Ga naar inhoud


draaibaar afstellen schotel (stap voor stap)


prutsie

Aanbevolen berichten

Goedendag allemaal,

 

met hulp is het allemaal gelukt. Ik kan nu west tot de Hispasat komen (vanwege lokatie huis), en oost zou ik nog verder kunnen maar heb dit nog niet kunnen proberen omdat de schotel nog op een testpaal bevindt. Maar nu zonder problemen in elk geval tot oost 31,5.

Ook de afstelling lijkt goed omdat ik op diverse satellieten in elk geval de FTA zenders kan ontvangen.

 

Nu heb ik alleen nog de volgende vraag: Ik heb een Vu+ Uno 4K (Openatv 6.3) ontvanger die reeds is aangesloten op een schotel met 4LNB's (13,19,23 en 28) en wil de tweede aansluiting gebruiken voor de draaibare schotel.  Hoe gaat die ontvanger nu te werk? Pakt hij de zenders van 13 t/m 28 van de vaste schotel en de overige van de draaibare? Is hier een soort van pre-selectie betreffende schotel voorkeur?

 

alvast dank

 

groetjes tom

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tuner 2 stel je LNB1 in met diseqc modus 1.2. Dan verschijnt ook het usals instelling. Je locatie instellen. Daarna wijs je, de satellieten die je met de draaibare schotel wil ontvangen, in op tuner 2 met LNB 1.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling:

Je kan de satellieten die je nu op de vaste schotel ontvangt (Tuner 1) gerust toevoegen aan Tuner 2.

Als je dan in: Menu --> Instellingen --> Bediening en GUI --> Diverse instellingen, de voorkeurstuner voor opnames op Tuner 1 zet kun je opnemen en kijken tegelijk op de satellieten die je op de vaste schotel ontvangt.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag allemaal,

 

ik loop tegen een raar probleem aan. Ik heb mijn draaibare schotel afgesteld met een Vu+ zero (openatv 6.3) ontvanger.

Nu sluit ik de definitieve Vu+ Uno 4K ontvanger aan op de draaibare schotel en geef dezelfde locatie gegevens in. 

Als ik nu op het knopje "draai oost" klik, dan draait de schotel keurig naar het oosten. 

Als ik bij "Ga naar" 019.2 Oost invul, draait de schotel naar het westen. Ook bij het selecteren van een zender gaat het nu fout.

Ik begrijp niet wat er nu fout gaat.

Weet iemand misschien raad?

 

grt tom

 

PS: Wat ik nog niet geprobeerd heb, is de Vu+ zero weer aan te sluiten en kijken of het dan ook fout gaat. Dat laat ik nog even weten.

PS2: met de vuzero werkt het zoals het hoort.

 

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het gebruik van de goto was alleen even bedoeld als voorbeeld. 

 

Als ik bv NPO1 selecteer, draait de schotel ook de verkeerde kant op als de Vu+ uno 4K is aangesloten.

 

Als ik de Vu+ zero dan aansluit, gaat het wel goed.

 

grt tom

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit een oost/west probleem?

Is de satelliet opgeslagen als 19.2 west ipv 19.2 oost?

 

Verder snap ik uit je korte beschrijving nog niet precies wat het patroon zou zijn; dus dit is een "schot voor de boeg".

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops.

 

probleem is opgelost. Mijn fout. ik had per ongeluk de lengte en breedtegraad in de Vu+ uno 4K omgewisseld.

 

Geen wonder dat het schoteltje een beetje ziek werd.

 

Dank allen voor de snelle reacties

 

groet, tom

 

 

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb geprobeerd om op de boerenmanier mijn schotel met rotor af te stellen en zit nu op het punt waar ik oostelijk mijn schotel naar omhoog moet duwen om signaal te krijgen op astra 2 en mijn schotel omlaag moet duwen om signaal te krijgen op hispasat. 

Astra 1 is ook maar belabberd qua ontvangst. 

Volgens de boerenmethode zou ik nu mijn motor naar links moeten draaien om de oostelijke satellieten iets hoger te ontvangen en de westelijke satellieten iets lager te ontvangen. 
Ik stuur mijn motor aan via USALS. 
Als ik mijn motor verdraai valt het signaal op de thor/sirius satelliet uiteraard weg. Moet ik dan de schotel die aan de motor hangt in de tegenovergestelde richting terugduwen? Ik heb gisteren, met veel te veel wind, pogingen ondernomen om tijdelijk toch iets te kunnen zien. Graag zou ik dit weekend met goede moed het zaakje willen afstellen. Het is de allereerste keer dat ik met een rotor werk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En er wordt verondersteld, dat je antenne mast 100% waterpas staat!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, stevenvc19 zei:

Volgens de boerenmethode zou ik nu mijn motor naar links moeten draaien om de oostelijke satellieten iets hoger te ontvangen en de westelijke satellieten iets lager te ontvangen. 
Ik stuur mijn motor aan via USALS. 
Als ik mijn motor verdraai valt het signaal op de thor/sirius satelliet uiteraard weg. Moet ik dan de schotel die aan de motor hangt in de tegenovergestelde richting terugduwen?

 

Het antwoord daarop is Ja.

 

Overigens: als je USALS gebruikt bij het eerste satelliet-vinden (en dus niet de 'precies-zuidelijke satelliet'-methode), en je hebt deze verschijnselen, betekent dat dus dat de uitlijning van motor op nul, en de schotel daarmee precies in één lijn, nog niet goed gelukt is.

Als je daar totnutoe niet echt op gelet hebt, kan je kiezen of je daarmee herbegint, of zoals sprietje aangaf met de door hem geposte schema's de huidige instellingen te corrigeren.

 

Zoals ceesv en tonski al aanduidden: de mast moet oost/west precies loodrecht staan! (noord/zuid valt eventueel te compenseren.)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...