Ga naar inhoud


Beste combinatie wavefrontier + dream + multiswitch


filoberke

Aanbevolen berichten

Mijn situatie is de volgende :

 

- 3 ontvangers nl. 1 Dreambox 7020 HD met 2 DVB-S2 tuners en 2 Dreamboxen 7000 met elk 1 DVB/S2 tuner : dus in totaal 4 tuners.

- ik wil de volgende 4 satellieten ontvangen : 13°E, 19.2°E, 23.5°E en 28.2°E.

- schotel = Wavefrontier T90.

- De schotel staat geplaatst achterin de tuin (naast het tuinhuis met een eigen stroomvoorziening) op een afstand van 50 meter van de resp. tuners. Ik heb reeds 4 coaxkabels gelegd van de schotel naar de woning en gebruikte hiervoor Hirschmann Antennekabel Type: KOKA799.

 

Mijn vragen zijn de volgende :

 

1) Hoe kan ik met deze 4 ontvangers los van mekaar kijken en/of opnemen op verschillende satellieten?

 

2) Welke LNB's te gebruiken voor mijn configuratie( quad, quattro?)

 

3) Ik vermoed dat ik ook nog dseqc switches (welke?) nodig heb?

 

4) Kan ik de switches in de nabijheid van mijn schotel met name in het tuinhuis plaatsen en vandaar met de 4 coax-kabels naar de resp. tuners vertrekken?

 

Ik kijk uit naar jullie suggesties en tips om deze installatie aan de praat te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste filoberke

50 meter is een flinke afstand. Ik zou daarom goede diseqc-switshes nemen, bijv. de Spaun SAR 411 F. Neem die in bijbehorende behuizing. Je hebt er 4 nodig die je op de mast kunt bevestigen.

De lnb’s die je nodig hebt, hebben 4 uitgangen nodig, dus een quad-lnb.

Vanaf de diseqc-switch gaan 4 coaxkabels naar alle vier de lnb’s en dat zo vier maal. Op de middelste aansluiting zet je de coaxkabel die naar binnen gaat.

Als je denkt in de toekomst misschien meer dan 4 aansluitingen nodig te hebben of meer dan 4 verschillende satellieten te willen ontvangen, dan kun je overwegen een multiswitsh te nemen met 4 Quattro-lnb’s. Die multiswitch moet je dan in je tuinhuis zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ventura

Ik ben helemaal geen voorstander van LineAmps en toch zeker niet voor 50 meter kabel. Ten eerste heeft hij voor een uitstekende coaxkabel gekozen, de koka 799 met weinig verliezen. Deze kun je zelfs tot 100 meter lengte gebruiken. Maar waar wil je die dan zetten? Halverwege? Dus na 25 meter? Lekker handig als je de vier coaxkabels in de grond hebt liggen bijv. Aan het begin is helemaal geen optie en op het einde ook niet. Mijn advies is geen lineAmps te gebruiken. Zoek het liever in goede materialen met weinig verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet de versterker discussie los laten barsten, maar ik kan je alleen vertellen dat een versterker niet helpt om de kwaliteit van je signaal te verbeteren. De versterker versterkt namelijk alles, ook de ruis, en voegt zelf ook nog ruis toe. Dus de S/N neemt af bij gebruik van een versterker. Echter hij kan helpen om het signaal niveau boven de threshold van de ontvanger te brengen.

Mijn advies is echter om een LNB met een hoge conversie versterking te kopen. Dan heb je signaal zat :) ...

Ik heb voor de grap wel eens 2x100m (H125) coax tussen de schotel en ontvanger gehad... (Triax 88 dus 80 cm, met een Humax 5400 als ik mij goed kan herinneren) En dat werkte gewoon... Ook een stuk telefoonkabel van 10m werkte prima... :whistle: Wat ik dus wil zeggen is dat je niet teveel zorgen moet maken...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt zelfs een bos verroest prikkeldraad als kabel in een bak met afwaswater smijten en je hebt ook nog signaal.

M.a.w. nooit een inline versterker gebruiken, tenzij extreem lange leidingen.

Maar inderdaad eerst een goede kwaliteit coax nemen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker weten dat het bij die 4 satellieten blijft?

Met een T90 kun je plenty satellieten pakken.

Mij zouden de handen iig gaan jeuken als hier een T90 hing met slectts 4 LNB's.

 

Maar houd je het echt bij 4 LNB's dan zijn 4 Spaun switches een uitstekende keuze.

Je hebt 4 quad lnb's nodig,geen quattro.

Vanuit elke LNB gaan 4 kabels,dus bij jou 4x4 kabels naar de 4 switches.

Vanaf daar dan vanaf elke switch een kabel naar elke decoder.

2 kabels voor de 7020 en elke 7000 1 kabel.

 

Mocht je van plan zijn later toch een paar LNB's bij te plaatsen,

kies dan voor grotere switches,bijvoorbeeld 8/1 .


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...