Ga naar inhoud


Geen signaal meer op VIER, VIJF, 2be


SuperStes

Aanbevolen berichten

ceesv, dat klopt niet helemaal.

Skew is vooral afhankelijk van welke LNB je gebruikt. Voor de Duo LNB is de skew 11°, voor de Triple LNB is de skew 14°.

Locatie is Benelux in beide gevallen.

 

Dit specifieke ontvangstprobleem met de 8PSK zenders op Astra1 is in het merendeel van de gevallen op te lossen door de LNB correct te draaien.

 

Pagina 2 van de installatiehandleiding van de Duo LNB geeft aan hoe je die skew kan instellen.

http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/installatiehandleiding-duo-lnb.pdf

 

Die lijn die daar getekend staat dient horizontaal te zijn, dan staat de LNB goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 138
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

De vraag die ON1BES stelde was:

 

Kent er iemand de andere skews voor b.v. een Visiosat met 4 LNB's (13.0-19.2-23.5-28.2) ?

 

En op deze vraag was mijn antwoord gebaseerd.

 

Verder is de door jouw opgegeven skew voor de gehele BeNeLux een gemiddelde.

 

Voor bijvoorbeeld Astra 3 is de skew in Brugge -8,1 en in Groningen -4,8 graden voor een losse LNB.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier met mijn M7 SAT801 met multytenne ook geen beeld meer..., fabrieksreset gedaan maar help geen moer !

 

Wat me wel opvalt is dat de instelling op 3/4 moet staan maar dat dit in de automatische HD lijst op 1/2 staat, echter ik slaag er niet in dit te vervangen.

Heb een manuele scan gedaan maar dit duurt een eeuwigheid en heb nu zelfs geen beeld mmer op BVN, terug fabrieksreset en automatische HD lijst erop maar probleem blijft !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar zie jij dat die FEC op 1/2 staat ?

In ieder geval is jouw Multytenne de boosdoener. Ik neem je aan contact op te nemen met de TVV klantendienst en vraag of ze de Multytenne willen vervangen door een normale schotel met Triple LNB. Tenzij je echt de zenders op Hotbird wil kunnen zien, in dat geval moeten ze maar een installateur sturen om jouw schotel beter uit te richten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht die fec gezien te hebben onder info als je op de zender staat...ga vanavond eens kijken op een dreambox of openbox ipv de M7

..met de multytenne zijn er normaal enkel problemen op de >Hotbird met bv JSCSport 1-10 en de Sky kanalen, de RAI's en comsoorten geven geen enkel probleem....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet toch redneck eyeball wat gelijk geven : ik heb hier eens bevraagd met de collega's van de radioclub hier die zelf Sat uitzendingen doen, die al vele jaren met schotels werken, en hun conclusie is dat zowel Multitenne, Visiosat en nog andere "gebogen" schotels, COMPROMIS schotels zijn, om veel in weinig plaats te krijgen. Sommige collega's zijn er al van afgstapt, en installeren terug een gewone (80cm) schotel, bv. een Triax, met dan wel een beugel voor 2 of 3 LNB's, die dan in de juiste stand gedraaid worden. Het signaal is gemiddeld 3 à 4 dB groter dan bij Visiosat of Multitenne. Ik heb ook een Visiosat (niet op mijn foto!) en hier werkt het wel na milimeter-werk uitlijnen, maar dat zal maar zijn tot de eerste sterke wind weer opduikt. En ik had inderdaad ook al last bij sneeuw en hevige regenval. Dus ik ga hier ook terug een opstelling doen met mijn oude (afgebroken) 80cm schotel, en zien wat het verschil in signaal is. Ook de switch geeft een paar dB verlies, en de kwaliteit coax is ook niet zo best. Hier mag je zeker NIET op besparen dus die ga ik ook vervangen door een betere. Ook bekend is dat bij 8psk, TVV of CD 50% meer data kan doorsturen, maar dat de gebruiker VEEL beter uitgelijnt moet zijn dan bij de oude norm. Iedereen is gewaarschuwd.

Visiosat met 4 duo LNB's - 13*E - 19,2*E - 23,5*E - 28,2*E

1x VU+ Solo2 met Openpli 9.0 met laatste updates
1x (oude) Dreambox DM800 HD PVR met OpenPli 4.0 MastaG
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn multitenne is idd met mmwerk uitgelijnd en ik moet zeggen dat ik vind dat bij droog weer deze niet moest onderdoen voor mijn 110cm triax met 4 afzonderlijke lnb's + switchen, en bij storm had ik zelfs beter beeld met de multytenne omdat deze minder beweegt door zn compacte bouw...

 

Heb ook op de dreambox en openbox problemen, denk niet dzt ik nog veel kan bijregelen, heb er indertijd een paar uren zoet mee geweest..

Tv vlaanderen zal iemand mogen sturen om et op hun kosten op te lossen of den boel vliegt buiten, het is me beu de laatste tijd met al hun gepruts !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat heel wat problemen ontstaan zijn door een combinatie van zaken:

De oorspronkelijke afstelling diende te gebeuren op de Astra1 sat die zeer sterk uitzond. Hierdoor was een fijne afregeling van de schotel van iets minder belang. Daarnaast zijn er nogal wat gebruikers die hun bekabeling verwaarloosd hebben (verbindingen, minder goede kabels etc...)

Tot slot de mogelijke problemen met de Ccam.

Het lijkt mij dus nuttig om de volgende volgorde aan te houden

1. Ccam terug starten

2. bekabeling nakijken en waar mogelijk verbeteren

3. schotel opnieuw uitrichten (met speciale aandacht aan de skew van de lnb)

Ik ga het in ieder geval op deze wijze proberen, want ook ik heb geen beeld meer op de Vlaamse zenders. Ik weet dat mijn schotel niet perfect uitgericht staat (duo lnb met 19.2 in de houder) en de lnb wellicht zelfs wat gezakt is waardoor de skew niet meer juist staat. Daarnaast heb ik een aantal coax verbindingen, die ik nu wil terugbrengen tot 0 (nieuwe goed kabel gekocht)

Ik geef wel feedback van het resultaat maar eerst de ccam terug starten.

Het is inderdaad niet zo leuk, want we kijken al een 3 tal dagen via BVN naar het nieuws

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan Jan72, heb jij geen enkele Vlaamse zender, noch mpeg4 - Astra1 als HD astra3?

Mijn schotel staat ook volgens de originele handleiding, dus 19,2 LNB centraal, maar ik heb het vermoeden dat sedert de laatste updates van TVV de 12722 transponder van Astra1 nu zwakker doorkomt dan de HD transponder van Astra 3 en zeker dan NED1 HD enz waarmee geen enkele van mijn ontvangers last heeft maar ik heb niet de juiste meetapparatuur om dit met zekerheid te claimen.

Is er niemand op dit forum die wel gefundeerde zaken gebaseerd op correcte metingen kan schrijven?

Volgens mij is het nu beter de 19,2 LNB centraal te laten.

En ik kijk naar Een en Canvas (OP12, La une, Deux enz ook) nogal via via DVB-T, zeer betrouwbaar, met een kleine antenne en zonder codering wat gemakkelijk is voor mijn vrouw want rechtstreeks zonder nood aan CAM op mijn TV. Meestal is er op de Vlaamse uitzendingen nauwelijks verschil met de HD via TVV. Let wel, Duitse, Britse enz HD uitzendingen zijn wel stukken beter.

Succes;

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Gors, inderdaad.

 

Ik heb nooit beeld gehad op een HD canvas HD edm (Astra 3)  Bepaalde andere zenders op A3 wel.

Ik zit echter met een ongeloofelijk lange coax kabel en verlies heel veel signaal.

Ik keek altijd naar de SD kanalen, en laadde de SD lijst in.

Via dit en andere fora probeer ik zoveel mogelijk op de hoogte te komen van wat en hoe, en volgens mij

kun je de schotel het beste uitrichten op de zwakste satelliet. Dat is de Astra 3 dus 23.5° in de klem.

Mijn schotel hangt echter zeer hoog, en ik ben geen hoogtewerker, dus heb ik wat hulp ingeroepen (kan pas dit WE)

en ik ben van plan de volgende aanpassingen te doen:

1. Schotel lager hangen (zodat ik er ook bij kan als het weer mis zou gaan)

    Via Dishpointer kun je kijken of er een probleem is (huizen, bomen, ...)

2. ik heb de triple lnb gekocht en zal die hangen nadat de schotel is uitgericht op de A3 --> hopelijk gaat dat vlot

    Doordat deze lnb 3 koppen heeft en de middelste in de klem zit, is de kans m.i. kleiner dat hij gaat zakken

    Deze triple lnb moet voor België zo'n 15° schuin staan (wijzerzin) maar volgens mij is 14° genoeg --> ik geef ook

    feedback als het lukt

3. twee nieuwe kabels trekken naar de ontvanger (Belden kabel gekocht)

4. dan de HD lijst inladen (dan kijk je naar de Astra 3 voor één en canvas) de posten die via A1 verzonden worden zullen hopelijk er wel door komen.

 

Ik geef in ieder geval wel feedback hier: als je niets meer hoort na dit WE lees dan de krant: misschien ben ik van de ladder

gevallen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: op Facebook is TVV zeer aktief, omdat ze weten dat dat klanten kan kosten. Ik heb daar toch al nuttige info gevonden, en ook dat wij al weten dat er veel beter afgeregeld moet worden, uw coax inkorten of vervangen door een betere. soms geven ze info over de nieuwe mpeg-4 norm, en dat er op 8psk veel beter moet uitgelijnd worden.

Op de DM800 heb ik nooit problemen gehad met de HD zenders, en daar zit ook 28m coax tussen naar de schotel. Maar op PC is het helemaal gedaan zowel met de vlaanse HD als met de SD zenders. Hier zal ik ook de coax (25m)moeten vervangen door een betere. ;)

Visiosat met 4 duo LNB's - 13*E - 19,2*E - 23,5*E - 28,2*E

1x VU+ Solo2 met Openpli 9.0 met laatste updates
1x (oude) Dreambox DM800 HD PVR met OpenPli 4.0 MastaG
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

PC?

Ik kan mij voorstellen, dat een PC nogal wat ongewenste straling (stoorsignalen) genereert.

Je zou eens kunnen kijken of ferriet ringkernen om wat leidingen helpen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond met droog weer was weer alles ok hier maar idd zo'n smalle beam, dit gaat toch klanten kosten vrees ik.

Een kabel inkorten gaat niet zomaar en normaal gezien op een bestaande installatie neem je toch geen extra kabellengte, afknippen waar het kan..

allemaal geakkelijk nieuwe en betere coax leggen, vergeet niet dat wanneer je een kit koopt of kocht de coax erbij zit en die is nu nit goed meer????

Ze zullen dan enkele techniekers de baan mogen opsturen die gratis de coax komen sdemonteren vervangen en heraansluiten, op hun kosten idd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...