Ga naar inhoud


mk4 SKY(ovaal 60cm) schotel, welke LNB?


drieksje

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Voor moeilijk zichtbare schotels maakt de Franse fabrikant SEDEA nog steeds transparante schotels van 60 en 85cm. Zover ik weet als enige.
Alleen in Frankrijk te koop inclusief Sedea lnb voor €79,- voor een 60cm schotel.
Bedenk wel dat deze schotel na een paar jaar niet meer zo doorzichtig is als hij nieuw is maar blijft natuurlijk wel de achtergrondkleur aannemen.

 

carbonaat schotel.png

Ik heb nog zo'n TR80 liggen, is 80 op 85cm.   Ooit 2de hands gekocht, maar heb hem zelf nooit opgezet. 
Ligt hier in mijn weg, voor een nederige bijdrage is em de jouwe.  In de loop van volgende week moet ik aan de kust zijn, dus kan thuis geleverd worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites


skoopy,

heel vriendelijk maar heb zojuist een lnb houder gekocht in de UK, zodus mijn grootste aim was Astra2, voor de UK free to air channels, maar moest er nog een andere sat bijkunnen zal ik een mono lnb kopen(maar als dit niet kan, so be it)

 

grtz: drieksje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, drieksje zei:

maar als dit niet kan, so be it

Een duo 60 LNB of Triple LNB (60cm) kan je echt wel vergeten , nutteloos !!

Met een Triple QUAD LNB zou je dan de schotel op 23,5°O moeten uitrichten ,

om zo verlies ivm Astra 19,2°O te verminderen , + ook minder signaal op 28,2°O !!

2 Losse Quad LNB's zou kunnen , maar met verlies op Astra 19,2°O !!

23,5°O heeft geen enkel nut ivm vrije zenders (FTA) !!

Enkel Astra 28,2°O is dik ok , zeker waar jij woont !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-11-2020 om 14:59, Sprietje zei:

En hoe transparant is hij nog? Voor de werking maakt het natuurlijk niets uit maar ik ben gewoon nieuwsgierig.

 

Perfect,kijk zelf maar.

Geen idee hoe lang het ding opgesteld is geweest.

De uitstekende Smart LNB die er bijhoorde heb ik nog in gebruik.  Ik heb deze schotel niet getest.  Ik vraag me wel af of de versterking van een dergelijke schotel vergelijkbaar is met een klassieke schotel.

 

image.png.c1b8e857de3bafa4322c10cc136b7860.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in principe wel. In deze polycarbonaat reflector zit gewoon heel fijn gaas net zoals bij de polyester schotels en die presteren uitstekend.

Hij is inderdaad nog heel transparant maar je weet niet hoe lang hij gebruikt is.

Waar je met een polycarbonaat schotel wel voor moet uitkijken is dat je lnb niet smelt tijdens de sun outage. Als deze schotel nieuw is, spiegelt hij enorm. Als tijdens de sun outage de zon precies achter de satelliet door beweegt, kan er zoveel warmtestraling naar de lnb gefocust worden, dat de kap van de lnb smelt. Na een paar jaar is dat probleem over omdat de extreme spiegeling dan weg is.

Op het voorbeeld zie je 2 horizontale strepen. Zo'n streep is de beweging van de zon. Omdat de elevatie van de zon elke dag iets anders is, komen er strepen boven elkaar. Kennelijk is er tijdens de tweede streep bewolking gekomen waardoor het wegsmelten van de kap is gestopt.

gesmolten lnb 5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-11-2020 om 17:30, Sprietje zei:

Ja in principe wel. In deze polycarbonaat reflector zit gewoon heel fijn gaas net zoals bij de polyester schotels en die presteren uitstekend.

Hij is inderdaad nog heel transparant maar je weet niet hoe lang hij gebruikt is.

Waar je met een polycarbonaat schotel wel voor moet uitkijken is dat je lnb niet smelt tijdens de sun outage. Als deze schotel nieuw is, spiegelt hij enorm. Als tijdens de sun outage de zon precies achter de satelliet door beweegt, kan er zoveel warmtestraling naar de lnb gefocust worden, dat de kap van de lnb smelt. Na een paar jaar is dat probleem over omdat de extreme spiegeling dan weg is.

Op het voorbeeld zie je 2 horizontale strepen. Zo'n streep is de beweging van de zon. Omdat de elevatie van de zon elke dag iets anders is, komen er strepen boven elkaar. Kennelijk is er tijdens de tweede streep bewolking gekomen waardoor het wegsmelten van de kap is gestopt.

 

Wel sprietje, de LNB die ik bij de schotel heb gekregen zag er perfect uit, maar de LNB houder bevestigt dat de hitte vorming.    Het laat vermoeden dat deze schotel een tijdje buiten heeft gestaan, en nog transparant is.  Je ziet maar goede kwaliteit!
 

IMG_20201115_143345.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ongelofelijk dat zelfs de lnb-houder helemaal is weggesmolten door de zon tijdens de sun outage. Dat had ik nog niet gezien. Lnb's kunnen ook behoorlijk wegsmelten zoals deze oude ALPS-lnb. Een polycarbonaat schotel is dus een leuke moeilijk zichtbare schotel maar hang er gedurende de eerste paar jaar tijdens de sun outage dagen die twee maal per jaar plaats vindt een deken o.i.d. over.

gesmolten lnb.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo sprietje en coockie monster, vandemorgen mijn LNB houder gekregen, en heb de afstand gemeten zoals sprietje aangaf op het forum, de afstand tot aan de schotel is 30.5 cm als je meet op het zicht(kromming shotel) dan kan je er zo'n 3cm afdoen, nu de vraag welke LNB(mono-quadro of single quadro, 4 uitgangen) zouden jullie kopen om ASTRA2 binnen te halen,

wat mij ook opgevallen is, is dat er SKY2 op de bevestiging staat(voet) schotel. P.S. ga ik een schanner(tje) moeten kopen om de schotel juist te zetten?????

alvast bedankt: drieksje

hopelijk gaat de installatie goed, maar ben al blij dat ik hier op het forum terecht kan!!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2020 om 09:59, Sprietje zei:

Je schrijft: de afstand kan ik nog niet geven, zal dat doen als alles besteld is.

Ja, daar heb ik niets aan. Ik wil die afstand weten om uit te rekenen hoe ver de lnb's van elkaar moeten staan. Nu heb ik de afstand geschat door de maatverhoudingen te nemen van de schotels en ook nog van een foto op te meten en daar de berekening op gebaseerd. Ik kom dan uit op een afstand van 51mm tussen de lnb's h.o.h. Daar kun je dus ook geen normale lnb's voor nemen met een kop van 60mm. Beter is dan een duo-lnb te nemen waarvan de koppen 55mm h.o.h. staan. Dat is bijv. deze Inverto met 4 aansluitingen: https://www.inverto.tv/lnb/95/quad-monoblock-23mm-lnb-430-for-80cm-dish

Het is dus wenselijk dat je me eerst de gevraagde "maat X" op geeft zodat ik nauwkeuriger de afstand van de 2 koppen kan berekenen.

Een lnb-klem van 40mm voor SKY-schotels zijn wel te koop, zie bijlage.

 

40mm sky adapter.png

afstand is 30,5 , nogal kort he voor monoblock

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, drieksje zei:

welke LNB(mono-quadro of single quadro, 4 uitgangen) zouden jullie kopen om ASTRA2 binnen te halen

Wil je enkel Astra 2 (28,2°O) ??

Een QUAD LNB als je 2 of meer ontvangers wil gebruiken 🙂

                   

Wil je in uw geval toch 2 satellieten ontvangen , mijn persoonlijk advies:

2 losse smallere quad LNB's + multi LNB houder + 2 , 3 of 4x 2x1 diseqcs :)

Maar als je het advies van Sprietje volgt , dan wordt uw opstelling:

SKY dish zone 1 43x59.jpg

Ik zou morgen hier eens kunnen proberen wat dit geeft op een 53cm schotel !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste cookie monster

 

Het klopt niet wat je schrijft.
Je geeft aan bij een Monoblock 6°
Diseqc 1 = Astra 28,2
Diseqc 2 = Astra 19,2
Dat klopt niet. Bij een 6° monoblock is normaal de westelijke satelliet diseqc A of 1 en de oostelijke satelliet diseqc B of 2. Jij geeft aan dat de westelijke satelliet diseqc B of 2 is en de oostelijke satelliet diseqc A of 1 is.

 

Ook heb jij het over een 6° monoblock. Daar heb ik het nooit over gehad want dat past niet. Ik had het over een duo-lnb voor een 80cm schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps , een foutje , shit happens , mens zijn is vergisselijk 🤫😉

1 uur terug, Sprietje zei:

een duo-lnb voor een 80cm schotel.

Da' noemt men dus ook een monoblock , 8 types (sat4all link):

                                               6° voor 80cm

                                               6° voor 64cm

                                            4,3° voor 80cm

                                            4,3° voor 64cm

                                               4° voor 80cm , die heb ik nog niet gezien

                                               4° voor 64cm , die heb ik nog niet gezien

                                               3° voor 80cm

                                               3° voor 64cm

2de link:

https://www.sat4all.com/forums/topic/332548-hulp-bij-montage-monoblok-astra-1-en-3/?do=findComment&comment=2154470

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Monoblock_LNB

En je kan ze natuurlijk in grotere of kleine schotels gebruiken , maar ....

dan is de werking in ontvangst anders naargelang de schoteldiameter !!

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een monoblock staan de antennes recht, bij een duo-lnb staan de antennes schuin. Dat heeft met de pré-skew te maken van de Astra satellieten.

 

Heb je een 3° en een 4° voor 64cm monoblock wel gezien? Ik niet want die bestaan niet.

antennes recht.JPG

antennes schuin.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...