Ga naar inhoud


AC3 5.1 of stereo downmix probleem


JoeC

Aanbevolen berichten

Na veel problemen met draaiende tandwielen vandaag de stap genomen om m'n DM800HD helemaal schoon opnieuw te installeren, OpenPli 2.1, standard skin.  Alles netjes werkend, zelfs Fritzcall werkt nu weer zonder problemen MAAR...

 

Surround werkt niet (meer).  AC3 downmix staat uit toch geeft de receiver Stereo Downmix aan terwijl ie voor de herinstallatie AC3 netjes doorgaf.  Aansluiting is via de meegeleverde DVI-HDMI kabel, al sinds een jaar of 3. 

 

Google geeft alleen een aantal hits uit 2009-2010 dat het niet zou kunnen werken, heb ik dan al anderhalf jaar sinds ik de surround receiver heb aangesloten scheel zitten kijken en dingen gehoord die er niet waren?  Werkt het echt niet of heb ik nog een plugin oid over het hoofd gezien?  De receiver kan allerlei vormen van HD audio (inclusief bitstreaming) aan, daaraan is niets - ook geen instellingen - gewijzigd.

 

Wat doe ik fout?  NB: Een Toslink kabeltje is een oplossing maar geeft geen verklaring waarom het "gisteren" wel werkte maar nu niet....

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je kunt de downmix voor een zender speciefiek aan of uit zetten, maar ook als standaard instelling voor de hele installatie (in het instellingen menu dus).

 

Heb je beide goed staan?

 

Ja, Downmix staat overall OFF.  Heb ook AC3 als voorkeur aan staan.  Ik snap er werkelijk geen hout van.....  Het interessante is dat de surround receiver het ook "ziet"  als stereo downmix ipv stereo.  Er lijkt dus iets vanuit de Dreambox naar de surround te komen dat de surround interpreter als een downmix vlag - misschien is het ook wel de surround receiver waar het (nu) fout gaat, maar dan: Daar is geen enkele instelling gewijzigd - alleen het volume ;-)  Receiver is een NAD 765 HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan alleen als de NAD foute informatie (via EDID) doorgeeft aan de receiver, of als het verwerken van de EDID info (het parsen) fout gaat.
Heeft PLI een instelling om de EDID te negeren (die vond ik wel in VTI: Bypass HDMI EDID check) ? Kijk bij A/V setting.

De opstart volgorde wil ook nog wel eens uitmaken. D.w.z. eerst de TV aan, dan de AVR en dan pas de ontvanger.
Mocht dat niet lukken dan de ontvanger opnieuw booten, nadat de TV en AVR zijn aangezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan alleen als de NAD foute informatie (via EDID) doorgeeft aan de receiver, of als het verwerken van de EDID info (het parsen) fout gaat.

Heeft PLI een instelling om de EDID te negeren (die vond ik wel in VTI: Bypass HDMI EDID check) ? Kijk bij A/V setting.

 

De opstart volgorde wil ook nog wel eens uitmaken. D.w.z. eerst de TV aan, dan de AVR en dan pas de ontvanger.

Mocht dat niet lukken dan de ontvanger opnieuw booten, nadat de TV en AVR zijn aangezet.

 

Goed idee, nog niet aan gedacht...  Vooral omdat ik wel meer EDID problemen heb gehad.  Misschien is er zelfs wel een of andere plugin voor te vinden.  Ik laat nog wel weten hoe de zoektocht afloopt maar dat wordt waarschijnlijk rond t weekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...