Ga naar inhoud


Simpele multifeed bricoleren


de mon
Ga naar oplossing Opgelost door de mon,

Aanbevolen berichten


Ok, binnen 10 dagen spring ik in de Middelandse Zee.Ik denk gewoon de schotel afstellen met de vaste lnb-houder.

Switchen met de multifeed(even de arm-lnb-positie kopiëren) en zoeken maar. A2 ga ik ook proberen voor de para(A1 & A2).

Foto plaats ik dan wel.

Had ik het allemaal geweten dan had ik een deftige schotel gekocht met dish skew en een stevige arm. DvbS2 en de A1 12721H zijn ginds ook nagelbijters.Een ferm zon op je kop ,wat vliegen en daar sta je dan te finetunen.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom maakt niemand bijv. de lnb-houders voor de Triax-rail niet met een klemdiameter van 23mm zodat die stomme dikke verloopring van 23-40mm niet meer gebruikt hoeft te worden. Dan kunnen de lnb's veel dichter bij elkaar.

 

Omdat een duo-LNB met verloopring ook vaak niet past in een (te) brede LNB-houder (omdat de afstand tussen de buisjes van de LNB's kleiner is dan die dikke houder), had ik ook bedacht dat er ook een verloopring gemaakt zou kunnen worden met het middengat a-symmetrisch erin.

 

Bestaat dat al? of ook niet :( ?

 

Bij een asymmetrisch gat in de verloopring kan je dat gat zó monteren in de 40mm-houder, dat het ene buisje in de klem meer naar de buitenkant van de LNB-klem komt te zitten, en het andere buisje dan dus niet meer tegen de LNB-klem botst.

Het is niet een echt mooie of definitieve oplossing, en het afstellen van de schotel wordt er wel lastiger door, maar ik vind zo'n simpele aanpassing eigenlijk beter dan van alles nieuw te moeten kopen; alleen maar omdat je overgaat op een duo-LNB.

 

Heeft iemand zelf al eens zo'n asymmetrische verloopring geknutseld?

 

Groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Heeft iemand zelf al eens zo'n asymmetrische verloopring geknutseld?

 

 

 

 

Misschien een idee om uit te werken, om met 3D printen op te lossen :D

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Ik heb de indruk dat je een probleem aan het creëren bent dat er helemaal niet is.
Je hebt het nu over een duo-lnb voor 60cm-schotels die in de houder wordt gezet die in de lnb-arm zit. Ja bij sommige schotels past dat inderdaad niet maar bij Triax net wel. Maar als schotelfabrikanten nu ook een houder zouden maken met een gat van 23mm i.p.v. 40mm, dan is het probleem toch opgelost. De ruimte tussen de twee buisjes van zo'n duo-lnb is 15mm. De dikte van het materiaal van een lnb-klem is meestal 5mm. Dan heb je nog 10mm ruimte over dus ik zie je probleem niet.

Maar ik doelde in antwoord 11 eigenlijk meer op de lnb-klemmen op een rail.
Nu is Visiosat zover ik weet de enige die smalle lnb-klemmen heeft voor een hals van 23mm, zie bijlage.
Waarom maken ze voor Triax nu ook niet van die klemmen. Dan kun je bij een 60- en 75cm schotel ook smalle lnb's met een 23mm hals plaatsen die dan ook echt dicht bij elkaar kunnen.
En wat te denken aan de Wavefrontier? Hele verhandelingen zijn er al geschreven hoe je zelf voor die schotel smalle lnb-houders kunt maken in vele varianten maar waarom zijn ze niet gewoon in de winkel te koop?
 

post-60869-0-41548700-1409986832.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als schotelfabrikanten nu ook een houder zouden maken met een gat van 23mm i.p.v. 40mm, dan is het probleem toch opgelost.

 

Dat klopt inderdaad.

Maar ja, dan moeten alle schotelfabrikanten voor al hun schotels dat gaan doen.

Mijn idee was, tot het zover is als jij schetst, dan helpt voor mijn vraagstuk zo'n asymmetrische vulring.

 

Zelf maken: ja al eens aan gedacht. 3D-printen is inderdaad een interessante optie!

 

(Ik was zelf niet verder gekomen dan hout, of het zagen/boren in plastic...)

 

Ik had tijdelijk al eens een (plastic) kurk van een wijnfles gebruikt om een duoblok asymmetrisch in een 40mm houder te zetten, maar zoals gezegd, dat was alleen nuttig voor tijdelijk...

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Je schrijft: "Maar ja, dan moeten alle schotelfabrikanten voor al hun schotels dat gaan doen."

Nee dat hoeft helemaal niet.
Ten eerste wordt een 4,3 graden triple-lnb hoofdzakelijk alleen in Nederland gebruikt, dus gaat het om schotelmerken die enige omzet hebben in Nederland.
Ten tweede kan het ook een andere fabrikant zijn die er brood in ziet om een aanvulling in een assortiment van schotelbenodigdheden op de markt te brengen.
Maar nogmaals, ik doel in principe niet op de lnb-klem die in de lnb-arm zit maar die op de multirail geplaatst moet worden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nogmaals, ik doel in principe niet op de lnb-klem die in de lnb-arm zit maar die op de multirail geplaatst moet worden.

 

Okee, daar praten we dan een beetje langs elkaar heen.

 

Ik ben het met je eens dat er meer 23mm houders moeten komen. Absoluut nuttig voor multifeed-ontvangst.

 

Ik doel zelf echter op te dikke houders voor montage van een duo-LNB. Was even meegelift op jouw verzuchting.

Op één plek waar ik dit probleem tegenkwam, was er gewoon een te dikke houder.

Op een andere plek stond de paal van de schotel zo scheef, dat de duo-LNB met de 23,5 in de houder niet meer schuin genoeg gezet kon worden om ook optimaal ontvangst op de 19,2 te krijgen. En de 19,2 in de houder was niet echt een optie, omdat de ontvangst op de 23,5 daar dan tot ontvangstproblemen leidde bij slechter weer, gezien ook 50 meter kabel van niet geheel superieure kwaliteit.

 

In beide situaties had zo'n asymmetrische vulring mij geholpen, voor een betere afstelling.

Of, natuurlijk, een 23mm houder (die passend was voor die schotel).

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

a33 schrijft:

"Op een andere plek stond de paal van de schotel zo scheef, dat de duo-LNB met de 23,5 in de houder niet meer schuin genoeg gezet kon worden om ook optimaal ontvangst op de 19,2 te krijgen."

Dan vraag ik me af of het wel om een Triax-schotel gaat.
Een Triax-single lnb-houder heeft een taille om de duo-lnb voor een 60cm-schotel schuin genoeg te kunnen zetten, zie bijlage 1.
Betreft het echter een SAB-schotel of een SAB lnb-houder, die heeft geen taille en daarop hun je de duo-lnb inderdaad niet schuin genoeg zetten, zie bijlage 2.
Het is dus gewoon een keuze van de juiste materialen.
 

post-60869-0-15330600-1410181756_thumb.png

post-60869-0-79874900-1410181782.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax-single lnb-houder heeft een taille om de duo-lnb voor een 60cm-schotel schuin genoeg te kunnen zetten, zie bijlage 1.

 

Nou, nu ontdek ik toch echt weer wat nieuws!

De LNB-houder waar ik dat probleem tegenkwam, had die taille niet. Maar het was wel een schotel, die door Canaldigitaal geleverd was, dus ik neem aan een echte Triax.

 

Omdat ik nog een paar van die beugels heb liggen, ben ik eens gaan kijken hoe die er dan uitzien.

En wat blijkt: 2 rechte, maar inderdaad ook één met zo'n taille!

 

Alledrie hebben precies dezelfde haaksluiting bovenop zoals in jouw bijlage 1, dus ik neem eigenlijk aan dat het dan toch echte Triaxen zijn?

 

Mijn conclusie zou zijn: Triax heeft verschillende modellen van de LNB-houder.

 

Maar dat er dus een getailleerde versie was, daar was ik me tot nu toe niet van bewust... :(:)

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje:

 

Ja, die zijn alledrie even hoog, en hebben alledrie dezelfde maatvoering.

Afgezien van die taille, dus.

 

Zie foto:

post-40446-0-95915400-1410265756.jpg

 

groet, A33

post-40446-0-95915400-1410265756.jpg

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Ik heb een voorstel.
Koop een stuk PE/Polyetheen rondstaf zwart, diameter 40 mm, L=1000 mm. Die kost €19,54. Zaag daar schijven van 20mm dik. Afsteken met een steekbeitel in de draaibank is natuurlijk mooier. Boor een gat van 23mm op 2mm van de zijkant en zaag de ring daarna door in twee helften. Zorg er nog voor dat er een klemschroef zit om de twee helften goed strak tegen elkaar te trekken zodat de duo-lnb niet gemakkelijk in het gat van 23mm kan verdraaien.
Je kunt dan 45 lnb-verloopringen maken voor €0,45 / stuk aan materiaalkosten.
Tja, alleen nog even zien waar je die ringen kunt laten maken.
Daar kun je mee adverteren.
 

post-60869-0-09771000-1410288739_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Ik heb een voorstel.

Koop een stuk PE/Polyetheen rondstaf zwart, diameter 40 mm, L=1000 mm.

 

 

Leuk idee! Wist niet dat er zulke ronde plastic staven te koop waren van de goede maat. :)

 

Zat zelf eerder te denken aan een platte plaat, waar rondjes uitgezaagd/geboord (met zo'n center-boor) moesten worden. Maar dit is wellicht minder werk, en preciezer te maken!

 

Heb alleen weinig kennis aan mensen in dit soort praktische beroepen :(, dus moet er nog even over nadenken :confused: .

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...