Ga naar inhoud


Hoe te handelen bij problemen na verloop garantietermijn fietsaccu


Jürgen

Aanbevolen berichten


Die 40 jaar was misschien wat overdreven. Ik heb dat aangehaald omdat ik op een fiets rondrij die 40 jaar oud is en het nog prima doet. Behalve de banden. Die heb ik een paar maal moeten vervangen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei toch dat inderdaad 40 jaar wat overdreven is maar dan moet een fabrikant een duidelijk garantiebeleid hebben.

Bijvoorbeeld 600 volledige ontladingen binnen 2 jaar of 400 ontladingen binnen 3 jaar of 200 ontladingen binnen 5 jaar.

 

Gaat de accu kapot na 2 1/2 jaar, geef dan een goede korting op een nieuwe, bijvoorbeeld 30%.

De handelaar bood 10% aan op een nieuwe. Dat slaat toch nergens op.

 

Ik vind de garantiebepalingen van Gazelle en de handelaar erg gebruikersonvriendelijk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De betreffende dealer is ook niet bij de Bovag aangesloten, had ik ook al gecheckt.

 

Nee, geen rechtsbijstandverzekering maar voordat ik een rechterlijk procedure opstart leg ik deze zaak toch eerst bij een jurist neer om de haalbaarheid te toetsen, dat kan mij nooit veel kosten.

Ik geloof echter ook niet dat het tot een rechterlijke uitspraak komt want ik moet ook vooraf eerst weten wat uiteindelijk de maximale vergoeding is.

Ik denk dat ik na 3 jaar nooit een 100% vergoeding mag verwachten en als er een vergoeding komt dan zal die en terecht pro rata plaatsvinden.

Afhankelijk daarvan moet je ook nog overwegen of het wel de te nemen moeite waard is.

 

Ik vind het wel frappant dat ik nergens jurisprudentie over dergelijke onderwerpen tegenkom, laat staan over zaken betreffende het repareren / vervangen van fietsaccu's buiten de garantietermijn terwijl dit toch vaak voorkomt.

Of men geeft daar geen ruchtbaarheid aan of men durf dergelijke stappen niet te ondernemen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jürgen ik denk dat je een grote kans van slagen hebt, ik vind dat je het keurig verwoord hebt, en die handelaar kan praten wat hij wil dit gaat hij verliezen. Is hij niet bij de Bovag aangesloten dat kun je zo opvragen bij de Bovag dan sta je helemaal sterk.

 

De betreffende dealer is ook niet bij de Bovag aangesloten, had ik ook al gecheckt.

 

Nee, geen rechtsbijstandverzekering maar voordat ik een rechterlijk procedure opstart leg ik deze zaak toch eerst bij een jurist neer om de haalbaarheid te toetsen, dat kan mij nooit veel kosten.

Ik geloof echter ook niet dat het tot een rechterlijke uitspraak komt want ik moet ook vooraf eerst weten wat uiteindelijk de maximale vergoeding is.

Ik denk dat ik na 3 jaar nooit een 100% vergoeding mag verwachten en als er een vergoeding komt dan zal die en terecht pro rata plaatsvinden.

Afhankelijk daarvan moet je ook nog overwegen of het wel de te nemen moeite waard is.

 

Ik vind het wel frappant dat ik nergens jurisprudentie over dergelijke onderwerpen tegenkom, laat staan over zaken betreffende het repareren / vervangen van fietsaccu's buiten de garantietermijn terwijl dit toch vaak voorkomt.

Of men geeft daar geen ruchtbaarheid aan of men durf dergelijke stappen niet te ondernemen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Batavus geeft het ook problemen met de accu ,kennis van mij heef al 2x een nieuwe gekregen <wel garantie.

Echter het schijnt dat dat spul allemaal uit China komt.

Reparatie moet in priciepe mogelijk zijn ,celllen zijn gewoon los leverbaar,of het printje ook leverbaar of repareerbaar is weet ik niet,maar maak eens een goede scherpe foto,.

Ps,een link naar nexcell battery.com  kan je wellicht verder helpen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit soort accu's zijn toch op diverse manieren door te meten? Volgens mij zit er electronica in die allerlei data registreert. Aantal ontladingen, tijd aan de lader, enz. enz. Bij de Sparta/Batavus/Koga kunnen zij bijvoorbeeld zien of je hem regelmatig onderhoudt. Dergelijke accu's kunnen niet tegen langdurige leeg/stilstand. Als jij hem een half jaar leeg in een schuurtje hebt liggen en het vriest, dan gaat hij geheid stuk, maar dat kunnen ze dan ook aan de geregistreerde data zien. Of werkt dat bij een Gazelle anders? 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bij Gazelle functioneert dit ook zo.

De dealer heeft speciale Gazelle software waarmee hij de waardes zoals aantal ontladingen, ladingstoestand, spanningsverschillen kan uitlezen.

Helaas is deze software alleen voor gebruik bij de dealers beschikbaar.

 

Hierbij een 4-tal foto's.

Op de eerste 2 kun je o.a. de pennen zien waarmee de hoofdstroom tussen de 3 packs wordt verbonden.

De circa 13 dunne stuur- /meetstroomdraden zijn met schuifschoentjes op de 3 packs aangesloten en komen allen op de printplaat uit.

 

Dus zelf iets aan repareren lijkt mij niet haalbaar.

post-37183-0-36445900-1401367936_thumb.jpg

post-37183-0-23516300-1401367947_thumb.jpg

post-37183-0-39318200-1401367958_thumb.jpg

post-37183-0-02103400-1401367971_thumb.jpg

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat maakt m.i. jouw zaak een stuk sterker. Immers, als uit de data vastgesteld had kunnen worden dat jij onzorgvuldig met je accu was omgegaan, dan had de dealer je dat vast al duidelijk gemaakt. Mijn ebike heeft gister een servicebeurt gehad en ik kreeg een uitdraai van de computer mee waarop al dit soort waarden was af te lezen. Bijvoorbeeld:

Ondersteuning uitgezet door te lage batterijspanning: 0 keer

Te lange periode niet aan de lader: 0 keer

Tijd dat de lader is aangesloten: 81%

enz.

Misschien je accu eens laten uitlezen bij een andere dealer? Als die jou de uitdraai meegeeft sta je misschien nog weer wat sterker?

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Misschien je accu eens laten uitlezen bij een andere dealer? Als die jou de uitdraai meegeeft sta je misschien nog weer wat sterker?

 

Dat heb ik inderdaad voordien ook laten meten bij een andere Gazelle dealer want anders kon ik niet aan de actuele waarden komen want mijn dealer / verkoper wil totaal niet meewerken.

Ik zal ook goed moeten nadenken of ik de defecte accu bij hem achterlaat want ik weet niet wat hij naderhand nog negatief kan beïnvloeden want daar zie ik hem wel toe in staat.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wordt, wanneer de accu binnen de garantietijd vervangen is, deze garantietijd voor het betreffende onderdeel niet opnieuw terug gezet?

De fabrikant/handelaar garandeert de goede werking bijvoorbeeld voor 2 jaar, wanneer de accu na 1 1/2 jaar vervangen wordt wegens een defect zou de nieuwe accu in principe weer 2 jaar goed moeten functioneren.

De garantie periode voor het vervangen onderdeel zou opnieuw 2 jaar moeten zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een fietsbatterij defekt is kun je hem laten herstellen zie op google.

 

Als dit zo gemakkelijk zou zijn had ik dit al lang laten doen.

De bedrijven die pretenderen een fietsaccu te kunnen repareren vervangen in de regel alleen de cellen en dat is op zich geen probleem.

Als je dit topic goed had gevolgd zal je ook gelezen hebben dat het hierbij niet om defecte of versleten cellen gaat maar wellicht om een slecht contact, draadbreuk of defecte printplaat.

Dit wordt in de regel niet gerepareerd en als men dit wel kan of probeert is de kans groot dat de accu daarna niet meer door de elektronica van de fiets wordt herkend.

 

Wordt, wanneer de accu binnen de garantietijd vervangen is, deze garantietijd voor het betreffende onderdeel niet opnieuw terug gezet?

De fabrikant/handelaar garandeert de goede werking bijvoorbeeld voor 2 jaar, wanneer de accu na 1 1/2 jaar vervangen wordt wegens een defect zou de nieuwe accu in principe weer 2 jaar goed moeten functioneren.

De garantie periode voor het vervangen onderdeel zou opnieuw 2 jaar moeten zijn.

 

Voor zo ver ik weet is dit niet het geval tenzij dit met de verkoper is overeengekomen.

Weliswaar heb ik dit zelf nog niet bij de hand gehad maar ik lees wel regelmatig dat een vervanging van een onderdeel niet de oorspronkelijk afgegeven garantie verlengd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...