Ga naar inhoud


goedkope diseqc switches, voldoen die?


a33

Aanbevolen berichten

als je gemakkelijk bij de switches kan komen en geen probleem hebt met storing zoeken kun je mits je coax kabel niet > 30m is goedkopere switches nemen. Ga je voor betrouwbaar, minimaal signaal verlies en " geen omkijken naar " dan kies je voor spaun.

Recentelijk wel 2 spauns vervangen in het veld die roestig waren aan de onderkant en problemen met signaal gaven. Zorg ervoor dat switches maar ook kabels goed gemonteerd worden.

Alfred

Vu duo 2, VU uno twin, T90, Philips 90cm offset schotel met diseqc motor, LG 4K 55" 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat heb ik een ellende gehad met niet goed werkende schakelaars die we geinstalleerd hadden.

Vooral als je met een lnb met 2 of 4 uitgangen werkt, en dus ook zo veel ontvangers beginnen de problemen.

Bij een enkele ontvanger bleek elk merk wel te werken maar bij meerdere ontvangers niet meer.

 

Dat het bij één enkele ontvanger vaak goed kan gaan, maar bij twin/quad LNB's niet meer, roept toch bij mij opnieuw de vraag op die ik hierboven heb gesteld over de overspraak:

Dat het dan wellicht meer een probleem is van slechte LNB's, dan van een slechte switch?

 

Als je nou kwalitatief heel goede LNB's hebt, die een goede isolatie hebben tussen al hun uitgangen, krijg je dan ook problemen met zo'n goedkope switch? Of gaat het dan meestal toch goed?

 

 

Zelf heb ik 3 ALPS quads en 1 van een ander merk, en 2 SPAUN switches.

En inderdaad, daar kunnen dus nog twee switches bij.....

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn switches (Goedkope) in de schuur hangen de schotel hangt er een meter boven de schuur alles kabels met krimpkous goed afgesloten en goed aangedraaid laatst met de sneeuw was bij de kabels die dit nog niet hadden vocht ingekropen dus ook maar vervangen nu geen problemen meer

aangepast door muppet

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat betreft de isolatie wordt inderdaad bedoeld de isolatie tussen de poorten ofwel overspraak tussen de ingangen. Het is precies wat Drs. IJzerbout schreef wat belangrijk is.

Ik kan het mis hebben maar zover ik weet schakelen de schakelaars niet echt de lnb ingangen maar schakelen ze de

spanning af van de niet gebruikte inb's zodat alleen de gewenste lnb spanning heeft en signaal

afgeeft .

De niet gebruikte lnb's hebben geen spanning en geven geen signaal door en kunnen daardoor

ook geen overspraak veroorzaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pukje

De frequenties die met een diseqc-schakelaar geschakeld moeten worden, liggen tussen de 950 en 2150 MHz. GSM-masten zenden ook op o.a. 950 MHz uit. Zou je een slechte isolatie (veel overspraak) tussen de poorten hebben, dan kan op de niet actieve poorten dus signaal van GSM-masten doordringen wat flink wat ontvangstproblemen kan opleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De vraag werd eerder aan me gesteld, waarom is een hoge isolatie belangrijk.

Ik heb het voor de zekerheid bij Hirschmann / Triax nagevraagd en die schrijven:

Reden van de hoge isolatiewaarde is o.a. het feit dat als men minder goede afschermde coax kabel gebruikt, of het signaal op een andere wijze minder goed is afgeschermd er niet direct invloed is (instraling) op de ingang die wel actief is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van

Diseqc-switch verliezen en isolatie

 

4/1 switch

Spaun SAR 411 F 4/1= 2dB verlies, isolatie min. 26dB

Triax MFD41D 4/1= 2,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-418P 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 25dB

SAB GD-41E 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 20dB

Maximum 1216 4/1= 4dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S4/1PCN-W1 4/1= 8dB verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 41-51 4/1=5,8dB verlies, isolatie min. ? dB

Vizyon 4/1 4/1= 2dB verlies, isolatie min. 30dB

Johansson 9210 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 15dB

 

2/1 switch

Spaun SAR 212 F 2/1= 1,5dB verlies, isolatie min. 30dB

Triax MFD21D 2/1= 1,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-218 P 2/1= 2dB verlies, isolaite min. 30dB

SAB GD-21E 2/1= 3dB verlies, isolatie min. 20 dB

Maximum 1214 2/1= 3dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S2/1PCN-W1 2/1= 5dB` verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 21-51 2/1=6,3dB verlies, isolatie min. ? dB

 

Nooit geen EMP dus

 

Sprietje, I am confused.

 

In je overzicht zeg je dat de EPM S4/1PCN-W1 4/1 8dB verlies heeft, ik lees op de site van de fabrikant voor de

S4/1PCN-W1 (P.164-IW) insertion loss 6dB?

 

Ik heb zelf een EMP Profi Class MS17/12PIU-6 V10, volgens de fabrikant:

 

Insertion loss

Sat. 0 dB avg

Terr. passive 19 dB avg

Terr. active 5 dB avg

Sat. inputs isolation

Between V/H polarisations 20 dB min

Between low/high bands 20 dB min

Between sat. systems 25 dB min

 

Wat betekent hier "Insertion loss Sat. 0 dB avg"? Is dit betrouwbaar en goed?

 

Blijf je ook voor deze switch bij je opmerking "Nooit geen EMP dus"?

 

Off topic, maar kan het niet laten:

 

Ik ontvang hier in Noord Oost Spanje 13,0E 19,2E 23,5E en 28,2E met een T90 en Black Ultra Quatro en genoemde switch perfect, met regenreserve. Moest echter wel de ingang 19,2E high/horizontal een aantal dB verzwakken omdat anders een paar DVB-T zenders niet doorkwamen, iets wat ik nog steeds niet begrijp.

Alleen de nieuwe 2F werkt niet met deze schotel, dat komt blijkbaar omdat er hier een black-spot zit.

Zie Analoguesat's Astra 2F reception reports, http://tinyurl.com/axdvvqe

 

Dank voor je aandacht, heb op dit forum al veel van je geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kaiet

 

Je hebt gelijk, het verlies bij de EPM S4/1PCN-W1 4/1 is 6 dB en geen 8 dB, een typfoutje gemaakt. Zie hier de gegevens:

http://www.emp-centauri.cz/products.php?id_kateg=5&id_pkateg=19&id=62

In vergelijking met topmerken zoals Spaun en Triax is het verlies erg hoog.

Je vraagt: wat is 6dB avg? avg is de afkorting van average wat gemiddeld betekent. Het verlies is namelijk bij hogere frequenties hoger dan bij lagere frequenties.

0dB avg in een multiswitch kan doordat er een versterker is ingebouwd die de verliezen weer compenseert maar versterken verhoogt altijd de signaal-ruisverhouding.

Ik kies altijd voor Spaun maar als je budget het niet toelaat, is het Poolse merk EPM best een goed alternatief, zeker voor Multiswitches omdat ze ook een uitgebreid assortiment hebben..

 

Ik zit in de Costa Calida in Spanje. Daar ontvang ik met een Triax 110 en een Inverto Black Ultra quad de Astra 2F wel maar met zeer weinig reserve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gisterochtend de DM8000 rechtstreeks aan de 28,2 LNB aangesloten, dus zonder switch.

Transponder 11307 V op Eutelsat2A (de zwakste hier).

Zonder switch: SNR 48% - 7,7 dB

Met switch: SNR 43% - 7,0 dB

Op sterkere transponders maximaal 0,3dB verschil. Lijkt me logisch omdat er minder ruis versterkt wordt.

Lijkt me geen slecht resultaat?

Nog steeds nada op 2F transponders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Kaiet

Je hebt 0,7dB meer signaal zonder diseqc-switch. Dat kan wel degelijk het verschil uit maken tussen wel of geen ontvangst. Maar goed, het lukt dus niet met een T90 in Noord-Oost-Spanje. Toch merkwaardig dat ik in de Costa Calida wat veel zuidelijker ligt de Astra 2F wel kan ontvangen met een Triax 110 met Inverto Black Ultra zij het zonder reserve want bij de minste regen is het signaal weg.

Je zult een grotere schotel moeten nemen en dan de lnb in het brandpunt van de schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kaiet schreef:

 

“In je overzicht zeg je dat de EPM S4/1PCN-W1 4/1 8dB verlies heeft, ik lees op de site van de fabrikant voor de S4/1PCN-W1 (P.164-IW) insertion loss 6dB?

 

Blijkbaar heeft de fabrikant deze waarde onlangs veranderd want het stond er zo, zie bijlage.

post-60869-0-78438100-1357643097_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

 

Er zit blijkbaar een black spot voor 2F in Cataluña.

Wordt veel over gepraat op satellites.co.uk/forums/topic/156866-astra-2f-iberia-balearics-discussion/

Verder naar het zuiden lukt het wel, ik zie b.v. dat volgens Analoguesat's Astra 2F reception reports http://tinyurl.com/axdvvqe

in de provincie Murcia (Costa Cálida) goede ontvangst gerapporteerd wordt met 135 cm schotels.

Ik wacht tot 2E operationeel is, zou heel anders kunnen zijn als het deukje in de 2F Uk spotbeam schotel net op een andere plaats zit of afwezig is.

Ik heb nu genoeg gezegd over onderwerp en wacht op 2E.

 

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.

Als ik de reacties zo lees, dan lijkt de hoge isolatie van een diseqc switch dus eigenlijk alleen/vooral nodig om problemen van andere onderdelen van je installatie te voorkomen:

 

De vraag werd eerder aan me gesteld, waarom is een hoge isolatie belangrijk.

Ik heb het voor de zekerheid bij Hirschmann / Triax nagevraagd en die schrijven:

Reden van de hoge isolatiewaarde is o.a. het feit dat als men minder goede afschermde coax kabel gebruikt, of het signaal op een andere wijze minder goed is afgeschermd er niet direct invloed is (instraling) op de ingang die wel actief is.

 

Wat heb ik een ellende gehad met niet goed werkende schakelaars die we geinstalleerd hadden.

Vooral als je met een lnb met 2 of 4 uitgangen werkt, en dus ook zo veel ontvangers beginnen de problemen.

Bij een enkele ontvanger bleek elk merk wel te werken maar bij meerdere ontvangers niet meer.

Vooral de johanssons waren erg slecht werkende, de triax ging een enkele keer in de fout maar de spaun werkten allen goed.

Het gaat echt om het schakelen tussen de satellieten.

 

Ik lees in de reactie van clemens2 een bevestiging van wat ik al meende te begrijpen over de eventuele problemen van overspraak in een diseqc switch: Dat lijkt dus vooral van belang bij (minder goede?) twin- en quad-LNB's, die signalen 'lekken' op de niet actieve ingangen van de switch (zie mijn eerdere posting).

En Sprietje bevestigt dat idee ook, met een andere (externe) bron voor storing op een (niet actieve) switch-ingang.

 

 

Mijn conclusie op basis hiervan is dus op dit moment:

Als de rest van mijn installatie van goede kwaliteit is en ik voldoende signaalreserve heb, dan kan een goedkope switch prima voldoen, en is daar bij voorbaat niets mis mee. Met een beetje geluk gaat dat dan (tientallen?) jaren goed; dus ik kan het proberen.

Ik lees ook niet in de reacties, dat er switches van bepaalde merken al meteen na de koop de prullenbak in moeten.

 

Maar als er storingen van andere componenten komen, dan heeft zo'n goedkope switch waarschijnlijk te weinig 'reserve' om dat op te vangen, en moet die er als eerste uit.

 

 

(Ik moet er nog even over nadenken of ik zo'n goedkope ga proberen. Hoeveel reserve wil ik hebben? En blijkt die reserve ook nodig, of zal het jarenlang goed gaan...?

Sommige goedkope switches zijn wel errug goedkoop...)

 

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...