Spring naar bijdragen
Connexxion

FAQ: Triax 78 met Multiblock 4 lnb's plaatsen....duidelijke uitleg met foto's

Aanbevolen berichten

Goedendag,

uiteraard heb ik de Astra 19,2 als eerste uitgericht en naderhand, volgens de handleiding en de waarden voor Valence, de anderen op hun positities geschoven. 

Zoals ik al zei, bij mooi weer is de ontvangst goed maar zodra het begon te regenen, viel het beeld weg. Uit voorgaande berichten van mede forumleden werd hier al voor gewaarschuwd. (kap over de LNB's) (vervangen LNB's)

Je begrijpt, dat ik door jouw en de voorgaande berichten een beetje in de war ben. Ligt de slechte ontvangst bij regen nu WEL of NIET aan de Venton quad LNB's of is het puur een kwestie van opnieuw uitrichten? Persoonlijk denk ik dat ik best nauwkeurig gewerkt heb tijdens de installatie maar als het advies is, om het opnieuw te doen omdat de Venton LNB's wel beeld blijven geven bij regen, dan doe ik het opnieuw.

Alvast bedankt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste tommiedepommie

Smalle lnb's geven nu eenmaal meer verlies dan gewone lnb's met een kop van 60mm. Dat komt omdat bij smalle lnb's de regendruppels dichter bij de feedhorn zitten en het signaal dus meer belemmeren.
Wat dat betreft gaat de voorkeur altijd uit naar normale lnb's maar ja, met een Triax 78 vallen de signalen van de verschillende satellieten zo dicht bij elkaar, dat je wel smalle lnb's moet nemen. Alleen de Hotbird-lnb zou een normale lnb kunnen zijn omdat de afstand tussen de Astra 19,2 en Hotbird 6,2 graden is.
Bij een flinke regenbui valt het signaal op een Triax 78 natuurlijk weg maar met gewoon wat regen, moet je volgens mij toch wel beeld houden met de Venton-lnb's. Een kapje er overheen helpt natuurlijk altijd omdat je de regendruppels dan meer op afstand houdt.

Voor een flinke regenreserve kun je natuurlijk beter een Triax 88 nemen. Die geeft een stuk meer versterking en dan kun je normale lnb's nemen.
Ook daar is het nog schipperen met de ruimte tussen de Astra 19,2 en 23,5 (4,3°) maar met 4-5mm afwijking voor de Astra 19,2-lnb heb je daar weinig last van omdat die satelliet toch sterk genoeg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen, 

Dank voor je snelle reactie. Dat bij een flinke regen- ,onweer- of sneeuwbui het beeld begint te stotteren of wegvalt, daar kan ik mee leven. Maar bij een minimaal regenbuitje, zou dat niet moeten gebeuren. Ik wil deze schotel als 'master' gaan gebruiken. Zou het dan volstaan om de 78cm te vervangen door een 88cm en de Venton's te behouden?

dank

PS: ik heb nu een oude schotel in gebruik met een dual LNB en heb daar nog nooit uitval bij gehad. Deze wil ik dus gaan vervangen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Dat adviseer ik je niet. Smalle lnb's geven bij regendruppels op de lnb nu eenmaal duidelijk minder signaal. Dat kan dus nog makkelijk 1,5uur nadat het geregend heeft problemen geven.

Test het zelf maar uit. Poets de koppen van de smalle lnb na een regenbui met een doek droog en je hebt al het signaal weer terug.

bewerkt door Sprietje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke combinatie adviseer jij dan? misschien een nog grotere schotel dan de Triax 88? In. combinatie met welke LNB's? 

Ik wil graag toe naar een definitieve, goede oplossing waar ik weinig omkijken naar heb. 

alvast dank 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Triax 88 met Inverto lnb's is een goede combinatie voor weinig geld. Een nog grotere schotel is alleen maar van belang als je zwakke signalen wilt ontvangen.
Natuurlijk zijn er andere merken schotels die degelijker zijn maar die zijn ook duurder. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Gibertini OP 100 SE van 94cm breed en 101cm hoog. Die ligt wat afmetingen betreft tussen een Triax 88 en een Triax 110. Met een grotere schotel zo van rond de 90cm breed, kun je ook de BBC, ITV, Channel 4 enz. ontvangen. Dat lukt volgens mij niet met je Triax 78 met multifeed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

heel hartelijk dank. Een Triax 88 schotel kost hier 48 euro dus dat zijn de kosten niet. Over welk type LNB van Inverto heb je het dan die ook fysiek in de houder passen?

groetjes tom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ligt er aan hoeveel aansluitingen je moet hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

hoi, 

zoals beloofd hierbij een update. Schotel Triax 88cm met 4 nieuwe Inverto LNB's besteld. Alles geïnstalleerd in een testopstelling en aangesloten.

en ja, heel af en toe, heb ik geluk. Het begon te regenen 's avonds. Nou, ik kan vertellen dat het een wereld van verschil is, gegarandeerd dat de Ventons zouden zijn uitgevallen bij die bui maar de Inverto's icm met de nieuwe schotel, bleven net keurig doen.

Dus alle lof voor het perfecte advies.

Nu kan ik wel bij de leverancier gaan klagen over wat er geleverd is maar daar voel ik weinig voor.

Ik heb dus een schotel met 4 quad Venton LNB's over. Iemand een suggestie om deze alsnog te gebruiken , eventueel met een zgn rain protector cover?

nogmaals hartelijk dank.

grt tom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn dat het nu naar tevredenheid werkt.
Laat nog maar eens een foto zien als de definitieve opstelling klaar is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Onlangs hier   0 leden

Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.

Belangrijke informatie

Onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid