Ga naar inhoud


1 schotel, meerdere ontvangers, beste opstelling


fingie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Binnenkort ga ik verhuizen naar een nieuwe woning. Op dit moment kijk ik tv via de schotel met een twin tuner (VU Ultimo) en een single tuner (VU Uno). De VU Uno krijgt zijn signaal via de Ultimo via Remotestream. De Uno is dus niet direct op een schotelsignaal aangesloten maar via het netwerk. Soms geeft dit problemen bij het kijken van 2 verschillende kanalen op beide ontvangers. Daarnaast hapert het beeld/geluid regelmatig op de Uno. Daarom zoek ik naar andere aansluitmogelijkheden.

 

In het nieuwe huis wil ik in elke kamer een tuner direct op de schotel kunnen aansluiten. Daarvoor zijn vanaf elke kamer 2 kabels getrokken naar de meterkast en afgemonteerd op een sat. aansluitdoos in de muur. De vraag is nu hoe ik het beste het gedeelte tussen de meterkast en de schotel kan aansluiten.

 

Ik wil kunnen afstemmen op de Astra 1, 2 en 3 en Hotbird. Nu doe ik dat via een rotor, maar met meerder ontvangers direct aan de schotel is dat niet handig. Er komt daarom waarschijnlijk een schotel met 4 LNB's. Gelijktijdig zullen er max. 4 ontvangers aangesloten worden (verwacht ik nu) waarvan 1 twin tuner. In eerste instantie 2, misschien 3 (waarvan dus 1 twin).

 

Nu dacht ik eerst aan een schotel met 4 quad LNB's en deze met 4 Diseqc switches aansluiten op 4 individuele aansluitingen in de meterkast naar een kamer/tuner. Totdat ik multiswitches tegenkwam. Als ik het goed begrijp kan je hier meerdere LNB's op aansluiten (als de switch groot genoeg is uiteraard, bijvoorbeeld een 16/8 of in die buurt) maar wel per LNB 4 kabels voor de verschillende frequenties. Vervolgens sluit je dan de kabels naar de kamers aan op een uitgang vanaf de multiswitch.

 

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt is of elke ontvanger dan altijd kan afstemmen op het gewenste kanaal zonder gehinderd te worden door een andere afgestemde tuner.

 

Daarnaast hoor ik graag of deze opstelling met een multiswich goed is voor deze situatie of dat een andere oplossing beter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Welkom fingie,

 

Als je 4 of meer aansluitingen wil en onafhankelijk wil gebruiken per ontvanger of twin-ontvanger het volgende advies:

 

4 x Quattro LNB's

1 x EMP Multiswitch 17/8 (4 satellieten en 8 uitgangen)

 

Op deze combinatie kan je max. 8 ontvangers aansluiten die onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

Google maar eens op deze multiswitch voor de werking !

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog wel vermelden dat 4 Quad LNB's met 4 x 4/1 DiSEqc switches ook een oplossing is als je niet meer dan 4 ontvangers wilt aansluiten.

Er gaan dus 4 coax kabels naar je meterkast.

 

Een multiswitch wordt met 220V gevoed en meestal binnenshuis gemonteerd.

Er moeten dan 16 coax kabel v.d. schotel naar deze multiswitch getrokken worden.

 

Dit in overweging nemende !

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fingie

Welke sat. aansluitdoos heb jij gebruikt? Zou je het merk en typenummer eens op kunnen geven?
Als je een multiswitch gebruikt met bijv. 8 aansluitingen, dan kan elke ontvanger zijn eigen satelliet en transponder kiezen. Er is dus geen enkele beperking. Het is als of elke ontvanger zijn eigen schotel heeft.
In het algemeen is een multiswitch met quattro-lnb's een stuk goedkoper in aanschaf dan bijv. quad of octo-lnb's met bijbehorende diseqc-switches.
Die multiswitch kun je eventueel ook buiten zetten in een spatwater dichte kast. Er moet wel een 230V aansluiting in zitten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties! Ik ga eens verder kijken naar een multiswitch met quattro LNB's.

 

De inbouwdozen die in het huis zitten zijn Viko Karre sat-sat-tv einddozen. Merk is dus Viko, type is 90960X53. Ondanks dat hierop 2 sat aansluitingen (en 1 TV aansluiting) zit zal ik maar 1 tuner per wcd aansluiten aangezien de aansluitingen intern doorverbonden zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht steeds als je een lnb met 4 aansluiting hebt ,die voor low-high-vertikaal-horizontaal dienen.En dat voor elke sat-positie.

Op deze wijze kan je veel recievers signaal geven. Oh ja ,er zal wel ergens een verdeeldoos staan.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan Quattro-lnb's met aansluitingen voor de vier kwadranten. Deze kunnen alleen maar op een multiswitch aangesloten worden.

Er bestaan ook quad-lnb's waar je gewoon vier satellietontvangers op aan kunt sluiten. Deze worden ook wel Quattro-switch-lnb's genoemd. Dat is om het lekker ingewikkeld te maken.

Quattro-lnb hebben vaak een kleurcode op de aansluitingen die het volgende betekenen:
zwart = VL = Verticaal Lage band
groen = HL = Horizontaal Loge band
Rood = VH = Verticaal Hoge band
Geel  = HL = Horizontaal Lage band
 

post-60869-0-49211000-1425383383.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die multiswitch kun je eventueel ook buiten zetten in een spatwater dichte kast. Er moet wel een 230V aansluiting in zitten.

 

Een nieuwe trend lijkt te zijn: DISEQC-multiswitches die geen aparte netvoeding hebben, maar door de ontvanger(s) worden gevoed (als die aanstaan, natuurlijk).

Ik meen o.a. van het merk Jultec.

 

Dat scheelt dan weer onnodig stroomverbruik, als er toch niemand kijkt/luistert naar de satelliet....

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja leuk a33. Ik had er nog niet van gehoord maar je hebt gelijk. Zie hier: http://jultec.de/ms_RP.html

Bij de codering in bericht 9 is het niet helemaal goed gegaan. Hierbij nogmaals maar dan zonder typfouten:
zwart = VL = Verticaal Lage band
groen = HL = Horizontaal Lage band
Rood = VH = Verticaal Hoge band
Geel  = HH = Horizontaal Hoge band
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid heb ik wat foto's gemaakt van de inbouwdozen die overal zitten. Gezien de pijltjes op de kabelaansluiting denk ik niet dat het een einddoos is maar een doorlusdoos. Wel blijf ik ervan overtuigd dat de 2 sat. aansluitingen worden gevoed door 1 kabel. Voor een twin tuner heb ik dus 2 van deze dozen nodig (en daar heb ik rekening mee gehouden, dus overal zitten er 2 naast elkaar...

 

28b8l52.jpg

 

35b6m1z.jpg

 

1zdvv4l.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is de Triax-Hirschmann EDS322F. Dat is wel degelijk een inbouwdoos voor twee satellietaansluitingen en een TV-aansluiting. Alleen dat rechtse witte pijltje doet vermoeden dat het een doorlusdoos is maar dit zeker niet, zie de specs:
http://www.hirschmann-multimedia.nl/Homeoud/store/CategoryID/24/List/1/catpageindex/2/Level/a/ProductID/3515?SortField=productname%2Cdatecreated+desc

Op de afbeeldingen van Hirschmann is dat rechtse witte pijltje ook niet aanwezig. Misschien verkeerd geplaatst?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In alle dozen zit dat pijltje richting de uitgang. Lijkt me dus niet dat deze verkeerd geplaatst is.

 

Maar, ik kan dus 2 individuele voedingskabels in deze doos aansluiten? Zou mooi zijn, dan heb ik meer ruimte voor stopcontacten en een stuk of 10 van deze dozen over... Handig dat er bij deze dingen een aansluitinstructie zat... (ik ging af op de pijltjes, vond het al vreemd dat ze verkocht werden als twin sat en dacht dat het twin zat in de doorlus zoals je anders op de ontvanger zou doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...