Ga naar inhoud


Skew afstellen dmv?


de mon

Aanbevolen berichten

Je kan dat via een calculator uitrekenen.

Ik draai dan aan de lnb tot de opgegeven graden.Op mijn reciever zie ik een paar % meer of minder.Je neemt wat meer transponders die via de signaalmeters gaan dan om te checken.

Voor de ene transponders zou je iets meer moeten verdraaien,dus je neemt het gemiddelde maar.

Tof wordt het wanneer je schotel over het balkon hangt .Zit skew ook in een losse signaalmeter?

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste de mon


De skew van een lnb wordt afgesteld per satelliet, niet per transponder. Dat zou een onwerkbare situatie worden.
Je moet je bedenken dat wat een calculator uitrekent, niet altijd persé de beste skew is.

Bij kwaliteitsmerken zoals Inverto en ALPS, kloppen de berekende waardes altijd precies met de waardes die je vindt als je gaat kijken wanneer je de beste signaalkwaliteit vindt door de skew van de lnb te verdraaien.


Bij kwalitatief mindere lnb’s, kan het wel voorkomen dat je antenne niet mooi horizontaal of verticaal

gemonteerd staat of dat de polarisatie door een magnetisch veld gedraaid wordt waardoor de skew flink kan afwijken.


Daarom is het meten van de skew op de beste signaalkwaliteit altijd een betrouwbaar gebeuren maar bij Inverto en ALPS kom je dan altijd uit op wat de calculator al had aangegeven.


ALPS heeft ook een hele duidelijke skew-schaalverdeling waar je blind op kunt varen, zie bijlage.

 

post-60869-0-34492700-1380451336_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kijkt bij de skew naar de cross-polarisatie overspraak.

De bedoeling is dat de skew zo ingesteld wordt dat wanneer je een horizontale transponder bekijkt, het signaal van de verticale transponders van die satelliet minimaal is en daarbij het gewenste horizontale signaal maximaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.sat4all.com/forums/topic/313103-waarom-geen-fijnstel-schroeven-bij-schotels/ Ik heb dit eens doorgelezen.Ik denk dat je met dish-skew wat meer bereikt dan een lnb-skew.De schotel wordt dan max benut .Ook nog eens voordeliger tov de ruis.

Correcte kruispolarisatie van lnb(lnb-skew) zonder graden is dan het midden van :signaal slechter naar R en signaal wordt slechter naar L.

Toch had ik op een losse signaalmeter H en V gezien.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.sat4all.com/forums/topic/313103-waarom-geen-fijnstel-schroeven-bij-schotels/ Ik heb dit eens doorgelezen.Ik denk dat je met dish-skew wat meer bereikt dan een lnb-skew.De schotel wordt dan max benut .Ook nog eens voordeliger tov de ruis.

Correcte kruispolarisatie van lnb(lnb-skew) zonder graden is dan het midden van :signaal slechter naar R en signaal wordt slechter naar L.

Toch had ik op een losse signaalmeter H en V gezien.

Een ovale offset schotel ontvangt altijd maximaal , dat is een gegeven , maar nieuwsgierig als ik ben heb ik het getest met een 120 cm Offset Echostar .

CeesV zal het zich nog wel herinneren , samen met hem en zijn Satlook hebben we de test gedaan .

Deze zat draaibaar (met de hand) onder de juiste elevatie hoek aan een wielnaaf , de lnb kon elektrisch verdraaid worden  .

Na optimale afstelling was in de signaal sterkte in alle posities geen verschil te merken .

Aanleiding voor de test was een ander experiment  met een 35 cm min of meer rechthoekige offset schotel welke wel over de hoeken iets meer signaal gaf .

 

post-30993-0-43895000-1380490156_thumb.jpg

post-30993-0-12842200-1380490168_thumb.jpg

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste de mon


Schotel-skew ook wel tilt genoemd is totaal wat anders dan lnb-skew ook wel polarisatie genoemd.


Schotel-skew ofwel het kantelen van de gehele schotel in de kijkrichting heeft alleen maar nut bij een

multifocus-schotel, dus bij gebruik van een voorziening om meerdere lnb’s naast elkaar te kunnen plaatsen.

Bij de meeste multifocus-schotels kan de rail niet gekanteld worden. Dat zijn de WaveFrontier T55 en T90, de Visiosat BigBisat en de Maximum E-85.
Om er dan toch voor te zorgen dat de lnb’s op de juiste hoogte staan zodat ze de ClarkeBelt volgen, kan heel de schotel gekanteld worden, zie bijlage 3.


Bij schotels waarmee je toch meerdere satellieten kunt ontvangen en die geen voorziening hebben om de schotel te kantelen, zullen de lnb’s verschillend in hoogte geplaatst moeten worden.
Dat kan op twee manieren.

Bij schotel met een rail, kan vaak de rail schuin gezet worden, bij schotels zonder rail moeten de lnb-houders in hoogte verstelbaar zijn.
Dit laatste is bijv. het geval bij een Visiosat BiSat.

Naar mate de lnb’s verder uit elkaar staan om satellieten te ontvangen die verder uit elkaar hangen, en waarbij de te ontvangen satellieten een flink stuk oostelijker of westelijker van de ontvangstplek staan, zullen de buitenste lnb’s niet meer op de juiste hoogte van de schotel staan. Je krijgt dan bijv. de situatie als in bijlage 2.

Wil je in Tennerife de Astra 1, 2 en 3 ontvangen, dat moet de rail maar liefst 44 graden schuin staan.

Je krijgt dan de situatie dat de ene lnb een stuk te laag op de schotel staat te kijken en de andere een stuk te hoog. Het resultaat is, dat de ene lnb dus een stukje onder de schotel doorkijkt en de andere er een stukje overheen kijkt.

Dit is geen ideale situatie want behalve signaal van de satelliet, vangen deze lnb’s dus ook extra atmosferische ruis op die de signaalkwaliteit verslechteren.


Het beste is dan ook om de gehele schotel te kantelen zodat ze wel goed op de schotel blijven kijken.
 

Nu speelt dit probleem nauwelijks voor de meeste mensen in Nederland die de vier bekende satellieten willen ontvangen omdat de rail maar 10-11 graden schuin moet staat, maar in Zuid-Spanje of Portugal waar de rail tussen de 24 en 29 graden schuin moet staan heeft schotelskew wel degelijk nut.

Ook ik heb mijn Triax 115-schotel voor de vier bekende satellieten in Zuid-Spanje gekanteld zodat de rail horizontaal t.o.v. de schotel kan blijven staan.

Maar dit alles heeft niets met kruispolarisatie te maken, alleen om ook voor de lnb’s die uit het midden van de schotel staan een zo optimaal mogelijk signaal te geven.

 

De skew van de lnb instellen wil alleen maar zeggen dat de twee antennes die in de lnb zitten precies in dezelfde stand komen te staan als de hoizontale- en verticale golven die door de satelliet worden uitgezonden, zie bijlage 1.


Met name golven die met 8PSK worden uitgezonden, zijn gevoeliger voor een juiste skew-instelling van de lnb dan golven die met QPSK worden uitgezonden.

post-60869-0-01642600-1380525842_thumb.jpg

post-60869-0-39246000-1380525903_thumb.png

post-60869-0-17457900-1380525996_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie video!

Men zou de lnb toch wat kunnen verzwakken dmv een natte doek.Elders in Europa is het sterke signaal niet zo vanzelfsprekend.

Je vecht daar voor elke % meer signaal.

Omdat bij een schotel met motor de schotel kantelt hoef je daar de lnb-skew ook niet telkens te verstellen. 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje,ik heb wat verder gegoogeld.Misschien ken je dat allemaal.Maar je legt het wel uit in gewone mensentaal.

Als ik deze link ( http://www.satellitemagazine.com/?id=66&id2=135&title=CanalDigitaal%20en%20BBC%20schakelen%20om%20naar%208PSK ) en zijn reacties lees dan is mijn hardware stilaan aan vervanging toe.

Een signaalmeter voor skew is nogal duur als ik Google.Mss wat geduld hebben.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heet dit merk schotel met de tilt instelling?

Dat je dus de hele schotel kan verdraaien i.p.v. de rail, ik woon ook in Spanje en zou voor in de toekomst een goede optie zijn

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende merken schotels in Europa verkrijgbaar met een tilt-instelling. Dat schreef ik in bericht 7 al.


Als je slechts de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 wilt ontvangen, is een multifocusschotel vaak overdreven. De schotel is te groot voor wat je eigenlijk nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew kan je volgens mij het beste instellen door als je op

een zender zit verander je in de tuner de polarisatie(zit je hor dan zet

je hem op vert. of van vert. naar hor).

Dan verdraai je de lnb tot dat je minimaal signaal hebt en dan

staat die perfect.

Mijn ervaring is dat je op deze manier nauw keuriger kan afstellen

 

Schotel uitrichten doe ik door een 2 euro stuk voor een kwart op het kapje 

van de lnb te plakken 

hierdoor verzwak je het signaal waardoor de signaalsterkte meter niet meer boven

in het ongevoelig gedeelte van de sterkte meter zit.

 

Hierdoor kan je nauwkeuriger uitrichten

aangepast door pukje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze topic is geen verzinsel.Na 4 dagen gesukkel in Spanje had mijn mede-gebruiker v/d lnb soms en niet radio (VRT Radio 1 & 2) .Kwam dat nu door de felle zon overdag en 's avonds ca 20° C minder op de schotel(uitzetting).

Ik had wel die radio maar dan enkel TVV SD.Je laat het  dan maar zo.

Door dit topic  weet ik meer over de skew ,oude slechte doorlatende 8PSK diseq switchen ,enz. enz

Nog een laatste link met uitleg over skew http://dreambox.hemertje.com/index.php/nl/satelliet/50-kruispolarisatie-

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...