Ga naar inhoud


Offsethoek van de Wavefrontier T90


Sprietje

Aanbevolen berichten

Weet iemand wat de offsethoek van de Wavefrontier T90 is?
Ik heb me al suf zitten zoeken op internet maar kan het niet vinden.
Bij veel schotels is dat 26 graden maar als ik bij een T90 kijk dan zou de hulpreflector bij 26 graden invalshoek de ontvangst op het onderste deel van de schotel belemmeren.
Omdat je de elevatie van de T90 behalve met de elevatieschaalverdeling ook met een hoekmeter kunt meten op de schuine plaat bij de mastklem, heb ik het vermoeden dat de offset van de T90 ergens in de buurt van de 38 graden moet liggen maar dat lijkt me weer uitzonderlijk veel.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gebeurt volgens mij niet vaak, dat jij een vraag hebt, Sprietje. ;)

Volgens de handtekening van ceesv zou hij hier een antwoord op moeten kunnen geven.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sky viewer

Helaas is de elevatie instelling van de schotel niet hetzelfde als de offsethoek.
De elevatie instelling wordt bepaald door welke satellieten je wilt ontvangen en waar de schotel op aarde staat.
De offsethoek van de schotel zou je als volgt kunnen bepalen:

Kijk welke lnb precies in het midden of nagenoeg in het midden van de rail staat.
Dan kijk je m.b.v. Dishpointer hoeveel graden elevatie die satelliet heeft vanaf je woonplaats.
Dan leg je een lat aan de voorzijde tegen de schotel en meet je met een electronische waterpas onder welke hoek de schotel voor- of achterover staat.
Voor Nederland zal dit waarschijnlijk voorover zijn.

Nu een voorbeeld:
Stel dat je gevonden hebt dat de satelliet waarvan de lnb in het midden staat een elevatie heeft t.o.v. de aarde van 29 graden.
Stel dat je meet dat de schotel 6 graden voorover staat.
De offset van de schotel is dan 29+6=35 graden.

Als je niet beschikt over een electronische waterpas maar wel over een gewone waterpas, dan is het voldoende om te meten hoeveel de bovenzijde van de schotel voor de onderzijde van de schotel uit steekt. Je moet dit dan wel in het midden van de schotel meten.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar heb je die info vandaan? Ik geloof het namelijk niet.

 

Ah, een wetenschapper. Geloof niks zonder bronvermelding.  :cool:

 

Die bronvermelding heb ik niet.

Ik heb het van iemand die hoort tot de groep "uit doorgaans betrouwbare bron",

vandaar dat ik de info klakkeloos overnam.

Voor de exacte bron moet je zelf even kontakt opnemen.

De auteur is doorgaans zeer behulpzaam.Hier vind je alle info:

 

SPECIAL: Wat weten we van onze offsetschotel? 19 april 2013

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de offset namelijk 22 graden zou zijn, dan wordt het onderste deel van de schotel helemaal niet gebruikt. Bovendien zou in de meeste gevallen in Nederland de schotel zo'n 8 graden achterover moeten staan en voor zover ik weet staat een T90 meestal iets voorover.
 

post-60869-0-09423400-1420217486_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tot zover ik mij herinner is de bovenzijde van de beugel welke aan de schotel geschroefd wordt de referentie voor de elevatie.

Wanneer je de hoek van die beugel op 30 graden zet is de elevatie hoek ook 30 graden.

Op de tekening hierboven zie je dan dat de reflector nagenoeg verticaal staat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is wel grappig dat ik in dat stukje de offsethoek genoemd heb. Ik wist dat niet meer en heb die waarde toen waarschijnlijk toch ergens op internet gevonden. Maar dat kan volgens mij niet kloppen.
In de vorige tekening liet is al zien dat bij een offset van 22 graden het onderste deel van de schotel niet gebruikt wordt en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Maar ik had ook al aangegeven dat de schuine metalen plaat als meetvlak genomen kan worden voor de elevatie instelling van de schotel.
De tekening die ik gebruikt heb komt van WaveFrontier. Ik mag aannemen dat die klopt wat betreft de verhoudingen en hoeken.
Dan kom ik toch uit op een offset van 38 graden. Je ziet ook dat de signalen die over de hulpreflector gaan ook de onderzijde van de schotel bereiken, iets wat je ook mag verwachten.
Ik heb me altijd al verbaast over de puntige vorm aan de bovenzijde van deze schotel maar deze grote offsethoek kan dat verklaren.

Ik ben toch benieuw of mijn vraag zoals ik heb aangegeven in bericht 4 door iemand beantwoord kan worden.
 

post-60869-0-32562800-1420234052_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zie blz. 10 van de gebruiksaanwijzing.

 

http://cdn.billiger.com/dynimg/67HA2vqjIi4X90aFpmTDmHt4H9rycHjeBa9LTdXG2DAOPQ_eIzX6HYWe7nrs4Rl2gbJbfFGAC_A3cGxEjKLy9M/Bedienungsanleitung.pdf

 

De hulpreflector is in het frontaanzicht in het midden lager, het zijaanzicht laat de hoogste punten zien aan de kanten van de hulprefrector.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is wel grappig dat ik in dat stukje de offsethoek genoemd heb. Ik wist dat niet meer en heb die waarde toen waarschijnlijk toch ergens op internet gevonden. Maar dat kan volgens mij niet kloppen.

In de vorige tekening liet is al zien dat bij een offset van 22 graden het onderste deel van de schotel niet gebruikt wordt en dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

 

Ach, ik geloofde je uitleg dat dat de reden is waarom de T90 6,7 cm "te hoog" is.

Om het onderste stuk te compenseren dat niet gebruikt wordt?

 

Als je gaat goegelen op "Offset-Korrektur Winkel t55" kom je trouwens ook weer die 21.1 graden tegen.

Valt me op dat die waarde bij meerdere schotels voorkomt. Is dat wel de offsetwaarde die je bedoelt?

 

Is dit allemaal om te voorkomen dat er een heg geknipt moet worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...