Ga naar inhoud


schotel te klein?


alex6

Aanbevolen berichten

Waarschijnlijk als gevolg van het aannemen van een nieuwe econoom bij CD, die op het briljante idee kwam de kosten te drukken door middel van compressie systemen zoveel mogelijk kanalen op een transponder te proppen is de ontvangst van npo 1 en npo 3 op de 23.5 sinds enkele weken zodanig slecht dat er niet meer normaal beeld mogelijk is.
Na enkele uren minutieus afstemmen met inachtneming van alle gegevens van sprietje (prima service overigens) en nieuwe LNB's met een verse kwaliteit's coax direct met bypass van disecq tussen big bisat met vrij zicht omgeving Amsterdam naar VU+ kom ik niet verder dan SNR 69% met 11,05 db en blijft het beeld blokken en strepen.
Zou een grotere multisat schotel zoals Wavefield T90 betere resultaten geven of is het verstandiger een aparte schotel met 1 LNB erbij te zetten voor de Astra 3b.
Ik vraag me overigens af of er zo langzamerhand geen massale opzeggingen gaan komen van al die klanten die met een door CD geleverde 60 cm schoteltje NPO HD willen ontvangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste alex6

Wat betreft de massale opzeggingen zou je eens moeten lezen wat de honderden camperbezitters schrijven die jaarlijks een flink deel van het jaar in Zuid-Spanje en Portugal verblijven. Er wordt al geopperd om massaal CanalDigitaal op te zeggen omdat ze met een flinke automatische camperschotel van "85cm" sinds 13 januari geen enkele zender meer van de Astra 23,5 kunnen ontvangen. Ze vinden het ongehoord dat CanalDigitaal nu transponderspecificaties opdringt, die bijna niet meer met automatische schotels te ontvangen zijn.
Helaas maken ze daar bij CanalDigitaal daar weinig indruk mee want het aantal camperaars die zich in die zuidelijke contreien ophouden, staat natuurlijk niet in verhouding tot de ongeveer 385.000 klanten die zich buiten Nederland bevinden en blij zijn dat ze Nederlandse zenders kunnen ontvangen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch beste alex6 doe je iets niet goed. Hoe kan het anders dan ik met mijn kleine Multytenne van slechts 45cm alle Nederlandes zenders onberispelijk ontvang? Alleen de moeilijke transponders gaan bij een regenbui moeilijk doen en vallen weg.

Maak eens een foto van je schotel met lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Naar aanleiding van je opmerking dat ik iets niet goed doe, ben ik alles nog eens na gaan lopen, heb een hoge spriet van een boom die misschien in de declinatie lag, weg gehaald en spaun 411 disecqs geïnstalleerd, niets hielp overigens de signaal-ruis verhouding is op sommige channels van de 28.2 lager met goed beeld. ber = overal 0. Vandaag prima beeld met 1% meer dnb, maar dat kan zo weer veranderen.
Naar aanleiding van discussie op een ander topic ben ik eens naar mijn coax kabel gaan kijken, ik heb 20 meter per switch wavefield RG6 CCS 75 ohm double shielded gebruikt. zou dat de oorzaak kunnen zijn van de verminderde ontvangst en zo ja, hoeveel meer db zou een andere kabel opleveren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je ziet het al meteen aan de codering op de kabel  "RG6 CCS 75 ohm".
CCS oftewel verkoperd ijzerdraad. Die kabel is totaal ongeschikt voor satellietontvangst. Je krijgt veel te veel voedingsverliezen voor de diseqc-switch en de lnb.
Gewoon echte coaxkabel gebruiken voor satellietontvangst, bijv. Belden H125 of de Koka 799 of de Koka 9 TS. Deze laatste heeft een hele goede afscherming.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nadat ik enkele honderden euro's geïnvesteerd heb in nieuwe LNB's, Spaun diseqs, belkin kabel, hetgeen allemaal vrijwel geen verbetering in de signaal sterkte bracht, verdwaalde ik op een topic binnen VU+ hoofdstuk: https://www.sat4all.com/forums/topic/337901-problemen-met-slechte-ontvangst-hd-opgelost/, dat exact mijn problemen aangaf. Ik heb een eerste generatie VU+ duo, die zoals bekend uitgerust is met nogal gammele elco's, De beruchte rode led C807 heb ik al twee maal vernieuwd, maar nu blijkt een andere boosdoener dienst te weigeren; de C848, een 1000 µf 10V elko, die pal op de print is gesoldeerd, dus eerst hele print losmaken om te monteren. Mijn leverancier vroeg 3 euro voor 4 elko's.
De vervanging geeft een spectaculair resultaat, had ik eerst op de 23.5 satelliet een SNR van 68 met 10,8 db op de slechte NPO transponder, nu ging de indicatie omhoog naar 82 met 13 db.
Natuurlijk besef ik dat dit verhaaltje eerder op een VU+ topic thuis hoort, maar ten eerste wil ik de oplossing aangeven en ten tweede verwacht ik dat meerdere bezitters van deze oude VU tuner problemen krijgen en dan (uiteraard) het eerst naar de schotel discussies kijken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het signaal ook echt merkbaar verbeterd op de zwakkere zenders vraag ik mij dan af.

Of alleen de aanwijzing in dB of %, de aanwijzing van een ontvanger is bij elk merk en type weer anders en zegt daardoor niet alles over het signaal wat je binnen krijgt.

alex6 zegt dat hij van 10,8 naar 13dB gaat in SNR = signaal-ruis verhouding.

Dit getal lijkt allesbepalend.

De verbeteringt van 2,1 dB is te vergelijken met een vergroting van het schoteloppervlak met factor 1,62, ofwel een schoteldiameter die 1,27 maal zo groot is.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-db.htm

 

Mijn recente ervaring met upgrade van kleine schotel naar Triax78 bevestigd dit.

Cijfers voor "kwaliteit" (Astra3  40% > 80%) op mijn TV komen ongeveer overeen met vergroting brandpuntsafstand gerekend midden klem tot schotel: (525/375)^2 = ~ factor 2

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval is voor mij de belangrijkste verbetering dat het beeld op de slechtste kanalen NPO1 en 3 in HD op 23.5 E. nu stabiel en zonder storing is, waar het voor de vervanging van elco C848 steeds wegviel (geen lock) blokvorming en strepen kortom niet om aan te zien.
Ja dus, een merkbare en zoals ik al aangaf spectaculaire verbetering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...