Ga naar inhoud


Stab HH120 met een beetje speling, normaal?


lujo

Aanbevolen berichten

Ik kan een tweedehands Stab HH120 aanschaffen maar verkoper laat mij het volgende weten:

"Het enige waar ik mij zelf aan irriteerde is dat er iets speling in zit. Dus als je de schotel op de rotor monteerd, kan je de schotel een heel klein beetje heen en weer draaien. Maar misschien hoort dit ook wel zo. De speling is in ieder geval niet zo groot dat het signaal wegvalt."

 

Het probleem is dat het lastig is om te bepalen hoeveel speling er op zit. Ik ben benieuwd of de bezitters van Stab HH120 dit herkennen. Is dit bij nieuwe Stab ook het geval of kunnen we hier spreken over de slijtage na verloop van tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb zelf twee!! Stab's gehad in het verleden en die gingen niet lang mee.

 

Op diverse fora worden ze de hemel ingeprezen, maar mijn laatste rotor van Moteck heeft jaren gedraaid.

 

Door een stomme fout van mij zelf, heb ik hem "opgeblazen"

 

Zoals je hier onderaan kan zien, gebruik ik nu losse schotels, dus geen rotor meer.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop gewoon een nieuwe Moteck 2100 zou ik je aanraden.

Dan heb je een betrouwbare goedwerkende aandrijving met 2 jaar garantie.

Stab heeft de naam maar is zeker niet beter, wel duurder.

Er zijn mensen die de Stab ophemelen en blijven verdedigen, tegen beter weten in wat mij betreft.

En "wat" ruimte is een breed begrip en kan op een  teleurstelling  uitlopen.

Ik heb slechte ervaringen met een Stab, in 2 jaar 2x defect waarvan de laatste keer net na de garantie.

Nu al meer dan 6 jaar een Moteck van niet eens 50 euro die het prima doet.

Ik woon tegen de Waddenzee aan dus in een winderige omgeving.

In al die tijd heb ik de schotel nooit opnieuw af behoeven te stellen of speling gekregen, dat zegt volgens mij voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zegt deze foto voldoende, kijk is hoe de Stab er na 2 jaar uit ziet.

Is toch aardig aangetast al door wind water en zoute lucht die je nou eenmaal aan de kust hebt.

Dan toch liever een goed werkende Moteck die ik voor die prijs 2x kan aanschaffen en het dan al ruim 6jaar onder de zelfde omstandigheden blijft doen.

Ook tijdens een flinke storm blijft de Moteck het gewoon doen, het heeft in die tijd tot minimaal windkracht 11 gewaaid.

Hij staat open en bloot in de vrije ruimte dus vangt de volle wind als het hier stormt.

Maar een ieder moet het voor zich zelf weten natuurlijk.

 

 

post-47576-0-36202600-1417118786_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

ik heb toch meer dan 10 jaar een stab 120 in gebruik met daarop een zware metalen schotel van 1 meter.

 

De laatste jaren had ik ook veel speling.

Als er wat veel wind was uit de verkeerde richting had ik regelmatig blokken in beeld.

 

Voor de rest heeft die altijd goed gewerkt en heeft verschillende ontvangers overleeft.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat Emikli maar kletsen,gewoon kopen, de speling is af te stellen d.m.v. de worm dichter naar het wormwiel te verschuiven en weg is de speling. Na verloop van tijd ontstaat er wat speling maar is zo op te lossen, dat kan bij een SG2100 niet eens :P Een klein beetje speling is ook niet zo erg, als de boel te strak afgesteld staat bij harde wind dan vliegen de tanden van de tandwielen je om je oren. :grin:

 

Dus ik zit maar wat te kletsen?, het is wel de ervaring die ik had met Stab, 2 stuks in korte tijd naar de vaantjes.

 

Ik woon aan het strand in een zomers zeer zilt vochtig klimaat, daarmee bedoel ik de relatieve vochtigheid,

want regen kennen wij in de zomer, meer als 6 maanden, niet.

 

Het motorhuis van mijn Moteck roestte (Oxideerde) bij mij totaal niet.

Wat wel enigsins roestte, de klemmen, de bouten en moeren had ik vervangen door roestvrije.

 

Dus ik l*l niet uit mijn nek.

 

Voordeel is/was ook de boog die hij kon draaien, van 75 oost tot 75 west en dat kunnen/konden de Stab motors niet.

 

Moest ik terug interesse krijgen in een draaibare schotel, zou ik weer voor Moteck gaan, ook vanwege de prijs.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zegt deze foto voldoende, kijk is hoe de Stab er na 2 jaar uit ziet.

Nog nooit een Stab tegengekomen in deze conditie. Wat voor eigenaar was dat?

En waaraan kun je zien dat ie 2 jaar oud is? Die van mij is 10. Nergens roest, alleen een beetje donkerder gekleurd.  

En met mijn Stab 100 net zo. Gaat makkelijk 10 jaar mee en super betrouwbaar. Speling stelt eigenlijk niks voor, want van hoever ik ook naar Nilesat draai, hij lockt altijd weer maximaal op MBC..

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat Emikli maar kletsen,gewoon kopen, de speling is af te stellen d.m.v. de worm dichter naar het wormwiel te verschuiven en weg is de speling. Na verloop van tijd ontstaat er wat speling maar is zo op te lossen, dat kan bij een SG2100 niet eens :P Een klein beetje speling is ook niet zo erg, als de boel te strak afgesteld staat bij harde wind dan vliegen de tanden van de tandwielen je om je oren. :grin:

Ik wil geen oordeel vellen over de kwaliteit van beide motoren alleen een feit weergeven .

Bij alle SG2100 die ik in mijn handen heb gehad , hadden de worm assen aan één zijde een lager dat van buitenaf te verstellen is .

Misschien Sjaak dat jij een andere STAB hebt maar bij het exemplaar dat ik hier heb , zit niet zo'n na stel mogelijkheid .

W.b. het afbreken van tanden , heb jij daar ervaring mee ? De STAb heeft een solide bronzen wormwiel  .

Dat bij te strak staan van het wormwiel , door de wind , er tanden zouden breken , lijkt me hoogst onwaarschijnlijk .

Juist bij veel speling en wind , lijkt me die die kans eerder aanwezig door het klapperen van de schotel .

post-30993-0-45426500-1417188538.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist bij veel speling en wind , lijkt me die die kans eerder aanwezig door het klapperen van de schotel .

Alleen ken ikzelf geen gevallen waarbij dit ook daadwerkelijk is gebeurd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-47576-0-27892000-1417205947_thumb.jpgpost-47576-0-58851100-1417205967_thumb.jpg@Eduard07

In antwoord op uw onfatsoenlijke insinuerende opmerkingen v.w.b  het type eigenaar wat ik zou zijn en het in twijfel trekken van de leeftijd van de Stab motor geef ik u een fatsoenlijk antwoord. Dat u het niet eens bent met mijn ervaringen geeft u nog niet het recht mijn woorden in twijfel te trekken, uw tevredenheid over 10jr Stab trek ik ook niet in twijfel.

Ik ben een blije gebruiker van een Moteck aandrijving nadat de eerder afgebeelde Stab het  ruim 6 jaar geleden na 2x defect geraakt te zijn vervangen is door een Moteck SG2100. Nadien heb ik de Stab op een droge plek in de verpakking tot de dag van vandaag bewaart.

Mijn schotel met aandrijving zit buiten gemonteerd op een mast op nog geen 100 meter van de Waddenzee af. 

2 jaar in weer en wind was voor de Stab voldoende er zo uit te gaan zien.

Hierbij plaats ik voor u een foto van de Moteck die onder de zelfde omstandigheden nu 6 jaar het zeeklimaat trotseert.

Ondanks iets van roest op de schaalverdeling van de ophanging ziet de motor zelf er nog prima uit.

Hopelijk heb ik u tevreden gesteld v.w.b de vragen die u had, mochten er meer vragen zijn dan ben ik altijd bereid die te beantwoorden.

De bovenste foto is het type plaatje van de Stab de onderste de nu in gebruik zijnde Moteck.

aangepast door grondstof
Link naar reactie
Delen op andere sites

attachicon.gif271120141056.jpgattachicon.gif281120141059.jpg@Eduard07

In antwoord op uw onfatsoenlijke insinuerende opmerkingen v.w.b  het type eigenaar

De vraag die ik hierboven stelde, lijkt me niet gelijk staan aan de beledigende omschrijving die jij er nu aan geeft. Hij was in ieder geval niet zo bedoeld. Normaal had ik er een ;)  bij gezet, maar dat kon niet op de tablet waarop ik schreef. Excuus.

 

Zee-invloeden zijn natuurlijk vaak extra belastend voor buitenmateriaal. Op het platteland zie je extreme invloeden van mosgroei.

 

Ik heb mijn Stab120 continu in onderhoud. Daardoor zal hij ook nooit voor ook maar 00,1 % van de toestand bereiken van de staat die de foto laat zien.

Daaraan voeg ik toe dat het onderhoud van mijn kant minimaal hoeft te zijn. Voornamelijk schoonhouden. Net als de schotel. 

Toegegeven dat ik er niet een ingewikkeld dak voor op hoef en er gemakkelijk bij kan.

 

Maar een geval van verweerde Stab maakt natuurlijk ook nog geen patroon.

 

De bovenste foto in #13 is dus een Stab zoals die er na een jaartje gewoonlijk uitziet. En eigenlijk zou die er na 10 jaar nog net zo moeten uitzien. 

 

Wat je Moteck-verhaal betreft: ook een kwestie van onderhoud. Als je hem zou bewerken met een beschermende laag (Doe je dat?), zou je mogelijk die roest ook nog niet hebben en er extra veel jaren plezier van kunnen hebben. Ik heb hier bijv. al 10 jaar een 120cm schotel die allang had moeten roesten. Maar doordat ik hem twee keer per jaar was vuil en groenaanslag ontdeed en daarna met vaselinespray en autowas behandelde, is de schotel nog steeds zonder een spatje roest.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@grondstof: Wat je Moteck-verhaal betreft:  Je zou de roest nog kunnen verwijderen met een speciale behandeling (anti-roest vloeistof) en de rotor met ophanging alsnog met vaselinespray kunnen inspuiten. Het kan nu nog voor de winter.  ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

attachicon.gif271120141056.jpgattachicon.gif281120141059.jpg@Eduard07

In antwoord op uw onfatsoenlijke insinuerende opmerkingen v.w.b  het type eigenaar wat ik zou zijn en het in twijfel trekken van de leeftijd van de Stab motor geef ik u een fatsoenlijk antwoord. Dat u het niet eens bent met mijn ervaringen geeft u nog niet het recht mijn woorden in twijfel te trekken, uw tevredenheid over 10jr Stab trek ik ook niet in twijfel.

Ik ben een blije gebruiker van een Moteck aandrijving nadat de eerder afgebeelde Stab het  ruim 6 jaar geleden na 2x defect geraakt te zijn vervangen is door een Moteck SG2100. Nadien heb ik de Stab op een droge plek in de verpakking tot de dag van vandaag bewaart.

Mijn schotel met aandrijving zit buiten gemonteerd op een mast op nog geen 100 meter van de Waddenzee af. 

2 jaar in weer en wind was voor de Stab voldoende er zo uit te gaan zien.

Hierbij plaats ik voor u een foto van de Moteck die onder de zelfde omstandigheden nu 6 jaar het zeeklimaat trotseert.

Ondanks iets van roest op de schaalverdeling van de ophanging ziet de motor zelf er nog prima uit.

Hopelijk heb ik u tevreden gesteld v.w.b de vragen die u had, mochten er meer vragen zijn dan ben ik altijd bereid die te beantwoorden.

De bovenste foto is het type plaatje van de Stab de onderste de nu in gebruik zijnde Moteck.

 

 

Mooi die foto's er bij, hét bewijs dat wij niet uit onze nek zitten te kletsen.

 

Net als jij, woon ik ook pal aan zee en zoute vochtigheid kan veel kwaad doen.

Denk maar eens aan de oude Yagi antennes, die waren daar niet altijd op gemaakt, om de haverklap brak er wel wat van af.

 

Mijn Moteck zag er na jaren helemaal het zelfde uit, ook die roest langs de gradenboog instelling, de rest was als nieuw,

dit in tegenstelling met de 2 Stab's die ook nog eens snel de geest gaven.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Eduard7

Excuus aanvaard, het kwam wel zo over hier.

Ik pleeg geen extra onderhoud aan de schotel dan zo nu en dan even een sopje.

Hij doet al ruim 6jr probleemloos dienst i.c.m een Triax 88 schotel  zonder ondanks de soms harde wind hier er nazorg aan te moeten geven.

En dat voor totaal nog geen 100 euro vind ik het geen bezwaar om na een jaar of 10 de boel te vernieuwen.

Of als de aandrijving er eerder mee mocht ophouden de boel te vervangen, voor die prijs is dat best te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pleeg geen extra onderhoud aan de schotel dan zo nu en dan even een sopje.

Hij doet al ruim 6jr probleemloos dienst i.c.m een Triax 88 schotel  zonder ondanks de soms harde wind hier er nazorg aan te moeten geven.

En dat voor totaal nog geen 100 euro vind ik het geen bezwaar om na een jaar of 10 de boel te vernieuwen.

Of als de aandrijving er eerder mee mocht ophouden de boel te vervangen, voor die prijs is dat best te doen.

Als je het toch een sopje geeft, kun je hem daarna wel even mooi bespuiten met vaselinespray en dan bescherm je hem extra. Zeker als je zoutinvloeden hebt aan zee.

Hoe beter de staat, hoe betrouwbaarder de werking.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...