Ga naar inhoud


Stroom valt uit, na inschakelen waterkoker of senseo


rolandroland

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Wanneer ik mijn favo senseo aan doe (op de groep van de wasmachine) gaat dat deel van de stroom groep uit. Of als ik de waterkoker aanzet gaat dat eveneens uit. Zodra ik de senseo of waterkoker uit doe dan gaat alles langzaam aan weer aan. De stop springt niet! Voorheen was deze combinatie geen enkel probleem, maar sinds vandaag lukt het niet meer. Ik ben meestal gewend als je te veel stroom trekt dan de stop springt. Kan iemand mij uitleggen hoe dit mogelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klinkt gevaarlijk. Dit gebeurt als je veel stroom trekt door een kabel met een slechte verbinding of een kabel met een veel te dunne diameter. Uitgaande van een slecht contact wordt er op dat punt elektriciteit omgezet in warmte. Zet de grootverbruiker uit en het herstelt zich (koelt af). Als het zo erg is als je schetst zou je ergens brandlucht moeten kunnen ruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut een slecht contact, absoluut direct actie op ondernemen. Dit kan brand veroorzaken.

 

Ergens zit er een slecht contact in de bedrading tussen je stopcontact en de meterkast. Waarschijnlijk een slechte las (kabelverbiding) in een lasdoos of centraaldoos. Dit kan in de phase (bruine draad) of nul leiding (blauwe draad) zitten, dus beide controleren op slechte lassen.

 

Als dit al langere tijd aan de hand is zou je de plek van de storing redelijk gemakelijk moeten kunnen vinden. Bij een slecht contact komt er op de plaats van het slechte contact meestal redelijk wat warmte vrij. Dit resulteert vaak in gesmolten lasdoppen of verbrande isolatie van de draden.

 

Storing gevonden, vervang de lasdoppen (en eventueel de te heet geworden bedrading). Niet gaan lopen klooien door de boel wat aan te drukken, dit werkt misschien kortstondig, meer niet.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Origineel bericht van: rolandroland
Beste mensen,

Wanneer ik mijn favo senseo aan doe (op de groep van de wasmachine) gaat dat deel van de stroom groep uit.

Wat gaat er precies uit?

Tript de aardlek schakelaar, of gaat er een maximaal beveiliging uit, door overbelasting of kortsluiting.

Aangezien je spreekt over een toestel, wat met water werkt en meestal geaard is, zou ik gaan zoeken naar vocht of een verwarmings element met een gaatje.

Misschien is dit onderwerp meer op zijn plaats in "De rokende soldeerbout"?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

 

ff verder lezen

Citaat:
(op de groep van de wasmachine)

 

Dus: buiten de aardlekschakelaar

 

Citaat:
Zodra ik de senseo of waterkoker uit doe dan gaat alles langzaam aan weer aan.

 

Conclusie: slechte las

 

Citaat:
De stop springt niet!

 

bevestiging conclusie.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Inderdaad, even niet goed gelezen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kunt doen is de weerstand meten tussen de polen in het stopcontact. Je zou een oneindig grote weerstand moeten hebben, zodra je een waarde meet weet je dat ergens sluiting hebt.

 

Wel eerst de stroom uitschakelen!!

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Volgens de laatste versie van de NEN 1010 niet meer.

De wasmachine gaat ook op een aardlek beschermde groep.

 

De NEN 1010 van 1975 die ik in nog geleerd heb, lijkt in meerdere gevallen in lijnrechte tegenspraak met die uit 2010.

 

Tegenwoordig mag je maximaal 4 eindgroepen op een aardlek aansluiten.

 

Reden hiervoor is, dat veel apparatuur een lek naar massa heeft, bijvoorbeeld netfilters. Daardoor kan het aansluiten van een computer er net voor zorgen dat je bij een aardlek in je woning over de 30 mA gaat.

 

Bij maximaal 4 eindgroepen per aardlek vermindert dit risico.

 

De wasmachine zit ook aangesloten via een aardlek schakelaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Bigfoot
Klinkt als iets met de aardlek, en dat die niet goed schakelt. Zet er eens (alleen om te testen!) een stekkerdoos zonder aarde tussen, gebeurt dan hetzelfde?


om een aardlek te laten werken heb je geen aarding nodig op het apperaat, als de stroom via het aanrechtblad oid. wegloopt zou de aardlek ook moeten werken. De testknop van de aardlek werkt deze wel? mits het hele gebeuren achter de aardlek zit. Is het een oude zekering of een automaat die de goep afzekerd. Als het een oude zekering is wissel deze is om met een andere.

Succes

een Sony 40W4500, 2x ipbox 9000, Triax 110, Moteck SG-2100 A ontvangst van 53,1 Oost t/m 24,5 West en een Logitech Harmony Remote 785 (ideaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen, echt gewoon een slechte las.

 

Wat gebeurt er ?

-als er geen stroom wordt verbruikt is de spanning gewoon 220V.

-als er stroom wordt verbruikt stort de spanning in.

 

Dat betekent dus een hoge overgangsweerstand ergens in het circuit tussen het stopcontact en de binnenkomende kabel.

Zie het als een weerstand in serie met een verbruikend apparaat. Gaat het apparaat verbruiken dan krijg je een spaningsval over de weerstand. De weerstand dissipeert vermogen en wordt warm.

Nu heb je hier geen weerstand maar een slechte verbinding die een hoge overgangsweerstand heeft. Die slechte verbinding kan overal zitten tussen het verbruikende apparaat (senseo) en de kabel die de grond in gaat. Het kan het stopcontact zijn, het kan de installatieautomaat (of D patroon) zijn, maar meest waarschijnlijk is het euvel een lasklem. En nog waarschijnlijker een steekklem.

Wordt vervolgens het gebruikende apparaat (senseo) uitgezet dan zullen de overgebleven gebruikende apparaten waarschijnlijk dusdanig weinig gebruiken dat de spaningsval over de slechte verbinding (weerstand) dusdanig klein is dat alles weer gewoon lijkt te werken.

 

Als het al een installatieautomaat zou zijn die defect is en die dit veroorzaakt dan is dat echt een uitzondering. Maar dit is simpel te meten omdat je er gemakkelijk bij kunt. Multimeter over de installatieautomaat aan de secundaire (gebruikende) kant en Senseo aan. Stort de spanning hier in dan is het de installatieautomaat. Waarschijlijk is het echter niet. Ik denk dat het veel waarschijnlijker is dat het stopcontact slecht is of een lasklem de boosdoener is.

 

Als laatste,

zoals de weerstand in serie warm wordt door het verstookte vermogen wordt ook de slechte verbinding warm. Niet nodig op te merken dat dit zeer warm kan worden en brand kan veroorzaken.

 

geluk,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
even een electricien inschakelen die kan het zo nameten voor je

Helemaal juist.
Dit is een klus voor een installateur.
Ik vind het leuk dat iedereen probeert te helpen, maar dit is een klus voor een vakman.
Voor je het weet staat de boel in de hens en ik geloof niet dat je daar blij mee zal zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...