Ga naar inhoud


Simpele multifeed bricoleren


de mon
Ga naar oplossing Opgelost door de mon,

Aanbevolen berichten

post-55742-0-84121700-1409423660_thumb.jpg 

 

Een goed idee is alles(foto van Sat4all 'Sprietje').Die ga ik zelf maken met de rail van de plastik Wentronic die ik heb liggen.Er moeten enkel wat dwarse gleuven bij in de rail.  

Men heeft mij liggen gehad met twee 4O MM lnb's ipv 1 smalle en 1 normale.Voor terugzending enz heb ik geen tijd meer.

Ik denk zelfs dat deze meer te regelen is dan die alu Wentronic multifeed.

Een tda 78 heb ik ginds,lat zou 20° graden schuin moeten staan . De (1) koppen zouden nu te dik zijn.Schipperen dus.En de vraag is.....,durf ik niet meer.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites


Onze mede-Belgen zijn Franstaligen.Bricolage komt van hun.Er bestaat hier zelfs Brico,een bouwmarkt.

Het fijne van die multifeed zit 'm in de dwarssleufjes.Een idee dat ik nooit zou gevonden hebben zonder die foto.

En ook een vervanger voor de kromming van de rail om het brandpunt te gebruiken.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://pointage.visiosat.com/Presentation.aspx die schotel-grootte die ze gebruiken weet ik niet.Voor mij is dat 50 mm tussen de 2 lnb's.

Die dish-skew die je ook kunt vervangen door het kantelen van multifeed is ook iets mooi.  Kan ik mijn buis niet gewoon scheef zetten?.

Ergens moet ik 1 CM poteren om goed ontvangst te hebben en dat wringt.Ik heb hier een tvv duo lnb quad,maar voor 60 cm en dat wringt nog eens extra.

Ik zal eens een zoekertje plaatsen.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plan is gewijzigd door de te grote hartafstanden.Ik neem een multiflex block Triax. 1 Houdertje maak ik regelbaar.

Uit voorgaande jaren weet ik dat door wringing aan zo'n houdertje L/R het signaal serieus stijgt.

Die 5 cm hartafstand is maar een richtlijn net zoals de kromming van de rail die voor elke triax kan gebruikt  worden.Ik speel ginds met 40 mm lnb's.

Dus 2 vijsjes L en R in de alu voet voor regeling.Achterkant is rond of gewoon klein driehoekje om te kunnen kantelen.Zelf te maken en afgezaagd plastik lnb houder schroef je erop.

Is met losse hand getekend :cool:

 

 

post-55742-0-01317700-1409574667.jpg

post-55742-0-21481900-1409574742_thumb.png

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de mon, een erg vaste hand van tekenen heb je niet. Het lijkt wel een gang door een houtworm gevreten. Maar bedenk je wel dat met dat Triax Flexiblok wat je laat zien de lnb ook niet veel dichter dan 60mm bij elkaar kunnen. De buitenmaat van de klemmen is immers 60mm. Tja, dan staan ze nog een beetje taps t.o.v. elkaar en je kunt nog wat van die klemringen afvijlen waar ze tegen elkaar aan komen maar op 50mm hart op hart van de lnb's kom je niet.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Zijn de koppen die tellen.Een gewone kop is ca 6O mm, de kop van een smalle lnb (hals 23) is ca 40 mm.Tel op en deel door 2 dan heb je een hartafstand van 50 mm.

Ja ik ga proberen 1 smalle twin lnb te ruilen om die bij de gewone lnb te gebruiken.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, wat ik nu niet begrijp is dat allerlei fabrikanten zich bezig houden met het maken van bijv. multirails enz. omdat de echte fabrikant van een bepaald schotelmerk daar niet in voorziet.
Waarom maakt niemand bijv. de lnb-houders voor de Triax-rail niet met een klemdiameter van 23mm zodat die stomme dikke verloopring van 23-40mm niet meer gebruikt hoeft te worden. Dan kunnen de lnb's veel dichter bij elkaar.
En waarom komt er geen enkele fabrikant op het idee om voor de Wavefrontier T90 lnb-houders te maken  voor een hals van 23mm. Nu zit je met die onwijs brede klemmen met de klembouten die links en rechts uitsteken voor 40mm. Waarom ook niet gemaakt voor 23mm en dan de schroeven niet aan de zijkant zodat je ruimte verliest.
Hetzelfde geldt voor de Maximum E85 waar ook alleen maar van die 40mm klemmen voor te koop zijn.
Er ligt wereldwijd een gat in de markt en niemand springt er in.

Ik heb wel eens gevraagd aan Hirschmann Nederland, de verkoper van Triax, waarom hebben jullie geen lnb-klemmen van 23mm i.p.v. 40mm. Zeggen ze ijskoud: lnb's met een hals van 23mm komen bijna niet voor. Nou daar zakt toch je broek van af.
Nee, het klopt helemaal, Triax en Hirschmann hebben geen lnb's met een hals van 23mm, dus is het voor hun niet interessant.
Hier word ik zo moedeloos van.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog eens ga ik het veranderen.Deze heeft 2 regelingen(azimuth en elevatie) ipv 1  en onafhankelijk van de andere lnb. Dit is finetunen ipv bricoleren !

Een lnb houder voor de arm heb ik,zelfs 2.Eigenlijk heb ik maar een half stuk nodig of is ontvangst van Astra 2 mogelijk ?

Denkelijk moet ik de smalle kop in de schotelarm steken......

 

post-55742-0-75852000-1409680203.jpg

 

 

 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Ben gestopt met fabriceren.Is niet zo duur .Na wat Google'n lijkt me deze gemakkelijk aan te passen,gewoon een U-profiel over de arm.

Pro's;de centrale lnb is regelbaar-gemakkelijke afstelling vanaf het balkon-aluminium-minder schroefjes.

Altijd vindt men iets nieuw uit,betalen via security-sms.  :excl: 

'k Drink dan maar een pintje minder.

 

 

aangepast door de mon

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...