Ga naar inhoud


Waarom geen fijnstel schroeven bij schotels?


UncleBeer

Aanbevolen berichten

Een offset schotel zal altijd het complete inkomende signaal reflecteren naar de LNB (vanaf het gehele oppervlak),

ongeacht onder welke hoek deze schotel is gemonteerd.

Het maakt toch niet uit onder welke hoek je een schotel opstelt? Of zou een offset schotel als hij ondersteboven

hangt ineens signaal door- of voorbij laten? confused

Het enige waar je op moet letten is dat je de kruispolarisatie en de stand van de LNB optimaliseert voor welke stand

dan ook waarin de schotel staat opgesteld.

 

Gewoon mijn ouderwetse stuiver.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geeft de moed echt op aan degenen die met de tekening die ik gemaakt heb nog niet inzien, dat als je de skew niet met de lnb instelt maar door de gehele offset-schotel te draaien (schotel-skew), een beter resultaat krijgt dan door slechts alleen de lnb te draaien. Natuurlijk zijn de voordelen voor satellieten waarvan de skew slechts 10 of 20 graden is gering, maar voor skews van 25 graden en meer levert het echt flinke winst op. Niet alleen door efficiënter met het schoteloppervlak om te gaan, maar zeker ook door de extra ruis die de lnb ontvangt omdat deze op twee platsen over de rand van de schotel heen kijkt.

Als iemand vindt dat het niet zo is, laat ik hem in zijn waarde en mag hij van mij denken dat hij een optimale schotelafstelling heeft gemaakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat klopt maar als je er onder een bepaalde hoek (zoals de lnb doet) naar kijkt is ie rond. Off set schotels zijn gebouwd om het signaal van de satelliet onder een bepaalde hoek op de schotel te laten komen onder dezelfde hoek word het signaal weerkaatst op de lnb. Waarom ? Omdat anders de lnb en de feedstangen in de weg zitten en een stuk van het signaal zouden tegen houden. index_clip_image002_0007.jpg

 

Lees dit anders maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waanzin... hier wordt nu dus gesteld dat een offset schotel met az/el mount inferieure ontvangst geeft! (Behalve als de satelliet in het zuiden hangt en er geen skew nodig is).

 

Trouwens in de link die trust vermeldt ging de discussie over offset schotels met meerdere LNB's. Dan is het kantelen van de hele schotel wel degelijk voordelig. Al was het maar omdat zonder kantelen, de buitenste LNB aan de ene kant zich bijna achter de LNB arm verstopt!

 

Satkijker, dit soort ruimtelijke kwesties laten zich lastig in een 2-dimensionele schets uitleggen, laat staan bewijzen. Ik kon je met mijn voorbeeld niet een ander inzicht geven, het zij zo.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Johan 45 schrijft:

 

“Een rotor doet dit ook”

 

Ja, dat doet een rotor ook maar daar staat de skew ook niet altijd helemaal goed.

Om het inzichtelijk te maken heb ik deze tekening gemaak en die als bijlage bijgevoegd:

 

Ik heb de aarde en de Clarkebeld getekend. De Clarkebeld ligt op ongeveer 36.000 km boven het aardoppervlak. De aarde is ruim 12.000km in doorsnee. De Clarkebeld ligt dus ongeveer 3x de diameter van de aarddiameter verwijderd. Deze verhoudingen heb ik in de tekening ook aangehouden.

Ik heb op de Clarkebeld twee satellieten getekend, één ongeveer 45 graden oost van je draaibare schotelantenne en één ongeveer 45 graden west van je schotelantenne. Die satellieten zenden de polaristie horizontaal en verticaal t.o.v. hun positie uit naar de aarde, zeg maar naar het middelpunt van de aarde.

Zit je met een draaibare schotel in (N) Nederland en ontvangt met een correct ingestelde draaibare schotel de satelliet vanaf het aardoppervlak.

 

Je ziet dat deze lijn niet gelijk loopt met de lijn die de polarisatie aangeeft dat naar het middelpunt van de aarde loopt. Hoe verder de satelliet aan de horizon staan, hoe groter de fouthouk van de skew wordt. Nu is dit natuurlijk geen grote skew-afwijking en meestal zul je er geen last van hebben, maar als het om hele zwakke signalen gaat van satellieten die slechts een elevatie hebben van 10 graden, helpen alle kleine beetjes, dus ook een perfect ingestelde skew.

Voor optimale ontvangst van deze uitersten, zul je dan ook een motor-skew voor je lnb nodig hebben maar die is voor een huishoudelijke satellietontvanger niet aan te sluiten. Daar heb je professionele satelliettuners voor nodig.

Daarom zul je met een vast opgestelde schotel die meestal ook nog wat groter kan zijn als in een draaibare opstelling en de juist ingestelde lnb-skew nog wat betere resultaten bereiken.

 

Verder hoef je helemaal niet zo ver van huis te gaan om ook voor je draaibare schotel een afwijking van je skew te hebben. De Astra 1, 2 en 3 zenden de polarisatie namelijk 7,5 graad gedraaid naar het westen uit en daar heb je dus ook al een kleine misaanpassing op die je met een goed afgestelde vaste schotel niet hebt.

post-55926-1318262321,9035_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet mij korrigeren.

Het maakt natuurlijk niet uit als de LNC een ronde feed heeft.

De meeste huis tuin & keuken LNC´s uit de 0,1dB grabbelbak hebben een ronde feed.

Doordat de schotel ovaalvormig is kunnen zulke LNC´s de schotel nooit voor 100% belichten.

heb je inderdaad een ovale feed zoals ik ze zelf in N.Amerika gezien heb, dan is het zeer zinvol om de schotel te skewen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik heb zelf ook eens een schotel geinstalleerd in N-America (voor BVN) en dat ziet er echt heel anders uit.

De schotel vormt een geheel met de LNB en is ovaal, maar dan op zijn kant.

De LNB heeft ook een ovale vorm en de schotel moest inderdaad schuin worden geplaats in overeensteming met de benodigde skew. Ik moet zeggen dat ik de skew instelling (van de LNB) wel miste, ik had het idee dat ik dan een net iets beter resultaat had behaald.

 

Ik heb ook het idee dat het niets uitmaakt hoe je de schotel plaatst als de LNB rond is bij een offsetschotel.

post-52291-1318262323,0742_thumb.jpg

post-52291-1318262323,169_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ik moet mij korrigeren.
Het maakt natuurlijk niet uit als de LNC een ronde feed heeft.
De meeste huis tuin & keuken LNC´s uit de 0,1dB grabbelbak hebben een ronde feed.
Doordat de schotel ovaalvormig is kunnen zulke LNC´s de schotel nooit voor 100% belichten.
heb je inderdaad een ovale feed zoals ik ze zelf in N.Amerika gezien heb, dan is het zeer zinvol om de schotel te skewen.


Is de off-set schotel volgens jou ook ovaal als je hem vanuit de LNC of vanuit de richting waar het satsignaal vandaan komt bekijkt ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...