Ga naar inhoud


Hoe te handelen bij problemen na verloop garantietermijn fietsaccu


Jürgen

Aanbevolen berichten

Ik denk dat zoiets niet gaat, de leeftijd van een accu wordt nl. niet alleen bepaald door het aantal op en ontladingen.

een ion batterij is nl. ook heel gevoelig voor temperaturen.

Zou je een volledig opgeladen batterij bij 20 graden bewaren dan loopt je capaciteit al met 20% per jaar terug zou je hem maar voor de helft opgeladen hebben dan loopt de capaciteit maar met 4% terug.

Vandaar dat vaak het advies wordt gegeven om een ion accu niet geheel op te laden en ook niet geheel te ontladen.

en gebruik je deze langere tijd niet dan de accu eerst tot de helft te ontladen.

Hou je je daar dus niet aan en staat de fiets in een schuurtje waar het ook wel boven de 40 graden kan worden dan is dit zeer nadelig voor de levensduur.

Dus denk niet dat een leverancier de discussie aan wil gaan als de omstandigheden ook een grote invloed hebben.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb ook geen illusie dat m.b.t. de garantietermijn / voorwaarden iets drastisch zal gaan wijzigen.

 

Op zich zou ik de garantie gekoppeld aan max. 600 (ont)ladingen niet verkeerd vinden want ook al loopt de capaciteit van de accu door verkeerde opslag met 20% terug dan moet de accu gewoon weer worden opgeladen en dat valt binnen de 600 ladingen.

Zijn die bereikt dan is de garantie over.

Gazelle heeft e.e.a. goed in de greep want er wordt veel history in de accu vastgelegd, zoals de minimale / maximale gemeten temperatuur, het maximale spanningsverschil tussen de cellen, hoeveel volledige ladingen zijn verricht e.d.

 

Ik wacht maar af wat de reactie hierop is van Gazelle.

De accu ligt nu bij de fietsenmaker en die gaat morgen naar Gazelle bellen of hij die accu voor reparatie naar hen mag inzenden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja  en nee, want er zijn ook nog wettelijke garanties waar een leverancier rekening mee moet houden.

Vandaar dat je in de auto industrie ook vaak een garantie ziet van 2 jaar of 100.000 KM.

Rij je flink wat dan wordt je garantie wel beperkt tot max. 2 jaar en rij je niet zoveel dan slijt er minder en heb je ook langer garantie.

En vrijwel iedere leverancier sluit "aan slijtage onderhevige onderdelen" uit en ondanks dat je er aan de buitenkant niets van ziet kan zo'n accu toch flink slijten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van mening dat de accu altijd het zwakke punt blijft bij e-fietsen en hybride auto's, een reden voor mij er nooit één te kopen, want als de accu kapot gaat zit in de prijzen. crazy.gif

 

Helemaal mee eens. Tenzij je in het geval van mijn broer een lease contract van bijvoorbeeld 5 jaar afsluit, de auto daarna teruggeeft voor een vooraf afgesproken prijs en met een nieuw contract doorgaat.

Dan hoef je je geen zorgen te maken over de accu.

Ik vind ook de prijzen van e-fietsen belachelijk hoog. Een accu voor €uro 500,00 ?? Die na 2 jaar de geest geeft zou voor mij ook onacceptabel zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weliswaar OT maar de vergelijking met de Toyota Hybrid auto gaat echt niet op.

Naast dat Toyota zelf al 5 jaar garantie geeft (ook op de accu) zijn er dealers die een levenslange garantie geven op de accu.

Daarvan kun je als koper van een E-Bike alleen maar dromen.

 

Dat je niet kiest voor een elektrische auto kan ik nog inkomen want daar zijn genoeg benzine / diesel alternatieven voor maar in beiden hoef je geen inspanningen te verrichten.

 

Met een fiets ligt het toch wel iets anders, wil je tot op hoge leeftijd of met een lichamelijk ongemak in de natuur blijven fietsen dan is een E-Bike toch wel een uitkomst.

Hier is dat dan toch wel het enige alternatief en heb je geen andere keuze.

....en uiteraard weet je bij de aankoop (4 resp. 3 jaar geleden) ook niet dat de accu's zoveel problemen veroorzaken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een reactie op #30.

 

Nu zie ik de mannen of vrouwen uit mijn leeftijdscategorie niet zo 1-2-3 met dezelfde accu 100.000 km afleggen maar het zou veel beter zijn dat de fabrikant i.p.v. 2 jaar garantie minimaal de 600 volledige (ont) ladingen garandeert.
Na die 600 ladingen heeft de accu nog maar 60% capaciteit maar dan heb je even afhankelijk van de rijstijl toch zeker 36.000 km afgelegd en dat is andere koek dan mijn huidige 3.000 km.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo te lezen klopt er gewoon iets niet aan het ontwerp van die akku's. Ik heb overigens 4 jaar probleemloos in een prius gereden, en rij alweer 2 jaar zonder problemen in het laatste model. Problemen met de accu's zijn mij vreemd, en problemen aan de rest van de auto overigens ook, maar dat is eigenlijk een andere discussie.

 

Als je zo kort doet met een akku, en je hebt er 2 van, dan zou ik een onafhankelijk expert er eens naar laten kijken, en als die tot de conclusie komt (wat jij vermoed) dat er een design probleem is gemaakt, gewoon de fabrikant aanschrijven en gewoon eisen dat ze het probleem oplossen en beide fietsen voorzien van een nieuwe accu en dan daar garantie op laten geven.

 

Heb je overigens al eens gezocht op het internet naar lotgenoten?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wacht nu eerst even op de reactie van de dealer en / of Gazelle want misschien komt daar toch nog wel iets moois uit de hoge hoed.

 

Ook heb ik op het Internet naar 'lotgenoten' gezocht maar daar kom je in de regel alleen wat vage klachten tegen, zo in de trend van 'hij doet het niet (goed), waardeloze fiets / accu ed.

Er wordt over het algemeen wel heel wat geklaagd over de E-Bikes en de daarbij behorende accu's en dan gaat het niet alleen over Gazelle want bijna elk merk passeert de revue.

Gazelle spant echter wel de kroon want die fiets haalde in februari 2014 zelf Trosradar.

 

Maar ja, zoals bij alle technische consumentengoederen zijn er altijd ook weer heel tevreden gebruikers die deze fiets de hemel in prijzen en nog nooit problemen met de accu hebben ondervonden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er niks (moois) uit de bus valt,zou ik toch proberen te doen wat wiz zegt,en proberen op één of andere manier te zoeken of vinden,of er wel een gekend fabricage fout is,of een serie is,van bepaalde type's die een fabricage fout vertonen.

Met dergelijke actie,heb ik ooit philips kunnen overhalen om toch tussen te komen in een nieuwe beeldbuis,waar normaal gezien geen garantie op staat.Maar met documenten van het net,kon ik aantonen,dat dit model ook fabricage fouten had,heeft philips dat toegegeven,en tussengekomen.

Als het merk van je fiets van hun merk hoog in het vaandel willen houden,dan zou ik denken,dat je bij het aantonen van een fabricage fout,zij toch een redelijk tegen aanbod zouden doen.Maar verwacht misschien wel niet een volledige nieuwe accu of fiets,maar zoals bij ons het geval was een compensatie in de prijs.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid, er is geen cel stuk en dat heb ik ook niet beweerd.

De spanning is volledig beschikbaar en alle cellen geven 100% capaciteit aan, dit gemeten door de dealer met speciaal hiervoor bedoelde Gazelle programmatuur.

De verlichting en de display functioneerde gewoon alleen was er geen ondersteuning beschikbaar.

Er is dus een ander technische fout zoals b.v. een defecte printplaat of een onderbroken bedrading en daarom wacht ik dus ook af wat het resultaat is van het onderzoek.

Wat er daar dan ook uit mag voortkomen, ik zal nooit een nieuwe accu volledig vergoed krijgen want ik heb immers bijna 3 jaar gebruik van gemaakt dus een eventuele vergoeding zal altijd pro rato plaatsvinden.

 

Als ik een negatieve reactie ontvang dan zal ik mij inderdaad in het non-conformiteitsbeginsel moeten verdiepen maar als ik het snel even heb bekeken is dit niet zomaar even geregeld maar dat zie ik dan wel weer.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Maar als de dealer meet dat de accu 100% in orde is zou het dan niet aan de moter zelf kunnen liggen.

En doet de ondersteuining het wel met een andere accu van de dealer, dan zou de accu dus toch niet 100% zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de dealer meet dat de accu 100% in orde is zou het dan niet aan de moter zelf kunnen liggen.

En doet de ondersteuining het wel met een andere accu van de dealer, dan zou de accu dus toch niet 100% zijn.

 

Even voor de duidelijkheid, met 100% in orde bedoel ik de 36 Ion cellen, die zijn niet defect en geven geen problemen aan maar het accu-pack op zich vertoond dus wel problemen.

 

In het Radar onderwerp ging het over de bedrading en allerlei wazige ontwerp fouten.

http://www.trosradar.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/10-02-2014/gazelle-e-bike/

 

Zoals ik al eerder schreef heb ik dit ook al gelezen en jij bevestigd mijn conclusie dat het hierbij niet om echt concrete problemen gaat maar vage kalchten.

 

Zo net heeft mijn Gazelle dealer gebeld dat hij van Gazelle heeft vernomen dat men zich daar strikt aan de 2 jaar garantie houdt en hij dus niets voor mij meer kan betekenen dan het verstrekken van 10% korting op een nieuwe accu.

 

Dus ik denk dat ik nu Gazelle zelf benader en hen op het Non-Conformiteitsbeginsel wijs.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, met de laatste opmerking dat de verkoper en niet de fabrikant / importeur aansprakelijk moet worden gesteld heb je helemaal gelijk.

Ik had voor alle zekerheid deze kwestie ook nog even bij een jurist voor consumentenzaken gedeponeerd en daar kreeg ik het volgende antwoord op:

 

Wanneer u een beroep wilt doen op de conformiteit van een product, zult u dat bij de verkoper moeten doen. De fabrikant/importeur etc. heeft, als u daar niet direct gekocht heeft, geen verplichtingen jegens u. U geeft zelf aan dat de extra fabrieksgarantie inmiddels is verlopen.

Als er over de accu aangegeven wordt dat deze 600 (ont)ladingen mee zal gaan en er tot nu toe slechts ongeveer 150 (ont)ladingen zijn geweest en het probleem inderdaad aan de accu ligt, zal de verkoper de accu moeten vervangen. (Of repareren, maar dat lijkt me in dit geval niet mogelijk).

U geeft aan dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het aan een ander probleem kan liggen, zoals een draadbreuk. Van belang is op dit moment dat u aan moet tonen waar de fout of het gebrek zit. De verkoper moet meewerken aan dat onderzoek. Als blijkt dat het gebrek niet door u ontstaan kan zijn, zal de verkoper het gebrek moeten verhelpen door een reparatie of vervanging. 

U kunt het beste de verkoper aanschrijven.
Meld wat het gebrek is en dat dit een conformiteitsgebrek is.
Zeg ook dat u de verkoper in de gelegenheid stelt dit gebrek te verhelpen, naar zijn keuze, maar dat hij u hier geen kosten voor in rekening mag brengen. 
Stel een redelijke termijn waarbinnen u een oplossing verwacht. Bijvoorbeeld 14 dagen. 

Werkt verkoper niet mee, kunt u naar de rechter.
Als verkoper bij een branchevereniging is aangesloten, kunt u eventueel onderzoeken of het mogelijk is uw geschil aan een geschillencommissie voor te leggen, zodat zij een bindende uitspraak voor u doen. http://www.degeschillencommissie.nl/home

 

Gisterenmiddag naar de betreffende Gazelle dealer geweest om hem op zijn aansprakelijkheid te wijzen maar daar wilde hij niets van weten.

Hij was stellig van mening dat de fabrikant aansprakelijk was want immers maakte hij geen fietsen / accu's.

 

Daar de Gazelle dealer niet bij de geschillencommissie is aangesloten heb ik de dealer vandaag aangeschreven en conform het hierboven geschreven antwoord aansprakelijk gesteld, zie bijgaande tekst.

 

Geachte heer ......

 

Gisteren 28 mei 2014 was ik bij u in de winkel om met u te praten over het repareren / vervangen van een defecte Gazelle accu.
Ik wees u daarbij op een mogelijk conformiteitsgebrek van de betreffende accu welk ook na verloop van de fabrieksgarantie van 2 jaar van toepassing is.
U was stellig van mening dat u hier als verkoper niet voor aansprakelijk bent en ook ondanks dat ik u herhaald erop wees dat dit toch echt het geval is wilde u hiervan niets weten en wilde ook geen medewerking in deze verlenen.

Ondanks uw tegenwerpingen wil ik u er nogmaals op wijzen dat u als verkoper aansprakelijk bent en niet de fabrikant / importeur, dit heb ik nogmaals bij een consumenten jurist geverifieerd en verzoek u vriendelijk dit ook te doen.
Dit is vastgelegd in Artikel 17 van Boek 7 BW, zie ook deze link
http://www.conformiteit.nl/

Hierbij mijn klacht.

Het betreft hierbij een niet meer functionerende Gazelle accu welk gemonteerd is in een bij u gekochte Gazelle fiets, zie voor de gegevens zoals o.a. het accu serienummer het bijgesloten garantiebewijs / aankoopnota.

Volgens de fabrikant dient de accu minimaal 600 volledige (ont)ladingen mee te gaan waarna de accu nog een capaciteit van 60% zou leveren.
Deze accu is nog geen 3 jaar oud en daarop zijn naar mijn schatting circa 150 volledige (ont)ladingen verricht dus theoretisch is circa 25% van de gebruiksduur verstreken.

Ik ben dan ook van mening dat deze accu door een fabricagefout of andere technische tekortkoming onbruikbaar is geworden.
De cellen zijn 100% in orde en er is een maximaal accuspanningsverschil van 0,02V, de display functioneert maar er wordt geen ondersteuning geleverd.
Een andere accu functioneert op dezelfde fiets uitstekend en de defecte accu geeft dezelfde problemen op een andere fiets dus het ligt zeker niet aan de fiets.

Daar het probleem naar mijn mening niet door mijn schuld of slecht onderhoud is veroorzaakt vind ik dat het hierbij om een conformiteitsgebrek gaat welk door de verkoper dient te worden verholpen.

Ik wil u hierbij dan ook in de gelegenheid stellen om conform de genoemde wetgeving de defecte accu binnen 14 dagen zonder enige vergoeding mijnerzijds te repareren / vervangen.
Ik vraag u hierbij dus niet om een gunst maar maak uitsluitend gebruik van de wettelijke mogelijkheden die mij als consument beschikbaar zijn gesteld.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...alles goed en wel maar hoe zit het met een accu die 40 jaar oud is en in dat tijdsbestek 150 volledige ontladingen heeft gehad, terwijl de fabrikant 600 volldige ontladingen garandeerd?

Moet de verkoper dan ook volledige garantie verlenen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee maar ik denk dat dit per geval bekeken moet worden maar het aansprakelijk stellen van een accu die 40 jaar oud lijkt mij een zinloze actie.

Er wordt in de wetgeving en bij de fabrikant nergens over jaren gesproken.

 

Maar ja, wat moet ik anders, als ik niets doe dan komt de dealer hiermee weg en dat wil ik in elk geval dit keer niet laten gebeuren, want het is inmiddels de 3e accu die in 3 resp. 4 jaar tijd op 2 Gazelle fietsen defect is geraakt, hiervan is één accu binnen de garantietermijn vervangen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...