Ga naar inhoud

VU+ Ultimo PCB slot problemen

Peterbraaf

Aanbevolen berichten

Sinds anderhalf jaar (02-2012) heb ik de VU+ Ultimo in huis. Ik had sinds een tijdje problemen met mijn
draaibare set welke was aangesloten via een DVB-S tuner in slot 3 van de ontvanger.

(Ter info. Ik gebruik verder een vaste schotel aan tuner2 slot2 met een viertal LNB's 19,2E-23,5E-28,2E-13E en Ziggo kabelontvangst via een DVB-C tuner in slot 1).

De Motek V-BOX positioner wilde niet meer middels de Ultimo draaien. Met de knoppen op de positioner
draaide de actuator nog wel handmatig. Verder had ik gewoon beeld via de tuner in slot 3.

Ik werk met Openpli 3.0 maar heb de meeste andere images ook geprobeerd, gewoonweg om uit te sluiten dat het probleem softwarematig was. Dit bleek niet het geval.

De tuner in slot 3 heb ik toen vervangen door een reserve DVB-S tuner maar die deed precies hetzelfde.

Ik dacht dat de Moteck V-Box stuk was (deze was mechanisch al half defect via de post aangekomen), dus heb ik een GBOX V3000 positioner aangeschaft met helaas hetzelfde resultaat.

Toen ik pas de DVB-S tuner in slot 3 om heb geruild met de DVB-C tuner in slot 1 kwam ik erachter dat het probleem te maken had met het slot van de moederbord van de VU+ Ultimo. De draaibare set achter slot 1 werkte nu naar behoren en de kabeltuner in slot 3 kreeg de kuren.

1 Mijn DVB-C tuner wordt soms niet als DVB-C maar als DVB-S gezien.

2 Soms start de Ultimo wel gewoon op, kan ik vervolgens enkele minuten Ziggo kabel tv kijken en krijg ik
daarna plotseling de melding “Zender niet beschikbaar. Controleer uw tunerconfiguratie”.

3 Als ik dan naar een andere zender wil zappen dan is mijn hele zenderlijst donkergrijs en niet
selecteerbaar.

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt en of weet welke component op de PCB vervangen moet

worden? Ik weet dat de Ultimo altijd aardig heet kan worden en heb daarom al vele doffe solderingen opnieuw gesoldeerd. Helaas zonder resultaat.

Hierbij een fotoset van deze slot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vu ultimo word maximaal rond de 40 graden dat is niet warm ik maak wel gebruik van de plugin fancontrol2,helaas kan ik je met je vragen niet helpen

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik diverse spanningen over componenten in slot 3 vergelijk met de spanningen over componenten in slot 2 en 1 dan vallen die iets lager uit. Maar ik heb geen schema en kan niet goed volgen waar het precies gebeurd. Heb wel op andere forums gelezen dat het meer voorkomt maar dan i.c.m. verouderde drivers.

Ik heb (buiten de elko's op de voeding na) voor nog geen 15 euro incl verzending alle zwarte elko's op de moederbord en de vier aluminium SMD elko's bij slot 3, besteld bij de bekende elektronica warenhuis online.

Het is een gok. Ik dacht als de VU+ Duo al zoveel problemen heeft gehad met die ene elko die snel verouderde/afweek dan kan dit misschien ook bij de Ultimo het geval zijn. Ik neem aan dat het dezelfde merk elko's zijn die zijn toegepast in de Ultimo en Duo en dat ze vergelijkbaar worden blootgesteld aan de hitte boven de print.

Binnen een week weet ik meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen a.u.b. niet vergelijken met een DUO.

welke tuner dvb-c heb je?

foto en a.u.b. als bijlage niet via flikker

er waren Ultimo's uitgeleverd met een dvb-c tuner voor de Uno (heeft een dikke vette elco erop gesoldeerd - heb hem ook)

maar veel belangrijker is;

indien de insteek tuners gewisseld worden, dan moet je ECHT een nieuwe flash uitvoeren.

ciao

Can't Find My Way Home

Ellen Mcllwain

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in totaal 3 DVB-S tuners en 1 DVB-C tuner waar ik mee kan testen. Die DVB-C tuner heeft inderdaad een dikke elko erop gelijmd zitten. Er is geen enkele tuner die die goed functioneert in slot 3 zowel DVB-S tuners niet en ook de DVB-C tuner niet. Alle tuners doen het prima in slot 1 en 2.

Zoals ik al eerder schreef heb ik vrijwel alle images geflasht. Maakte geen verschil.

Ook als ik de DVB-C achter wege laat en drie DVB-S tuners in plug werkt de gene in slot 3 niet naar behoren.

Als ik deze dan configureer als draaibaar, draait mijn schotel niet...in andere slots wel,

Als ik deze configureer als vast, (op mijn vaste schotel) vindt hij maar heel weinig transponders en krijg ik even later de melding “Zender niet beschikbaar. Controleer uw tunerconfiguratie”.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik niet begrijp is dat jij zegt dat de ultimo behoorlijk heet kan worden dat is hier helemaal het geval niet met 2 satelliet en 1 kabeltuner,zelfs met kamertemperaturen van 27 graden weken terug bleef mijn vu ultimo lekker koel,met een normale kamertemperatuur word hij 38 graden en het warmste wat hij ooit is geweest is 42 graden

aangepast door stevie-v

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de hand op de kap leg dan voel ik een heel heel klein beetje warmte maar dat mag geen naam hebben,die warmte is ook geen goed teken lijkt mij,momenteel is mijn box 38 graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen goed teken. Trouwens had ook al geregeld problemen met een uitvallende harddisk na een tijdje die het in mijn pc wel goed doet en krijg ook geregeld verminkte tekst in mijn display op het frontje van de Ultimo te zien. Ik probeer van de week die condensators te vervangen. Mocht dat niet baten dan slinger ik hem weg. Ben het onderhand beu en mijn huisgenoten al helemaal. Tijd voor een andere ontvanger. Hoop dat ze gauw met die Android satellietontvangers komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ultimo een jaar ongeveer en nog nooit problemen gehad ik ben er super tevreden over

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Ik heb de condensators van de week,
vier dagen na mijn bestelling binnengekregen. Helaas 12 x 100uF op nalevering. Online waren ze gewoon op voorraad. Dat zegt dus niet altijd alles bij de windmolen. Pff 2 weken levertijd. Die heb ik vandaag maar vlug in de stad gehaald.

Ik heb ze allemaal vervangen behalve de vier aluminium SMD condensators langs slot 3. Die had ik namelijk in
een te grote behuizing besteld en pasten niet op de print. Die hoefden ook niet vervangen te worden bleek achteraf want ik ben nu al
van mijn problemen af. Heb helaas geen vinger kunnen leggen op welke elko het nu exact was maar ik neem aan dat het de directe elko's in de buurt van slot 3 zijn geweest. (C261 100uF, C262 470uF) Deze zitten ook in de buurt van de harddisk-voedingsconnector. Heb ook geen problemen met de HDD meer.

Ik heb de elko's genomen van het type
“hoog frequent” en heb daar waar kon types genomen die geschikt
zijn voor een iets hogere spanning. Bijv. 25V 470uF i.p.v. 10V 470uF.

Dat ik meer elko's heb vervangen als
nodig vind ik niet erg. Deze nieuwe zijn geschikt tot 105 graden. De
originele van Sam You... maar tot 85 graden. Daarnaast geven ze 5000
uur levensduur op dus ik kan weer even voorruit dacht ik zo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...