Ga naar inhoud


Grundig TV MF55-2501/5 TOP geeft na 1 uur spelen fluitgeluid


Funfreak

Aanbevolen berichten

Mijn Grundig tv geeft na een uur spelen een gierend of fluitend geluid (hoog geluid). Dit geluid komt niet via de luidsprekers en als ik mijn Digitenne ontvanger uitschakel, blijft het hoge fluitgeluid hetzelfde.

 

Als ik wat rommel aan de scart of er op druk, dan is het soms even weg.

Ik heb de scartaansluiting en de warme delen (aan de koelplaat) reeds doorgesoldeerd.

 

Wat kan het zijn en hoe los ik dit op?

(Het gaat hier om een tv met een beeldbuis (platte type)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat bedoel ik dus.een beetje lijm is ook goed hoor,als het maar niet acheresief is,velpon is prima.Je juiste lokatie kun je bepalen door het geopende toestel met een lang stokje of zo op div spoeltjes te duwen.je hoord van zelf of het helpt,wel met het toestel aan doen anders gaat het natuurlijk niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop gewoon een bus speciale plastic spray wat hiervoor bedoelt is.

Zo'n busje kost iets van 6 euro en je spuit gewoon het hele gedeelte in waarvan je denkt dat de pieptoon vandaan komt.

Dit spul werkt isolerend zodat je ook geen problemen krijgt met de electronica.

 

Wel voor de tijd eerst even met de compressor oid. alle stof uit de TV blazen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ga je niet eens met een geisoleerde schroevendraaiertegen de voeding en hoogspanningcomponenten die feritekernen bevatten aandrukken, en ev zoals monteurs in garages even luisteren met het oor tegen het handvat om zo de "lastige component te mocaliseren?

Een uitgedroogde elco kan ook voor problemen zorgen daar de meeste voedingen op 15kHz choppen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt inderdaad een spoel met een kern te zijn. Alleen van bovenaf kon er geen lijm in, de kern is dicht. Ik heb wat velpon aan de basis aangebracht en hoop dat het probleem nu over is.

 

Is het normaal dat dit geluid uit zo'n spoeltje komt en komt dit vaak voor?

Is het niet beter om de spoel te verwisselen?

 

Dank voor alle tips.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger kwam het veel meer voor als heden ten dage, maar heb heel wat Tv's onder handen gehad met de klacht "TV geeft fluittoon" vooral sommige Chassis van Philips stonden er om bekend

Dit werd altijd opgelost met een busje spay welke ook gebruikt werd om het spetteren van de hoogspanningsaansluiting op te heffen. Even met de luchtdruk er door, alle trafo's even goed inspuiten, half uurtje laten drogen en voor 45 gulden was de fluittoon weer weg.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is dan wel heeel dure spay geweest,dat groene spul van philips, was niet zo duur.ca 5 gulden.Spoeltje wisselen heeft geen zin komt tcch weer terug,dus een beetje lijm is een goede permanente oplossing voor het probleem.met die spray word alles zo plakkerig.deze spray is overigens niet meer in de produktie bij philips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een uitgedroogde elco kan ook voor problemen zorgen daar de meeste voedingen op 15kHz choppen...

Een slechte elko kan inderdaad een fluittoon veroorzaken, maar niet omdat de voeding bij 15 kHz staat te choppen.
Normaal gesproken ligt deze frequentie bij ca. 400 Hz.

De fluittoon die je hoort is de lijnfrequentie uit de lijntrafo. Hier zit de kern los, of de wikkelingen trillen mee met de lijnfrequentie van 15.625 Hz. Door de energie van de terugslagpuls te gebruiken worden sommige delen van de TV gevoed uit het circuit van de lijntrafo.
De boel in te spuiten met spray etc. houd ik voor weinig zinvol en een vies gesmeer met de stoffige komponenten.

De enigste goede remedie is het vervangen van de lijntrafo. Je moet je dan wel afvragen of de TV deze kosten (ca. € 40 + inbouw) nog waard is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...