Ga naar inhoud


welke Antenne voor dvb-t en fm band


toeter

Aanbevolen berichten

Hallo

 

wij zitten in een ruimte met een dak van damwandprofiel en zeer veel blik/aluminium en staal. Nu is de ontvangst in het gebouw dan ook zeer slecht te noemen. We hebben een dvb-t ontvanger en een aantal autoradio's voor de muzikale vitamines. we willen de ontvangst verbeteren en hebben de mogelijkheid om een antenne op het platte dak te zetten. Mijn vraag is, kan ik dit combineren (dvb-t en fm band) en met welke antenne kan ik dit doen. We zitten hemelsbreed 2,5 kilometer van de dvb-t zendmast af, dus dat zal het probleem niet zijn. Nu zijn er yagi antennetjes te koop voor rond de 25 euro, dit lijkt mij al voldoende, maar kan ik deze zo aansluiten op de dvb-t ontvanger en hoe zit het met de 5 volt spanning. Ik lees overal dat deze antennes actief zijn maar lees nergens hoeveel spanning deze antennes nodig hebben (12v of 5v) Als ik het goed heb begrepen zit er op een actieve antenne een versterkertje en op een passieve antenne niets. De laatste vraag, kan ik de het signaal splitten naar de dvb-t ontvanger en de autoradio of moet er voor de autoradio nog een filtertje o.i.d. tussen i.v.m. de 5 volt die van de dvb-t ontvanger afkomt. Wie kan mij hiermee op weg helpen.

 

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het echt een yagi-antenne is zou het zomaar een UHF-antenne kunnen zijn. Deze is voor DVB-T in Nederland voldoende maar (dus) vanaf 470 MHz. FM, 87.5-108 MHz, dus bij lange na niet. Is het signaal sterk genoeg pik je vast wel wat op maar veel beter is een aparte antenne voor FM.

Ook DVB-T antennes die de VHF kunnen ontvangen beginnen pas bij 174 MHz. Wel te gebruiken voor DAB+ maar dus wederom niet voor FM.

Bovendien heb je met aparte bedrading minder verliezen door koppelfilters en splitters.

Gezien de afstand tot de zendmast moet je absoluut geen actieve versterking gebruiken omdat je dan kans hebt op oversturing.

 

Om welke lokatie gaat het en welke tv- en radiozenders wil je kunnen ontvangen op hoeveel apparaten?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit in deventer 2,5 km van de zendmast, en we willen het gewone standaard kpn-pakket ontvangen, geen duitse zenders o.i.d. we hebben nu met het binnenantennetje ongeveer 60% signaal maar met al zeer snel storing, dat wil ik opvangen met een buiten antenne. Dan gaan we denk ik gewoon voor twee antennes, net wat alex1970 schrijft dat de frequenties redelijk ver uit elkaar liggen. Op de autoradio willen we gewoon radio 1 en 2 enz. ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zit in deventer 2,5 km van de zendmast, en we willen het gewone standaard kpn-pakket ontvangen, geen duitse zenders o.i.d. we hebben nu met het binnenantennetje ongeveer 60% signaal maar met al zeer snel storing, dat wil ik opvangen met een buiten antenne. Dan gaan we denk ik gewoon voor twee antennes, net wat alex1970 schrijft dat de frequenties redelijk ver uit elkaar liggen. Op de autoradio willen we gewoon radio 1 en 2 enz. ontvangen.

Digitenne zendt inderdaad uit op 80m hoogte op de Alticomtoren in Deventer, waar overigens ook Radio op zit.

 

De FM-zenders van de NPO (w.o. Radio 1 en 2) komen van Markelo, 17 km van Deventer.

Maar ook dat lijkt mee geen probleem met een buitenantenne.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

via digitenne kun je de nederlandse radiozenders ook ontvangen

( en de commerciele nederlandse en 4xBBC )

zo doe ik dat hier al een hele tijd

evt koop je er een extra ontvanger voor, onlangs zag ik er een voor €3,50 bij de kringloopwinkel

digitenne ontvangers hebben ook een antenne uitgang, dan kun je door lussen naar de volgende ontvanger

 

voor al het antenne gebeuren : gebruik goede coax, bv koka, met F-connectors, verloop er op bij de ontvanger

 

los daar van denk ik dat je fm ontvanger toch wel wat signaal zou doorkrijgen van een antenne die daar niet voor gemaakt is

Link naar reactie
Delen op andere sites

( en de commerciele nederlandse en 4xBBC )

zo doe ik dat hier al een hele tijd

evt koop je er een extra ontvanger voor, onlangs zag ik er een voor €3,50 bij de kringloopwinkel

 

Die commerciële zenders en de BBC zijn gecodeerd. Dus kan je niks met je ontvanger voor €3,50 wat dat betreft.

Mede omdat KPN geen losse kaarten meer wil aanmelden maar alleen aan koppelverkoop doet door je te verplichten een huurtuner erbij te nemen waardoor je extra kaart toch weer €4 per maand kost.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik in het goede topic zit, want mijn vraag gaat vooral over welke antenne ik het beste kan nemen.

 

Ik denk dat ik er wel zo'n beetje uit ben.

Voor Ned 2 en 3 wordt het na 1 augustus Digitenne met een passieve buitenantenne (die binnen geeft onvoldoende signaal).
Vraag blijft dan wat kan ik hier op de Utrechtse Heuvelrug (net 3,5 meter boven NAP) verder nog voor leuks ontvangen.
België is te ver weg, Duitsland ook en zit bovendien meer dan prima op de schotel.

 

Lijkt mij over te blijven AT5 op de mast Amsterdam RAI.
Is dat haalbaar en welke antenne kan ik dan het beste nemen? Zelf dacht ik aan iets als de
Opticum AX 900post-66132-0-83367800-1404335453.jpg of AX1000post-66132-0-68798600-1404335627.jpg
die ik in Polen wel wat goedkoper op de kop kan tikken.

 

Kan iemand me hier iets aanraden?

 

Satelliet houd ik er in voor FTA en FTV zenders uit vooral D, F, GB en de nodige exoten.
De kabel blijft dan voor FTA Nederland 1 en diverse regionalen.
Hoofdontvanger blijft de TV van Samsung UE46D7000

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

pff, 2.5 km van de zendmast. Hang een draadje uit het raam en het dendert binnen.

Als je een stukje coax afstript, dan ben je er ook al.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ik in het goede topic zit, want mijn vraag gaat vooral over welke antenne ik het beste kan nemen.

 

Ik denk dat ik er wel zo'n beetje uit ben.

Voor Ned 2 en 3 wordt het na 1 augustus Digitenne met een passieve buitenantenne (die binnen geeft onvoldoende signaal).

Vraag blijft dan wat kan ik hier op de Utrechtse Heuvelrug (net 3,5 meter boven NAP) verder nog voor leuks ontvangen.

België is te ver weg, Duitsland ook en zit bovendien meer dan prima op de schotel.

 

Lijkt mij over te blijven AT5 op de mast Amsterdam RAI.

Is dat haalbaar en welke antenne kan ik dan het beste nemen? Zelf dacht ik aan iets als de

Opticum AX 900attachicon.gifOpticum AX900.jpg of AX1000attachicon.gifOpticum AX1000.jpg

die ik in Polen wel wat goedkoper op de kop kan tikken.

 

Kan iemand me hier iets aanraden?

 

Satelliet houd ik er in voor FTA en FTV zenders uit vooral D, F, GB en de nodige exoten.

De kabel blijft dan voor FTA Nederland 1 en diverse regionalen.

Hoofdontvanger blijft de TV van Samsung UE46D7000

Maak even een apart topic aan, deze gaat niet over jouw vraag.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak even een apart topic aan, deze gaat niet over jouw vraag.

 

 

Hetgeen inmiddels is geschied: http://www.sat4all.com/forums/topic/340951-welke-antenne-voor-ontvangst-at5/?p=2245248

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...