Ga naar inhoud


Triax 88 met 4 stuks LNB


Aad7506

Aanbevolen berichten

Met de hulp van de Satlook moet het zo gebeurd zijn Geert.

 

Groet,

 

Ceesv

Sprietje en CeesV,

 

Het was een lust voor het oog om te zien hoe mooi het uitrichten van de Triax 88 ging.

Van "de grote 4" heb ik alleen Astra1, 2 en 3 geplaatst, meer wilde mijn dochter niet.

De door Sprietje opgegeven waarden bespaarden me zeker wat tijd, nu met de Satlook was het een fluitje van een cent en met bijzonder fraaie meetwaarden op het display.

Velen van jullie zullen de plaatjes wel herkennen.

De montage was heerlijk relaxed op maaiveld niveau, nog even netjes de coaxkabels met een tie-wrap vastzetten en ze zijn voor jaren weer onder de pannen.

Bedankt voor het kijken!

 

triax-2.jpg

 

triax-3.jpg

 

triax-2a.jpg

 

triax-6.jpg

 

triax-7.jpg

 

triax-8.jpg

 

triax-9.jpg

 

triax-1.jpg

 

triax-4.jpg

 

triax-5.jpg

Dreambox DM8000 rev 1.2 OpenPli 4.1
Visiosat Big Bisat, 7 x twin lnb Alps 28E-23E-19E-13E-7E-1W-5W
2 x EMP-Centauri P.168-W V2
Satlook NIT Color

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste redfox

Ja, dat is zeker lekker werken zo op ooghoogte in de tuin. Daar ben ik ook altijd een voorstander van. Zeker ook makkelijk als er eens flink wat sneeuw is gevallen om je schotel en lnb met een handveger schoon te poetsen. En tegen zo'n stenen kolom staat de schotel ook mooi stabiel.
Ik zie dat je gewoon de posities hebt aangehouden zoals ik het had uitgerekend voor ook de Hotbird er bij. Dat kan natuurlijk maar je zou nog meer signaal voor de Astra 28,2 overhouden als je de zaak beter verdeelt over de rail zodat die meer naar de lnb-arm komt te staan.
Wel is het zo dat de schuinte van de rail dan anders wordt. De afstanden van de drie lnb's blijft hetzelfde.
Dus als je je misschien nog bedenkt om de lnb's iets op te schuiven, reken ik graag de juiste schuine van de rail nog even uit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor het aanbod.

Ja mogelijk een optie om toch nog uit te voeren, is optisch dan ook wat fraaier.

Als je me die nieuw gecalculeerde waarden laat weten kan ik dat bij eerste gelegenheid nog gaan testen.

Echt noodzakelijk is het gezien de nu al deftige meetwaarden niet, maar waarom niet alles eruit halen wat erin zit?  :)

Toch leuk om weer eens op het forum te zijn na al die jaren.

Mijn eigen visiosat systeem met 7 lnb's staat ook als een dijk, je kunt het in de avatar net mooi zien.

Momenteel nog een ander probleempje erbij, de tuner uit de DM800HD van dochterlief heeft kuren.

Vrijwel alles geeft melding "afstemmen mislukt", ik meet binnen aan de coax door de disecq heen dat alles prima is.

Het lijkt het bekende probleem te zijn door oververhitting waarbij 1 van de condensatoren aan onderkant van de tunerprint  rev. K lekt.

Dus dadelijk een 1000 uF/25V elco erbij steken.

1e foto van een forum, de 2 andere zijn uitgebouwd tuner printje hier.

Zo blijven we aan de hobby!

 

tuner-elko-1.jpg

 

tuner-elco-2.jpg

 

tuner-elco-3.jpg

Dreambox DM8000 rev 1.2 OpenPli 4.1
Visiosat Big Bisat, 7 x twin lnb Alps 28E-23E-19E-13E-7E-1W-5W
2 x EMP-Centauri P.168-W V2
Satlook NIT Color

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi werk Redfox!

Een kleine opmerking heb ik wel.
Aan de voorkant van de schotel is te zien, dat je de 4 boutjes goed hebt aangedraaid.

Het lijkt er op dat er zelfs 4 deukjes in het plaatwerk zijn ontstaan. 

Mijn vraag is, gaan die deukjes niet hinderlijk zijn voor de ontvangst van een of andere satelliet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een speciale reden om poort 1 van de switch niet te gebruiken voor astra 19.2 ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi werk Redfox!

Een kleine opmerking heb ik wel.

Aan de voorkant van de schotel is te zien, dat je de 4 boutjes goed hebt aangedraaid.

Het lijkt er op dat er zelfs 4 deukjes in het plaatwerk zijn ontstaan

Mijn vraag is, gaan die deukjes niet hinderlijk zijn voor de ontvangst van een of andere satelliet?

Het lijken deukjes, maar is de lichtval, mogelijk nog veroorzaakt door het stansen van de gaten in de fabriek.

Sowieso geen hinder voor ontvangst, zie de meetwaarden op de satlook  :cool:

Dreambox DM8000 rev 1.2 OpenPli 4.1
Visiosat Big Bisat, 7 x twin lnb Alps 28E-23E-19E-13E-7E-1W-5W
2 x EMP-Centauri P.168-W V2
Satlook NIT Color

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een speciale reden om poort 1 van de switch niet te gebruiken voor astra 19.2 ?

Geen speciale reden, eerder een soort van automatisme dat nu de LNB op 13E (hotbird) er niet bij staat op de arm, ik ook in de ontvanger bij de tuner configuratie bij A invul: "niet aangesloten".

En dus meer eigen logica dan wat anders.

Dreambox DM8000 rev 1.2 OpenPli 4.1
Visiosat Big Bisat, 7 x twin lnb Alps 28E-23E-19E-13E-7E-1W-5W
2 x EMP-Centauri P.168-W V2
Satlook NIT Color

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik houd om een bepaalde reden toch de volgorde Astra 1, Astra 3, Astra 2, Hotbird aan bij de Diseqc schakelaar.

 

Er zijn ontvangers die voor updates in hun software ervan uitgaan dat die satellieten op die bepaalde plek zitten.

De Rebox gebruikte voor de sw update de Astra 1, maar diezelfde software "vergat" het diseqc signaal mee te sturen.

Gevolg, geen update.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Hallo,

Volledige nieuwkomer op het gebied van Satelliet. Heb deze thread volledig gevolgd en veel van opgestoken.

Ik had eerst een setje van tv vlaanderen met een schotel van 64cm metTriple LNB Quad. Maar dit is langs geen kanten fatsoenlijk af te regelen.

Nu een triax tds 110 met lnb voor de 3 astra's en hotbird gekocht (verhuist naar Spanje over 2 jaar).

 

De afstanden om de lnb te zetten zijn die hetzelfde als voor 88 cm. Of als iemand dit kan uitrekenen voor omgeving Mol(Belgie)sat coordinaten 51,182  / 5,107

dank bij voorbaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste lenaertsr

Welkom op dit forum.

Een triple-lnb moeilijk af te stellen op een 64cm-schotel? Nee, dat valt best mee. Op een 78cm-schotel is een stuk lastiger omdat je dan geen enkele tolerantie hebt.
Nou, voor Spanje is een Triax 110 geen slechte keus. Dan kun je nu vast oefenen in Mol hoe je die af moet stellen maar bedenk wel dat de afstelling van die schotel in Spanje straks heel anders is dan in België. En nee, de afstelling voor een Triax 110 is anders dan voor een Triax 88.
Ik zal vandaag voor je uitrekenen hoe je die Triax 110 in Mol moet afstellen.
Welke lnb's ga je gebruiken?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Mol heb ik het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 110:

Monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer de koppen van de lnb's 5-6mm van de klemmen af.
Monteer de houder met lnb voor de Astra 19,2 op 3mm van de arm.

Plaats de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 91,5mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 62mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 65,5mm
d.w.z., gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

Zet de rail 10,45 graden schuin, d.w.z. de kop van de Astra 28,2-lnb moet 40mm hoger staan dan de kop van de Hotbird. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,2 op 11 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 29,7 graden om de satelliet te vinden.
Richt hem eerst uit op de Astra 19,2. Daarna kun je de schotel eventueel fijntunen op de Astra 23,5 omdat die het meeste signaal kan gebruiken. Doe dit met heel veel zorg want het bepaalt ook de signaalkwaliteit van de overige satellieten.
Voor afbeeldingen ter verduidelijking, zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/346416-signaalsterkte-astra-192-met-een-triax-78-multiblock/page-2

Als laatste kun je proberen om de skew van de lnb's nog iets te verdraaien of je nog beter signaal krijgt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje

bedankt voor het snelle antwoord en berekening ivm plaatsen LNB, skew ed.

 

Ik ga inverto black premium quad gebruiken daar ik een Gigablue hd quad+ met 2 bijkomende dvb S2 tuners gekocht heb.

Dan wil ik via 2 bijkomende GB ip boxen satelliet kijken en eventueel opnemen.

Nu kan ik het garagedak op en alles aansluiten en regelen.

 

Alvast bedankt voor het snelle antwoord .

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...