Ga naar inhoud


Waterdruk in een bad


Sjattuh

Aanbevolen berichten

Wij zijn een bad aan het bouwen en deze aan het opmetselen. Dan willen we de binnenkant met tegels bekleden (uiteraard zullen we het goed isoleren etc).

 

Maar wat ik mij dus afvroeg is de druk van het water tegen de gemetselde muren aan. En of ik mij hier zorgen om moet maken?

 

Het zal een bad van +/- 3m bij 2m worden en ongeveer 60cm hoog. Er komt wel een zitje in waardoor het volume wat minder wordt, maar toch.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het water zal gelijkmatig in alle richtingen drukken.

1 dm3 water weegt 1 kilo.

Wanneer je dus 10 cm waterhoogte hebt zal de druk per dm2 1 kilo op de bodem en een kilo op de wand zijn op bodemniveau.

 

Bij een diepte van 60 cm zal de druk op de bodem per dm2 (10x10 cm) dus 6 kilo zijn, evenals als op bodemhoogte op de wand.

Op halve diepte zal de druk nog slechts de helft zijn.

 

Bij een bad van 3 x 2 meter zal bij 60 cm water de druk op de gehele bodem 3600 kilo zijn.

Dit gewicht drukt ook tegen de wanden op bodemniveau, op halve hoogte zal dit gewicht eveneens gehalveerd zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

|

|||||

|||||||||

|||||||||||||

eigenlijk 45 graden lijn >

elke 10 cm waterkolom naar beneden toe is 1 kilo erbij optellen (bij 4 graden Celsius)

 

dus 60 cm meter bad van 1 decimeter oppervlak heeft indien het vol staat een druk van 6 kilo per vierkante decimeter badoppervlak

ik hoop echter dat je vloer de 3600 kilo/ 6 = 0,6 kN/m EXTRA gelijkmatig verdeelde belasting aan kan...

betonvloer ≃ oke

houten balklaag = no no

ciao

 

er is inzake metselwerk een pdf te vinden bij tante google

"schuifsterkte metselwerk"

voor materiaal en of mortel en of lijm

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke 10 meter neemt de druk toe met 1 bar. Hoe diep gaat die badkuip worden? :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, "druk in het bad ' is niet de vlag die de lading dekt, hij bedoelt de kracht die het water op de wand uitoefent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sjattuh

 

Je schrijft dat je het bad goed wilt isoleren. Ik neem aan dat je dat met tempex gaat doen aan de buitenzijde maar hoe dan ook, van een degelijke steun van de muur aan de buitenzijde zal niet echt sprake zijn.

Ik hoop dat je de vloer gestort hebt van beton met bewapening.

 

De druk die tegen de lange muren komt is makkelijk uit te rekenen.

Het totale oppervlak is 300x60cm=18.000cm2.

De gemiddelde waterhoogte is 30cm. Dit geeft een gemiddelde druk van 30/1000=0,03Bar.

De totale druk tegen de lange muur is dus 18000x0,03=540kg.

Je zou er heel verstandig aan gedaan hebben om in de betonvloer ankers te zetten, die er voor zorgen dat de muur niet naar buiten gedrukt kan worden. Immers de druk op op de bodem het grootst.

Verder zal het er veel aan liggen hoe dik de stenen zijn die je genomen hebt. Is het halfsteens (10cm) dan vrees ik toch problemen.

Voordat je gaat tegelen moet je een waterdichte afstrijklaag op de stenen aanbrengen.

Gebruik tegellijm die geschikt is voor zwembaden evenals ook het voegmateriaal en vooral ook vorstbestendige tegels. Gebruik je niet de juiste materialen dan komt op de duur alles van de muur vanwege het water en het chloor dat inwerkt want je zult er niet onderuit komen om chloortabletten in het water te moeten hangen

Ik heb een eigewijze buurman in Spanje die alleen de goedkoopste materialen gebruikt heeft voor zijn zelfgemaakte zwembad en die moet elk jaar zijn zwembad helemaal leegpompen en tientallen afgevallen tegels weer terug plaatsen. Zo heeft hij al jaren zijn bezigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sprietje

Het wordt een ligbad, en geen zwembad.

 

Belangrijker is om te weten, waar de muurtjes van gebouwd gaan worden.

 

En je kunt het wel isoleren, maar een bad van 2x3 meter en 60 cm hoog, gaat al snel 3,5 M³ water in.

 

Als dat niet constant verwarmt wordt, zal het water al afgekoeld zijn, voordat het bad vol is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kindertjes koken :D  iets nieuws van de heks in hans en grietje (zie afbeelding)

je hebt helemaal gelijk pearlpeter,

 

dat is niet de zuinigste badder-actie met 3600liter water per wasbeurt

heb ook al eens een "jaar"rekening voor 500M3 gehad van het waternet (gelukkig was dat een foutje ;)  )

 

maar in sommige landen is dat allemaal minder duur. (was de TS niet in Turkije)

 

iedereen doet wat hij of zij goed vindt.

 

Ik zou een 2000 Liter zonneboiler mee inplannen met vacuum tube collectoren op het dak.

ciao ciao

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 5 mensen in een bad wordt het wel errug druk . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...