechte paal, ik beveel aluminium pijp bouwmarkt aan.

 

In principe kan je het op elke satelliet doen, maar het beste is een zwakke dicht bij de nul, dus de Thor.

Eerste schotel dan eerst even proberen zonder motor s.v.p.!!

 

Selectiviteit van een schotel is een factor. Een Triax ziet de arabsat niet wordt weggedrukt door Astra 2.

Niet vergeten zaak vast te trekken.

 

Ik plaats dit verhaal voor de zoveelste keer. Kort en bondig.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Echter ik ben het niet eens met de volgende stelling:
Origineel bericht van: paardengek
En als je naar de astra 19.2 wilt, dan zul je op de rotor naar 19.2 - 5 ( sirius ): 14.2 moeten draaien.

De azimuth naar de satelliet kan alleen op die manier berekend worden als je op de evenaar staat. Anders moet je een 3D berekening maken en dan zal je zien dat de hoek anders is.


Ik wilde alleen maar aangeven dat astra 19.2 zich niet bevindt op 19.2 graden op rotor. Maar je hebt helemaal gelijk blush
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerst op een zwakke sat te gaan uit richten ben ik het weer niet met jou eens.Pak als eerste juist een sterke die is in eerste instantie veel gemakkelijker te vinden en ga daarna op zwakkere finetunen. Hoezo is Thor de beste ? Als je in Engeland woont misschien maar niet hier in Nederland ,de beste is de satelliet die bijna dezelfde longitude heeft als waar de schotelinstallatie geplaatst word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelijk heb je. Het meeste gaat fout door dat mensen niet beseffen dat ze zich niet op de evenaar op nul meridiaan van Greenwich bevinden en dat hun positie gecorrigeerd moet worden voor hun plek. 2de fout is de motorhellingshoek incorrect afstellen en de daarnij gecorrigeerde hellingshoek van de schotel !! Een enkeling lijnt de schotel ook nog niet op met de nulgradenstreep op de motoras. Zit je in nederland 5 graden naar links voordraaien en de Thor pakken, kan haast niet mis gaan.

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas toch een zwakke sat vanwege de schotelgevoeligheid en te sterke sats als Astra 1, Eurobird en Hotbird. De Turksat lijkt mij niet zinvol want die zit in de eind controle juist. Voor nederlanders niks beter dan de Thor zolang er maar een FTA channel op blijft.

 

Bij uitlijnen moet de motor direkt op receiver zitten en geen verdere cascade met andere vaste schotels en disecq switches hebben. Na klaar kan dat weer aangesloten worden.

 

Oude eutelsat met 60 cm schotel beveel ik ook niet aan.

 

Eigenlijk zijn motors weer uit vanwege oprukken NDS/videoguard tired

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite maakt het met een diseqCmotor geen zak uit welke je als eerste pakt als je zoals je zegt de motor naar positie stuurt na je coördinaten ingevoerd te hebben dus hoezo voor Nederland niets beter dan Thor ? In mijn geval staat Sirius al exact op het zuiden dus waarom zou Thor dan beter zijn ? Dan heb ik ook nog een schotel met polarmount dus zonder usals en dan gaat jou verhaal sowieso al niet op dan is Sirius helemaal het makkelijkste. Waterpas op beide feedhouders leggen tot de linker en rechterfeedhouder exact waterpas staan en dan de handel om de paal heen draaien totdat ik signaal op Sirius heb,vervolgens gefinetuned op Nilesat ( inderdaad een zwakke sat ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...