Ga naar inhoud


goedkope diseqc switches, voldoen die?


a33

Aanbevolen berichten

Beste a33

Wat bij demping en isolatie niet aan de orde komt is of diseqc-switches wel goed schakelen. Sommige merken ontvangers kunnen met bepaalde meestal goedkope diseqc-switches helemaal niet overweg.

Lees ook dit draadje maar eens van 5 jaar geleden:

http://www.sat4all.com/forums/topic/230702-diseqc-switches-twinquad-geschikt/

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Sprietje,

 

Ik heb inderdaad wel eens op dit (of een ander) forum gelezen, dat één bepaalde ontvanger niet goed werkte met één bepaalde switch. (weet niet meer welke, maar alleen dat ik die niet had...)

 

Het draadje van 5 jaar geleden geeft inderdaad nog extra info, namelijk dat de niet-actieve (niet-gevoede) uitgangen van een LNB óók een signaal voeren! Dat wist ik niet. Dat kan dan inderdaad gemakkelijker tot overspraak leiden, dan ik dacht:

 

citaat:

"Het gaat niet om het lekken van het DiSEqC signaal, maar wanneer je een twin-LNB of Quad-LNB gebruikt dan staat er op de niet gebruikte uitgangen doorgaans óók signaal. Check dit maar eens met een analoge tuner op de ene uitgang van je LNB (LNB spanning uit!) terwijl je gewone tuner op de andere uitgang gewoon beeld geeft. Dit komt mede doordat intern in de LNB bepaalde schakelingen voor meerdere uitgangen worden gebruikt. Als dit signaal door je DiSEqC schakelaar lekt op een niet actieve ingang dan wordt dit signaal gemengd met het signaal van de aktieve ingang, waardoor er dus een groot probleem ontstaat. Een DiSEqC switch met een hoge overspraaksdemping tussen de ingangen houdt dit signaal doorgaans voldoende tegen."

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Heb je het al eens geprobeerd wat daar staat?

Mijn lukt het niet met twee digitale tuners. Als ik bij één tuner de lnb-spanning bijv. van de Astra 1-lnb uitschakel terwijl de andere tuner op een zender van de Astra 1 staat, al zijn het precies twee dezelfde zenders, dan krijg ik toch echt geen signaal meer. Dat geeft die ontvanger ook aan waarvan de lnb-spanning is uitgezet.

Ik geloof dat verhaal dan ook niet.

Lukt het jou wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Nee, nooit geprobeerd. Ik heb ook geen analoge ontvanger meer; is die zinsnede van belang in dat betoog, om het uit te testen?

 

Ik heb wel ooit begrepen dat de uitgangen van een QUAD-LNB op de een of andere manier 2 aan 2 gekoppeld zijn. Wellicht heeft het daarmee te maken?

 

Ik heb zelf bijvoorbeeld een half defecte QUAD: 2 uitgangen met normaal signaal, 2 uitgangen met erg verzwakt signaal. Nu dus alleen bruikbaar als twin.

Het was een tweedehandsje, maar ik neem aan dat die LNB niet zo bedoeld was. Mijn vermoeden is, dat die dus door die 2-aan-2 koppeling ook half defect is geraakt....

 

Maaruh, als jij dat verhaal uit dat oude draadje niet gelooft, is dus ook het risico op overspraak door (goede) twins en quads nog steeds beperkt....?

 

groet, A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Hirschmann/Triax al aan gaf, komt overspraak puur van instraling op de coaxkabels die van de diseqc-switch naar de lnb’s gaan en niet van signaal dat nog van niet geschakelde lnb’s zou komen omdat die nog voedingsspanning zouden krijgen. Daar heb ik specifiek naar gevraagd. Mijn eigen metingen bevestigen dat verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje:

Die stukjes coaxkabels die van de diseqc-switch naar de lnb’s gaan zijn bij mij korter dan 30 cm; de switches heb ik namelijk zo ongeveer tussen de LNB's gehangen.

 

Ik reken erop dat die korte stukjes niet al te veel stoorsignalen opvangen, en ga eens een paar van die goedkope switches kopen.

Kijken hoe lang dat goed gaat..... :) (En of er inderdaad geen overspraak uit de LNB's zelf komt.)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het tijdschrift Satvision heeft een paar jaar geleden een test uitgevoerd van 9 merken 2/1 diseqc-switches, zie:

http://satvision.de/payments/gratisdownload.php?download=e5249004fb0f890b7948e99ddb64923b

Hierin is behalve het verlies ook het correcte schakelen getest.

En Spaun komt natuurlijk als beste uit de bus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een probleempje met 1/4 disecq schakelaars

Heb 4 lnb's met 2 uitgangen die naar 2 disecq (verschillende merken) gaan

Wat doet zich nu voor

de eene disecq werkt perfect maar de andere werkt goed met dat verschil

dat ik de transponder van SAT.1 op 19.2 niet ontvang maar alle andere transponders wel

Persoonlijk denk ik dat het instraling is van een gsm paal

Heeft iemand een verklaring ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pukje

Het zou instraling van een gsm-paal kunnen zijn maar zoals je in de test hebt kunnen lezen zijn er van de 9 geteste diseqc-switches 3 die problemen hebben met schakelen. Dat is bij jou ook de meest waarschijnlijke oorzaak want als jij last zou hebben van veel gsm-straling, zou die andere diseqc-switch er ook last van moeten hebben.

Koop gewoon een goede switch bijv. een Spaun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee is geen probleem met schakelen

Als ik afstem op de transponder er onder (zelfde polarisatie en banddeel) heb

ik een sync en dan in stapjes van 5 mhz naar boven ga ziet die op de transponder

van sat.1 niets en ga ik verder naar boven krijg ik op de transponder daarboven weer

een sync .

Als of er een gat in zit (heb al de lnb uitgewisseld zonder verbetering)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje, zo even een paar vragen die in mij opkomen bij jouw beschrijving.

 

Zou het niet kunnen zijn dat de diseqc-schakelaars "ruzie" met elkaar hebben?

Of dat een van de diseqc-schakelaars niet goed (meer) omgaat met een twin-lnb op positie A?

 

Geen hapering in je coax-kabel/connectoren van Astra 1?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pukje:

En als je de switch ertussenuit haalt, heb je het probleem dan niet?

Of hoe heb je vastgesteld, dat het een switch-probleem is?

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...