Ga naar inhoud


Goede link met antwoorden over 1-2 pk electromotoren 220V


MySat

Aanbevolen berichten

Ik heb het idee dat de motor van mijn zelfbouw compressor wat problemen heeft. Hij draait nog steeds, echter gisteren is deze misschien overbelast geweest (doordat ik de overbrenging naar de pomp veranderd had).

 

Zelf met een lege tank (dus zonder echte weerstand van de pomp) staat de motor na 3-4 sec stil te zoemen en draait niet meer. Lagers etc gecontroleerd en dat lijkt in orde (rotor loopt mijn inziens niet aan)

 

Deze motor is voorzien van 2 elco's voor de fase verschuiving en draairichting.

 

Mijn vermoeden is dat de elco voor de faseverschuiving de mogelijk oorzaak is.....

 

Maar hoe test je dat nu zonder extreem dure apparatuur? Vandaar de vraag om meer informatie

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites


Laat eerst je motor aanlopen zonder riemen(belasting)

Doet ie dit niet laat de C waarde uitmeten, normaal staat er maar één condensator op een motor...

Je hebt in die motor 2 wikkelingen die "identisch zijn... maar door op beide tzt spanning te steken draait ie niet: heeft geen aanloopkoppel. Daarom gebruikt men een condensator (veelal 20µF-450V) om een fase verschuiving te realiseren en zo een aanloopkoppel te krijgen.

Dus C uitmeten of vervangen is de oplossing, kan een winding zijn die verbrandt is (speurneus bijvragen)...

Maar bij een goede compressor zit een ontluchting die ervoor zorgt dat bij afslaan (tank onder druk) de druk in de leiding compressor->tank drukloos is, zodat bij aanslaan van de pressostaat de motor zonder belasting aanloopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
Laat eerst je motor aanlopen zonder riemen(belasting)
Doet ie dit niet laat de C waarde uitmeten, normaal staat er maar één condensator op een motor...


De testresultaten:

Motor draait zonder belasting
Motor draait 3-4 sec met V-snaar erop maar valt dan uiteindelijk stil.. (lijkt op te weinig vermogen)

Heb de Condensator nog niet gemeten. Het afslag systeem zorgt inderdaad voor de leegloop van buffer zodat de motor relatief eenvoudig start. Dat doen ie dus goed (incl starten)

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

condensator even los meten met een "capaciteitsmeter"

 

wel eerst even spanningsloos maken,om schade aan de tester te voorkomen.

 

Maar als je daar niet aan kunt komen kun je ook dmv schrikreacite en een analoge ohm-meter, een aanrdige indruk krijgen of de condensator nog redelijk is.

Je hebt er 2 dus ondering vergelijken is dan al mogelijk

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay..... Tot op heden is het even voldoende. Zal eens condesator gaan (laten) testen.

 

Alvast bedankt voor het meedenken

 

Groeten

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De motor heeft een nieuwe condensator gekregen omdat ie toch buiten zijn waarde lag (voor de zekerheid). Maar het probleem bestaat nog steeds.

 

Dus deze uit elkaar gehaald en ik zie (en hoor) dat na verloop van tijd (paar minuten) de rotor (kortsluitanker motor rotor) aan begint te lopen (piepend geluid). Duidelijk te zien aan krassen op een bepaald stuk van de rotor.

 

Ik kan dat natuurlijk "eventjes" afdraaien in een draaibank, maar dat is volgens mij niet echt de bedoeling.

 

Vraag: herkent iemand dit probleem en is er een oplossing voor (zonder een nieuwe rotor te kopen) ?

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het moet zoeken in de lagering .

Lager(s) versleten , lager ingelopen op de as , uitgelopen in de deksel(s) en , maar dat is zeldzaam , as gebroken in kortsluitanker .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Citaat:
Dus deze uit elkaar gehaald en ik zie (en hoor) dat na verloop van tijd (paar minuten) de rotor (kortsluitanker motor rotor) aan begint te lopen (piepend geluid). Duidelijk te zien aan krassen op een bepaald stuk van de rotor.

 

Verkeerd in elkaar gezet?

En met name beetje teveel geweld gebruikt bij het in elkaar zetten. Dan sneuvelen de lagers wel eens.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Matchless
Verkeerd in elkaar gezet?


Zeker niet verkeerd in elkaar gezet...... lagers zou kunnen maar hoe detecteer je kapotte lagers ? Ik heb geen noemenswaardige speling op de lager indien ik dit met de hand controleer.... (<.5 mm haaks op draairichting). Iemand een tip ?

Niks is geheim in deze wereld, ik weet alleen soms niet waar of van wie ik de juiste informatie kan krijgen


+++ 4 x VU solo SE /  T90 / 7 Quad LNB's / OpenPli / Latest Oscam / Raspberry / Strong SRT7404 (op de plank voor de jaarlijkse update ) +++

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MySat
Origineel bericht van: Matchless
Verkeerd in elkaar gezet?


Zeker niet verkeerd in elkaar gezet...... lagers zou kunnen maar hoe detecteer je kapotte lagers ? Ik heb geen noemenswaardige speling op de lager indien ik dit met de hand controleer.... (<.5 mm haaks op draairichting). Iemand een tip ?


Ook de zijde waar de fan zit gevoeld ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe heb je de lagers ge-installeerd? verwarmd en geperst?

 

Of met een hamer erin geslagen? In dat geval kan je de lagers scheef of kapot geslagen hebben.

Heb je nieuwe lagers gebruikt of de oude laten zitten?

 

Kapotte lagers zijn te horen als een soort ruis.

 

Als je speling met de hand kan voelen dan zijn ze zo goed als dood.

Met de hand voelen is geen betrouwbare meetmethode.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...