Ga naar inhoud


Orgelversterker met buizen


ROMAN

Aanbevolen berichten

Via een aantal tussenpersonen is mij een defekte buizenversterker bezorgd uit een electronisch orgel van een bouwjaar rond 1965. Er is duidelijk aan te zien dat reeds meerdere personen er aan "gewerkt" hebben.

De eindtrap bestaat uit 2 x EL34 in pushpull, één buis van het merk Siemens (met zekerheid defekt want er vloeit geen anodestroom), de andere buis van het merk Adzam; duidelijk geen gematchte buizen dus!

De uitgangstransfo is duidelijk niet meer de originele en heeft geen enkele aanduiding. De windingen lijken nog wel OK. Extern zou volgens het schema op deze uitgangstransfo (ook hier geen typeaanduiding) een LC circuit met een lage en een hoge tonen luidspreker hangen.

De hoogspanningsvoeding (waarvan enkele elco's defekt waren en ondertussen vervangen zijn) bestaat uit een enkelvoudige gelijkrichter met een BY127 en daaraan gekoppeld een andere BY127 en elco als spanningsverdubbelaar.Daaruit moeten volgens het schema respektievelijk 430V en 860V komen. De 430V wordt gebruikt voor de schermroosterspanning van de eindbuizen, de 860V komt via de middentap van de eindtransfo naar de anodes van de eindbuizen.

De 860V gaat ook naar de anode van een 6J5 triode, wiens rooster gestuurd wordt door een LF-oscillator op basis van een halve ECC83 triode. Op het schema wordt 500V opgegeven voor de anodespanning van de ECC83. Dit circuit wordt op het schema "vibrato" genoemd, wat volgens mij een foutieve benaming is. Dit circuit moet er volgens mij voor zorgen dat de 860V gemoduleerd wordt waardoor het uitgangsvolumeniveau varieert. In orgeltaal heet dit "tremolo". (Vibrato wil zeggen dat een toon in frequentie wordt gevarieerd, wat volgens mij dit circuit niet kan)

 

Ten tijde van het ontwerp van deze versterker was de netspanning nominaal nog 220V, nu is dat 230V.

Wanneer ik de spanningen onbelast meet met mijn netspanning van 238V, zijn de hoogspanningen resp. 478V en 960V.

Verder is er ook nog een regelbare negatieve roosterspanning voor de eindbuizen voorzien die op -49V zou moeten worden afgeregeld.

 

Hier is een link naar het schema

 

Ik heb volgende vragen:

1) de datasheet van de EL34 geeft als maximum anodespanning 800V op, voor de 6J5 en voor de ECC83 300V. Hoe valt dat te rijmen met de veel hogere spanningen die aan de buizen worden aangelegd?

2) Als het antwoord op de vorige vraag op een design fout wijst wat moet er aan het schema gewijzigd worden om de anodes van de eindbuizen met 430V te voeden?

3) Bestaat er een manier om na te gaan of de uitgangstransfo die er nu inzit wel geschikt is voor deze versterker en zijn luidspreker circuit?

 

Dank voor het meedenken,

 

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


1) De hoge spanning die je meet is voornamelijk te hoog door 2 redenen:

 

a) De eindlampen zijn uitgeput, Daardoor trekken ze geen of veel te weinig stroom.

Hetzelfde geld mogelijks ook voor de andere lampen.

De wikkeling van de 430 V zal behoorlijk hoogohmig zijn, zodat de spanning snel zal wegzakken als je meer stroom trekt.

 

Een tweede reden is de verhoging van de netspanning naar 230V. Je krijgt zelfs 238V dus, je zal een verhoging van 10 % krijgen.

Dit is op zich niet zo erg, alleen zullen de lampen iets vlugger uitgeput zijn...

Als je hieraan toch iets wil doen, moet je eerst de (eind)lampen vervangen en afregelen. Dan kan je een weerstand plaatsen tussen

het gemeenschappelijk punt van C1 en C2 en de wikkeling. (orde grootte 100 / 200 ohm en voldoende wattage)

 

De 10 % verhoogde spanning op de gloeidraden maakt niet veel uit, hoogstens iets in de levensduur. (de 6,3V was soms hoger

maar zakte dan naarmate het aantal lampen, dus zo precies hoeft dit ook niet)

 

Om grotere vermogens te krijgen werdt soms iets over de opgegeven spanning gegaan. Als de lamp géén rode kaakjes krijgt

en niet te geweldig blauw oplicht is er ook geen vuiltje aan de lucht, wederom, het vertaalt zich in een ietwat kortere levensduur...

De EL34 mag tot 2000 V krijgen bij nulstroom...

 

2) Ik denk niet dat hier een designfout is maar zoals in het vorig punt aangegeven kan je de 220/230V verandering opvangen door:

je moet eerst de (eind)lampen vervangen en afregelen. Dan kan je een weerstand plaatsen tussen

het gemeenschappelijk punt van C1 en C2 en de wikkeling. (orde grootte 100 / 200 ohm en voldoende wattage) zodat je

430V / 860V krijgt. Nigmaals dit is niet kritisch...

 

3) De transformator wordt bepaald door vermogen, impedantie primaire, impedantie secundaire. Als je de originele waardes niet weet

zul je het moeten doen met wat er in steekt vrees ik...

 

Oh ja "Tremelo" en "Vibrato" werd vroeger al eens door mekaar gebruikt bij versterkers, maar als je het tremelo wil noemen, het komt

daar eigenlijk op neer.

 

Ik zou beginnen met de EL34's, en heb je er matched pairs voor over, dan zal de vervorming zeker verminderen. Maar 2 van dezelfde

fabrikant zullen het zeker doen als je gelijktijdig vervangt!

 

Bij de lampen TV's was 3/4 van de problemen opgelost door het vervangen van de lampen...

 

Succes erméé

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Steve en Eddy, dank voor jullie reacties !

 

1) Gloeidraadspanning

Ik heb de gloeidraadspanning gemeten (nu met een netspanning van 232V)

- onbelast = 7.43V

- met 2 x EL34 (de oude) erin = 7.25V

- met alle buizen erin = 7.18V

Duidelijk te hoog maar ik denk inderdaad niet dodelijk. Zou het een optie zijn, met het oog op de levensduur van de buizen, om de gloeidraden via een zware bruggelijkrichter te voeden (waarbij er dan een kleine spanningsval over de gelijkrichter staat ?) ?

 

2) Al of niet design fout.

Dat men 860V op de EL34 i.p.v. 800V daar kan ik nog inkomen maar wat met de ECC83 die 500V krijgt en de 6J5 die de volle 860V krijgt daar waar beide buizen gespect zijn voor maximum 300V

 

3) Ik heb een pair matched EL34 van Electro-Harmonix in bestelling die eerstdaags moeten aankomen.

Zou het niet veiliger zijn de spanningsverdubbelaar eruit te laten en de anodes van de EL34's en 6J5 met 430V te voeden (uiteraard ten koste van het afgeleverd vermogen)? Dienen er dan schermroosterweerstanden geplaatst te worden op de EL34's ?

 

Vriendelijke groeten,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roman,

 

ik heb eventjes moeten zoeken, want ik weet ook niet alles:

 

Eerst en vooral vind ik nergens de definitie van Va(max).

 

De enige uitleg die ik hierover vind is dat Va(max) de maximum spanning is waarop de specificaties gegarandeerd worden, boven deze waarde

wijken ze af en zijn ze niet meer te gebruiken in de berekeningen. De enige echte limiet is, zoals ik eerder aangaf de Va0; of de anodespanning bij nulstroom. Je mag dus hogere spanningen gebruiken dan Va(max) mits de stroom beperkt word. (in de oudere documenten datasheet/boeken is er dan ook nergens sprake van Va(max))

 

 

 

Eerst en vooral betreft het de spanning tussen anode kathode, dus op je schema komen de versterker-triodes niet boven Va(max).

 

Dus resten alleen de 6J5 en de ECC83.

 

De 6J5 staat als kathodevolger, dus niet in geaarde kathode. De kathodespanning zal ongeveer hetzelfde zijn al de gridspanning, en die varieert tussen 590V en 860V naargelang de potmeter. De gelijkstroom staat er dus maximaal ong 270V tussen kathode en anode. De Va0 van de 6J5 is 550V, dus je kan er gerust een wisselsspanning van 250Vp bij optellen aftrekken. Dus het hangt er voor de 6J5 voornamelijk om wat er aan de kathode hangt.

 

Hierbij rest enkel de vraag "wat steekt er tussen pin 4 en pin 5 van bus 4?". Pin 5/4 is de kathode van de 6J5 en 4/4 is het stuurroster van de ECC83 die het neonlampje van de "volume" regeling aanstuurt. En dit vind ik net niet terug op het schema...

 

Blijft enkel de oscillator. De ECC83 heeft een Va0 van 500V...

Bij 500V mag hij 0 mA trekken, volgens het schema trekt hij dus 0,9mA. En bij het oscilleren zal de spanning dik over de 500V gaan.

Dit is dus wel heel erg op het scherp van de snee... Maar mogelijks werkt het toch.

 

Hierbij de datasheet van de 12AX7-ECC83

 

post-40297-0-13693000-1335639136_thumb.jpg

 

Rest de gloeispanning: je hoeft daarvoor niet gelijk te richten, je kan ook 2 voldoende zware diodes in antiparallel in serie zetten met de gloeidraden, dan verlies je 0,7V.

 

Volgende link lijkt mij ook wat ter info

 

http://terrydownsmus...lo_circuits.htm

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eddy,

hartelijk dank voor de moeite van het opzoeken. Ik besef heel goed dat het schrijven van je reactie niet op 5 minuten was afgehaspeld !

 

Ik geef hieronder mijn commentaren.

 

 

Eerst en vooral vind ik nergens de definitie van Va(max).

 

De enige uitleg die ik hierover vind is dat Va(max) de maximum spanning is waarop de specificaties gegarandeerd worden, boven deze waarde

wijken ze af en zijn ze niet meer te gebruiken in de berekeningen. De enige echte limiet is, zoals ik eerder aangaf de Va0; of de anodespanning bij nulstroom. Je mag dus hogere spanningen gebruiken dan Va(max) mits de stroom beperkt word. (in de oudere documenten datasheet/boeken is er dan ook nergens sprake van Va(max))

 

Eerst en vooral betreft het de spanning tussen anode kathode, dus op je schema komen de versterker-triodes niet boven Va(max).

 

 

Ik volg je. Ik ga dus wel een weerstand plaatsen om de verhoging van de netspanning 220-230V te compenseren.

 

Dus resten alleen de 6J5 en de ECC83.

 

De 6J5 staat als kathodevolger, dus niet in geaarde kathode. De kathodespanning zal ongeveer hetzelfde zijn al de gridspanning, en die varieert tussen 590V en 860V naargelang de potmeter. De gelijkstroom staat er dus maximaal ong 270V tussen kathode en anode. De Va0 van de 6J5 is 550V, dus je kan er gerust een wisselsspanning van 250Vp bij optellen aftrekken. Dus het hangt er voor de 6J5 voornamelijk om wat er aan de kathode hangt.

 

Hierbij rest enkel de vraag "wat steekt er tussen pin 4 en pin 5 van bus 4?". Pin 5/4 is de kathode van de 6J5 en 4/4 is het stuurroster van de ECC83 die het neonlampje van de "volume" regeling aanstuurt. En dit vind ik net niet terug op het schema...

 

Ik begrijp de volledige werking van dit circuit ook niet ... Ik hoop, wanneer ik deze versterker volledig hersteld heb en er voldoende geluid uit krijg, hem terug in het orgel te kunnen inbouwen en daar de kablering te volgen om het hele circuit te reconstrueren. (Maar zie ook verder)

 

Blijft enkel de oscillator. De ECC83 heeft een Va0 van 500V...

Bij 500V mag hij 0 mA trekken, volgens het schema trekt hij dus 0,9mA. En bij het oscilleren zal de spanning dik over de 500V gaan.

Dit is dus wel heel erg op het scherp van de snee... Maar mogelijks werkt het toch.

Lijkt mij inderdaad precair: de 10n condensator (een 400V type) verbonden met die anode lag in kortsluiting en de weerstand van 820K daarop volgend was onderbroken... Ik moet er dus voor zorgen dat die anodespanning niet boven de 400V gaat.

 

Rest de gloeispanning: je hoeft daarvoor niet gelijk te richten, je kan ook 2 voldoende zware diodes in antiparallel in serie zetten met de gloeidraden, dan verlies je 0,7V.

 

 

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht! Ik zal het wel meerdere keren moeten gebruiken met bijvoorbeeld 2A of 3A types die nogal courant te verkrijgen zijn. Een EL34 trekt 1.5A, de overige buizen 0.3A ...

 

Volgende link lijkt mij ook wat ter info

 

http://terrydownsmus...lo_circuits.htm

 

Eddy Vl

 

Dank voor de link. De terminologie klopt met wat ik in lang vervlogen tijden geleerd heb toen ik nog bij Hammond Orgels werkte. (Dat was in hetzelfde gebouw waar enkele jaren voordien nog Prisma TV's - dat merk zegt u waarschijnlijk nog wel iets - werden geassembleerd.)

Die link brengt me ertoe om te bekijken of het niet beter zou zijn om i.p.v. de 860V te moduleren via de 6J5. de fase shift oscillator te laten inwerken op de andere helft van de dubbeltriode (waaraan het neonlampje en LDR zijn gekoppeld) en 6J5 en het circuit BU 5/4, 4/4 - wat het ook moge weze - te laten voor wat het is.

 

Vriendelijke groeten,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Roman

 

Ik begrijp de volledige werking van dit circuit ook niet ...

 

Ik wel, dus we zullen je effe bijstellen...

 

We beginnen met het spul eens anders te tekenen:

 

post-40297-0-59868000-1335736102_thumb.jpg

 

Stel je voor dat de anodeweerstand een luidspreker is...

En het stuurrooster een microfoon.(letterlijk een microfonische buis dus!) Als de versterking hard

genoeg staat en het geluid weerkaatst in de zaal dan komt het met enige vertraging in de microfoon,

en dan begint het spul rond te fluiten. Je krijgt hierbij een sinusvormig signaal.

 

Als je dit begrijpt, dan is er niks moeilijks aan: hetzelfde maar electronisch. Het signaal van de

anode wordt via een vertragingslijn naar het stuurrooster gevoerd, hop en weg zijn wij.

De frequentie wordt bepaald door de R en de C's van de vertragingslijn...

 

Niks moeilijk aan dus.

 

De 6J5 is een kathodevolger, (een emittorvolger bij transistoren). Die doet dus "niks", het signaal

op de kathode staat zo goed als altijd enkele volt hoger dan het stuurrooster. Maar je kan hier wel

een zwaardere belasting op zetten dan als je de buis er niet zou tussen zetten.

Als je de potmeter verschuift vanaf 590 V naar 860V dan zal de spanning op de kathode, mits er enkele

volts bij te tellen, dezelfde zijn dus van bvb 600 V naar 860 V gaan.

 

Ook al niets moeilijk dus...

 

Ik heb een ideetje om de schakeling om te bouwen tot de Fender circuit. Maar je zal dan zelf nog wel

moeten aanpassen hoor (ik wil je ontwerpplezier niet vergallen hoor)

 

post-40297-0-81361900-1335737202_thumb.jpg

 

Ik heb de Fender circuit gevonden toen ik de naam van dit type oscillator aan het zoeken was, want dat

was ik begot vergeten... (= faseverschuivings-oscillator, faseshift dus)

 

Veel banden met Hammond heb ik nu niet behalve dat ik de laatste jaren dagelijks vanaf de Expressweg naar

de Haelewijnlaan reed, (tramhalte!), maar het gebouw zag er op het laatst héél plattekes uit. De enige link

is nog ene Jan Van Riet, die wist nog wat van Hammond te vertellen.

 

Groeten Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heu,

Roman,

 

Ik heb vandaag alles eens opnieuw bekeken omdat ik vind dat het ombouwen naar Fender toch wat veel

wijzigingen nodig heeft.

 

Ik denk dat je beter alles kunt behouden zoals het is, maar de Tremelosturing ombouwen naar 425V.

Dan hoef je maar enkele componenten te vervangen.

Ik bedoel dit dus:

 

post-40297-0-20293900-1335789693_thumb.jpg

 

En verder uitgewerkt naar dit:

 

post-40297-0-58893800-1335789774_thumb.jpg

 

Zo moet je minder wijzigen.

 

Je begint dus met een potmeter van 3k9 op de plaats van weerstand X. (begin in stand loper naar massa)

Je zet een voltmeter tussen de kathode van de ECC83 en weerstand X. Je regelt bij tot de spanning

mindert tot iets boven 0V maar nog steeds positief. (opgelet nooit negatief gaan!)

 

Je meet daarna de weerstand van de potmeter en vervangt die door een vaste weerstand; neem steeds de

weerstandwaarde die net kleiner is dan de gemeten waarde van de pot, als het niet juist uitkomt.

 

Steekt er een schakelaar in Tremelo Aan/Uit neem dan de tweede spanningsdeler erbij, met dezelfde

weerstand X.

 

De golfvorm op de kathode van de 6J5 zou zo iets moeten zijn (weergegeven bij verschillende standen

van de pot. (tijdbasis oscilloscoop behoorlijk traag zetten...)

 

Opm:

 

Als je nog wil wachten met de tremelo zul je de LDR van de tremelo "opto cupler" moeten overbruggen

met 470 ohm, want als het neonlampje niet brand, staat de LDR hoogohmig...

 

Oh ja, ik heb hier nog een schema van een Prisma Multistandaard, verder geen type. Je hoeft dit toch

niet terug te hebben? LOL smileys werken niet.

 

Groeten,

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Eddy,

 

Wanneer ik zei "ik begrijp dat circuit ook niet" doelde ik op "wat steekt er tussen pin 4 en pin 5 van bus 4?" (De fase-shift oscillator is mij wel bekend).

Verder geef me je wel heel veel stof om over de wijzigingsmogelijkheden na te denken. Dat gaat vandaag niet meer lukken ... Maar morgen, de dag van de arbeid, is hiervoor zeker geschikt !

 

BTW: wat voor programma gebruik je om zulke mooie schema aanpassingen te maken ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon tekening groot genoeg zetten, eventueel F11 voor fullscreen, en dan alt-prntscreen.

Dan (MS)paint open doen, paste of plakken.

 

Of als je rechtstreeks de jpg kunt downloaden, opladen en rechtstreeks openen met (MS)paint.

 

En dan kan je spelen...

 

Voor eigen schema's en PC-boards gebruik ik ExpressPCB en ExpressSCH, een gratis programmatje, met wel enkele beperkingen

maar 't is gratis te downloaden en het werkt prima. Daar kan je ook wel wat grotere dingen mee doen zoals dit:

 

http://www.sat4all.c...ost__p__2046401

 

Groeten

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon tekening groot genoeg zetten, eventueel F11 voor fullscreen, en dan alt-prntscreen.

Dan (MS)paint open doen, paste of plakken.

 

Of als je rechtstreeks de jpg kunt downloaden, opladen en rechtstreeks openen met (MS)paint.

 

En dan kan je spelen...

 

Voor eigen schema's en PC-boards gebruik ik ExpressPCB en ExpressSCH, een gratis programmatje, met wel enkele beperkingen

maar 't is gratis te downloaden en het werkt prima. Daar kan je ook wel wat grotere dingen mee doen zoals dit:

 

http://www.sat4all.c...ost__p__2046401

 

Groeten

 

Eddy Vl

Goed om weten !

 

Vandaag nog niet bezig geweest met het tremolo verhaal, maar wel met de spanningen:

 

- 4 paar anti parallel geschakelde 1N5400 verdeeld over de verschillende buizencircuits zorgen voor elke buis een gloeidraadspanning van 6.5V. Daar kunnen we mee leven...

- 4 weerstanden 680 ohm / 5W in parallel brengen de hoogspanning naar 880V (zonder signaal).

 

Een LF signaal van de lijnuitgang van mijn PC aangelegd aan de fase inverter buis zorgt voor een zacht onvervormd geluid uit de luidspreker.

Datzelfde signaal aangelegd aan de potmeter na de eerste ECC83, zorgt, bij een klein beetje openen van de potmeter, voor een hard vervormd geluid uit de luidspreker. Maar ja met één defekte EL84 kun je moeilijk hifi verwachten ...

Voorlopig wachten tot ik mijn nieuw paar EL84 thuis bezorgd krijg.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe EL34's zitten erin.

Ik heb een aantal dingen geprobeerd met wisselend succes, de details zouden dit epistel te lang maken.

De situatie is nu de volgende:

- er zit geen weerstand tussen de nettransfo wikkeling en knooppunt C1-C2 (situatie zoals op het schema dus)

- ik heb de tegenkoppeling op 5/3 van de secundaire van de uitgangstransfo losgemaakt. Origineel oscilleert de versterker.

- ik heb een audio signaal aan de ingang van de versterker aangelegd en ik krijg meer dan behoorlijke muziek uit de speaker (bij de 2 negatieve voorspanningen zoals verder beschreven). Als ik het volume open draai treedt er wel wat vervorming op maar ik denk eerder dat het mijn testluidspreker(tje) is dat het toegevoerde vermogen niet aankan. Dat probleem bekijk ik verder wanneer ik het orgel met zijn luidspreker cabinet bij mij heb (misschien morgen, anders volgende week)

 

Ik heb enkele metingen/regelingen gedaan (zonder signaal):

 

Negatieve voorspanning = -49V (zoals aangeduid op het schema)

dan is de spanning op de nettransfo wikkeling 458V en op de middentap van de uitgangstransfo 919V

De ruststroom door elke EL34 is dan ongeveer 7mA (eerst de ohmse weerstand van de uitgangstransfo gemeten en dan de spanningsval erover)

 

Omdat ik meen dat we bij 7mA nog niet in het lineair gedeelte van de buiskarakteristiek zitten, heb ik de negatieve voorspanning afgeregeld zodaning dat de ruststroom per buis 20mA bedraagt.

De negatieve voorspanning is dan -43V, de spanning op de nettransfo wikkeling 453V en op de middentap van de uitgangstransfo 905V

 

Indien iemand hier een bemerking aan toe wil voegen: graag !

 

Groetjes,

Roman

 

PS.: Met het tremolo verhaal wacht ik tot het volledige orgel heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Roman,

 

Ik denk dat je goed bezig bent en dat dit wel zal goedkomen op deze manier.

Als de versterker oscilleert met de verbinding 5/3 op, dan denk ik dat dit een meekoppleling is in plaats van een tegenkoppeling. :)

 

Je hebt vermeld dat de eindtrafo vervangen is. Ik denk dat hierbij de faze omgekeerd is.Ik zou eens de proef doen met de tegenkoppeling

er op maar wel de verbinding van de anodes met de eindtrafo om te wisselen of de secundaire omdraaien.

 

De netspanning kan normaal al zeker 5% schelen, dus de versterker is origineel geschikt voor 220, dus in principe voor 209 - 231V.

Als je toch moest besluiten om een weerstand tussen C1 - C2 en de wikkeling te zetten zou ik maximaal 10V wegwerken, Als de versterker

speelt zal die spanning toch verder wegzakken, en in rust is het stroomverschil toch al niet zo groot. Als je de weerstand te groot neemt,

zal je te veel in het vermogen snoeien.

 

Maar voor zover ik zie pak je het wel goed aan... :whistle:

 

Groeten

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als de versterker oscilleert met de verbinding 5/3 op, dan denk ik dat dit een meekoppleling is in plaats van een tegenkoppeling. :)

 

Je hebt vermeld dat de eindtrafo vervangen is. Ik denk dat hierbij de faze omgekeerd is.Ik zou eens de proef doen met de tegenkoppeling

er op maar wel de verbinding van de anodes met de eindtrafo om te wisselen of de secundaire omdraaien.

 

Eddy, je hebt groot gelijk! Tegenkoppeling er op, anodes verwisseld en geen oscillatie meer !.

 

Ondertussen heb ik het orgel hier bij mij, inclusief 2 luidspreker boxen van zowat 1,3 meter hoog. Je merkt het niet op het schema maar de module met de 2 spoelen en de 2 capaciteiten elk met 4 en 1µF is zo gekableerd dat de tweeters van elke box in serie komen te staan, hetzelfde met de woofers.

 

Wanneer ik een audiosignaal aan de versterker aanleg en ik draai de potmeter een kwart open dan trilt ons huis ! Wat een volume ! En zonder vervorming! Die versterker is in orde !

 

De aanpassing voor de tremolo moet nog wachten: de 850V wordt blijkbaar nog verder in het orgel gebruikt maar ik weet nog niet waarom. En ik heb geen aansluiting meer vrij om de 425V naar de potmeter te brengen.

 

Maar - zoals ik wel verwacht had - het hele orgel is nog niet in orde.

Eén ding is al in orde gebracht: een van de tweeters is blijkbaar ooit vervangen geweest door een exemplaar met een lagere impedantie. En vermits de twee tweeters in serie staan staat over die lagere impedantie minder spanning en komt er dus ook maar weinig geluid uit. Met een 6 ohm vermogen weerstand parallel over de andere luidspreker en een 6 ohm vermogenweerstand daarmee in serie is dat al opgelost (ik disipeer dan wel wat muziekvermogen in de weerstanden maar ik heb toch voldoende vermogen ..)

 

Boven een van de tweeters staat een ronddraaiende "hoorn" die aangedreven wordt via een riem en een 220V motor. Zonder de riem kan ik de motor wel aanzwengelen maar met de spanning eraf kan ik hem met de hand maar moeilijk ronddraaien. Vermoedelijk is er wat met de lagering van de as.

 

Het moeilijkste gaat het orgel zelf worden: van het onderklavier en de pedaal werken in alle oktaven alleen de noten do, do#, re, re#, mi en fa en dan nog heel zwak. Uit het bovenklavier komt niets uit ...

Zonder schema gaat dat een hele klus worden maar we zoien wel.

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld en puzzelen, leuke bezigheid... zal dus in orde komen.

 

Ik heb hier een "switchboard" staan (binnenhuiscentrale, 6 buitenlijnen, 75 binnenposten) in werkende toestand.

Met zelfopgenomen schema's.

 

Met een Bell Telephone en RTT/Belgacom verleden ligt dit meer in mijn lijn, en ik heb er nog zo een tweede maar daar moet ik plaats

voor maken... Aan die tweede zou minder restauratieswerk zijn.

 

Als er iets is of je maakt vorderingen, laat het dan maar weten

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...