Ga naar inhoud


Actuator repareren


Codx

Aanbevolen berichten

Ik heb een echostar 1.20 mtr schotel met orginele Echostar actuator, ik meen dat het 14 inch is maar kan ook 18 inch zijn. (dat is nergens meer te vinden helaas) Het probleem is nu de binnenste buis, normaal degene die beweegt geheel los is geraakt, de motor en sensor werken nog wel. Alleen de buis schuift niet meer.

 

Ik heb het ding uit elkaar liggen nu, maar ik zie niet hoe deze vast moet zitten en hoe dit uberhaupt werkt. Halverwege de binnenste buis zit schroefdraad en aan het einde zit een soort ijzeren kop die nergens in past. Heeft iemand een plaatje hoe dit moet zitten of werkt? Of kan iemand dit goed uitleggen..

 

Het is moeilijk te zeggen of de actuator echt kapot is, hij lijkt niet afgebroken.

post-36600-0-76614300-1320500563_thumb.jpg

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites


Inmiddels ben ik een stukje verder, de kop (hetgeen je op de foto ziet) past in een soort gaatje (plastic) die zat helemaal gevuld met roest. Ik heb die schoon gekregen alleen hij blijft niet vast zitten. Moet daar lijm in ?

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee , niet vastlijmen , dat deel moet draaien in het kunststof .

Ik zie in het geroeste deel een groef , waarschijnlijk moet daar een borg-ring in .

post-30993-0-98838700-1320516301_thumb.png

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok is gaan zoeken naar die borg ring, die is vermoedelijk helemaal weggeroest.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schroefdraad van je draadstang is aan het einde bijna weggeroest,je kunt hem evt inkorten,en het laatste 4kanten stukje afzagen en er weer aan lassen,of er hand matig of machinaal er opnieuw aan maken ,dit is echter alleen mogelijk indien je over de juiste kennis en apperatuur en gereedschap beschikt.

Let wel op dat ook de moer waar hij in draait ook vervangen moet worden,matt.kosten zal ca € 10 kosten,echter je moet er wel op rekenen dat alles bij elkaar minimaal 4 uur werk is.

Wat de prijs van een nieuwe waarschijnlijk goedkoper maakt, deze kosten ca € 56,voor een 18",en ca 51€ voor een 12"'.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schroef draad is nog prima en het gedeelte er achter (het uiteinde) ook. Al lijkt het op de foto misschien erger dan het werkelijk is. Een staalborstel en het is weer schoon. Overigens zover komt de stang nooit, zelfs op het absolute oost punt is de stang nog verder uitgeschoven dan waar de roestplek zit.

 

ik heb er even een plaatje bijgedaan. Dit is nog toen het gat gevuld was met roest/stof, dat blauwe gaatje is nu vrij en hij past daar psies in. Alleen je kunt er ook weer zo uittrekken vandaar dan ik vroeg of het met lijm moest, ik moet nog even uitvinden waar die borg ring komt te zitten.

 

En ja als het niet lukt dan koop ik wel een nieuwe, maar die moet ik dan online bestellen.

post-36600-0-24568400-1320607027_thumb.jpg

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dat deel (schroefdraadspindel) in de buitenbuis steekt , moet hij daar geborgd worden en niet in het motor gedeelte .

De (onduidelijke ) foto is van een ander type , daar gebeurt de borging op het lager d.m.v. een moer .

Zie je bij jou ook een kogellager in de buitenbuis ?

 

 

post-30993-0-07952800-1320676240_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik ga deze thread nieuw leven in blazen want inmiddels 3 jaar verder en soort gelijk probleem.   In 2011 een 18 inch superjack actuator gekocht en dat werkte prima. Vandaag wilde ik de 1.20 mtr schotel opnieuw afstellen aangezien er behoorlijk wat speling op de polarmount zat en die sinds de jaren 90 niet meer afgesteld was.

 

Ik trekt lichtjes aan de schotel en die actuator buis komt weer los. Dus hele gebeuren er weer af gehaald en die actuator open gehaald. De motor zelf werkt. Hij draait de buis ook naar buiten maar er komen 2 zeer dunne verwrongen ringetjes uit.   De exacte positie van de ringetjes is helaas niet meer te bepalen maar als dit de buis op z'n plaats moet houden.... onbegrijpelijk dat ze dit niet beter bouwen.

 

Hoe kan ik dit fixen en waar exact moeten de ringetjes komen?    A, B of C ?

post-36600-0-57884600-1414867271_thumb.jpg

post-36600-0-16106000-1414867284_thumb.jpg

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk punt b maar wat je mischien ook kunt doen is een gat van 5,5 mm boren op het eind in het platte degeelte en een bout door en door bij de antenne met een paar veer en sluit ringen. Het zit dan wel iets anders maar wel degenlijk.

post-59919-0-28518300-1414873126_thumb.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Phoenix, je kunt geen gat boren in dat platte gedeelte, want dat valt in een malletje wat draait.

 

@sjaak, vet zit er genoeg in maar die ringetjes zijn zo dun die kun je makkelijk verbuigen vandaar mijn verbazing.  Ik wil die ringen wel vervangen door solide exemplaren maar hoe krijg ik ze op punt C.. want ik denk toch dat ze daar zaten. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is B een lagerring en zijn die 2 ringetjes ,(waarschijnlijk van kunststof,)alles wat er nog van het lager over is ,nl de kogels zijn al weggerot,dus ring B eraf halen en de lagerschaal uit het gat zien te krijgen , met deze 2 delen kun je een nieuw lager kopen ,nl binnen en buiten maat en hoogte zijn belangrijk,let wel op met  de montage van het nieuwe lager dat hem zo monteerd dat hij niet uit elkaar getrokken kan worden .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is B een lagerring en zijn die 2 ringetjes ,(waarschijnlijk van kunststof,)alles wat er nog van het lager over is ,nl de kogels zijn al weggerot,dus ring B eraf halen en de lagerschaal uit het gat zien te krijgen , met deze 2 delen kun je een nieuw lager kopen ,nl binnen en buiten maat en hoogte zijn belangrijk,let wel op met  de montage van het nieuwe lager dat hem zo monteerd dat hij niet uit elkaar getrokken kan worden .

Volledig mee eens , buitenring van lager zit nog in buis .

Kunststof ringen waren de lager afdichting type 2RS  (rubber seal)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die lager al weg gerot is na 3 jaar vind ik dat absurd, moet ik nou om de 3 jaar een nieuwe actuator gaan kopen?  (die vorige ging tenminste nog 15 jaar mee)  Ik zou niet weten hoe ik een lager moet vervangen. 

 

En hoe bescherm je de actuator hier tegen.  Er zit een gat waardoor het water weg kan.  Ik kan wel een plastic zak over het motor gedeelte binden maar condens is misschien net zo schadelijk.

 

Hoe dan ook de bouwkwaliteit vind ik echt ronduit slecht als het maar 3 jaar mee gaat. Zo vaak gebruik ik die motor niet eens.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...