Ga naar inhoud


Uitrekenen energie kosten doe ik het zo goed


muppet

Aanbevolen berichten

Ik wil graag thuis voor bepaalde apparaten de kosten uitrekenen en zien of het uitkan om te vervangen voor energie zuinige apparaten.

Alles is fictief wat ik er neerzet.

Stel je voor een apparaat neemt 100 watt na 10 uur zit hij op 1 kwh.

Als een kwh 25 c kost heeft hij dan na 10 uur 25 cent gebruikt.

Of zie ik iets over het hoofd.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tja, daar zijn van die handige energiekostenmeters voor.
Daarin kun je de prijs van een KWh invullen en dan kun je precies zien hoeveel een apparaat aan energie en kosten heeft verbruikt in een bepaalde periode. Dat kan vooral bij een oude koelkast of diepvriezer tot schokkende resultaten leiden.
 

post-60869-0-76380800-1417433449.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dan zou ik toch maar goed op het energielabel letten hoewel dat ook zeker niet zaligmakend is.
Vooral de energielabels bij auto's waar ze de buitenspiegels verwijderen, alle naden en kieren met tape afplakken, al het overtollige gewicht uit de auto verwijderen zoals reserveband, krik, gereedschap, geen ruitensproeier vloeistof, een bijna lege tank, een bestuurder van slechts 55kg en de banden tot 4 bar oppompen enz, enz.  
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel waar Sjaak wat je schrijft maar voor apparaten die minder dan 5 watt verbruiken, valt weinig winst te behalen of het moet betrekking hebben op de standby-modus. Koelkasten, diepvriezers, wasmachines e.d. daarentegen gebruiken altijd veel meer dan 5 watt als ze aan staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij om het volgende ik heb 4 tl's in mijn aquarium van elk 18 watt met elk een vsa.

Nu wil ik ze graag vervangen voor led alleen wil het graag even uitrekenen wat het oplevert.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

een led verbruikt nauwelijks minder dan een moderne tl lamp en zeker voor een aquarium moet je rekening houden met het lichtspectrum.

Leds zijn veel duurder in aankoop dan tl lampen. Bovendien is het voor een aquarium een voordeel dat de tl zo lang is.

Geloof niet te veel dat een led veel langer meegaat, ik heb er al kapot. In een LED lamp zitten in feite veel leds in serie die door hun groot aantal de mtbf naar beneden halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het probleem zal de lichtverspreiding en het lichtspectrum zijn.

Je zal vele losse lds moeten gebruiken om het licht te verdelen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt led verluchting met dezelfde lengte wat betreft de wattage kijk eens voor de trafo dus aan de 220 kant dit levert mij al een 50 tot 75 % besparing op.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij ons aquarium de deur uit deden ging de energierekening fors naar beneden. Dat kwam toch echt van het verwarmingselement. Ik geloof dat die 300 watt was.

 

Dus je bak isoleren helpt meer.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Je hebt led verluchting met dezelfde lengte wat betreft de wattage kijk eens voor de trafo dus aan de 220 kant dit levert mij al een 50 tot 75 % besparing op.          

 

De wattage is bij led niets zeggend wel het aantal lumen en de kleur. En beiden zijn nog een probleem.

Ik heb wat experimenten gedaan met leds en het grote probleem was toen de algengroei.

 

Behalve de witte ledbalken moet je ook rood en blauwe leds hebben om de planten te laten groeien.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben vorig jaar in ons kleine bakje ook de tl vervangen door led (tl balk was stuk)

Met algengroei / plantengroei geen problemen, die groeien prima en de vissen komen qua kleur veel mooier tot zijn recht.

De led is ook vele malen feller dan de TL.

Meen dat de led strip vermomd als tl lamp ongeveer een euro of 30 kostte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu 930 en 940 als tl in mijn aquarium hangen hier doet alles goed op maar de energie rekening wil ik wel graag naar onderen.

Ik heb verwarming in de pomp maar die staat weinig aan ism een externe thermostaat staat hij nog minder aan het is 350 liter dat heb je niet zomaar kouder

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...