Ga naar inhoud


[TV/VIDEO] Nieuwe Samsung TV met slecht geluid


gerrit B

Aanbevolen berichten

Mijn nieuwe Samsung EU37UD6500 geeft weliswaar een prima beeld met leuke koppelingen met het internet ed. maar het geluid is toch wel bijzonder slecht als je voorheen het geluid van een Matchline bent gewend.

 

Nu is dat natuurlijk wel enigszins verklaarbaar als je speakers aan de achterkant van de TV gebruikt maar je bent dan in mijn ogen wel als leverancier niet handig als je er niet een paar uitgangen op zet om betere speakers aan te sluiten.

Volgens Samsung zou het geluid 2 x 15W moeten zijn dus denk ik van ik schroef dat ding even open, maak een paar extra aansluitingen en zet parallel aan de huidige speakers nog een set speakers voor beter geluid.

Parallel omdat ik natuurlijk wel geluid uit de TV wil blijven laten komen. Immers kijken naar de TV en het geluid ergens anders vandaan horen komen is niet mooi.

Zou dit ongestraft kunnen of zou je er de ingebouwde versterker er teveel mee belasten?

Ik had op de matchline twee extra 4 Ohms JBL's aangesloten om een actie film ook als actie film te laten klinken en muziek voller te laten klinken dus wil deze weer aansluiten.

 

Natuurlijk kun je ook een extra versterker aansluiten, maar dan heb je er weer een extra toestel staan en loop je altijd met 3 asb's rond dus waarom niet de ingebouwde versterker gebruiken?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goed idee, maar in de Matchline zat een "extra versterker"; dwz een versterker die 4 luidsprekers aan kon sturen, qua vermogen.

De mijne haf zelfs nog een sub-wwofer ingebouwd ;-))

 

In die platte TV zit dit denk ik NIET, want anders had de fabrikant wel een aansluiting ervoor gemaakt.

IK zou het dus ook niet proberen daar een extra set speakers aan parallel te zetten, want dan verwacht ik dat de audio-versterker in je TV kapot gaat !

 

Wat wel jammer is dat er ook geen audio-OUT op zit, want dan was zo zo klaar dmv tulp-kabeltjes, naar je radio-versterker.

Tja zoiets moet je dus nu zelf gaan maken.

 

Ik zou dat wel met een serie-weerstand ontkoppelen per kanaal (probeer een 10 K-Ohm met evt er achter 47K-Ohm naar massa).

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op:

wanneer je 2 speakers parallel plaatst op de huidige, loop

je kans dat de eindtrap overbelast en defect raakt.

Ofwel plaats je de 2 extra speakers in serie bij (moeilijk) ofwel sluit je de extra speakers alleen aan.

Omwille van deze redenen is het gemakkelijker een extra versterker aan te sluiten

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt dat te veel bas bij gewoon tv kijken niet prettig is, daarom wil ik dus ook geen extra versterker oid. en ook de luidsprekers in de TV blijven gebruiken voor de spraak.

 

Maar zal hem eens eerst openschroeven om te kijken hoe het geluid versterkt wordt en wat voor speakers er in zitten.

Immers de meeste versterkers kunnen een bepaald vermogen leveren bij een bepaalde weerstand. (meestal 2 tot 8 Ohm)

In dit geval dus 2 x 15W bij een weerstand van waarschijnlijk 4 of 8 Ohm.

Is dat 8 ohm dan kan ik volgens mij rustig een 2e set van 8 Ohm parallel zetten omdat de meeste versterkers toch prima om kunnen gaan met 4 Ohms belastingen.

Wil je je eindversterker over de kop draaien dan zul je toch meestal wel lange tijd muziek gaan luisteren want in een film zijn het vaak alleen maar een maar actie momenten dat er meer vermogen wordt gevraagd.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het probleem hier ook.

Heb diverse lcd,s kunnen testen, en het geluid was in tegenstelling tot mijn toen Loewe tv met subwoofer in het meubel echt een blikken geluid.

Het leek wel een kleine transistorradio.

En aangezien ik niet altijd mijn onkyo versterker aan wil hebben alleen al voor het stroomverbruik ervan heb ik het volgende gedaan.

Ik heb op de tv de audio uitgangen links en recht via de tulp, maar kan ook via de scart gebruikt.

Ik heb ik een paar leuke full range speakers gekocht van 20 watt, en heb daar van een versterker van een oude set boxjes van de computer in gezet van 15 watt (actief).

En in moet je zeggen, dit gaat geweldig.

Houd wel rekening dat niet alle tv,s een regelbare uitgang hebben via de uitgangen, scart in ieder geval niet, de tulp kan ik in de setup instellen op fix of variabel.

Anders kun je de bestaande speaker uitgangen gebruiken door deze te ontkoppelen en kan het volume wel worden geregeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aktieve sub heb ik al geprobeerd maar die geeft geen geluid en kan nog geen instelling vinden zodat hij wel geluid geeft.

Maar ik denk bij mezelf dat als er een versterker in zit van 2 x 15W dan moet daar toch al een dijk van een geluid uit kunnen komen.

Zal hem straks eerst eens open maken om te kijken wat er nu werkelijk inzit, want aan de achterkant zie ik 3 openingen waar geluid uit komt alleen kan ik nog niet bepaalden hoeveel speakers er werkelijk in zitten.

Zijn het 2 speakers met een centerspeaker dan weet ik het wel.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de subwoofers die ik ken zit 1 versterker en 1 speaker.

Mono omdat een mens de richting van de lage tonen vrijwel niet kan bepalen.

Als er stereo ingangen opzitten dan zal hij er het laag uitfilteren en de beide kanalen optellen.

Meestal zit er een level, een phase regeling op en een crossover frequentie regeling.

Met die regelingen kun je de subwoofer zo afregelen dat het een perfect geheel vormt met de bestaande speakers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik, met een actie film op mijn oude matchline stond deze ook lekker mee te pompen en met films als Jurassic Park voel je de bank dan mee trillen, maar als ik die nu op de aux van de TV aansluit komt er totaal geen geluid uit.

 

Die aux bestaat hier wel weer uit een stekker waarin 2 jackpluggen zijn gegoten en verlopen naar 1 snoer met 2 cinch en een snoer met 3 cinch aansluitingen.

 

Ook de scartaansluiting is een verloopsnoertje van een soort HDMI XXL naar scart.

 

Maar zoals gezegd kan ik nog geen instelling vinden waarmee ik die uitgang aan en uit of harder en zachter kan zetten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

als je een audio uitgang van je tv neemt, via scart, of een andere uitgang dan is die normaal niet te regelen. Die geeft steeds max. uit.

 

Als je tv over HDMI 1.4 beschikt met audio return, dan werkt het wel.

Als je deze HDMI gebruikt regelt de volumeregeling van je tv de versterker, als deze dat ondersteunt.

 

Dus je ziet als je een eenvoudige volumeregeling wil, dan heb je een versterker nodig met HDMI die audio return ondersteunt.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht ik niet mbt de "audio-wens".

Maar wel bedankt voor de toepstips, die ook nog 2 andere opties kent...

 

Get into The Samsung Service Menu

 

Option 1

Put TV Samsung on standby and then push in series these buttons on the remote: ‘info, menu, mute, power’ the TV will then turn itself on and display a menu.

 

Option 2

Turn the power off. On the remote, press Mute followed by 1, 8, 2, Power in sequence.

 

Option 3

With the Samsung TV in standby, press the SLEEP P.STD MUTE POWER on the remote.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Persoonlijk zou ik nooooooit een extra uigng maken door iets rechtstreeks aan de leuidsprekers te solderen, altijd een scheidingstrafo ertussen, anders is de kans groot dat je óf je TV, óf je versterker, óf allebei opblaast.

Denk ook aan je garantie.

DM 800 HD, Enigma2, OpenPli, 2*Pioneer DBR-S110 NL, 2 wokken 1*HtH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...