Ga naar inhoud


[Elektra] lamp stuk aardlek uit


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik woon in een nieuwbouwhuis en heb iets vergelijkbaars gehad: Een klein gloeilampje viel een paar cm naar beneden op de plank. Resultaat: Knal, hele huis donker en rookmelders gaan af. Ja dat kan ook. Door de kortsluiting is ook de aardlek schakelaar geactiveerd. Dit is gewoon pech denk ik, verkeerd moment van de fase kortsluiting gemaakt, die dingen zijn gevoelig. De rookmelder(s) weet ik niet, ze zijn wel op het lichnet aangesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonski,

 

Kortsluiting, stroom die gaat lopen is waarschijnlijk enkele duizenden Amperes. Dan is het gewoon de vraag welke zekering eerst gaat. De installatieautomaat van (meestal) 16A, de aardlek van 40A of de hoofdzekering van 25 of 35A.

 

Door de hoge stroom stort de spanning kortstondig in. Helemaal niets vreemds aan. Op het moment dat de kortsluiting wordt opgeheven (installatieautomaat tript) krijg je een spijker op het net. Ook niets vreemds aan. En daar kunnen computers niet echt tegen. Waarschijnlijk "hing" je dreambox al bij het instorten van de spanning.

 

Met je installatie is dus zeer waarschijnlijk helemaal niets mis. Hier is geen kruid tegen gewassen (niets aan te doen dus).

Het enige wat je kan doen is de installatieautomaten van 16A die NA de aardlekautomaat zitten vervangen door selectievere varianten (B karakteristiek). Die zouden dan misschien eerder uitschakelen als je aardlekautomaat. Nadeel is dan vaak weer dat deze automaten al bijna uitschakelen als je je stofzuiger aanzet. De aanloopstroom van de motor is dan vaak al bijna voldoende.

 

Nogmaals, niets mis met je installatie.

groeten,

Peter.

 

ps. Wiki linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
schrik me rot
net gedaan:
lamp 1 aan
lamp 2 aan > knal-flits
aardlek uit
dreambox op andere aardlek groep reboot

uh daarom heb ik toch groepen,
namelijk dat de av installatie (aparte groep) niet ook een opdonder krijgt?

mag dat?
of is er iets verkeerd
moet mijn installateur eens waarschuwing krijgen

ciao



Aardlek uit of zekering?
Kan ook nog de hoofdzekering zijn in geval van dikke sluiting maar daar lijkt jouw verhaal niet op.
Iedere aardlek heeft max 4 groepen, als de aardlek uitspringt staan er dus max 4 groepen zonder.
Een lamp die klapt kan wel degenlijk een 16 A zekering uitgooien.
Een aardlek gaat daar in principe niet op los.
Deze schakelt nl niet op overstroom.
Deze schakelt op verschilstroom.
Verschil tussen de fase en nul.
Een 16 A die uitklapt kan een dipje veroorzaken waar iets anders op reboot.
Vooral als je op het einde vd leiding zit waar de spanning al lager is.

Dus voor de juiste orde, is het daadwerkelijk een aardlek of was het een zekering?

Overigens, in fabriekshallen maken we regelmatig 230 uit 400 mbv de nul.
Gewoon toegestaan in NL.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
@Tonski,

Kortsluiting, stroom die gaat lopen is waarschijnlijk enkele duizenden Amperes. Dan is het gewoon de vraag welke zekering eerst gaat. De installatieautomaat van (meestal) 16A, de aardlek van 40A of de hoofdzekering van 25 of 35A.

Door de hoge stroom stort de spanning kortstondig in. Helemaal niets vreemds aan. Op het moment dat de kortsluiting wordt opgeheven (installatieautomaat tript) krijg je een spijker op het net. Ook niets vreemds aan. En daar kunnen computers niet echt tegen. Waarschijnlijk "hing" je dreambox al bij het instorten van de spanning.

Met je installatie is dus zeer waarschijnlijk helemaal niets mis. Hier is geen kruid tegen gewassen (niets aan te doen dus).
Het enige wat je kan doen is de installatieautomaten van 16A die NA de aardlekautomaat zitten vervangen door selectievere varianten (B karakteristiek). Die zouden dan misschien eerder uitschakelen als je aardlekautomaat. Nadeel is dan vaak weer dat deze automaten al bijna uitschakelen als je je stofzuiger aanzet. De aanloopstroom van de motor is dan vaak al bijna voldoende.

Nogmaals, niets mis met je installatie.
groeten,
Peter.

ps. Wiki linkje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat
In een huisinstallatie zitten standaard B automaten.
En zo nieuw als de TS heeft hij een hoofdautomaat van 40 A
Aardlek zou niet moeten reageren op overstroom.
Heeft alleen een max constructie stroom van meestal 40 A inderdaad.
Wiki net gelezen, staat enige kolder in, B is de meestgebruikte in huisinstallaties, bij hoge uitzondering een C bij hardnekkige inschakelpieken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

prutsie, dank je wel

Jim REA ook,

 

juist

 

omdat mijn PC ook "draaide" en gewoon aan bleef zonder uitval of reboot, zelfs op de sat4al.com site terwijl ik de lichtjes aandeed

 

vond ik een en ander vreemd / verdacht

 

maar goed als de "algemene strekking van gegeven uitleg" is dat het eigenlijk normaal is, zal ik iets milder omgaan met mijn electricien

 

dan zal ik hem enkel de huid volschelden... en niet vierendelen.

wink

 

ciao

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: prutsie
@Tonski,

Kortsluiting, stroom die gaat lopen is waarschijnlijk enkele duizenden Amperes.


Lijkt mij erg stug dat dat gebeurd als een lampje kapot springt.. wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
prutsie, dank je wel
Jim REA ook,

juist

omdat mijn PC ook "draaide" en gewoon aan bleef zonder uitval of reboot, zelfs op de sat4al.com site terwijl ik de lichtjes aandeed

vond ik een en ander vreemd / verdacht

maar goed als de "algemene strekking van gegeven uitleg" is dat het eigenlijk normaal is, zal ik iets milder omgaan met mijn electricien

dan zal ik hem enkel de huid volschelden... en niet vierendelen.
wink

ciao

Het is mijn vak, hang bijna dagenlijks wel ergens zo een ding op.
Les 1, doe nooit boos tegen een vonkentrekker, je wilt niet weten wat een ellende je dat kan opleveren. smile
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Herco
Origineel bericht van: prutsie
@Tonski,

Kortsluiting, stroom die gaat lopen is waarschijnlijk enkele duizenden Amperes.


Lijkt mij erg stug dat dat gebeurd als een lampje kapot springt.. wink


Dit is nog niets. Het kan nog veel erger, ook van een stuk gaande lamp. Dus, het lijkt jou stug, maar ik weet het zeker... wink
Alleen de tijd, hoe lang zulke stromen gaan lopen, die is zoooooo kort, dat het niets uitmaakt.
Maar echt wel, van een stukke lamp kan je andere apparatuur kapot zien gaan.

TechniSat Digicorder HD S2 Aston 1.07 | TS CryptoWorks

Astra 1,2,3,HB | CDS Fam HD, SkyLink Multi HD

KDL-32P3000 | Onkyo 5.1 receiver

HTC HD2

Vakantie: Extreme Hornet STR Ucas 3.0 - 4xLNB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: exciter
Origineel bericht van: Herco
Origineel bericht van: prutsie
@Tonski,

Kortsluiting, stroom die gaat lopen is waarschijnlijk enkele duizenden Amperes.


Lijkt mij erg stug dat dat gebeurd als een lampje kapot springt.. wink


Dit is nog niets. Het kan nog veel erger, ook van een stuk gaande lamp. Dus, het lijkt jou stug, maar ik weet het zeker... wink
Alleen de tijd, hoe lang zulke stromen gaan lopen, die is zoooooo kort, dat het niets uitmaakt.
Maar echt wel, van een stukke lamp kan je andere apparatuur kapot zien gaan.
Klopt allemaal.
Wet van Ohm.
Er kunnen zelfs in rechte leidingen inductiespanningen ontstaan die trafo's om zeep helpen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
Lijkt mij erg stug dat dat gebeurd als een lampje kapot springt..

En lamp(je) die kapot gaat, kan wel degelijk een zekering doen trippen.

Als de gloeidraad doorbrand, ontstaat er op de dragers van de gloeidraad een mechanische schok die deze veren kan doen bewegen. Dit plotselinge bewegen, het is een kortstondige mechanische gebeurtenis, kan als gevolg hebben dat deze veren, al dan niet samen met een stuk van de gloeidraad een kortsluiting in de lamp veroorzaken.

Ook kan het zijn dat de rondslingerende einden van de gloeidraad elkaar weer raken en dan samensmelten. De gloeidraad is dan wat korter en brand duidelijk feller.

Doe je de lamp dan één maal uit en aan is de draad meestal weer geheel gebroken.

De kortsluiting kan zo heftig zijn dat de schroefdraad van de lamp in de fitting vastgesmolten zit.

Dit veroorzaakt ook de enorme knal. Het is de vonk in de fitting die je hoort of soms ziet als flits.

Dat de FI daar op tript is normaal.

De tegen-emk bij induktieve belastingen op het net bij uitval van de stroom doet een spannings puls op het net ontstaan waardoor PC´s wel eens vanzelf resetten. De dreambox is in feite ook een PC.

Heeft in ieder geval een processor.

 

Citaat:
Er kunnen zelfs in rechte leidingen inductiespanningen ontstaan die trafo's om zeep helpen.

Dat wil ik nog wel eens zien want dit is komplete onzin..Naast elkaar liggende leidingen gedragen zich kapacitief en niet induktief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je veel spaarlampen en TL lampen op al die groepen achter de bewuste aardlek hebt zitten kan er een flinke inductie onstaan bij het kortsluiten en daarna opheffen van de kortsluiting, die spanning kan ook weer aardig oplopen ook al is de aardlek er dan al uitgesprongen. Zelfs electro motoren kunnen op dat moment een inductie opleveren via de aanloop condensator. Wanneer er een groep of aardlek uit knalt kun je ook beter eerst computers en andere electronica uitschakelen (los van het net) voordat je de aardlek weer inschakelt. Doe je dit niet komen alle apparaten tegelijk in waardoor weer een inductie piek op het net (spijker) te zien zal zijn. De meeste electronica van tegenwoordig heeft een geschakelde voeding en die kan daar echt niet tegen.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi mannuh en meissies

ik heb eens gezocht naar een soort beveiliging

er schijnen ook ander soort modules te zijn voor aardlek

die zouden geen pieken doorgeven

 

(zou wel zo prettig zijn voor de dreambox en router)

 

ja router was ook al vaker uit, en dan ben ik niet bereikbaar via VOIP... totdat je merkt dat die uitgeweest is

gaat de hele familie over de zeik en gaan allemaal mobiel bellen

 

moet eens kijken of ik een mailnotification kan instellen, indien dat weer gebeurd

 

tja nu effe doorzoeken naar die aardlek modules.

ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook regelmatig meegemaakt dat een lamp die stuk ging de zekering deed uitvallen. Het ging hier altijd om 230V halogeenlampen die bij het inschakelen stukspringen (schakelaar aan -> lamp PETS! -> zekering uit). Zal inderdaad wel komen omdat de gloeidraad nog heel even een piekstroom trekt om een of andere reden. Dat bij jou de aardlekschakelaar uitvalt kan wellicht ook het gevolg zijn van de piekstroom (via omwegen), bijvoorbeeld doordat de nuldraad even wordt "opgetild" qua spanning.

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...