Ga naar inhoud


Wie kan verschil kabeltv coax en satelliet coax goed beschrijven?


Mags

Aanbevolen berichten

We hadden al satelliet TV op de begane grond. Pas van zolder slaapkamer gemaakt en daar ook tv met ontvanger geplaatst. De kabel hebben we keurig weggewerkt. De verkoper  had ons bezworen dat het DE BESTE kabel voor ons doel was. Het is coax-IH-class A Technetix Kabel Keur certified.
 

Nu blijkt onze ontvangst op zolder erbarmelijk, beeld wordt regelmatig blokkerig of valt helemaal weg.

Volgens mij hebben we ons de verkeerde kabel in de maag laten splitsen. Op de website van Technetix zie ik dat deze kabel bedoeld is voor Ziggo en UPC. Kabeltv is toch een totaal ander soort signaal dan satelliet?

De kabelverkoper blijft erbij dat het aan onze schotel of ontvanger moet liggen. Natuurlijk zijn we niet blij als we de kabel moeten vervangen want dan moet de muur weer open... Maar als het moet, moet het.
 

Heb ik gelijk en moet het? Hebben we echt de foute kabel? Wie kan verschil kabeltv coax en satelliet coax goed beschrijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel bouwmarkt kabel. Ik lees zelfs dat deze kabel gemaakt is van verkoperd ijzerdraad.

 

Hoezo moet de muur open?

 

En je bent wat kort door de bocht met het afserveren van Sprietje. Was een relevante vraag.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen kabel voor satelliet en voor kabel-tv, is het frequentie bereik. 

Kabel-TV  tot max 800 Mhz en satelliet tot 2 Ghz. 

 

De vraag van sprietje is wel relevant, soms wordt er een splitter gebruikt om een tweede ontvanger aan te sluiten.

Dat werkt natuurlijk niet.

 

Die coaxkabel dempt veel meer dan satelliet coax, maar als je een niet al te lang stuk gebruikt, is die wel bruikbaar.

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties. Ja, er zijn 10000 dingen te zeggen over LNB's, F connectoren, Disecq switches, splitters, knikken in kabels, andere storende invloeden. Natuurlijk snap ik dat goedbedoelende forumleden daarop in willen gaan en dat waardeer ik wel. "Afgeserveerd" vind ik dan ook niet een terechte term. Maar ik wil in dit draadje alleen kabels bespreken, die andere onderwerpen zijn op dit forum al zo vaak aan bod geweest.

 

De toverwoorden in dit verband blijken "demping" en "frequentie", daarin zitten dus de essentiële verschillen. En ja, de kern van de kabel die we gebruikt hebben blijkt inderdaad van verkoperd ijzerdraad. Ziet er mooi uit als je 't stript. Maar dat dunne laagje koper krab je er zo vanaf. Wat een troep zeg.

 

Conclusie: de kabel moet vervangen. De kabel ligt door een koof, van MDF getimmerd, netjes afgelakt. Als we de nieuwe kabel aan de bestaande maken en dan beneden eraan gaan trekken, moet hij een paar vrijwel haakse hoeken gaan maken. Dan zou de nieuw kabel al meteen weer naar het schroot kunnen. Dus moet dat koofje open, kabel recht naar beneden, dan met nette bochten boven naar de ontvanger leiden, koofje weer dicht en opnieuw afschilderen. Knap K..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de vraag of andere kabel het probleem oplost.

Het signaal wat uit een LNB komt is dusdanig sterk dat je er heel wat meters (slechte) kabel aan kan hangen voor het fout gaat. 

Hier in huis zat ook coax voor kabel tv, die gebruik ik gewoon, die paar db meer dempen daar merk ik niets van.

 

Maar goed je wil geen verdere info verstrekken over je installatie, dan blijft het bij die kabel.

 

Succes ermee.

Toshiba 46RV555D

Pioneer VS-922 + Wharfedale
DM8000 S-C-T OpenATV 4.1
Archsat 85 triple Astra plus Hotbird en een draaibare Triax 88cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overstappen op dvb-c ;)

 

Als je de ontvanger boven nu ter test eens beneden aansluit is dan het blokeffect weg?

Of de ontvanger beneden boven aansluiten... niet elke tuner is even "gevoelig"

Maar dat je niet  "De beste" kabel hebt meegekregen voor je doel is wel duidelijk.

Ga er maar vanuit dat de verkoper met zijn beperkte kennis de beste kabel (lees duurste) verkocht heeft uit zijn beperkte voorraad.

 

Ik zou het persoonlijk die toko toch even laten merken. Kabel eruit en op de toonbank slingeren.

Als je geen verstand hebt van de materie ga dan ook niet lopen adviseren maar zeg dan dat je het niet weet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coaxkabel met Kabelkeur is inderdaad een coaxkabel waar hoge eisen aan gesteld worden en het gaat dan met name om de afscherming. Die afscherming zorgt er tevens voor dat er weinig verliezen zijn. Kabel-tv gebruikt frequenties tot 860MHz, satelliet-tv tot 2150MHz. Over het algemeen is het zo dat als je een prima coaxkabel hebt voor frequenties tot 860MHz, deze ook voor satellietsignalen te gebruiken is. Maar ik heb het dan wel over coaxkabel met koperen geleiders.
Zover ik weet heeft Technetix COAX-IH-CLASS A een verkoperde ijzeren middenader en ook verkoperde ijzeren vlechtwerkdraden. Dat kun je zelf makkelijk even met een magneet controleren door de magneet tegen een afgeknipt stukje middenader en vlechtwerkdraad te houden.
Deze kabel is wel te gebruiken voor kabel-TV maar niet voor satelliet-TV.
Bij satelliet-TV moeten de lnb's gevoed worden met 12-18V door de satellietontvanger en dan snap je wel dat je met een ijzeren draad veel te veel verlies geeft.
Kontroleer dus eerst maar even met wat voor draad je te maken hebt. Blijkt het toch massief koper te zijn, dan denk ik niet dat het stuk coax totaal ongeschikt voor satelliet-TV is.
Om hoeveel meter gaat het trouwens?
Hoe heb je de coax aangesloten?

Ik zie dat er inmiddels meerdere antwoorden gegeven zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bedankt voor alle reacties. Ja, er zijn 10000 dingen te zeggen over LNB's, F connectoren, Disecq switches, splitters, knikken in kabels, andere storende invloeden. Natuurlijk snap ik dat goedbedoelende forumleden daarop in willen gaan en dat waardeer ik wel. "Afgeserveerd" vind ik dan ook niet een terechte term. Maar ik wil in dit draadje alleen kabels bespreken, die andere onderwerpen zijn op dit forum al zo vaak aan bod geweest.

 

Kabels zijn niet aan de orde geweest?

 

Zelfs de beste satelliet kabel kan slecht beeld geven wanneer je die verkeerd gebruikt.

Vandaar dat er gevraagd werd hoe je die kabel gebruikt.

 

Wanneer je pech hebt sloop je je halve huis, trekt een nieuwe kabel en... hebt nog steeds slecht beeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van de zaken waar je bij coaxkabel op moet letten is de buigradius. Voor Koka 799 en Belden H125 is dat bijv. 7cm, een cirkel dus van 14cm. Maak je de bocht kleiner, dan krijg je onherroepelijk schade aan de kabel. De rolletjes coaxkabel van bijv. 10meter die je in sommige winkels koopt, zijn binnenin al met een kleinere radius opgewikkeld.
Als eerste gaat het fout met de afscherming. Voor een goede afscherming heb je behalve de vlechtmantel, ook een folieafdekking nodig en die folieafdekking scheurt als eerste.
Bij goede coaxkabel bestaat de folieafdekking uit drie lagen. Eerst een polyester folie. Die folie is aan twee zijde voorzien van een aluminium laag. Dat kan een hele dunne uitgewalste aluminiumfolie zijn maar ook altijd een opgedampte folielaag. Het voordeel van die opgedampte laag is dat die niet kan scheuren bij een sterke buiging van de kabel waardoor er geen "lek" in de kabel ontstaat. Deze kabel wordt ook aangeduid als 3-voudig afgeschermd te weten, de binnenste aluminium folie, de buitenste aluminium folie en de vlechtmantel.
Bij goedkope coaxkabel is het helemaal niet zeker dat er polyester gebruikt wordt waardoor scheuren van de folie makkelijk kan voorkomen.

Ik vraag me dus af of de coaxkabel die in de koof weggewerkt zit in de bochten niet te sterk gebogen is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De "zolderkabel" bleek inderdaad verkoperd ijzerdraad, ik heb inmiddels kabel gekocht die echt specifiek als satellietkabel wordt verkocht. Die is wel koper.

 

De ontvanger boven is identiek aan die beneden.

 

De weggewerkte kabel heeft 4 hele flauwe bochten, radius per bocht meer dan 30 cm. Maar waar de kabel bereikbaar is, is 3 bochten verwijderd van het gat in de grond. Als je dan gaat trekken, dan krijg je 3 haakse hoeken in plaats van bochten en dan zou er waarschijnlijk ook geen beweging meer in de kabel zitten.

 

Kabels zijn vast ook wel ter sprake geweest op dit forum, maar een echt antwoord op mijn vraag (zie de kop van deze draad) heb ik niet kunnen vinden. Het verschil in frequentie tussen kabel- en satelliettv was me onbekend, wat "demping" inhoudt snap ik nog steeds niet helemaal en van het gebruik van ijzerdraad heb ik nooit eerder gehoord.

 

Volgens mij zal ik morgen kunnen melden dat ik boven prima ontvangst heb, alvast bedankt voor alle reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mags,

 

 Volgens mij zal ik morgen kunnen melden dat ik boven prima ontvangst heb

 

Dat kun je ook testen door de kabel even "los" te leggen voor een test, dit voordat je alles los maakt.

 

Dus direct van de LNB naar de ontvanger, gr.

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is los leggen wel een enorme omweg. Maar ik heb wel een ander testje gedaan: beneden tussen de goede kabel en de ontvanger met een F-F busje een stukje technetix kabel > ontvangst duidelijk slechter. Als zo'n klein stukje kabel al zo'n groot verschil maakt, dan laat het zich raden dat 10 meter ijzerdraad 't helemaal niet aankan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...