Ga naar inhoud


Alles over de nieuwe VISIOSAT BIG-BISAT


Tuurtje

Aanbevolen berichten

Hallo blakkie,

 

Zo te zien heb je de smalle alps twin lnb's gebruikt, ziet er fraai uit!

Welke 6 satellieten heb je op de korrel?

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 328
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De Big-Bisat staat klaar om dit weekend gemonteerd te worden, ik gebruik 4 quad ALPS voor hotbird, astra 1, astra 3 en astra2.

Wat ik me wel afvraag is hoe jullie de skew geregeld krijgen voor alle LNB's want de LNB-houders voor de Astra's zitten zo dicht op mekaar dat er geen schroevendraaier meer tussen past om de houder los-of vast te draaien, halen jullie misschien de houders die in de weg zitten even van de stang?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit weekend eindelijk de Bisat G3 vervangen door de Big-Bisat. Mooi, je regelt de schotel af op 1 satelliet en de rest staat gelijk goed, alleen de skew nog wat bijregelen en klaar is kees. Als je wat gaat schuiven met de LNB's op de rail dan merk je dat de door de Visiosat-software opgegeven posities helemaal juist zijn, echt kritisch is het niet want het signaal verzwakt niet met een millimetertje naar links of rechts.

Vooraleer de oude Bisat af te breken heb ik de signaalsterktes van alle LNB's genoteerd met de ontvanger op het dak. Na de installatie van de Big-Bisat heb ik dan de waarden vergeleken en dit was het resultaat:

19,2 van 73 naar 77%

23 van 85 naar 87%

28 van 79 naar 86%

13 van ? naar 81% (had voorheen geen Hotbird)

Het zijn natuurlijk maar relatieve aanduidingen maar gemeten in dezelfde omstandigheden lijkt de Big Bisat toch net iets meer signaal op te vangen smile

Bij gebruik van een 4x 30cm tegelvoet zou ik toch voorstellen om nog 4 extra tegels te voorzien want de schotel is toch wel een flink stuk groter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alleyoop
Bij gebruik van een 4x 30cm tegelvoet zou ik toch voorstellen om nog 4 extra tegels te voorzien want de schotel is toch wel een flink stuk groter.


Bij een tegelvoet is het steeds aangeraden de schotel zo laag mogelijk te monteren zodat het zwaartepunt zo laag mogelijk komt te liggen.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sateetje
Wil iemand een login PM-en voor de Visiosat site?

Dat heb je slechts één keer nodig. Ik heb nu toevallig het geluk om over die login te beschikken en die geef ik natuurlijk niet vrij. Wil je jouw configuratie uitgeprint zien? Geef dan hier lengte en breedtegraad op alsook de satellieten die je wil ontvangen en ik zoek het op
(niet allemaal tegelijk hé :D).

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je zo'n login dan niet gewoon aanvragen bij Visiosat ?

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de Alignment software uitgeprint, maar één ding begrijp ik niet:

De rode pijl onderaan "linksom" -5,41 graden.

Wanneer en waarom moet zaak op de paal gedraaid worden?

Hotbird staat bij mij op nul graden, daar moet dan toch op uitgericht worden, en dan moet de rest toch vanzelf goed staan als je de LNB's op de goede plekken monteert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem nu het voorbeeld van hotbird en de 3 astra's...

In de hemel staat Hotbird het hoogst en Astra2 het laagst; als je een lijn trekt van Hotbird naar Astra2 dan staan de 2 andere astra's daartussenin op dezelfde lijn.

 

Als je nu IN de schotel kijkt, dan moeten de 4 lnb's deze lijn volgen maar echter OMGEKEERD: de Hotbird lnb moet het laagst staan en de astra2 lnb het hoogst (en de 2 andere tussenin opdezelfde denkbeeldige schuine lijn)

 

Om dat te bereiken moet je de arm van de big bisat, die horizontaal staat, kantelen naar de goede kant. Dit kantelen doe je door de ganse schotel te kantelen volgens aangegeven.

Gerdy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week zo'n viasat BIG-BISAT uitgericht. 5 LNB's erop:

Astra 2 twin LNB

Astra 3 twin LNB

Astra 19.2 twin LNB

Hotbird 13 twin LNB

Thor 1 west single LNB

 

LNB's van het merk edison gebruikt.

Ik ben ca 2 uur bezig geweest om de schotel perfect uit te richten. Dit uitrichten heb ik op een tegelvoet gedaan.

 

Daarna hebben we de schotel met twee man op de bevesting opgehangen.

 

Zie foto:

Daarboven zit een buitenantenne voor digitenne.

 

 

Ik heb bij het uitrichten geen gebruik gemaakt van de site van visiosat. In principe heb je dat ook niet nodig. De middelste LNB is uitgericht op astra 19.2.

 

Daarna heb ik astra 28.2 gepakt om zo ongeveer de schuinte van de schotel te bepalen. In ieder geval na ca 2 uur van opbouwen en uitrichten was het resultaat goed. Alle vijf satelieten kwamen met een sterkte binnen, wat vergelijkbaar is met een 80 cm schotel. Op de dreambox 7020 kwam de SNR uit op ca 89 tot 95 %.

 

De schotel is erg doordacht ontworpen en is stevig. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat de vele coax kabels de schotelarm belast. Dit kun je voorkomen door de coax kabels met dikke tye-rips aan de schotelarm en aan het stevige metalen beugel vast te zetten, zodat de schotelarm niet onnodig wordt belast en daardoor de positie van de LNB's niet veranderd ( het omlaag / omhoog buigen ( torderen ) van de rail ).

 

Ik heb nu zo'n schotel in de bestelling, haal ik aankomende zaterdag op. Daar komen dan vermoedelijk 6 quad LNB's op: Astra 1, 2 en 3, hotbird, sirius, thor.

 

 

Met vriendelijke groet, paardengek

post-15016-1318259746,4709_thumb.jpg

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...