Ga naar inhoud


Wat is de invloed van waterdruppels op SMALL FEED LNB's ?


ben klever

Aanbevolen berichten

Beste Lujo,

 

Aardig initiatief maar ik maakte maar een grapje, of wie weet....?

Ik weet niet of de moderators dit wel op prijs stellen !

 

Je weet Lujo Google is your friend....

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het lijkt erop: Hoe verder af de afdekkap van de feedhorn zit, en hoe groter de feedhorn, des te minder is de impact van druppels. Brengt me op een andere vraag: Als je een Alps LNB ontdoet van zijn afdek-kap dan zie je 'n soort druppelvormig stukje kunststof. Hebben Alps LNB's uberhaupt een feedhorn? Die vraag dringt zich zeker op bij de inverto slim LNB met een 23mm dikke snuit.

 

Dat klopt, ik heb ooit een proef gedaan met een kap die vlak voor de feeds langs was gemonteerd en het resultaat was slecht.

De kap op ruimere afstand, v.d. kopjes, gemonteerd en het resultaat was een stuk beter.

De druppels werken als lensen, vooral op dat smalle kopje is het funest.

 

Iemand, op dit forum, heeft ooit eens een Alps LNB ontmanteld, ik kan het zo gauw niet terug vinden.

Ik ga er nog geen slopen maar wie weet, hobby kan ver gaan ?

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Naar mate het focuspunt gelijk ligt met de kap met daarop de waterdruppels zal de invloed van het water steeds groter worden.

Je moet hierbij niet alleen denken aan verzwakking maar ook aan polariteitsfouten en faseverschuiving van het signaal.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje (who else?) had een foto van een blote ALPS LNB geplaatst in dit onderwerp.

 

De golflengte is tussen de 2,3 (hé waar kennen we die maat van?) en 2,8 cm.  Je kan een golfgeleider maken denk ik (past nèt), maar een feedhorn?

 

Dat was 'm !

Thanks.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hobby kan nooit ver genoeg gaan.

De ALPS-lnb heeft een inwendige feedhorn van ongeveer 27mm diameter.
De Inverto MultiConnect heeft een inwendige feedhorn  van ongeveer 22mm diameter.
Het aantal circular-ringen in een feedhorn bepaald de nauwkeurigheid waarmee de schotel wordt afgetast. Bij hele grote schotels (20-60meter) zijn de feedhorns navenant, zie bijlage.
Je kunt het vergelijken met een schietwerktuig. Met een pistool dat een korte loop heeft, kun je lang niet zo nauwkeurig schieten als met een jachtgeweer met een lange loop.
 

post-60869-0-21545300-1430768035_thumb.jpg

post-60869-0-87527900-1430768099.jpg

post-60869-0-36158900-1430768118.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus.....

Juist!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Ben, die afbeelding die je ziet is inderdaad een ALPS-lnb zoals je die normaal ziet (rechts) en het binnenwerk als je de kunststof buitenbehuizing er af haalt en zoals die dan ook in de Multytenne wordt gebruikt (links).
Niet voor niets dat Technisat al jaren goede banden heeft met ALPS want die leveren voor hun speciale uitgeklede lnb's voor de schotels zoals de Multytenne voor vier satellietpositie 13, 19,2, 23,5 en 28,2e, de Triplesat voor drie satelliet posities Astra 19,2, 23,5 en 28,2, de Duosat voor de Astra 19,2 en 23,5 en de Tritenne voor de 9e, 13e en 19,2e.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Duidelijk !

Met dank voor de uitleg.

Mijn prioriteiten voor het opzoeken liggen ergens anders, maar dat is een lang/ander verhaal....

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Dat gebeurde bij mij ook, donkere lucht, onweer en grote hagelstenen + pijpestelen, tsjonge tsjonge....

De Triax 64 met 4 Inverto's viel weg, geen ontvangst meer.

Na 2 min. kwam alles weer netjes terug.

 

Ook bij de andere small feed LNB's viel het signaal weg, incl. de Alps en zelfs de IBU.

Maar wat wil je bij zo een natuurgeweld.

post-35794-0-09097300-1430825710.jpg

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. lol  dat is  nu de reden dat ik overgestapt ben naar grote schotels,  en heel snel die rockets lnb's  gratis iemand gegeven

hier continu beeld en niks geen uitval en het gaat hier behoorlijk tekeer

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...