Ga naar inhoud


subwoofer MJ Acoustics Pro 100 reparatie en schema gezocht


mr|repel

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb een MJ Acoustics pro 100 active subwoofer (http://www.mjacoustics.co.uk/MJ_Acoustics/Product_Archive/Pro_100.htm) gekregen met een fout erin. Volgens de vorige eigenaar is de fout er langzaam in geslopen. De fout is dat deze af en ruist en plopt (soms erg hard) op willekeurige momenten, ook al steekt er geen enkele audio stekker in. Het geluid tijdens de film is ook erg slecht en hinderlijk met al dat gekraak. Dit is een jaar geleden begonnen en het wordt erger en erger.

 

Nu heb ik hem open liggen en ben ik aan het meten gegaan. Het lijkt erop dat de voeding van de op-amps in de toonregeling een onstabiele voeding krijgen. De spanning loopt van circa 20 volt af naar 15 en dan begint het te ruisen/ploppen. In de voeding zitten twee 1K0 10W weerstanden die gruwelijk warm worden, de waarde lijkt nog goed. Zover ik kan nagaan blijven de eindtrappen gewoon werken. diode's / bufferelco lijkt ook allemaal in orde.

 

Wat betreft de voeding van deze opamps heb ik enkele elco's vervangen, zonder resultaat. Helaas kan ik geen enkel schema vinden en de fabrikant wilt deze niet vrijgeven :( dus als iemand het schema heeft hou ik mij zeer aanbevolen.

 

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


kijk eerst eens de solderingen na , deze rotten soms van binnen uit weg .

Een kringetje op het soldeer eilandje kan al voor een slechte verbinding zorgen,vaak is dit met het blote oog niet tezien,dus een sterke loepe gebruiken en alle grote komponenten "vooral diegene die warm worden" ,vooral deze solderingen goed nalopen en over solderen.

Kontroleer ook verder door met de achterkant van een schroendraaier op de print te kloppen,als hij goed is mag hij hier niet (meer)op reageren.

Ook de evt aanwezige relais kontroleren.

Elco's zomaar lukraak te vervangen heeft geen zin,meten met een cappacitijds meter echter wel ,je dient ze wel eerst te demonteren alvorens deze te meten.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij lijkt weer te werken. Het printeiland bij de vormogensweerstand was rot. Wat betreft de elco's, als ik hem toch eruit heb om te meten duw ik ook een nieuwe erin :) Bedankt voor het meedenken, ik ga de spullen hier weer opruimen.

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...