Ga naar inhoud


Ontvangst in Congo (Kinshasa)


Clochard

Aanbevolen berichten

Beste Clochard

Tja, als je een ofset schotel neemt voor de Eutelsat 16A, dan is het niet moeilijk welke lnb je moet nemen. Gewoon een Inverto Black Ultra. Goedkoop en topkwaliteit. Al voor € 7,50 in Nederland te koop.

Wat betreft de schotel:
Een Famaval, een Portugese schotel, de   http://www.famaval.pt/pt/eco/eco-t-100-110-pt.htmlof de stabielere TRX100 http://www.famaval.pt/pt/trx/trx-80-85-100-110-pt.html
of de LH100: http://www.famaval.pt/pt/lh/lh-100-110-pt.html
kunnen allemaal tot meer dan 85 graden elevatie ingesteld worden.

Alleen, in Nederland niet te koop, in Portugal struikel je er over.
Maar geef me even de tijd om te kijken of er nog andere merken zijn die tot 85 graden elevatie of meer gaan die misschien wel hier in Nederland te koop zijn.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Paul en Sprietje,

Indien ik de communicatie zowat samenvat kan ik dus op een relatief eenvoudige manier via Ku-band TV5 en RTCN ontvangen in Africa.

Voldoet volgende 'kit' aan de voorwaarden

 

1) Schotel Triax 110cm prijs: 75 EUR

2) LNB Invert black ultra single high gain prijs:20 EUR

3) Ontvanger SAB Titan III HD Combo of 

SAB Titan Micro (S906) prijs: 80 tot 110 EUR

 

en een laatste vraag, kan ik desgevallend een lnb voor C-band op deze kit plaatsen?

 

Dank zij dit forum verkreeg ik een beetje zicht satelliet ontvangst.

 

Hartelijk dank,

 

richtprijzen via www.satelec.be

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 110 kan maar tot een maximale elevatie van 60 graden, daar heb je dus niets aan.
Het Spaanse merk Televes gaat ook tot een elevatie van 85 graden
Fuba DAA 850 tot een elevatie tot 90 graden.

Op een offsetschotel kun je geen C-band lnb plaatsen. Die zijn speciaal voor primefocus schotels en de hebben een andere f/D-verhouding. Bovendien zal de schotel voor de C-band snel te klein zijn. Niet voor niets dat ze daar allemaal schotels van tegen de twee meter hebben.

Wat betreft de ontvangers. Die zijn tegenwoordig behoorlijk klein en kunnen bij ons al flink warm worden. Daar vlak onder de evenaar is het behoorlijk heet en ik vraag me af wat die compacte satellietontvangers daar doen. In Spanje heb ik er ook al regelmatig last van dat de ontvanger rare dingen gaat doen als het erg warm is. Ik los dat op door eer een ventilator op te leggen. Dan komen die problemen niet voor. Misschien dat andere mensen meer ervaring hebben met warm worden van satellietontvangers of liever gezegd, ontvangers die heel erg koel blijven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een PC met die temperaturen werkt, dan werkt ook een satelliet receiver.

Echter de receiver zonder een actieve FAN kan het moeilijk krijgen.

 

Er zijn ondermaats DVB-s2 receivers die al in Nederland een bevangenheid door de zomerhitte kunnen krijgen.

 

Miniatuur receivers zoals in een USB stick hebben nagenoeg geen eigen hitte ontwikkeling. (voor uw PC)

Lokaal zou je gewoon eens moeten onderzoeken waar men in smeltkroes Afrika mee werkt, ook wat er op de markt is.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

In Congo is er niets ;-) slechte copy china :-( . Temperaturen rond de evenaar vallen echt mee (20 's nachts- 30 overdag) Maar ik blijf met één vraag zitten die voor jullie waarschijnlijk belachelijk is nl. hoe kies ik een universele ontvanger waar ik niet afhankelijk ben van voorgeprogrammeerde satellieten? Of moet ik de ontvanger misleiden en bv. aan Hotbird de specs toekennen van de satelliet die ik wens te ontvangen. Dus het eenvoudigste model dat vrij in te stellen is..

Dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Eutelsat 16 is een heel normale satelliet in Europa om te ontvangen en die zit in alle satellietontvangers ingeprogrammeerd. Wat ik niet weet, is of bij de satellietontvangers die in Europa verkocht worden de transponders die speciaal op Afrika gericht zijn ook zijn ingeprogrammeerd. Maar die zijn altijd handmatig toe te voegen. Bovendien als je een ontvanger hebt die beschikt over een Blindscan-functie, dan hoef je zelfs niets handmatig toe te voegen. Eén druk op de knop om te zoeken en hij vindt alle zenders die er op een bepaalde satelliet worden uitgezonden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 110 kan maar tot een maximale elevatie van 60 graden, daar heb je dus niets aan.

 

 

 

Op een offsetschotel kun je geen C-band lnb plaatsen. Die zijn speciaal voor primefocus schotels en de hebben een andere f/D-verhouding. Bovendien zal de schotel voor de C-band snel te klein zijn. Niet voor niets dat ze daar allemaal schotels van tegen de twee meter hebben.

 

 

 

Als je het bovenste deel van de mast (tegelvoet) een bocht laat maken van 30º kun je elke schotel gebruiken .

En dat  C-band lnb's speciaal voor prime focus schotels zijn , is wel erg kort door de bocht ,  natuurlijk kun je op een offset schotel een C-band lnb plaatsen .

Er zijn z.g.n. Trechterfeeds voor , of in de Congo een 110 cm Offset schotel voldoende is , laat ik hier even buiten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

FTA ontvanger,

 

 

Iemand ervaring of kennis met:

 

1° STRONG STR7004

2° SAB SKY 4740 HD FTA

3° SAB SKY 4780 HD FTA

 

Doel: Ontvangst EUTELSAT 16A

          Sub-Sahara beam

 

          TV5 Monde-Afrique

          RTNC

 

Opstelling Kikwit (Bandundu) Congo DR

 

Bedankt,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alhoewel, zo eenvoudig is het niet. De elevatiehoek is opgelost maar azimuth wordt een probleem tenzij je  twee concentrische buizen of een mof gebruikt. Ik vrees dat de uitvoeringskosten dan wel oplopen... maar het idee is wel goed.

 

Veklaar nader, de azimuth is 8.5°. Wat is dan het probleem?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan zomaar niet 8.5° instellen zonder te maximaliseren op het signaal. Maw. de steunbuis moet roteren ( inclusief gebogen 30° buis  + antenne). Bij een normale azimuth afregeling roteert de antenne rond de steunbuis.

Indien antenne roteert rond het 30° gedeelte veranderen alle parameters, azimuh, inclinatie, polarisatie .. ( volgens mij )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...