Ga naar inhoud


Oven achter aardlek


aardbeì

Aanbevolen berichten


300mA voor de badkamer en vochtige ruimtes en 30mA als algemene verliesstroom.

 

Volgens mij was het "vroeger" 300 mA voor natte groepen als wasmachine e.d. tegenwoordig mag alleen nog maar 30 mA.

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is de laatste jaren veel veranderd, sommige voorschriften zijn kompleet veranderd.

De aarding in de badkamer is er daar een van.

 

Tegenwoordig moet je per 4 eindgroepen een aardlekschakelaar voorschakelen van 30 mA.

300 mA. wordt niet meer gebruikt in een huisinstallatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi, zo te zien moet ie er dus achter

 

dan maar eens uit elkaar trekken, en zoeken waarom ie sinds kort steeds m'n aardlek laat trippen :crazy:

 

nog suggestie vwb het foutzoeken? 't is een inbouw oven/kookplaat, 't rare is dat het niet uitmaakt of je de oven of de kookplaat gebruikt, na maximaal een paar minuten wordt het donker hier :sick:

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, isolatie weerstand meten.

 

Het kan zijn dat er iets heet geworden is en daardoor verkoold is.

Daardoor kan er een kruipspoor zijn ontstaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien aardlekschakelaar zelf niet fris meer?

Probeer eens om hem via een andere aardlek aan te sluiten.

(voor zover je daar mogelijkheden voor hebt..)

 

Suc6,

 

HCO.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardlekschakelaar heb ik vanmiddag voor de zekerheid inderdaad vervangen, maar dat hielp niet

 

ik ga op een rustige ochtend die 2e aardlek er als extra bijplaatsen, zodat het eruitklappen daarvan niet steeds de hele boel ontregeld hier, en dan trek ik die oven open en ga zoeken

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog suggestie vwb het foutzoeken? 't is een inbouw oven/kookplaat, 't rare is dat het niet uitmaakt of je de oven of de kookplaat gebruikt, na maximaal een paar minuten wordt het donker hier :sick:

 

Stel dat , het maakt niet uit welke plaat of weerstand je inschakelt, direct de nullijn (of Neuter zoals men het in België zegt) wordt ingeschakeld op alle weerstanden, moet er maar eentje lekken naar de aarde en de aardlekschakelaar vliegt eruit.

Haal de boel uit elkaar, neem een megger (geen idee hoe men dit in NL noemt) en test weerstand per weerstand het verlies naar de massa. (Koppel natuurlijk wel eerst de weerstand die je gaat meten volledig af, of je meet weer in een rondje ;) )

 

Ook de wetgeving in NL mbt aardlekschakelaars ken ik niet, maar in B MOET je voor vochtige ruimtes en op apparaten die met water werken (wasmachine, droogkast, vaatwas en zelfs een stoomoven) met een 30 mA werken. De rest mag 300 mA zijn.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RaveMaus, in NL heet het ook een megger. En inderdaad, als ik het door verbruikers (hetzij in de oven, hetzij daarbuiten) af te schakelen niet vindt dan zal daarmee gemeten moeten worden. Voorlopig is het nog niet zo ver, kwam er vandaag achter dat een schuurtje ook op dezelfde groep zit en dat schuurtje is een stuk verdachter dan m'n oven. Dat verklaart dan ook gelijk dat die aardlek klapt ongeacht wat ik van de oven gebruik, 't is zeer waarschijnlijk gewoon net de druppel

 

@Pukje, die 2e aardlek gaat mij erom, dat het leven in huis gewoon doorgaat terwijl ik aan het zoeken ben. Aardlek van die oven eruit is veel minder storend dan hele huis donker, zeker als er 2 kinderen studeren en het koud is buiten vindt de familie dat niet fijn ;)

1 x Vu+ Solo 2

1 x Vu+ Solo SE

1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG data
Visiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wat duurder maar je bent meteen van alle problemen af als je per eindgroep een alamat plaatst.

 

Valt er dan wat uit dan is dat alleen de groep waar de problemen in ontstaan en sta je niet meteen volledig in het donker.

Zoals gezegd wat duurder maar wel zo comfortabel.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...