Ga naar inhoud


winterbanden duitsland :nu al bekeuringen.


Han Peekel

Aanbevolen berichten


  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Diegenen die zeggen dat winterbanden niet of nauwelijks bijdragen aan een betere grip bij gladheid hebben nog nooit zelf in gladheid met of zonder winterbanden gereden.

Waarom staan er anders bij de eerste sneeuwval in Nederland ellenlange files, omdat auto's niet meer vooruit te branden zijn.

Met goede winterbanden rijdt je bij gladheid bijna zonder beperkingen.

Verleden jaar bij de eerste sneeuwval was het linkerspoor op de snelweg besneeuwd en leeg, het rechterspoor reed stapvoets.

Met mijn winterbanden kon ik op het lege, besneeuwde linkerspoor zonder problemen met normale snelheid rijden.

 

In de spiegel zag ik wel, dat sommige zomerbanden ook op de gedachte kwamen, het linkerspoor te gebruiken, waarna ze alle kanten op glibberden.

 

In Duitsland geldt nu de regel, dat je auto aangepast dient te zijn aan de weersomstandigheden.

En dat wordt gewoon gehandhaafd, daar is toch niets mee mis?

 

Bedenk, dat die agenten, die staan te bekeuren regelmatig ongelukken te zien krijgen, waarbij mensen omkomen, waarbij de auto niet aangepast was aan de weersomstandigheden.

 

De boete bedraagt overigens Euro 40,--

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Duitsland geldt nu de regel, dat je auto aangepast dient te zijn aan de weersomstandigheden.

En dat wordt gewoon gehandhaafd, daar is toch niets mee mis?

 

 

 

Hier is niets mis mee alleen past het niet binnen de EU met uniforme regels

 

Een auto die in het een eu land voldoet voldoet ook in een ander EU land

 

Dadelijk gaan we met de auto op vakantie en moeten we bij elke grens post de auto

ombouwen omdat ieder land andere technische eisen heeft

in B b.v. lpg verboden

in F diesel roetfilter perplicht

in SP airco verplicht

in D spikes verplicht

enz enz

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat om veiligheid. Bij temperaturen onder +7 ontstaat in de nacht al nachtvorst. En daarom dat de winterbanden er nu in Duitsland langzaam maar zeker opgaan. Want in de ochtend kan het dus al gevaarlijker zijn. En dat is wat men overal in de gaten moet houden. Met winterbanden heeft men gewoon minder ongevallen, dat is al bewezen.

 

Jouw bijdrage is meer zo'n PVV geluid.

Ik zal dat laatste regeltje dit keer niet serieus nemen....


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Pukje schreef: Een auto die in het een eu land voldoet voldoet ook in een ander EU land.

 

Dat is juist, je mag met jouw in Nederland toegelaten auto ook in Duitsland rijden, echter...

 

In Nederland zegt de wegenverkeerswet, dat je ten alle tijden de beheersing over je voertuig moet hebben.

Bij glad weer zonder winterbanden mag je dus in Nederland ook niet rijden, en ben je ook strafbaar, vermoedelijk kom je in aanmerking voor een artikel 5".

 

Duitsland heeft geen artikel 5 voor deze overtreding, maar een eigen wetsartikel gemaakt.

Je mag dus net als in Nederland ook in de winter met je auto in Duitsland rijden, zolang je het voertuig maar beheerst.

Dat betekent dus dat zomerbanden in de winter alleen maar gebruikt mogen worden wanneer de weg voldoende stroef is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je ook elk land in de EU niet met elkaar kunt vergelijken.

Ik zie ze in Griekenland al verplicht met wintersloffen rondrijden, of mijn tante, die op zo'n warm eiland woont, al met een set winterbanden in de kelder voor het geval het onder de 7 graden wordt . Ik denk dat ze dat alleen haalt als ze met de auto een koelcel in rijdt.

Zelfs hier in Nederland zijn vaak heel grote verschillen kijk maar eens hoelang aflopen jaar de sneeuw in onze omgeving is blijven liggen terwijl in het westen alles groen was.

Dus denk dat je dit soort zaken simpelweg niet door kunt trekken naar alle landen.

 

Wel als zo'n land te ver doorschiet, zo mocht ik eerst met mijn winterbanden niet in Duitsland rijden want ik had er geen sneeuwvlokje of 3 bergpieken opstaan maar alleen M+S.

Daar zijn ze dus ook voor terug gefloten zodat dit nu wel mag.

 

Maar voor een ieder die twijfelt aan het nut van winterbanden heb ik maar 1 advies zoek een stuk glad wegdek op ga er met je zomerbanden rijden en met een set winterbanden ik weet zeker dat je het nut er dan binnen 2 minuten wel van inziet.

Ik heb ze stil zien staan met zomerbanden voor een randje in de weg van nog geen 5 cm waar ze gewoon niet overheen konden komen of voor een viaduct met 10 km file er achter terwijl iemand met winterbanden er wel normaal tegenop kon rijden.

 

Maar een ieder moet het natuurlijk voor zich weten alleen doe me dan 1 plezier en blijf dan ook van de snelweg af als het glad is want ik wil ook graag op tijd thuis zijn en geloof me, als ik stapvoets van Rotterdam naar het oosten moet rijden dan staat mijn prakkie al lang koud in de koelkast en ligt zo ongeveer hier iedereen al op 1 oor voordat ik thuis ben.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af of dat wel wettig is ,binnen de eu bestaat een auto goedkeuring als een auto

b.v. in italie de weg op mag dan mag ie in de zelfde staat ook in duitsland de

weg op.

 

Het zelfde geld denk ik ook voor de milleu plakette in bepaalde duitse steden.

 

Maar zo als altijd recht hebben en recht krijgen ,voor een 50 euro boete stap je niet

naar een advocaat voor een procedure tot het europeese hof.

 

 

Gewoon aan de regels van het land houden,in duitsland 2 brillen voor brildragers,italie een brandblusser enz.

 

Ja in nederland hebben we die regels niet,ligt er sneeuw en iemand kan niet harder als 20 omdat hij superbrede banden heeft (net aan de norm qua profiel) daarom niet harder kan als 25km,moet iedereen dat maar voor lief nemen.

Zelfs een simpele gevaren driehoek is hier niet verplicht.

Het groene stickertje vind ik ook onzin,net zoals het stickertje in oostenrijk,of een tolweg,maar ik weet dat het verplicht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er lag gisteren dus geen pak sneeuw en er hoefde niemand minder 25 km/u te rijden.

Er stond alleen een agent te beweren dat er vorst aan de grond was (geweest).

Hier blijkt dus dat er volstrekte willekeur mogelijk is en dat lijkt mij succesvol aan te vechten bij de rechtbank.

 

Door deze willekeur zou iedereen verplicht worden om het hele jaar op winter banden te rijden, daar er ook in juni en juli vorst aan de grond mogelijk is.

 

Dat je zomerbanden bij 7gr minder grip zouden hebben en een langere remweg krijgen, wordt als erg gevaarlijk beschouwd, maar dat winterbanden bij hogere temperaturen een langere remweg hebben dan zomerbanden, is ineens niet meer erg.

Terwijl temperaturen boven de 15 graden, in de winterperiode, toch ook heel normaal zijn en krijgen die mensen dan een bekeuring?

 

 

Eigenlijk wel lachen zoals mensen vol overtuiging situaties naar voor halen wanneer winterbanden nou echt voordeel hebben.

Het heeft de afgelopen 2 jaar inderdaad eens flink gesneeuwd.

Maar voor dezelfde sneeuw-hoeveelheden die landelijk langer dan een uur blijven liggen moet je 30 jaar terug.

In de tussenliggende jaren dacht men dat het nooit meer winter zou worden.

Logisch dus dat de mensen hier in Nederland er sceptisch tegen aan kijken.

Winterbanden als je veel kilometers maakt kan nuttig zijn, maar voor alleen de boodschappen en een keer naar oma, zijn die banden veel te duur.

 

Als het sneeuwt stellen we de boodschappen wel uit tot morgen, dan is het toch weer weg. :)

aangepast door satcat
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder jaar dat zelfde geneuzel over die winterbanden. En alles maar uit naam van de veiligheid. Zijn het niet verkeersdrempels of 60km/u wegen dan wel weer winterbanden.

 

Ik ben met mijn zomerbanden op wintersport in Oostenrijk geweest. Niks aan de hand, als je maar kan autorijden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk verschil? Als het om de meters gaat dan zit er nogal wat verschil tussen winterbanden bij gladheid en all weather- en zomerbanden. Die laatste twee verliezen.

 

Bij sneeuw heeft een zomerband een remweg van 56 meter bij een snelheid van 50 km/u, een all weather band heeft daar 28 meter voor nodig, een echte winterband doet het in 26 meter.

 

Deze wijsheid komt uit de bandentest van ADAC.

aangepast door Edwin024

Gigablue Quad met Wavefronier T90 (8x Smart LNB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Dat je zomerbanden bij 7gr minder grip zouden hebben en een langere remweg krijgen, wordt als erg gevaarlijk beschouwd, maar dat winterbanden bij hogere temperaturen een langere remweg hebben dan zomerbanden, is ineens niet meer erg.

Terwijl temperaturen boven de 15 graden, in de winterperiode, toch ook heel normaal zijn en krijgen die mensen dan een bekeuring?

 

Winterbanden in de zomer zijn inderdaad niet aan te bevelen.

Bij +20 graden is de remweg iets langer, daarnaast is de bandenslijtage van winterbanden in de zomer hoger en stijgt het brandstof verbruik.

Bij 0 graden is echter de remweg van zomerbanden in de winter veel en veel langer dan die van winterbanden in de zomer.

 

Maar voor wie geen winterbanden onder de auto wil zetten is de oplossing heel eenvoudig, auto laten staan bij gladheid!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder jaar dat zelfde geneuzel over die winterbanden. En alles maar uit naam van de veiligheid. Zijn het niet verkeersdrempels of 60km/u wegen dan wel weer winterbanden.

 

Ik ben met mijn zomerbanden op wintersport in Oostenrijk geweest. Niks aan de hand, als je maar kan autorijden.

 

Ik rij elke winter in Noorwegen en zie mezelf als iemand die toch aardig kan rijden. Maar zou daar echt niet graag zonder winterbanden willen rijden. Het gaat wel, maar om een voorbeeld te noemen, je komt bij mijn schoonouders echt niet de oprit af als je geen winterbanden hebt.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...