Ga naar inhoud


Welke antenne voor ontvangst AT5?


Prawo

Aanbevolen berichten

Ik denk dat ik er in het algemeen wel zo'n beetje uit ben.

Voor Ned 2 en 3 wordt het na 1 augustus Digitenne met een passieve buitenantenne (de antenne binnen bij het toestel geeft op de plaats waar de televisie staat onvoldoende signaal).
Vraag blijft dan wat kan ik hier op de Utrechtse Heuvelrug (net 3,5 meter boven NAP zodat de antenne op maximaal 15m boven NAP zal staan) verder nog voor leuks ontvangen.
België is te ver weg, Duitsland ook en zit bovendien meer dan prima op de schotel.

 

Lijkt mij over te blijven AT5 op de mast Amsterdam RAI.
Dat ligt hemelsbreed ongeveer 35 km van mij vandaan, met onderweg in een vrijwel rechte lijn nog de mast in Maarssen (waar ik dan wel de andere zenders kan wegplukken denk ik).
Is dat haalbaar en welke antenne kan ik dan het beste nemen? Zelf dacht ik aan iets als de
Opticum AX 900post-66132-0-83367800-1404335453.jpg of AX1000post-66132-0-68798600-1404335627.jpg 
die ik in Polen wel wat goedkoper op de kop kan tikken.

 

Kan iemand me hier iets aanraden?

 

Satelliet houd ik er in voor FTA en FTV zenders uit vooral D, F, GB en de nodige exoten.
De kabel blijft dan voor FTA Nederland 1 (in HD) en diverse regionalen.
Hoofdontvanger blijft de TV van Samsung UE46D7000

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

pff, 2.5 km van de zendmast. Hang een draadje uit het raam en het dendert binnen.

Als je een stukje coax afstript, dan ben je er ook al.

 

 

Hoe kom je aan die 2,5 km?

Voor mij is Lopik het dichtst bij. En dat is hemelbreed nog altijd een kilometer of 20.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kom je aan die 2,5 km?

Voor mij is Lopik het dichtst bij. En dat is hemelbreed nog altijd een kilometer of 20.

En dat antwoord sloeg dus niet op jouw vraag maar op die van de originele vraagsteller, en hoort dus weer niet in jouw topic thuis. aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

 

Hoe kom je aan die 2,5 km?

Voor mij is Lopik het dichtst bij. En dat is hemelbreed nog altijd een kilometer of 20.

 

Inderdaad, dat was dus een antwoord op de TS van het andere topic, 'toeter' genaamd'.

 

20 km zou in principe ook met weinig middelen te doen moeten zijn, maar let wel op, de polarisatie van digitenne is vertikaal, dus de door jouw getoonde antenneafbeeldingen zal je dus op "zijn kant" moeten monteren.

Verder zullen deze antennes een prima resultaat geven.

 

edit:

http://dvbt4all.nl/digitenne/kanalen-en-zenders/

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie.

Ik was op het verkeerde been gezet doordat jouw reactie onder de mijne verscheen en niet het deel van de oorspronkelijk vraag citeerde waarop je reageerde.

 

AT5 bekijken kan ik dus wel vergeten?

Maar is de kans op beeld daarvan groter als ik deze meer noordwestelijker richt op de mast in Maarssen i.p.v. naar Lopik in het (voor mij) zuidwesten?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe je bij AT5 komt, maar die maakt onderdeel uit van het gecodeerde aanbod van Digitenne.

Of mis ik een onbekende zender waar alleen AT5 op zit?

 

Maar zit AT5 niet bij jou op de kabel soms?

Welke kabel provider heb je?

Verder zal je (ongecodeerd) alleen nog andere regionale omroepen kunnen ontvangen (en Duitse zenders) waarvan je zegt dat die al bij je op de kabel resp. satelliet zitten.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk. AT5 zit in een pakketaanbod van KPN. Daar wil ik nu juist vanaf (en in ieder geval nergens gaan afnemen).

NPO en RTV Utrecht ontvang ik door de ether FTA. Voor de commerciële NL zenders heb ik geen belangstelling.

Aldus hoef ik mij over ontvangst van het overige Digitenne-aanbod weinig zorgen te maken.
Een van de genoemde Opticums zal denk ik volstaan (de polarisatie is duidelijk), maar ik houd me aanbevolen voor suggesties. 

 

De bedoeling is om genoemde antenne (eventueel gekoppeld aan een gewone FM-antenne) aan te sluiten op de bestaande Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND zodat het signaal van daaruit ook naar meerdere DVB-T ontvangers gaan gaan.

 

Mijn kabelleverancier is Ziggo. Die biedt ook zonder abonnement Ned 1, NPO Doc en Politiek 24 plus een aantal regionale zenders. De Ziggokabel plug ik in voorkomend geval maar in de TV in de woonkamer.

 

Een heel gedoe om zoveel mogelijk van het wegvallende FTV aanbod in het Canal Digitaal pakket op te vangen.

 

Zoals ik al in mijn eerste bericht aangaf: de schotel houd ik er in voor FTA en FTV zenders uit vooral D, F, GB en de nodige exoten. Daar wordt toch vooral naar gekeken.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon verder dan de utrechtse heuvelrug en met een antenne op zolder ontvang ik ook TV NoordHolland via dvb-t. Dat zou bij jou dus ook tot de mogelijkheden moeten horen, lijkt me.

Ik vermoed dat je misschien ook TV Gelderland wel zal kunnen ontvangen.

TV Flevoland gaat erg moeizaam hier, die geeft slechts bij vlagen goed genoeg signaal.

 

Als antenne gebruik ik een zelfgemaakte Biquad antenne. Werkt bij mij minstens net zo goed als zo'n actieve digitenne-antenne.

 

groet,

a33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon verder dan de utrechtse heuvelrug en met een antenne op zolder ontvang ik ook TV NoordHolland via dvb-t. 

 

Komt dat signaal niet wellicht binnen op kanaal 39 van de mast in Hilversum?

 

Overigens krijg ik de regionale zenders die je noemt nog gewoon FTA via de kabelaansluiting, net als Nederland 1 in HD.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt dat signaal niet wellicht binnen op kanaal 39 van de mast in Hilversum?

 

Overigens krijg ik de regionale zenders die je noemt nog gewoon FTA via de kabelaansluiting, net als Nederland 1 in HD.

Dus heeft DVB-T voor jou alleen Nederland 2 en 3 als toegevoegde waarde.

Houdt je er ook rekening mee dat als je je kabel opgezegd hebt deze ook nog afgesloten kan worden?

Dan heb je ook je FTA zenders niet meer.

En zolang je nog wel signaal hebt, heb je ook het analoge pakket van ongeveer 30 zenders nog.

 

Ik snap alleen nog steeds niet hoe je erbij kwam om AT5 via de antenne te kunnen ontvangen zonder Digitenne abonnement?

Of was de veronderstelling dat AT5 en regionale zenders is die net als RTV Utrecht enz. ongecodeerd in het NPO-pakket zou zitten?

Het is echter een lokale omroep waarvan ik nog steeds niet begrijp waarom die landelijk opereert. Dat doen bijv. U-stad en TV Dordrecht toch ook niet?

Wat overigens niet wegneemt dat als het een publieke omroep is (de status is mij een beetje onduidelijk) dat die volgens de mediawet ook ongecodeerd beschikbaar moet zijn, althans in de Gemeente Amsterdam dan.

Maar dat is een discussie apart.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...