Ga naar inhoud


Wordt nog circulare polisatie toegepast?


Lutz

Aanbevolen berichten

Wordt bij Astra 1 - 3 respectivelijk Hotbird, nog circulare polarisatie gebruikt? Ik dacht dat dat begin van de jaren 80 werd gestopt.

Kunnen diseqc 1 switches en gewone lnb's überhaupt nog circulaar aan?

De ultra geheime telefoon: twee lege blikken erwtensoep en 10m touwtje ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De Astra 1, 3 en Hotbird gebruiken geen circulaire polarisatie meer.

Een diseqc-switch trekt zich niets aan of het nu horizontale, verticale of circulaire polarisatie is. Die kiest alleen een lnb.

Bij een lnb zelf is dat een heel ander verhaal.

Bij een lnb die horizontaal er verticaal gepolariseerde golven ontvangt, staat de antenne haaks op de golfpijp, zie bijlage 1, bij een circulaire lnb staat de antenne in het verlengde van de golfpijp, zie bijlage 2.

Je kunt met de lnb’s die wij in Nederland gebruiken om de Nederlandse zenders te ontvangen samen met veel buitenlandse zenders dus geen circulaire polarisatie ontvangen die in Amerika nog heel gebruikelijk is.

post-60869-0-41189400-1355856093_thumb.jpg

post-60869-0-80819700-1355856141_thumb.jpg

post-60869-0-22737600-1355856165_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er voordeel aan circulair uitzenden ??

Ik had een hele tijd terug in de Deense DVB-T lijst dat daar ook 1 zender Circulair uitzendt !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Astra 1, 3 en Hotbird gebruiken geen circulaire polarisatie meer.

 

Die hebben nooit cirulaire polarisatie toegepast.

De Russische oudere (jaren 80 & 90) Gorizont vloot gebruikte in de Ku band wel circulaire polarisatie.

Ook nu nog vind wordt circulaire polarisatie toegepast in de Ku band en wel met bijvoorbeeld Eutelsat 36A en 36B op 36°oost. Voornamelijk voor de russische markt die door NTV verzorgt wordt.

ook wordt in de C Band veel circulaire polarisatie toegepast.

De LNC´s voor circulaire polarisatie zijn identiek aan de de LNC´s voor lineare polarisatie met het verschil dat de circulaire pol door middel van een een dielecticum omgezet wordt van circulair naar linear. Het dielecticum bestaat uit een mica plaatje dat tussen de LNC en de feedhoorn bevindt.

Het voordeel van circulaire polarisatie is de grotere ontkoppelingsdemping tussen L en R in vergelijking met H en V, vooral bij grotere veldsterkten.

Toen in de 80er en 90er jaren de Franse en Duitse TDF/TV Sat werden gelanceerd en gepositioneerd op 19° west hadden die ook circulaire polarisatie vanwege de extreem hoge veldsterkte. De transponders hadden een vermogen van 230 watt. De eerste Astra 1A satelliet had destijds 45 watt per transponder.

De foto van Sprietje is een LNC van Kathrein: Feed met geintegreerde circulaire Weiche voor Links/Rechts polarisatie,1987 TV-SAT-LNB KATHREIN UAS 52. Hier is het dielecticum duidelijk te zien.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs.IJzerbout

 

Het voordeel van circulaire polarisatie heb je goed uitgelegd maar dat de foto die ik plaatste van de circulaire lnb van Kathrein is klopt niet. Het staat er zelfs duidelijk op dat het een Sharp LNBSHP02 is. Overigens bestaat deze lnb met één aansluiting (typenummer eindigend met 01) en met twee aansluitingen (typenummer eindigend met 02).

De Kathrein 1987 TV-SAT-LNB UAS 52 waar jij het over hebt ziet er uit zoals in de bijlage.

post-60869-0-60202900-1355897262_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek even snel naar die LNC en meende die Kathrein LNC te herkennen. Ik heb er destijds een van gehad namelijk.

Er is nog een voordeel van circulair ten opzichte van lineare polarisatie en wel dat bij circulaire polarisatie de orientering niet wordt vestoord bij het doorgaan van de dampkring en andere atmospherische invloeden.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in het verleden met een standaard lineaire LNB ook een stel circulair gepolariseerde zenders ontvangen. Geloofde m'n ogen niet en heb het vele malen gecheckt: die zenders zonden volgens alle sites alleen maar circulair uit. Op de een of andere manier pikt zo'n gewone LNB toch een deel van het signaal op o.i.d. en als de transponder sterk genoeg is krijg je dan toch blijkbaar prima beeld. Het waren idd. russische zenders.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, maar zonder de dielectrische omzetter kan de LNC het verschil niet "zien" tussen links en -rechtsdraaiend.

Hij ontvangt dan beide pol´s en dat kan enorme storing geven. Ook geeft het veel verlies van signaalsterte. Ik meen 6dB, ben daar niet zeker van.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dielectrische omzetter waar Drs. IJzerbout het over heeft, is een mica plaatje.

 

Volgens mijn zijn deze plaatjes geen mica, mica is te bros en niet gemakkelijk te verwerken. De meeste plaatjes zijn van glasvezel versterkte kunsthars die ook de benodigde elektrische eigenschappen bezitten. (dikte van het plaatje is ook van belang en afhankelijk van het materiaal).

Zelf heb ik eind jaren 80 met een teflon plaatje gewerkt om de TV-sat en TDF satellieten te kunnen ontvangen met een 30cm schotel, en dat werkte perfect.. Voor C-band gebruik ik de bij de LNB geleverde kunstharsplaatjes.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ook teflon is een veel genoemd materiaal .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...