Ga naar inhoud


problemen met slechte ontvangst HD opgelost !


dbfan

Aanbevolen berichten

Na meer dan een jaar problemen met HD-ontvangst op de VU+ Duo heb ik ( bij toeval ) het probleem opgelost.

Hier mijn verhaal ( even in engels nav post op een ander forum ).

 

Here is my story on the DUO:
- redlight issue, did not boot anymore
- replaced C807 ( the famous one ) + the regulator U801
- boots again, but have severe problems on HD-channels, not locking
- after a while HD working, except the critical ones ( 8PSK here in Netherlands )
- I discovered that if the box is heated, everything works....
- removing cover, heated extra with hair-dryer and the SNR goes from 68 to 72%
- used freeze spray to identify another faulty capacitor : C848 !!
- SNR now 74% for NED1-HD ( 8PSK ) and 78% for NED2-HD. Never seen this high. Very stable

 

Dus, bij problemen met kritische regenreserve / schommelende SNR's / locking-problemen ( vooral 8PSK ):

- open de box

- zet op HD-kanaal ( NED1 8PSK ) en open signalzoeker

- even extra verwarmen met haardroger

- als SNR dan omhoog gaat, grote kans dat er een elco kapot is ( niet de fameuze C807 )

 

In mijn geval C848, een 1000uF - 10V elco.

Vervangen en opgelost !

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zou fijn zijn als er een foto bijstond die ongeveer aangeeft WAAR dit onderdeel zit.

Wel zo eenvoudig voor de mensen die opzoek gaan naar dit onderdeel  :D

Weet niet of dat nog mogelijk is?

Deze elco zit vlakbij de bekende C807 ( rode led-probleem ). Staat tekst "C848" bij op de print.

Maar is sowieso niet voor iedereen om te vervangen. Elko zit strak op de print en kan vanaf bovenzijde vervangen worden, maar NIET voor de beginner.....

aangepast door dbfan
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Vandaag ook een vu duo gerepareerd met slechte tot geen ontvangst meer, de C848 elco vervangen en het is weer een goeie

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

mss is dit toe te voegen aan de herstelprocedure van de C807.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik verwacht dat ik  hetzelfde probleem heb.

 

Mijn ontvanger ontvangen sommige zenders wel goed en andere helemaal niet of heel slecht (b.v. rtl 4 komt goed binnen (geen al te hoge DB, maar het beeld is goed) maar veronica geen beeld of soms even beeld en dan weer blokjes of geen ontvangst).

 

Mijn andere sat ontvanger ontvangt rond 15 db de zenders dus aan de afstelling zal het niet liggen neem ik aan. Ook heb Ik  even een Philips CD ontvanger aande kabel van de VU duo gehangen en hier is de ontvangst wel goed op, ook de signaalzoeker komt veel hoger dan bij de VU duo. 

 

Nu lees ik ook dat een beginner hem niet kan vervangen dus ik ga er zelf niet aanbeginnen, iemand een tip wie dat in de buurt van eindhoven kan doen? Want ik zou hem graag laten repareren, want hij moet nog een paar maandjes mee, daarna stap ik over op glasvezel. 

aangepast door Bossie

1x VU+ DUO OpenPli, 2x VU+ solo

78 cm triax met quad duo lnb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een oude VU+DUO. revisie weet ik niet uit m'n hoofd. Ik heb de oude condenstoren nagemeten, en 3 waren er slecht, waarvan er een 1000μF was. Daarom is het een kleine moeite om deze 5 meteen te vervangen, om problemen in de toekomst te voorkomen. Enige soldeerkunst is wel vereist !

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, 

 

Hier ook het probleem met de c848. 

De c807 recent vervangen met succes. Maar sommige hd kanalen blijven blokkerig, staan stil en "locken" slecht.

Dat lijkt me dus het probleem toegeschreven aan de c848.

Nou lees ik alleen dat het vervangen niet zo makkelijk gaat als de c807. Kan iemand aangeven waarom niet? En wellicht een tip/beschrijving geven?

Heb net het deksel van de Vu afgehaald en ik zie hem wel zitten en je kunt er inderdaad moeilijker bij dan de c807. Kan ik deze er ook afhalen met een platbektang?

 

Bedankt.

 

William

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal moet je een beetje soldeer op de print doen om daarna met een desoldeerbout de oude soldeer weg te zuigen. Daarna de nieuwe onderdelen monteren. Maar niet iedereen heeft die apparatuur ter beschikking.

Je kan ook grof geweld gebruiken door de oude condensator weg te knippen, maar dan kan je wel de printbanen beschadigen met alle gevolgen vandien  !

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

Ik vermoed dat ik er ook aan ben voor enkele condensatoren....

Het zappen durft bij enkele zenders storend en traag verlopen, vb van MDR => NDR enz lange wachttijd 3x zo lang als normaal.

Ook staan er 3 ontvanger op dezelfde LNB's via diseqc schakelaars, en zappen op een rec. kan beelduitval van een sec of 2 geven op de andere...

Kan er iets gemeten worden op die elco's zoals een daling van hun capawaarde?

Op dit antennepunt een andere Vu+Duo aangesloten en alles is vlot en normaal, dus die ene Vu staat onder verdenking!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...