Ga naar inhoud


weer een zender kwijt


RUF

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: PaulCl
@zzzzzzz
Ik zever niet, per 1 oktober laatstleden zijn een paar analoge zenders verdwenen met melding dat ze digitaal te bekijken zijn. Als analoge kijker ervaar ik dit als verlies, ik laat me niet dwingen naar digitaal over te schakelen zolang de kwaliteit niet beduidend beter is. Als voorbeeld van goede kwaliteit geef ik de duitse zenders op sateliet. Die kwaliteit in SD is visueel veelal beter dan wat telenet in HD biedt en je vermelding van bitrates zijn voor mij maar cijfers die potentiele kwaliteit aangeven, er zijn nog andere factoren die een rol spelen.

Begrijp mij niet verkeerd, er zijn ook heel veel dingen die Telenet doet waar ik mij niet kan in vinden.
Hun opdringen van eigen apparatuur heeft mij altijd gestoord, en daarom leek TVV in het begin een oplossing.
Alleen voel je duidelijk dat ze steeds meer dezelfde toer opgaan.

Alleen, wat heb je aan vrije keuze van hardware als je aanbieder heel veel content mist ?

Wat beeldkwaliteit betreft : je kunt het afdoen met het argument dat het maar cijfers zijn, maar visueel ziet het er ook gewoon beter uit bij de kabel (opnieuw : ik heb het dan vooral over de Vlaamse zenders).
Je kunt dan misschien zeggen dat de Duitse er nog beter uitzien, alleen kun je niet verwachten dat Telenet het beter weergeeft dan ze het aangeleverd krijgen van hun leveranciers.
En je gaat toch niet heel de tijd ARD en ZDF kijken, alleen omdat het beeld zo mooi is ?

En ten slotte wil ik nog waarschuwen voor wat satellietkijkers vaak doen, en dat is zich illusies maken.
Niemand kan garanderen dat we binnen 3 jaar nog bijv. de Freesat kanalen kunnen ontvangen of dat we dan weer geen grotere schotel moeten kopen.
Zenders die ongecodeerd zijn kunnen plots beslissen te coderen (denk maar aan Travel Channel nog maar pas geleden).

Ik hoop dus dat die Multytenne Twin zal blijven in staat zijn de BBC's te ontvangen, maar zekerheid daarover is er allerminst, gezien de berichten van een nog strakkere spotbeam voor een van de volgende jaren.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Persoonlijk laat het mij ijskoud waar het naartoe gaat want ik kijk zelf nooit TV maar mijn vrouw wel en kwaliteit is toch niet aan haar besteed.

 

Terugkomend op discussie. Je zegt het zelf, telenet kan niet beter doorgeven dan dat ze het krijgen alhoewel ik sterk betwijfel dat ze de kwaliteit niet zelf degraderen om zoveel mogelijk door die kabel te krijgen.

Wat me stoort is het feit dat je meer moet betalen voor een paar HD zenders waarbij het materiaal dat ze uitzenden voor het overgrote deel niet eens in HD opgenomen is en dan spreek ik hier ook vooral over de vlaamse zenders. Het nieuws in HD bvb heeft weinig meerwaarde, de filmfragmenten zijn het al niet en of je die schreeuwlelijk gekleurde decorelementen nu in HD of SD kunt bewonderen maakt niet veel verschil uit. Analoog ziet dat er trouwens beter uit daar de kleurverzadiging dan minder is.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Terugkomend op discussie. Je zegt het zelf, telenet kan niet beter doorgeven dan dat ze het krijgen alhoewel ik sterk betwijfel dat ze de kwaliteit niet zelf degraderen om zoveel mogelijk door die kabel te krijgen.

Voor de niet-Vlaamse zenders is dat ongetwijfeld zo, maar als ze een zender als Canvas met 8 Mbps doorsturen, waarom zouden ze dan de kwaliteit niet op het maximum laten ?
Bij TVV is dat een gemiddelde van 3 Mbps.

Origineel bericht van: PaulCl
Wat me stoort is het feit dat je meer moet betalen voor een paar HD zenders waarbij het materiaal dat ze uitzenden voor het overgrote deel niet eens in HD opgenomen is en dan spreek ik hier ook vooral over de vlaamse zenders.

Eigenlijk klopt dat ook niet dat je er extra voor betaalt.
Het basispakket bij HD bevat alle Vlaamse HD zenders.
Op dit moment kun je bij Telenet kiezen tussen een HD digibox (kopen of huren) of een HD digicorder (huren alleen).
Wie de HD digibox neemt heeft als HD zenders :

één HD (ongecodeerd, dus iedereen met een DVB-C tuner heeft ze sowieso)
Ketnet HD / Canvas HD (ongecodeerd)
VTM HD
TF1 HD
MTVN HD
NGC HD
Exqi Culture HD (zendt nauwelijks uit, want deelt bandbreedte met Exqi Sport HD)

Origineel bericht van: PaulCl
Het nieuws in HD bvb heeft weinig meerwaarde, de filmfragmenten zijn het al niet en of je die schreeuwlelijk gekleurde decorelementen nu in HD of SD kunt bewonderen maakt niet veel verschil uit. Analoog ziet dat er trouwens beter uit daar de kleurverzadiging dan minder is.

Klopt, maar het is wel aan de zenders om programma's in HD te maken, natuurlijk.
Als ik zie dat een 2Be het soms aandurft om anno 2009 nog altijd films uit te zenden in 4:3 dan vraag ik mij soms af waar die mee bezig zijn.
Is dat om mensen te plezieren die nog zo'n 4:3 scherm hebben of waarom doen ze dat eigenlijk ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz
maar als ze een zender als Canvas met 8 Mbps doorsturen, waarom zouden ze dan de kwaliteit niet op het maximum laten ?

Wel, om een HD stream naar 8 Mbps te reduceren heb je onvermijdelijk kwaliteitsverlies tenzij de beeldinhoud niet te complex is. Als je weet dat een Blu-Ray schijfje een bandbreedte heeft tussen 36 en 72 Mbps dan is 8 Mbps echt niet veel.

Origineel bericht van: zzzzzzz
Eigenlijk klopt dat ook niet dat je er extra voor betaalt.
Het basispakket bij HD bevat alle Vlaamse HD zenders.

Je hebt gelijk maar tot voor kort betaalde je hier wel voor. Soms passen providers wel eens iets aan ten goede, meestal omdat het door de concurrentie niet anders kan.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: zzzzzzz

Als ik zie dat een 2Be het soms aandurft om anno 2009 nog altijd films uit te zenden in 4:3 dan vraag ik mij soms af waar die mee bezig zijn.
Is dat om mensen te plezieren die nog zo'n 4:3 scherm hebben of waarom doen ze dat eigenlijk ?


Ik vind ook verschrikkelijk dat men nog 4:3 films durft te tonen terwijl ze in breedbeeld gemaakt zijn. mad

Dat komt waarschijnlijk omdat ze vroeger de 4:3 versie(PAN AND SCAN)van de film aangekocht hebben en nu geen bugdet hebben om het originele beeldformaat te kopen. sick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PaulCl
Origineel bericht van: zzzzzzz
maar als ze een zender als Canvas met 8 Mbps doorsturen, waarom zouden ze dan de kwaliteit niet op het maximum laten ?

Wel, om een HD stream naar 8 Mbps te reduceren heb je onvermijdelijk kwaliteitsverlies tenzij de beeldinhoud niet te complex is. Als je weet dat een Blu-Ray schijfje een bandbreedte heeft tussen 36 en 72 Mbps dan is 8 Mbps echt niet veel.

Maar dat kun je evengoed van SD zeggen.
Een DVD schijfje kan rond de 9Gb aan, en kan tot 11 Mbps zijn.
Hoeveel zenders zie je met een dergelijke bitrate ?
Het is logisch dat een uitzending die over een beperkt medium gebeurt meer gecomprimeerd wordt, dan wat op een schijfje moet komen.
Zo'n schijfje zelf kost (indien massageproduceerd) nauwelijks iets aan bronmateriaal, terwijl bandbreedte duur is (vraag maar aan TVV wink )
Bluray kan makkelijk op 1080p zijn, terwijl de VRT meestal 720p is qua resolutie, een pak minder dus;
Het belangrijkste is de vraag : in welke kwaliteit bereikt het de provider - in dit geval Telenet - en wordt het dan nog eens verder gecomprimeerd ?
Stel dat het aan 12 Mbps 720p bij Telenet terechtkomt en dan gehercomprimeerd wordt naar 8Mpbs 720p dan zou veel slechter zijn van de beeldkwaliteit dan dat het ineens aan 8Mbps 720p aankomt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vrij waarschijnlijk is dat de Vlaamse zenders op dat gebied niet ideaal worden doorgegeven, ze worden namelijk opgestraald in Hilversum. Voor de VRT is de situatie eenvoudig, alle kabelaars, Digitenne en CDS/TVV gebruiken dezelfde glasvezel en zullen dus de kosten delen.

 

Het signaal van de commerciële Vlaamse zenders gaat over een glasvezel die uit TVV-abonneegeld betaald moet worden, immers geen andere partij in Hilversum heeft interesse in dat signaal. Het lijkt me oneconomisch om de betreffende zenders ongecomprimeerd over die glasvezel te sturen; bijgevolg zal ook hier op de bandbreedte gelet worden.

 

Dit betekent ook dat de HD-situatie voor de VRT eenvoudiger zal zijn dan voor de commerciële zenders, de VRT komt in Hilversum zowieso al in HD binnen, voor de commerciëlen moet TVV daar zelf voor zorgen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Ik denk dat het vrij waarschijnlijk is dat de Vlaamse zenders op dat gebied niet ideaal worden doorgegeven, ze worden namelijk opgestraald in Hilversum. Voor de VRT is de situatie eenvoudig, alle kabelaars, Digitenne en CDS/TVV gebruiken dezelfde glasvezel en zullen dus de kosten delen.

Dat zal dan wel over de Nederlandse kabelaars gaan.
Ik zie Telenet zijn signalen niet in Hilversum halen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Precies, maar dat betekent wel dat de last om het VRT-signaal in Hilversum te krijgen over meerdere partijen verdeeld wordt. Telenet haalt zijn signaal natuurlijk gewoon lokaal.

De oplossing zou een grondstation in Brussel zijn.

De oplossing waarvoor precies ?
Dat TV Vlaanderen de Vlaamse zenders in zo'n lage kwaliteit doorgeeft heeft niets te maken met de kwaliteit waarmee zij ze binnen krijgen.
Ze comprimeren enorm omdat ze alles op één transpondertje willen proppen omdat dat nu eenmaal het goedkoopste is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere megabit die ze opstralen moet ook op glasvezel ingekocht moet worden. Ik weet niet wat duurder is, de transponder, of de glasvezel. Alles in HD doorgeven zou ook uitbreiding van glasvezelcapaciteit vergen.

 

Maar blijkbaar is het op dit moment goedkoper om alles naar Hilversum te transporteren i.p.v. een grondstation in Brussel te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast calculator

Ik vind het beeld van sommige Vlaamse commerciële zenders er niet uit zien.

Acht bijvoorbeeld is net of je naar het beeld kijkt door een panty.

 

Ik weet niet hoe dat kanaal er op de kabel uitziet, maar ik vermoed een stuk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: calculator
Ik vind het beeld van sommige Vlaamse commerciële zenders er niet uit zien.
Acht bijvoorbeeld is net of je naar het beeld kijkt door een panty.

Ik weet niet hoe dat kanaal er op de kabel uitziet, maar ik vermoed een stuk beter.


zoveel beter is het daar ook niet,de bitrate voor dat kanaal is ook niet heel hoog.
maar denk dat ze het zo binnenkrijgen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...