Ga naar inhoud


iemand ook verstand van kippen (luizen)


gerrit B

Aanbevolen berichten

Nu mijn ouders op vakantie zijn moeten wij hun kippen te eten geven.

Maar elke keer dat we er waren geweest kriebelde en jeukte het overal.

Dus vanmorgen eens goed gekeken en dan lopen er heel kleine bleke/crémekleurige diertjes op je armen en benen.

Nu weet ik dat mijn vader een paar weken geleden het hele hok nog heeft behandelt tegen luizen, maar zouden dit weer luizen kunnen zijn?

En dan natuurlijk de volgende vraag hoe breng ik die om zeep zonder dat zijn kippen op de rug gaan liggen?

Want ik ben niet van plan om me nog 2 weken lang 2 keer per dag verplicht te moeten douchen na het bezoek van zijn kippen hok. (hok is 7m x 3m, de buitenren is even groot en er lopen 6 kippen in rond)

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik was de hele tijd op kippenluis ed. aan het zoeken geweest en dan krijg je wel wat info maar niet wat je nu moet gebruiken om er ook vanaf te komen.

Maar dit lijkt me een prima link dus zojuist al een flinke bus veerust gekocht en denk dat ik na vanmiddag als massa moordenaar te boek kan gaan :D

 

bedankt

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Nu weet ik dat mijn vader een paar weken geleden het hele hok nog heeft behandelt tegen luizen, maar zouden dit weer luizen kunnen zijn?
De luizen worden dan wel gedood, maar de eitjes/neten die er dan nog zijn, komen later gewoon uit.
Deze moeten dan weer bestreden worden voordat ze al weer eitjes hebben gelegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Luizen in het hok? Alle hoeken en zijkanten met talkpoeder ruim in poederen. Drogen ze van uit.

 

In de legbak een plukje tabak onder het hooi.

 

Wat bij ons heeft geholpen is de kippen en de hok weggeven aan iemand anders. wink

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Dolf
Luizen in het hok? Alle hoeken en zijkanten met talkpoeder ruim in poederen. Drogen ze van uit.

In de legbak een plukje tabak onder het hooi.

Wat bij ons heeft geholpen is de kippen en de hok weggeven aan iemand anders. wink

Dolf.


Aanvulling: tabaks-stengels of tabak-stokken, de laatste werken
naar zeggen beter.

Er zijn spray's (spuitbussen) die de luis zéér snelplatleggen,
je hebt een soort waarbij de kippen gewoon kunnen blijven zitten.
De eitjes is een ander middel voor, je moet dan het hok, maar
vooral de kieren en de naden tot nat toe behandelen.

De tabak helpt voorkomen voor een nieuwe aanval maar de al
aanwezige eitjes blijven wel uitkomen.

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://edepot.wur.nl/109762 . kijk hier eens , ik dacht gelijk aan diesel, en inderdaad biodiesel over alles nevelen , geen vuur dus geen bbq, 10 dagen later nog eens, paardemiddel , geen kippen op de rug en luis weg. :D

 

groet Schapi

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zei hier iemand dat hier geen expertise was? . . . .

 

Samen weten we (bijna) alles.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vanavond die kippen eens flink ingespoten en kan je vertellen dat ondanks de hete douche direct erna nog steeds alles jeukt.

Gelukkig had ik nog wat wegwerpoveralls liggen dus die aangetrokken, ook de muts op en het was XXL dus de pijpen waren lang genoeg om over de schoenen te dragen.

de een hield de kip vast en de ander spuiten tegen de veerrichting in zoals was geadviseerd.

Zodra de kip was ingespoten deze buiten losgelaten zodat ik zeker wist dat we ze allemaal hadden gehad.

Toen ook het hele hok ingespoten en dan met name de spleten en kieren.

Daarna al hoestend en kuchend het hok uitgevlucht.

Ik weet zeker dat ik de volgende keer een gasmasker ga gebruiken sick

Na de hete douche een uurtje wat anders gedaan, maar ze liepen nog steeds op mijn schoenen en sokken dus deze eerst maar met de nagel om zeep gebracht.

Omdat ik de vluchtopening had afgedicht met een plank deze na ruim een uur weggehaald en meteen kon ik er al weer een stuk of 20 op mijn handen vinden.

Dus thuis nog maar weer eens onder de waterzeef gestapt en wat ik zeg het jeukt nog steeds crazy

Overmorgen komt iemand van de kleindier vereniging me helpen met de 2e behandeling (na 16 tot 24 uur komen de eitjes weer uit en dan moet de 2e golf om zeep gebracht worden) maar wat ik zeg, mijn gasmasker met koolfilter gaat dan wel mee.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was n BBQ toch ook n oplossing geweest, buikjes rond en niemand jeuk, geen haan die daarna kraait, een wijze tip uit het noorden, maar in elk geval sukses. :D

 

Groet schapi

8000hd, 800se hd pvr,800hd pvr,7020se,7000s 2 * philips plus n pccard. 1 triax met duolnb.2 flatscreens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na bijna een hele week van spuiten met "veerust" het luizen bestand al een heel eind weten te beperken.

Afgelopen vrijdag is er iemand van de kleindiervereniging geweest om te kijken en zijn conclussie was toch bloedluis.

 

Wij hadden overdag dus alleen maar beige kleurige beestjes gezien maar hij wachte speciaal tot het donker was en de kippen op stok zaten.

Door dan met een zaklamp de zitstok af te zoeken zie je 2 stromingen.

1 stroming is van beige kleurige beestjes die van de wanden richting de kippen gaan.

De andere beweging is van rode beestjes die van de kippen richting de wanden gaan.

 

Zodra dus zo'n beige kleurig beestje bij de kippen komt zuigt deze bloed uit de kip en komt als rood beestje weer terug, kruipt weer in een spleet oid. legt daar eitjes die met zo'n 16 uur weer uitkomen en die wandelen weer richting kipppen.

Doe je er niets aan dan kunnen de kippen zelfs door bloedarmoede dood gaan.

 

Hij heeft gespoten met ander spul Poultry Shield en dat lijkt veel beter te helpen.

Dus al op zoek geweest naar dat spul, maar wat een prijsverschil tussen dat spul hier of in Engeland shocked

Hier kost 1 liter 27 euro, daar kost 5 liter zo'n 27 euro.

Dit moet je dan 1 op 10 liter verdunnen dus ruim voldoende om iedere week het hok een keer in te kunnen spuiten zonder dat het een vermogen kost en zonder dat het giftig is voor de kippen zelf.

 

Dus nu even kijken of we dat met de vereniging ook gezamelijk in kunnen kopen en in grotere hoeveelheden over kunnen laten komen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...