Ga naar inhoud


goedkope diseqc switches, voldoen die?


a33

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik zag op het internet goedkope Diseqc switches, van HQ bijvoorbeeld of van Smart Titanium (SUS44).

Flink goedkoper dan een Spaun, als ik het zo zie (die heb ik namelijk nu, maar ik wil uitbreiden).

 

Waaruit blijkt nou precies het kwaliteitsverschil van die switches?

Gaan ze eerder kapot, schakelen ze niet betrouwbaar, werken ze niet goed samen met bepaalde ontvangers en/of LNB's, roesten ze eerder....?

 

Met andere woorden: welke nadelen merk ik, als ik zo'n goedkopere LNB koop?

Graag hoor ik jullie ervaringen en expert-opinions.

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

gebruik al jaren goedkope switches en ja soms overlijden ze, 2x gebeurd in 12 jaar, heb er daarom altijd 1 (goedkope) op de plank liggen....de laatste kostte ca 6€ (4/1 switch)

meestal is vocht de oorzaak..

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het over 2 verschillende zaken. Eerst over switches en later over lnb's?

 

Over switches kan ik je mijn ervaring melden: de goedkopere versies gaan niet eerder stuk maar zijn veel minder betrouwbaar.

 

ik raad je ten zeerste aan om een goede switch te kopen: mijn voorkeur gaat uit naar EMP Centauri: werken goed samen met Linux ontvangers en zijn betrouwbaar voor een goede prijs.

 

LNB's zijn tegenwoordig zo goedkoop en de satellieten zenden zo sterk uit, dat het bijna niet uitmaakt wat je koopt. Ik heb verschillende merken gehad en op dit moment geen slechte ervaringen. Toch raad ik aan om bij goede merken als Inverto (black ultra) te blijven. De overige kunnen soms rare kwalen vertonen (opeens stuk....) Kwa signaal dus niet slecht te noemen.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van

Diseqc-switch verliezen en isolatie

 

4/1 switch

Spaun SAR 411 F 4/1= 2dB verlies, isolatie min. 26dB

Triax MFD41D 4/1= 2,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-418P 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 25dB

SAB GD-41E 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 20dB

Maximum 1216 4/1= 4dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S4/1PCN-W1 4/1= 8dB verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 41-51 4/1=5,8dB verlies, isolatie min. ? dB

Vizyon 4/1 4/1= 2dB verlies, isolatie min. 30dB

Johansson 9210 4/1= 3dB verlies, isolatie min. 15dB

 

2/1 switch

Spaun SAR 212 F 2/1= 1,5dB verlies, isolatie min. 30dB

Triax MFD21D 2/1= 1,5dB verlies, isolatie min. 40dB

Venton DIWO-218 P 2/1= 2dB verlies, isolaite min. 30dB

SAB GD-21E 2/1= 3dB verlies, isolatie min. 20 dB

Maximum 1214 2/1= 3dB verlies, isolatie min. 20dB

EPM S2/1PCN-W1 2/1= 5dB` verlies, isolatie min. 25dB

BASETech SPU 21-51 2/1=6,3dB verlies, isolatie min. ? dB

 

Nooit geen EMP dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje de waardes die je hebt opgegeven kunnen best waar zijn maar ik spreek vanuit de praktijkervaring en niet vanuit de theoretische papieren waardes.

 

EMP zijn hele goede switches en ik heb geen problemen met fout schakelen daar ik met andere goedkope merken daar wel vaak last van heb. Omdat EMP's niet makkelijk te verkrijgen zijn in NL, heb ik ook goede ervaringen met de SAB 10/1 switches. Maar ik vind het te gemakkelijk om vanuit theoretische waarden aan te geven dat EMP switches 'troep' zijn.

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje de waardes die je hebt opgegeven kunnen best waar zijn maar ik spreek vanuit de praktijkervaring en niet vanuit de theoretische papieren waardes.

 

Het kan goed zijn dat je goede ervaringen hebt in jouw situatie.

Maar er zijn ook situaties waar een switch een zeer sterk signaal aan een ingang ziet terwijl hij een zeer zwak signaal dat op het randje van ontvangst ligt moet doorschakelen. (Bijvoorbeeld Astra 19° tegen Nilesat of Badr) Als zo´n switch dan overspraak vertoont, dan heb je dus geen of slechte resultaten.

Dus daarom...geef dat beetje geld uit voor wat goeds om een hoop narigheid tegen te gaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

 

Wat betreft de isolatie wordt inderdaad bedoeld de isolatie tussen de poorten ofwel overspraak tussen de ingangen. Het is precies wat Drs. IJzerbout schreef wat belangrijk is.

Stel je hebt een lnb voor de Astra 28,2 die loeisterk binnenkomt maar je wilt een zender ontvangen op de zwakker Badr 26 graden. Dan kun je met een diseqc-switch met een slechte isolatie behoorlijk wat problemen krijgen om de diverse zenders van de Badr te ontvangen met name als de transponderfrequenties dicht bij elkaar liggen of soms zelfs gelijk zijn.

 

Daarom ook mijn mening, koop een kwaliteitsmerk. Met een merk dat zich HQ (High Quality) noemt heb ik niet veel op en al zeker niet als ze de volledige specificaties niet eens prijs willen geven of er geen bal verstand van hebben omdat er alleen maar een handelsorganisatie achter zit die bijv. ook in speelgoed e.d. doet.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah! Dank aan allemaal voor de reacties totnutoe!

 

 

@wanderer: Ze overlijden meestal door vocht, dat erin doordringt, is dat het probleem, zeg je?

En is dan de consequentie dat hij helemaal niet meer schakelt, of niet meer op één bepaalde ingang schakelt?

Of leidt het tot "vagere" klachten, die moeilijker tot de switch terug te herleiden zijn?

Ik zou graag weten, wat er in zo'n geval aan de hand is.

 

 

@Obi Wan: Oeps ik zie dat ik ook het woord LNB gebruikt heb. Ik bedoelde echt alleen een goedkope diseqc-switch!

Van een goedkopere LNB ("Interstar") heb ik al eerder gemerkt dat hij geen stabiele LO had, en dat ik in de winter altijd in mijn ontvanger de standaard LO-frekwenties van de universele LNB een beetje moest verschuiven om goede ontvangst te houden. Voor een LNB snap ik dus, dat goede kwaliteit gewenst is (volgens mij geldt dat voor alle componenten die analoog iets moeten omzetten!).

 

Maar nog wel een vraag: Waaraan merk je dan dat een goedkope switch "minder betrouwbaar" is?

 

 

@Sprietje en @Drs. IJzerbout: Okee, het gaat dus om het '(signaal)verlies' over de schakelaar, en de 'isolatie' tegen de overspraak tussen de verschillende ingangen.

Zijn die waarden die worden opgegeven goed betrouwbaar? Over de ruisgetallen van LNB's lees ik altijd, dat er van alles beweerd wordt, maar dat de opgegeven getallen van de LNB's weinig zeggen.

 

Ik snap, dat het 'verlies' niet te groot moet zijn.

 

Maar van de overspraak snap ik nog niet helemaal. Stel een switch stuurt spanning naar ingang A, en krijgt dus een signaal van ingang A. Dan kan er toch op ingang B geen (sterk) signaal vanuit de LNB komen, omdat LNB B immers geen spanning ontvangt? Tenzij natuurlijk de isolatie binnenin LNB B (bijv. een QUAD-LNB) niet goed is, en via een andere aansluiting van de LNB toch een signaal naar deze switch doordringt.

Maar dan lijkt het me meer een probleem van een slechte LNB, dan van een slechte switch. Het schakelen van de switch zelf lijkt me dan niet iets kwalitatief erg hoogwaardigs.

Of zie ik dit verkeerd?

 

 

Erg leerzaam, al jullie reacties. Ik hoop op mijn nadere vragen ook nog antwoord te krijgen!

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb tot dusver 2x een switch moeten vervangen, inderdaad vage klachten, moeilijk schakelen.....

en zeker weten of het vocht is doe ik niet, maar de switch hangt open en bloot in een plastic beschermkastje in de buitenlucht, de aansluitingen niet afgetaped of anderszins beschermd in de open lucht, dus mijn vermoeden is dan vocht......maar voor 6€ per stuk 1x in de 6 jaar....ach..

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Tonskidutch

 

Wat betreft de isolatie wordt inderdaad bedoeld de isolatie tussen de poorten ofwel overspraak tussen de ingangen. Het is precies wat Drs. IJzerbout schreef wat belangrijk is.

Stel je hebt een lnb voor de Astra 28,2 die loeisterk binnenkomt maar je wilt een zender ontvangen op de zwakker Badr 26 graden. Dan kun je met een diseqc-switch met een slechte isolatie behoorlijk wat problemen krijgen om de diverse zenders van de Badr te ontvangen met name als de transponderfrequenties dicht bij elkaar liggen of soms zelfs gelijk zijn.

 

Daarom ook mijn mening, koop een kwaliteitsmerk. Met een merk dat zich HQ (High Quality) noemt heb ik niet veel op en al zeker niet als ze de volledige specificaties niet eens prijs willen geven of er geen bal verstand van hebben omdat er alleen maar een handelsorganisatie achter zit die bijv. ook in speelgoed e.d. doet.

 

dank je wel Sprietje voor de toelichting en daarmee ook weer een belangrijke informatie voor de keuze en samenstelling van het schoteltje buiten op dak

;)

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heb ik een ellende gehad met niet goed werkende schakelaars die we geinstalleerd hadden.

Vooral als je met een lnb met 2 of 4 uitgangen werkt, en dus ook zo veel ontvangers beginnen de problemen.

Bij een enkele ontvanger bleek elk merk wel te werken maar bij meerdere ontvangers niet meer.

Vooral de johanssons waren erg slecht werkende, de triax ging een enkele keer in de fout maar de spaun werkten allen goed.

Het gaat echt om het schakelen tussen de satellieten.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals een verkoper mij ooit eens vroeg:

 

Wilt u een goedkope of een goede?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...