Ga naar inhoud


winterbanden duitsland :nu al bekeuringen.


Han Peekel

Aanbevolen berichten

Ieder jaar dat zelfde geneuzel over die winterbanden. Ik ben met mijn zomerbanden op wintersport in Oostenrijk geweest. Niks aan de hand, als je maar kan autorijden.

 

Denk dat het nog weinig te maken heeft met goed kunnen rijden als je geen grip meer hebt omdat je banden zich eenmaal vol met sneeuw hebben gevreten.

Dan kun je nog zo goed kunnen rijden maar kom je die bult of dat simpele stoepje echt niet meer op.

Hier in de buurt vragen de kinderen altijd om niet over hun glijbaan te rijden met mijn winterbanden want de toplaag van hun glijbaan is dan vrijwel zeker kapot gereden.

Rijdt er iemand overheen met zomerbanden dan is er niets aan de hand want die drukt de sneeuw alleen maar aan.

Denk toch dat dat wel genoeg moet zeggen.

 

Maar het is niet alleen sneeuw waar winterbanden beter bij werken, hetzelfde geldt ook voor gladde bladeren, water en modder op de weg en vertel me nu niet dat ook dat de volgende dag wel weer weg is.

 

Ik lach me altijd van de sokken als we tijdens de wintercompetitie een wedstrijd aan de IJssel hebben. Sommigen moeten hun auto dan vooraan laten staan omdat ze er bij voorbaat niet doorheen komen, anderen moeten met man en macht geduwd worden maar ik rij altijd gewoon rustig over die kleiweg alsof er niets aan de hand is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Klopt inderdaad Gerrit, dat winterbanden in winterweer beter presteren, als zomerbanden.

 

En die stoere jongens, die uit hun nek l***len, dat je wel moet kunnen auto rijden, is ook geswam, en alleen stoere praat.

Want die zijn nog nooit in oosterrijk geweest, als er een flinke pak sneeuw op de wegen lag.

Vaak moet je dan ook nog daar extra sneeuwkettingen opleggen, wil je die berg uberhaubt op willen komen, ondanks de winterbanden.

En die pipo lukt dat volgens zijn voortreffelijke rijkunst wel met alleen zomer banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hadden ze het op de media aangekondigd... Dat zijn ze in Duitsland namelijk verplicht om door te geven wat de "winterbanden" verplicht dagen zijn..... Bovendien kun je van een Nederlander niet verwachten dat ze naar Duitse radio luisteren. Bovendien is de duitse winterbanden regel in strijd met de Europese regelgeving. Het belemmerd de vrije toegang tot de Duitse wegen. Kun je van een Spanjaard eisen dat die Winterbanden neemt? Alleen zal niemand zover gaan...

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hadden ze het op de media aangekondigd... Dat zijn ze in Duitsland namelijk verplicht om door te geven wat de "winterbanden" verplicht dagen zijn..... Bovendien kun je van een Nederlander niet verwachten dat ze naar Duitse radio luisteren. Bovendien is de duitse winterbanden regel in strijd met de Europese regelgeving. Het belemmerd de vrije toegang tot de Duitse wegen. Kun je van een Spanjaard eisen dat die Winterbanden neemt? Alleen zal niemand zover gaan...

 

Gelijk heb je ,de europeese doelstellingen waaraan ze 30 jaar gewerkt hebben (1956 tot 1985) werden de laatste 10 jaar met stukjes

en beetjes weer afgebouwd van tv kijken over de grensen tot auto gebruik in het buitenland

alles zou europees geregeld worden de europeese wetten voorrang hebben op nationale wetten.

Alleen de directe toegang tot een europeese rechter is er niet eerst moeten de nationale gerechten gevraagd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag was het inderdaad net even onder het vriespunt... ben die dag richting Zweden gereden, uiteraard op Winterbanden :)

De winterbandenregel geldt ook in Scandinavie... zouden ze in Nederland ook moeten invoeren vind ik. Veiligheid is belangrijk, is het niet voor jezelf, doe het dan voor je medeweggebruikers...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet gezegd dat ik zonder sneeuwkettingen in Oostenrijk rondreed. Niet alleen autorijden is een kunst, goed lezen ook.

 

Ik ben nu in totaal zo'n 7 keer met de auto naar de wintersport geweest. Meestal al sneeuw vanaf Düsseldorf. Geen enkel probleem. De enig ongelukken die ik gezien heb waren van die malloten die dachten dat ze op de Duitse wegen hun auto met 200Km/u wel onder controle konden houden. Vroeg weg, flink voortjakkeren en dan 's middags al op de ski.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er gewoon All seasons met wintergoedkeuring (sneeuwvlokje) opgelegd, ben je van al het gezeur af. Als ik met mijn kilometers winterbanden zou kopen, dan heb ik voor 10 jaar banden liggen en dat is ook niet veilig te noemen. Een All seasons presteerd minder in de winter dan een winterband en minder in de zomer dan een zomerband, maar is een goed alternatief.

aangepast door Jap

AZBoxHD : 19.2 - 23.5 - 28.2 (T55)

DSR2210 : 19.2 - 28.2

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zomer heb ik M&S (geen sneeuwvlokje) onder mijn 4WD. Ik moest vorig jaar met de eerste sneeuw eind november naar iemand toe die hier in Nederland in een iets heuvelachtig bosgebied woont (daar was niet gestrooid). Ik had pas een paar dagen later de afspraak staan om mijn banden te wisselen. Ik verwachtte eigenlijk geen problemen, ik had per slot M&S, en 4WD! Maar met die M&S en 4WD gleed ik toch alle kanten op! En nee, ik reed niet hard, dat doe je niet in een 30km gebied met allemaal drempels.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand die uitzending op N24 vanavond nog gezien of wie weet er een linkje naar te vinden?

 

suc6

 

Gerrit

Ik had het (niet vanaf het begin, heb een paar minuten gemist) opgenomen.

En er was, tenzij in die paar minuten die ik heb gemist, geen item over winter-/zomerbanden.

 

Ik zal de onderwerpen de komende tijd in de gaten houden.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, alleen in het begin een intro dat winterbanden onder de 7 graden beter zijn, daarna gelijk banden slopen met glas en spijkers

Daar viel ik er ook zo'n beetje in, met spijkerbanden en meer van dat soort ongein.

Maar het stond toch echt in de aankondiging. Jammer.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wintersporter weet ik al vele jaren wat voor een verschil winterbanden hebben t.o.v. zomerbanden bij sneeuw. Maar vorig jaar had ik toch een flink probleem.

 

Ik was een paar maanden in Spanje geweest en kwam begin december naar Nederland gereden. In Spanje waar het nog steeds een graad of 15 was, rij je natuurlijk niet met winterbanden. Een stuk voor Luxemburg begon het te sneeuwen en op een gegeven moment kwam ik op de snelweg tussen Luxemburg en Brussel, de heuvels niet meer op. Ik balen als een stekker, wetende dat ik thuis prima winterbanden had staan maar ja die kun je echt niet meenemen als je naar Spanje rijdt. Vier winterbanden passen absoluut niet in de kofferbak, daarvoor moet ook de achterbank plat en dat is natuurlijk geen optie als je ook al flink wat bagage in je auto hebt liggen. Ik stond stil op de vluchtstrook samen met vele anderen en op het linker spoor reed iedereen 30km/uur. Ik kwam op het idee om lucht uit mijn banden te laten lopen zodat ze wat platter kwamen te staan met meer contactvlak op de weg. Gelukkig had ik een bandenspanningsmeter bij me en heb de twee voorbanden (voorwielaandrijving) op 1,4 bar gezet. Niet te geloven, terwijl ik eerst geen cm meer verder kwam, reed ik nu gewoon weg alsof ik winterbanden onder mijn auto had liggen en reed alle heuvels weer vrolijk op en af. Alleen merkte ik dat de achterkant van de auto flink zwieberde. Ik heb toen ook lucht uit de achterbanden laten lopen tot 1,4 bar en de auto reed alsof ik 4 winterbanden op had liggen. Natuurlijk mag je met 1,4 bar in je banden niet hard rijden want dan worden ze te warm maar met zoveel sneeuw zodat niemand harder dan 30-40km/uur reed, ben ik toch mooi thuis gekomen anders had ik moeten overnachten in de auto.

Mijn advies voor gestrande automobilisten met zomerbanden die niet meer verder kunnen is dan ook je banden wat slapper te zetten. Dan kom je in ieder geval weer thuis maar natuurlijk niet harder dan 40km/uur rijden en ze zo snel mogelijk weer op de normale druk zetten. Beter nog winterbanden onder je auto maar ja, er zijn soms onvoorziene situaties zoals ik beschreef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat er een kommentaar was dat het verplicht stellen niet mag .... (typische NL uitdrukking - niet mogen) ...

 

Dit is dus wel mogelijk en om alvast alle doorgaand verkeer te waarschuwen, in Luxemburg worden vanaf de winter 2012 ook de winterbanden verplicht gesteld. Niet alleen voor Luxemburgers, maar ook voor buitenlanders die hier komen. Het is de laatste winters zeer vaak zo geweest dat er bij maar 1-2 cm sneeuw hier het verkeer tot stilstand is gekomen. De hoofdoorzaak was dat (voor diegene die het niet weten) dat de grensgangers hier in L, dat zijn dus mensen die in B of F of D wonen en in en elke dag naar L komen om te werken (zo'n 180.000 mensen) het vertikken om winterbanden op hun auo te monteren. Afgelopen winter dus meervoudig meegemaakt dat er op de snelwegen naar B en F niets meer voor of achteruit ging en er dus een overnachting in de auto moest worden gedaan. Gek genoeg was de snelweg naar D te berijden en stond er geen file, doordat de Duitsers al vorig jaar verplicht waren met winterbanden te rijden. De regeling gelt ook voor vrachtautos aangezien deze ook tot een hoofdader werden door op kleine heuveltjes te denken dat er ingehaald kon worden en zeer snel de kombinatie scheef op de straat stond.

 

De regiring hier wilde de regling al deze winter in laten gaan, maar er waren niet genoeg winterbanden op voorraad in de regio en er dus een jaartje vertraging is ontstaan. De straffen zijn hoog, dus pas op.

 

Snopper

Xtrend ET9500 met OpenPli 3.0 met Kathrein 90cm (19.2 en 23.5)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...